2024-02-06, 12:58
Medlem
Igår skulle vi tvätta, jag och min kille. När jag kommer ner till tvättstugan står där en granne och har fem minuter kvar på tvättmaskinerna och tvätt kvar i torkskåpet. Han förklara att det skulle varit klart innan vår tvättid börjat men tvättmaskinerna drog ändå ut på tiden. En minut är inte en minut. Och fine, jag ställde ner min tvätt som jag ändå burit iväg och tänkte att jag fick komma ner en kvart senare.
Jag går ner och möter min kille i trappen som följer med mig ner. Maskinerna är tömda men grannen står kvar och väntar på sin tvätt i torkskåpet. Här börjar jag störa mig. Jag står där och gräver fram vår smutsiga byk (underkläder bland annat) framför en granne jag som hastigast hejat på i trappen. När vi satt igång maskinerna så gör han ingen ansats till att gå varpå jag säger i vänlig och helt neutral ton "Jag vet inte, men jag känner mig lite obekväm med att du är kvar och skulle uppskatta om du kunde gå" varpå grannen lyfter blicken och höjer på ögonbrynen och jag fyller i förklarande:" ja eftersom det är vår bokade tid".
Och det är här grälet börjar i mig.

Min kille går in och försvarar grannen och tycker att han då ska kunna stå kvar. "Nej men det spelar väl ingen roll." Grannen försöker urskuldra sig och säga "nej men jag ska gå, det är lugnt" och börjar packa ihop sitt pick och pack. Min kille fortsätter säga att det är okej att han stannar. Jag känner mig både ovälkommen, otrygg, orespekterad och höjer mina händer och säger "okej men jag går upp då" och går sen därifrån.

Jag blev så besviken på min kille. Grannen är inte ens ett problem, även om jag tycker han var nonchalant och bröt mot många sociala koder genom att stå kvar och vänta på torkskåpet. Grannar är grannar liksom. Och det är en sak att man inte kan öppna tvättmaskinen, men att tycka sig ha rätt att stå kvar när andra ska dra fram sin smutsiga byk och har satt igång sin tvätt känner jag inte är okej. Varför har man annars bokningssystem och lås på dörren? Jag förstår också att saker ibland inte hinner bli torrt och att man kan lika gärna torktumla den timmen andra väntar på sin första tvättmaskin, jag har varit med om att bo i hus med såna tvättstugor. Men när det är lås och bom så anger det en gräns för hur länge man kan dra över. Alltså, tills efterföljande inbokad granne kommer, sen är det tack och hej. Jag har dessutom blivit besluten på en lyxig frottemorgonrock och ett par Levis i tvättstugan. Men det var inte ens därför jag blev besviken och faktiskt riktigt arg på min kille.

Jag blev arg för att jag drog en gräns gentemot grannen, en människa vi knappt känner, och min kille försvarar människans rätt att göra stå kvar. Min kille vet inte i det läget varken om att jag är obekväm eller har blivit besluten i tvättstugan förr men för mig är det irrelevant. Jag sätter en gräns mot en annan människa, säger liksom stopp, nej tack, det räcker och killen som säger sig älska mig och respektera mig argumenterar för att strunta i min gräns jag sätter upp gentemot en människa utanför vår relation. I mina ögon är detta inte teamplay eller enad front från hans sida. Han hade lika gärna kunnat argumentera för att våra ännu obefintliga barn visst skulle få något efter att jag sagt nej eller tyckt att någon idiot på stan skulle få gå före mig i kön trots att jag sagt till.
Min kille blev obekväm av att jag sa till grannen och är helt oförstående. I affekt sa han att jag bara tycker att han ska göra exakt som jag säger och att mina ord är lag. Att han ska veta precis exakt var alla mina gränser går i förtid. Det här för mig var inte jättemoget sagt och jag blev rätt ledsen för det handlar om rätt så fundamentala saker tycker jag. Det handlar om tillit till att man får sina gränser respekterade utan att alltid behöva förklara och argumentera för dem. "Nej" är en fullständig mening liksom. Och jag satte en gräns på ett artigt och vänligt sätt, inte otrevlig och drygt.
Så, vad tycker ni? Gjorde jag fel som sa till grannen att gå? Eller gjorde killen fel som argumenterade emot mig när jag satte en gräns mot en annan människa?
Citera
2024-02-06, 13:03
Avstängd
Lacerdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FalbygdensStruts
Grannen är inte ens ett problem, även om jag tycker han var nonchalant och bröt mot många sociala koder genom att stå kvar och vänta på torkskåpet. Grannar är grannar liksom. Och det är en sak att man inte kan öppna tvättmaskinen, men att tycka sig ha rätt att stå kvar när andra ska dra fram sin smutsiga byk och har satt igång sin tvätt känner jag inte är okej.
Skäms du över smutsiga kläder? Vad fan är byk för något? Har ni funderat på att skaffa egen tvättmaskin? Du är en aning extrem med ditt privatliv.
Citera
2024-02-06, 13:06
Medlem
Jag hade packat mina saker och gjort slut med dig när vi kom upp.

Om personen innan väntar några minuter för att kunna ta med sin tvätt upp istället för att gå upp vänta 5 min och gå ner igen. Vad spelar det för roll? Din tvätt är i maskinen. Plus att han innan har rätt att ha sin tvätt i torkskåpet under hela din första timme i tvättmaskinen. Men sen ska den vara tom när du ska hänga.

Vad är problemet? Herregud. Det finns folk till allt.
Citera
2024-02-06, 13:09
Medlem
Kan vara första gången någon pratat om sitt smutsiga byk på Flashback.
Citera
2024-02-06, 13:09
Medlem
RoifiKatamaxClubs avatar
Citat:
När vi satt igång maskinerna så gör han ingen ansats till att gå

Men om du/ni lagt in eran smutstvätt och kört igång tvättmaskinen vad gör det då att grannen väntar på att hans tvätt ska bli torr för ni skulle väl gå då? Du sitter väl inte och stirrar på en tvättmaskin i en timme?

Känns som du är en sådan där pissfitta som ingen vill ha att göra med och som stör sig på allt och alla. Du stör dig på grannen och nu stör du dig på din kille. Din kille gjorde helt rätt som sa emot dig och var schysst mot grannen.
Citera
2024-02-06, 13:11
Medlem
george.sthlms avatar
Snacka om onödigt gräl. Välj dina strider i stället för att skapa drama.

Man börjar inte tjafsa om en sådan bagatell. Din kille skämdes över ditt beteende, fattar du inte det ?
Citera
2024-02-06, 13:12
Medlem
Jordgubbes avatar
Jag tror din kille kommer förstå den här referensen ("I love you, but don't ever take sides against the family again").
Citera
2024-02-06, 13:24
Avslutad
"Att tvätta sin smutsiga byk fick sitt namn från ett ordspråk som har att göra med att ta itu med sitt förflutna offentligt och rensa ut gamla fördomar. I utställningen handlade det om idrottens inställning till homofobi, sexuella trakasserier och diskriminering av bi- och homosexuella, trans- och queerpersoner."
https://www.rf.se/riksidrottsmuseum/utstallningar-och-samlingar/utstallningar/tidigare-utstallningar/att-tvatta-sin-smutsiga-byk

Trådisskaparen har rätt att be obehöriga att lämna. Frågan är om det var värt det. Kan bli lite skämmigt att möta grannen i farstun när man ska kolla posten.
Citera
2024-02-06, 13:28
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Igår skulle vi tvätta, jag och min kille. När jag kommer ner till tvättstugan står där en granne och har fem minuter kvar på tvättmaskinerna och tvätt kvar i torkskåpet. Han förklara att det skulle varit klart innan vår tvättid börjat men tvättmaskinerna drog ändå ut på tiden. En minut är inte en minut. Och fine, jag ställde ner min tvätt som jag ändå burit iväg och tänkte att jag fick komma ner en kvart senare.
Jag går ner och möter min kille i trappen som följer med mig ner. Maskinerna är tömda men grannen står kvar och väntar på sin tvätt i torkskåpet. Här börjar jag störa mig. Jag står där och gräver fram vår smutsiga byk (underkläder bland annat) framför en granne jag som hastigast hejat på i trappen. När vi satt igång maskinerna så gör han ingen ansats till att gå varpå jag säger i vänlig och helt neutral ton "Jag vet inte, men jag känner mig lite obekväm med att du är kvar och skulle uppskatta om du kunde gå" varpå grannen lyfter blicken och höjer på ögonbrynen och jag fyller i förklarande:" ja eftersom det är vår bokade tid".

Min kille går in och försvarar grannen och tycker att han då ska kunna stå kvar. "Nej men det spelar väl ingen roll." Grannen försöker urskuldra sig och säga "nej men jag ska gå, det är lugnt" och börjar packa ihop sitt pick och pack. Min kille fortsätter säga att det är okej att han stannar. Jag känner mig både ovälkommen, otrygg, orespekterad och höjer mina händer och säger "okej men jag går upp då" och går sen därifrån.

Jag blev så besviken på min kille. Grannen är inte ens ett problem, även om jag tycker han var nonchalant och bröt mot många sociala koder genom att stå kvar och vänta på torkskåpet. Grannar är grannar liksom. Och det är en sak att man inte kan öppna tvättmaskinen, men att tycka sig ha rätt att stå kvar när andra ska dra fram sin smutsiga byk och har satt igång sin tvätt känner jag inte är okej. Varför har man annars bokningssystem och lås på dörren? Jag förstår också att saker ibland inte hinner bli torrt och att man kan lika gärna torktumla den timmen andra väntar på sin första tvättmaskin, jag har varit med om att bo i hus med såna tvättstugor. Men när det är lås och bom så anger det en gräns för hur länge man kan dra över. Alltså, tills efterföljande inbokad granne kommer, sen är det tack och hej. Jag har dessutom blivit besluten på en lyxig frottemorgonrock och ett par Levis i tvättstugan. Men det var inte ens därför jag blev besviken och faktiskt riktigt arg på min kille.

Jag blev arg för att jag drog en gräns gentemot grannen, en människa vi knappt känner, och min kille försvarar människans rätt att göra stå kvar. Min kille vet inte i det läget varken om att jag är obekväm eller har blivit besluten i tvättstugan förr men för mig är det irrelevant. Jag sätter en gräns mot en annan människa, säger liksom stopp, nej tack, det räcker och killen som säger sig älska mig och respektera mig argumenterar för att strunta i min gräns jag sätter upp gentemot en människa utanför vår relation. I mina ögon är detta inte teamplay eller enad front från hans sida. Han hade lika gärna kunnat argumentera för att våra ännu obefintliga barn visst skulle få något efter att jag sagt nej eller tyckt att någon idiot på stan skulle få gå före mig i kön trots att jag sagt till.
Min kille blev obekväm av att jag sa till grannen och är helt oförstående. I affekt sa han att jag bara tycker att han ska göra exakt som jag säger och att mina ord är lag. Att han ska veta precis exakt var alla mina gränser går i förtid. Det här för mig var inte jättemoget sagt och jag blev rätt ledsen för det handlar om rätt så fundamentala saker tycker jag. Det handlar om tillit till att man får sina gränser respekterade utan att alltid behöva förklara och argumentera för dem. "Nej" är en fullständig mening liksom. Och jag satte en gräns på ett artigt och vänligt sätt, inte otrevlig och drygt.
Så, vad tycker ni? Gjorde jag fel som sa till grannen att gå? Eller gjorde killen fel som argumenterade emot mig när jag satte en gräns mot en annan människa?

Haha, vad i helvete spelar det för roll om grannen väntar vid torkskåpet medan du plockar i tvätt?
I säkert nio av tio tvättstugor har man tillgång till torktumlare/torkskåp en timme längre än vad man har tillgång till tvättmaskinen. Då "delar" man tvättstuga, ingen har problem med detta.
I många tvättstugor finns det flera "avdelningar", d.v.s två eller fler grannar tvättar samtidigt på olika maskiner. Ingen har problem med detta.

Du verkar vara extremt känslig.
Citera
2024-02-06, 13:34
Medlem
L3nn4rts avatar
Din kille skämdes över ditt beteende och försökte styra upp situationen. Har du aldrig tvättat i gemensam tvättstuga tidigare? Det där är sånt som händer rätt ofta och då brukar man låta den som inte hunnit bli klar få ha sina prylar kvar.

Det är en annan sak om personen har 30 minuter kvar på maskinerna, då är det befogat med gnäll. Då brukar till och med jag avbryta maskinerna och slänga tvätten i korgarna och sedan börja med min tvätt. Men fem minuter känns lite överdrivet. Att han har kläderna kvar i torkskåpet medan dina maskiner går är ingen big deal det heller, sånt händer och då kan man ju vara schysst. Dina tvättmaskiner ska ändå rulla i 40-50 minuter, så vad gör det att ett torkskåp går under tiden?

Kul att tråden hamnade i "Relationsakuten" också.
Senast redigerad av L3nn4rt 2024-02-06 kl. 13:36.
Citera
2024-02-06, 13:36
Medlem
CoralinesGhosts avatar
Kort svar: Du är oerhört tramsig är vad du är och din kille var normal, hygglig och artig i den här situationen.
Citera
2024-02-06, 13:37
Medlem
Citat:

Du har fel och framstår nästan som hysterisk. Du har en hel del med dig själv du måste arbeta med rent känslomässigt. Lycka till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in