2024-02-04, 07:26
Medlem
Esteban-IIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 800kg
För entydigt belägg är det bara kolla på artiklarna som finns om detta i Veckorevyn, exempelvis:

https://veckorevyn.com/nyheter/livsstil/11-typer-av-fuckboys-som-vi-alla-stott-pa/

De dumpar en, visst, men det förändrar inte det faktum att de är sexiga och att man åtrår dem.
Din länk är inte direkt ett bevis på att ’fuckboy’ skulle vara en positiv term.
Citera
2024-02-04, 08:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varian

Ett skäl kanske vore, på grund av gemensamma bekantas tankar kring händelseförloppet, kanske? Våldtäktsoffer får sällan skit vad jag vet, men att falskt anklaga en oskyldig man och få honom dömd - det kan inte vara populärt bland deras gemensamma vänner.

Oj oj oj! Jo! Våldtäktsoffer får mycket ofta skit. I synnerhet från gemensamma bekanta/gärningspersonens vänner.

Se bara i denna tråd vad mycket skit våldtäktsoffret får... SÅ kan du tänka dig hur mycket skit hon skulle få utstå bland de som känner Vi*king och som ställer sig bakom Vi*king i det hela och som kanske iaf. med blickar skulle visa sitt förakt.

Har du hört talas om Bjästa? En 14-årig tjej blev våldtagen av en klasskamrat. Hon blev därefter riktigt dåligt behandlad, tom. av kyrkan i samhället. Hela hennes familj var tvungna att flytta från Bjästa. Det var bara någon enstaka kamrat som ställde upp för henne. De flesta tyckte synd om förövaren.

Att anmäla en våldtäkt, är att förvänta sig mycket skit. Så är det och så har det varit.

Så målsägande gjorde helt rätt i att avsluta sina studier, hade annars kunnat bli ohållbart för henne.

Ändå inbillar sig folk att vissa falskt anmäler våldtäkt för att få fördelar, när risken för nackdelar är så stor... Hm.

Här kan du läsa om Bjästa:
"Ett helt samhälle vänder sig mot henne och ställer sig bakom han som utsatte henne för våldtäkten. Senare får han dessutom ta emot sina skolkamraters hyllningar i kyrkan vid skolavslutningen. Platsen är Bjästa, söder om Örnsköldsvik i Ångermanland och ni kanske minns Uppdrag gransknings prisbelönta reportage om det.

Idag förknippas Bjästa inte framför allt med den geografiska platsen utan med det fruktansvärda fenomenet med att hålla våldtäktsmän om ryggen.

Den stora debatten som kom efter den händelsen var välbehövlig eftersom det inte var första gången detta hänt, även om Bjästa är det mest extrema fallet vi känner till."

https://www.svt.se/opinion/lat-oss-aldrig-glomma-bjasta

https://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A5ldt%C3%A4kterna_i_Bj%C3%A4sta
Senast redigerad av TomatKungen 2024-02-04 kl. 09:00.
Citera
2024-02-04, 08:15
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Esteban-II
I många andra fall som diskuteras här så brukar en vanlig kommentar vara något i stil med ”varför väntade BO X antal dagar/veckor/månader/år med att anmäla”? Jag noterar med intresse att i detta fall, där BO enligt detta kriterium agerat korrekt, fästs ingen som helst vikt vid detta.

"Agerat korrekt:?

Bitch, please. Hon gick och la sig och sov bredvid sin våldtäksman, vaknade, tackade utan problem nej till mer sex, gav honom ett glas vatten och en kram (vilket hon inte heller hade berättat för polisen innan hon konfronterades med uppgifter från V, btw) och blev sen övertygad att anmäla av sina vänner

Vilket fånigt troll du är
Citera
2024-02-04, 08:16
Medlem
Esteban-IIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thyrsos2

Jösses, ni är ju kliniska idioter…
Det här gäller, fortfarande, vid bedömning om brottet ska bedömas som grovt.
Vittnesmålen gäller alltså om någon vittnar på att körningen skett t ex nära gångtrafikanter eller på annat vis varit särskilt riskfylld och vårdslös.

Det finns ingen som helst tvivel om att ni bara trollar i det här läget.
Alternativet är nämligen att ni är efterblivna…
Mea culpa. Jag hade ett retardo moment och kopierade fel text. Det jag avsåg var givetvis 4 § 3 st:

För rattfylleri enligt första stycket döms också den som för ett motordrivet fordon eller en spårvagn och då är så påverkad av alkohol att det kan antas att han eller hon inte kan framföra fordonet på ett betryggande sätt. Detsamma gäller om föraren är lika påverkad av något annat medel.
Citera
2024-02-04, 08:20
Medlem
Esteban-IIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varian
Det måste väl ändå ha förekommit någon form av våld för att det ska kunna räknas som grövre våld?
Vad kallar du det att handgripligen fortsätta kränka BO:s sexuella integritet om och om igen utan att respektera uttalade nej, borttagna händer, att vända sig bort och att forcera in en hand där BO kniper ihop?
Citera
2024-02-04, 08:27
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Jag hade ett retardo moment

Handlar det i själva verket inte om sammanhållen händelsekedja?
Citera
2024-02-04, 08:30
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Vad kallar du det att handgripligen fortsätta kränka BO:s sexuella integritet om och om igen utan att respektera uttalade nej, borttagna händer, att vända sig bort och att forcera in en hand där BO kniper ihop?

Om det följs av en 2 h knullsession där hon rider och suger så ligger det närmare till hands att kalla det ett taffligt förspel...
Senast redigerad av Fiffiniffi 2024-02-04 kl. 08:33.
Citera
2024-02-04, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Ett icke viljestyrt katatoniskt tillstånd är alltså knappast detsamma som ett viljestyrt beslut, oavsett hur medvetet eller instinktivt fattat det är. Det är pga hur man blandar ihop dessa två saker utan åtskillnad som jag kallar ”frysreaktion” för ett ovetenskapligt begrepp.

Jag diskuterar gärna den saken separat och det kan man göra här: (FB) "Frysreaktion vanligt vid våldtäkt"

Du förutsätter här att målsäganden måste känt rädsla för att vara passiv och går från detta till att sluta dig till både att hon verkligen var rädd och sedan vidare till att det måste ha funnits reella skäl till det.

Jag menar att det är att vända på hur man bör resonera logiskt och i en rättssituation och att det tvärtom att det inte finns några objektiva skäl att ta fasta på för att hon skulle haft anledning till att vara rädd för den tilltalade och att hon därför inte kan antas varit rädd och att det därför inte kan vara anledningen till att hon deltog i sexet och att vi därför måste anta att det var frivllligt. Vi kan inte nå någon säker kunskap om hur det verkligen förhöll sig.

Japp, jag kan ha förståelse för den rädsla man känner när någon är starkare än en själv och vill ha något av en som man inte vill ge den. Och när personen fortsätter forcera fram positionerna för at få det den vill ha. Kan röra sig om pengar, mobiltelefon, sex... Inte sällan lämnar tex. rånoffer "frivilligt" ifrån sig både mobiltelefon och pengar om någon större och starkare pushar på och vill ha detta utan att den större och starkare behöver ta till våld. Den svagares rädsla för den starkares våldskapital och bestämda sätt "jag ska ha din mobil och dina pengar"-attityd är ofta tillräckligt. Den svagare vill inte bli skadad...

Målsägande i detta fallet försöker undkomma sexet som den (förmodat) starkare Vi*king vill ha av henne. Hon säger "nej", hon puttar bort honom, vänder sig bort från honom, kniper ihop sina ben. Men han fortsätter. Han forcerar. Hon blir rädd att skadas om hon fortsätter att göra motstånd. Han har mer våldskapital än henne.

Hon gör som kidsen gör som blir rånade på sina mobiltelefoner: ger upp at göra motstånd av rädsla för att skadas. Men liksom kidsen som blir rånade på sina mobiltelefoner genom att "frivilligt" ge dessa till några år äldre rånare, för att slippa åka på spö, likaså blir målsägande våldtagen.

Tänk dig in i det själv. När du som liten grabb som gick i 1:klass kanske var rädd för de lite äldre och stökiga grabbarna som gick i 7:an.... Högljudda. Besvärliga.

Målsägande hade en sådan med mer våldskapital än henne, hemma i sitt eget hem. Som forcerar fram till sex. Mot hennes vilja.

Hade målsägande gjort mer motstånd är det faktiskt troligt att Vi*king hade använt mer våld. Han var kåt och full. Och visar ju att han inte respekterar hennes gränser.
Citera
2024-02-04, 08:40
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Målsägande hade en sådan med mer våldskapital än henne, hemma i sitt eget hem .

Hittepå. Du vet inte detta.

Citat:
Hade målsägande gjort mer motstånd är det faktiskt troligt att Vi*king hade använt mer våld.

Citera
2024-02-04, 08:41
Medlem
Esteban-IIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Nej.
Jo.

Citat:
Nej.
Det finns inget möjligt scenario där BO talar sanning om våldtäkten samtidigt som ingen våldtäkt skett.
Om hon talar sanning så är det våldtäkt.
Om hon inte är trovärdig så är det ett underkännande av hennes vittnesmål, att det hon säger inte är sant. Vilket är samma sak som att hon ljuger.

Citat:
Inte undanhållit sexpositioner som talar emot henne. Inte ljugit om att aldrig ha haft intresse för V. Inte ljugit om att hon inte känner till bilder hon skickat. Inte ljugit om varför hon bjöd in V. Hur kan detta inte redan ha framgått???
Noterat.

Citat:
Jag trodde jag gjort det tydligt att jag inte bryr mig om vad du tycker att jag förklarat eller inte? Jag berättar hur jag resonerar och varför du har fel i den mån jag känner att det är nödvändigt. That's it, sen lämnar jag det för andras bedömning. Jag tänker inte käbbla med dig på en djupare nivå än så för jag har redan sett hur du agerar i sådana situationer och det tråkar ut mig. Sucks to be you om du har ett problem med det.
Jag har inget problem med det över huvud taget, du skriver vad du vill skriva. Faktum kvarstår att du säger emot dig själv och på direkt fråga inte kan eller vill förklara varför.
Skulle jag vilja vara elak skulle jag rentav kunna använda din egen logik och säga att det faktum att du säger emot dig själv gör att du inte är trovärdig och att vi kan bortse från allt du skrivit i tråden.
Citera
2024-02-04, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Kvinnan menar att hon inte var med på det till 100 procent.

Till hur många procent var hon med på sexet?

Kvinnan erkänner att hon stretade så att han kunde komma åt med sin hand. Här övergår det ifrån ett avståndstagande till ett aktivt medgivande.

Det framstår som att samlag eller jämförbar handling som kan vara våldtäkt påbörjades efter att kvinnan gav med sig, så hur kan det vara våldtäkt om hon frivilligt gick med på samlag och jämförbara handlingar?

Läs om, läs rätt.

Målsägande var inte alls med på det hela. Hon ville inte alls ha sex med Vi*king. Hon blev våldtagen.
Men på frågan om hon tror att Vi*king fattade det så svarar hon:

FL: Tror du att Viking förstod att du inte ville?
Målsägande: Jag tror att han fattade att jag inte var på det till 100% då jag puttade bort honom och sa nej. men när jag gav upp kanske han tänkte att "nu vill hon".

Stretade? Vad menar du med stretade? Har du ens läst FUP?
Citera
2024-02-04, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Hittepå. Du vet inte detta.

Han är en man som tränar. Hon är en kvinna som tränar.
Otränade män är i regel strakare än otränade kvinnor. Och tränade män är i regel starkare än tränade kvinnor. Så jo, det kan jag rent logiskt tänka ut: han har mer våldskapital än henne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in