2024-02-06, 15:58
Medlem
Bazze1s avatar
Lämna denna konflikrädda sojapojke omedelbart...en riktig man ställer sig på sin kvinnas sida vid konfliker med dryga grannar utan tidsuppfattning framförallt då hon har rätt i sak.
Citera
2024-02-06, 15:58
Medlem
Man har tvättider av en anledning. Man tar helt enkelt sitt pick och pack och lämnar tvättstugan när nästa person kommer dit. Svårare än så är det inte. Nu vet jag inte hur det är i andras fall fast hos oss är dörrarna till resp. stuga låsta och man kommer inte ens in där under någon annans tid. Ser jag någons tvätt så tar jag alltihop och slänger/lägger den i en korg på hjul och så får den stå där tills domedagen. Det är inte mitt problem.
Citera
2024-02-06, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LilaGubben
Nej det är det inte, det är som att du hyr ett hotellrum och det en person kvar därinne. Tiden då hon bokat tvättstugan är det HENNES rum.

Alla som bor i huset har rätt till gemensam lokalyta. Tiden du bokat gäller enbart för maskinerna, inte för utrymmet/lokalen i sig. Det finns dom som tar med sig en campingstol och sätter sig och väntar på sin tvätt t.ex.

Hindrar du någon från att hämta sina saker i lokalen bryter du mot BRF/hyres reglerna.
Citera
2024-02-06, 16:07
Avslutad
Varför skulle du känna dig obekväm när din kille var med dig ? Du var jo inte ensam men med din kille.

Litade du inte på att din kille skulle skydda dig ? Han var iallafall inte konflikträdd eftersom han satt dig på plats där och då.

Citat:
Ursprungligen postat av FalbygdensStruts
"Jag vet inte, men jag känner mig lite obekväm med att du är kvar och skulle uppskatta om du kunde gå" varpå grannen lyfter blicken och höjer på ögonbrynen och jag fyller i förklarande:" ja eftersom det är vår bokade tid".
människa?
Senast redigerad av Blackrose23 2024-02-06 kl. 16:10.
Citera
2024-02-06, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagunitas1
Alla som bor i huset har rätt till gemensam lokalyta. Tiden du bokat gäller enbart för maskinerna, inte för utrymmet/lokalen i sig. Det finns dom som tar med sig en campingstol och sätter sig och väntar på sin tvätt t.ex.

Hindrar du någon från att hämta sina saker i lokalen bryter du mot BRF/hyres reglerna.

Det är utrymmet man bokar, du ska inte vara därinne och springa om någon annan har bokat tvättstugan. Att det ska vara så svårt att fatta det.
Citera
2024-02-06, 16:12
Medlem
Citat:
Låter som social fobi eller något.

Befinna sig i tvättstugan med en annan granne är som att befinna sig i en butik eller affär med en annan okänd kund. Eller i cykelrummet eller grovsoprummet med en granne samtidigt.

Problemet ligger inte i detta, utan om du ska dela tvättrum med någon annan, så kan du för det första inte själv sätta upp ett tvättlås, så du inte riskerar att din tvätt blir stulen av någon annan pga denna person som egentligen inte alls skulle vara där i det första taget. För det andra så gäller det att denna person verkligen kommer och hämtar den torkade tvätten i tid, annars så får du antingen vänta på den, lägga ut dennes tvätt på ett vettigt sätt och sedan behöver man inte heller bli förvånad om det under tiden har smuggit in någon annan kärring och börjat tvätta under tiden, ifall du fortfarande inte fått upp ditt tvättlås pga du väntar på den där glidaren. Sedan om något blir stulet, det inte är städat, något är sönder på din tvättid med alla dessa som snurrar runt och som inte skulle vara där överhuvudtaget, så är det givetvis du som är ansvarig. Utöver det så blir det givitvis mindre tvätt och tork tid över för dig pga dessa, allt enbart pga folk som drar över tiden och inte kan sköta tvättiderna.
Nu är jag ivarjefall hjärtligt nöjd att slippa den cirkusen.
Citera
2024-02-06, 16:20
Medlem
Fuckwindowss avatar
Se till han tar tag i det nu då?
Citera
2024-02-06, 16:30
Medlem
Det finns väl inget att anmärka på ts beteende? Ska man ge bort hela sin tvättid för att inte framstå som ett psykvrak om grannen får lust att köra dubbla pass?

Det var fullt tillräckligt schysst att han fick 15 minuter extra. Sen är det bara för honom att packa sig i väg. Jag vete fasen om jag ens gett honom det och jag hade själv aldrig ens tänkt tanken att dra över in på nästa pass om jag varit sen. Än mindre krävt att dessutom få stå kvar och tumla.

Förstår inte hur folk tänker, ska ts dra över sitt pass sen och hela dagens tvättider justeras pga en person inte kan planera?

Eftersom det uppenbarligen både var grannen som var nonchalant och ts tog illa vid sig var det så klart fel av killen att lägga sig i på det sättet och fullt förståeligt att ts reagerar.

Citat:
Grannen är inte ens ett problem, även om jag tycker han var nonchalant och bröt mot många sociala koder genom att stå kvar och vänta på torkskåpet. Grannar är grannar liksom. Och det är en sak att man inte kan öppna tvättmaskinen, men att tycka sig ha rätt att stå kvar när andra ska dra fram sin smutsiga byk och har satt igång sin tvätt känner jag inte är okej. Varför har man annars bokningssystem och lås på dörren? Jag förstår också att saker ibland inte hinner bli torrt och att man kan lika gärna torktumla den timmen andra väntar på sin första tvättmaskin, jag har varit med om att bo i hus med såna tvättstugor. Men när det är lås och bom så anger det en gräns för hur länge man kan dra över. Alltså, tills efterföljande inbokad granne kommer, sen är det tack och hej.

Undrar om alla som klankar ner på ts har läst ovanstående och förstår att det inte är en helt öppen tvättstuga, utan en som man bokar enbart till sig själv och sen låser.

Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Får uppfattningen att TS skulle vara den typ av tjej som medvetet startar ett bråk

Varför får du den uppfattningen? Hon skriver ju tvärtom att hon inte ställde till med bråk utan snällt gick upp och väntade 15 minuter så att grannen skulle få tvätta klart, trots att hennes tid börjat.
Senast redigerad av rotebro-conny 2024-02-06 kl. 16:44.
Citera
2024-02-06, 16:39
Medlem
Brajias avatar
Citat:
Luktar pundare om dig.
Blev du kåt nu?
Citera
2024-02-06, 16:41
Medlem
Citat:

Det är inte den typen av tvättstuga tråden handlar om. Dessutom skriver ts att hon hade varit helt cool om det varit en sådan.

Citat:
Ursprungligen postat av RandomWanderer
Vi tycker din kille skall göra slut med dig.

Du har hemsk attityd och sättet du sade det på kunde vara vänligare.

Att en kille rättar dig som kvinna är helt rätt. Du blandar ihop det med att killen skall vara där för dig.

Killen är där för dig när det behövs, i detta fall i form av att räta upp dig, det är att hjälpa dig också.

Feminism har förstört allt då ni är odrägliga med taskig attityd och kräver att mannen skall gå med på all skit ni ställer till med oavsett hur korkad skit det är eller taskig attityd.

Din kille är en reko bra snubbe, han förtjänar en bra tjej!

Fast här var det väl snarare en man (grannen) som krävde att en kvinna (ts) skulle gå med på all skit han ställde till med (inte var klar i tid). Jag är inte heller så jätte förtjust i feminism men kan nog ändå tycka att det är rimligt att en person får tillträde till sin bokade tvättstuga även om hon är kvinna.
Senast redigerad av rotebro-conny 2024-02-06 kl. 16:52.
Citera
2024-02-06, 16:42
Medlem
Lill-Anns avatar
Citat:
Igår skulle vi tvätta, jag och min kille. När jag kommer ner till tvättstugan står där en granne och har fem minuter kvar på tvättmaskinerna och tvätt kvar i torkskåpet. Han förklara att det skulle varit klart innan vår tvättid börjat men tvättmaskinerna drog ändå ut på tiden. En minut är inte en minut. Och fine, jag ställde ner min tvätt som jag ändå burit iväg och tänkte att jag fick komma ner en kvart senare.
Jag går ner och möter min kille i trappen som följer med mig ner. Maskinerna är tömda men grannen står kvar och väntar på sin tvätt i torkskåpet. Här börjar jag störa mig. Jag står där och gräver fram vår smutsiga byk (underkläder bland annat) framför en granne jag som hastigast hejat på i trappen. När vi satt igång maskinerna så gör han ingen ansats till att gå varpå jag säger i vänlig och helt neutral ton "Jag vet inte, men jag känner mig lite obekväm med att du är kvar och skulle uppskatta om du kunde gå" varpå grannen lyfter blicken och höjer på ögonbrynen och jag fyller i förklarande:" ja eftersom det är vår bokade tid".
Och det är här grälet börjar i mig.

Min kille går in och försvarar grannen och tycker att han då ska kunna stå kvar. "Nej men det spelar väl ingen roll." Grannen försöker urskuldra sig och säga "nej men jag ska gå, det är lugnt" och börjar packa ihop sitt pick och pack. Min kille fortsätter säga att det är okej att han stannar. Jag känner mig både ovälkommen, otrygg, orespekterad och höjer mina händer och säger "okej men jag går upp då" och går sen därifrån.

Jag blev så besviken på min kille. Grannen är inte ens ett problem, även om jag tycker han var nonchalant och bröt mot många sociala koder genom att stå kvar och vänta på torkskåpet. Grannar är grannar liksom. Och det är en sak att man inte kan öppna tvättmaskinen, men att tycka sig ha rätt att stå kvar när andra ska dra fram sin smutsiga byk och har satt igång sin tvätt känner jag inte är okej. Varför har man annars bokningssystem och lås på dörren? Jag förstår också att saker ibland inte hinner bli torrt och att man kan lika gärna torktumla den timmen andra väntar på sin första tvättmaskin, jag har varit med om att bo i hus med såna tvättstugor. Men när det är lås och bom så anger det en gräns för hur länge man kan dra över. Alltså, tills efterföljande inbokad granne kommer, sen är det tack och hej. Jag har dessutom blivit besluten på en lyxig frottemorgonrock och ett par Levis i tvättstugan. Men det var inte ens därför jag blev besviken och faktiskt riktigt arg på min kille.

Jag blev arg för att jag drog en gräns gentemot grannen, en människa vi knappt känner, och min kille försvarar människans rätt att göra stå kvar. Min kille vet inte i det läget varken om att jag är obekväm eller har blivit besluten i tvättstugan förr men för mig är det irrelevant. Jag sätter en gräns mot en annan människa, säger liksom stopp, nej tack, det räcker och killen som säger sig älska mig och respektera mig argumenterar för att strunta i min gräns jag sätter upp gentemot en människa utanför vår relation. I mina ögon är detta inte teamplay eller enad front från hans sida. Han hade lika gärna kunnat argumentera för att våra ännu obefintliga barn visst skulle få något efter att jag sagt nej eller tyckt att någon idiot på stan skulle få gå före mig i kön trots att jag sagt till.
Min kille blev obekväm av att jag sa till grannen och är helt oförstående. I affekt sa han att jag bara tycker att han ska göra exakt som jag säger och att mina ord är lag. Att han ska veta precis exakt var alla mina gränser går i förtid. Det här för mig var inte jättemoget sagt och jag blev rätt ledsen för det handlar om rätt så fundamentala saker tycker jag. Det handlar om tillit till att man får sina gränser respekterade utan att alltid behöva förklara och argumentera för dem. "Nej" är en fullständig mening liksom. Och jag satte en gräns på ett artigt och vänligt sätt, inte otrevlig och drygt.
Så, vad tycker ni? Gjorde jag fel som sa till grannen att gå? Eller gjorde killen fel som argumenterade emot mig när jag satte en gräns mot en annan människa?

I Falköping är man väl inte så noga med sociala koder vad jag har hört.😆

Hade nog reagerat dom du. Tycker att din kille kunde stått på din sida, eller förhållit sig neutral. Det var trots allt inte du som gjorde fel med tvättstugan. Han borde varit lojal mot dig.

Kan tyckas vara en struntsak, men förstår den lite djupare innebörden.
Citera
2024-02-06, 16:45
Medlem
Citat:
Nej bokningssytemen fungerar inte så. Att dröja sig kvar handlar om respektlöst beteende och det är inte konstigt att samhället ser ut som det gör när folk överlag har så slapp mentalitet till precis allt.

Håller med, jag har aldrig varit med om att tvättstugetider överlappar eller att den som haft tvättstugan innan skulle ha tillgång/rätt till torkrum ett tag efter tiden gått ut. Låter helt befängt och jag har ändå varit i en hel del tvättstugor genom åren. Däremot har man varit med om folk som inte hunnit tvätta färdigt, som inte städat efter sig, som stjäl tvätt osv Man får ju inte den bästa uppfattningen om sina grannar direkt...
Senast redigerad av Mon81 2024-02-06 kl. 17:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in