Citat:
Ursprungligen postat av
HusvagnSvensson
Ett icke viljestyrt katatoniskt tillstånd är alltså knappast detsamma som ett viljestyrt beslut, oavsett hur medvetet eller instinktivt fattat det är. Det är pga hur man blandar ihop dessa två saker utan åtskillnad som jag kallar ”frysreaktion” för ett ovetenskapligt begrepp.
Jag diskuterar gärna den saken separat och det kan man göra här:
(FB) "Frysreaktion vanligt vid våldtäkt"
Du förutsätter här att målsäganden måste känt rädsla för att vara passiv och går från detta till att sluta dig till både att hon verkligen var rädd och sedan vidare till att det måste ha funnits reella skäl till det.
Jag menar att det är att vända på hur man bör resonera logiskt och i en rättssituation och att det tvärtom att det inte finns några objektiva skäl att ta fasta på för att hon skulle haft anledning till att vara rädd för den tilltalade och att hon därför inte kan antas varit rädd och att det därför inte kan vara anledningen till att hon deltog i sexet och att vi därför måste anta att det var frivllligt. Vi kan inte nå någon säker kunskap om hur det verkligen förhöll sig.
Japp, jag kan ha förståelse för den rädsla man känner när någon är starkare än en själv och vill ha något av en som man inte vill ge den. Och när personen fortsätter forcera fram positionerna för at få det den vill ha. Kan röra sig om pengar, mobiltelefon, sex... Inte sällan lämnar tex. rånoffer "frivilligt" ifrån sig både mobiltelefon och pengar om någon större och starkare pushar på och vill ha detta
utan att den större och starkare behöver ta till våld. Den svagares rädsla för den starkares våldskapital och bestämda sätt "jag ska ha din mobil och dina pengar"-attityd är ofta tillräckligt. Den svagare vill inte bli skadad...
Målsägande i detta fallet försöker undkomma sexet som den (förmodat) starkare Vi*king vill ha av henne. Hon säger "nej", hon puttar bort honom, vänder sig bort från honom, kniper ihop sina ben. Men han fortsätter. Han forcerar. Hon blir rädd att skadas om hon fortsätter att göra motstånd. Han har mer våldskapital än henne.
Hon gör som kidsen gör som blir rånade på sina mobiltelefoner: ger upp at göra motstånd av rädsla för att skadas. Men liksom kidsen som blir rånade på sina mobiltelefoner genom att "frivilligt" ge dessa till några år äldre rånare, för att slippa åka på spö, likaså blir målsägande våldtagen.
Tänk dig in i det själv. När du som liten grabb som gick i 1:klass kanske var rädd för de lite äldre och stökiga grabbarna som gick i 7:an.... Högljudda. Besvärliga.
Målsägande hade en sådan med mer våldskapital än henne, hemma i sitt eget hem. Som forcerar fram till sex. Mot hennes vilja.
Hade målsägande gjort mer motstånd är det faktiskt troligt att Vi*king hade använt mer våld. Han var kåt och full. Och visar ju att han inte respekterar hennes gränser.