2024-02-03, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Esteban-II
Det är skillnad på att konstatera att det skulle kunna vara en fördel att vara tydlig, både i att förmedla vad man tycker och att underlätta bedömning efteråt, och att skuldbelägga BO för att hon inte gjort detta. Vad som är bäst är inte heller självklart; hårdare motstånd kan också leda till grövre våld, och i en akut situation kan det vara svårt att riskbedöma det.

Det måste väl ändå ha förekommit någon form av våld för att det ska kunna räknas som grövre våld?
Citera
2024-02-03, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ariou
Finns det en TL;DR på 4000 inlägg? Som jag uppfattat det verkar det som om att det finns saker i brottet som gör att man kanske kan ana att inget brott har begåtts? Utan snarare att kvinnan i fråga ångrat sig och ljugit ihop en historia?

Mm, det kan ju ha varit så att hon har upplevt att hon har haft sex mot sin vilja. Initialt säger hon nej, men sedan har de sex ändå. Men det finns inget som tyder på att killen skulle ha tvingat, hotat eller brukat våld mot tjejen (som har svart bälte i judo och verkar väldigt kapabel till att säga ifrån om hon inte vill ha sex, som hon t.ex. gör senare på morgonen). I stället verkar hon ha ångrat sexet för att hon varit kär i sitt ex (som hon nu har gått tillbaka till) och då skulle det se illa ut att ha legat med någon kille.
Citera
2024-02-03, 13:59
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Det är inte brottsligt att ha sex heller - så vad var det som gjorde det brottsligt i detta fall?
Att hon inte samtyckte. Det är brottsligt att ha sex med någon mot dennes vilja.

Citat:
Om du tänker efter i ditt liv. Har du alltid gett upp/stoppat med saker o ting så fort du fått ett initialt nej?
Det är ju helt oväsentligt - gör jag något fel och åker dit så får jag ju köpa det helt enkelt.

Citat:
Jag vill klart o tydligt göra klart för dig att jag absolut inte tycker att våldtäkt är OK men jag tillhör nog dem som tycker att nuvarande lagstiftning är rättsosäker.
Jag tillhör dem som anser att nuvarande lagstiftning är mycket mer rättssäker än tidigare ur ett offerperspektiv.
Citera
2024-02-03, 14:01
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Hon ville helt uppenbart ha tillbaka sitt ex, just därför kan man börja misstänka att anklagelsen mot kurskamraten har något att göra med hennes ex?

Kanske var hon rädd och orolig över hur exet skulle reagera om hon träffade och hade sex med andra män?

Du tror alltså inte att hon hade frivilligt sex med kurskamraten och att hon ville mörka detta för sitt ex?.

Människor som gör en sådan anmälan vet ofta inte heller vilken apparat de sätter igång.
Nej det tror jag inte.
Hennes ex visste redan att hon träffade andra - Kingen - och en av de första hon vänder sig till är exet.
Ville hon inte att han skulle veta att hon bara kunnat vara tyst och inte berätta om det.
Citera
2024-02-03, 14:03
Medlem
Esteban-IIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Nej. Mitt argument är att eftersom MÄ undanhåller och ljuger om helt centrala delar är det högst sannolikt inte våldtäkt eftersom ord står mot ord och MÄ helt enkelt inte är trovärdig.

Detta är exakt vad jag skrev. Om BO inte är trovärdig så är det detsamma som att hon ljuger. Om hon ljuger så är våldtäkten ingen våldtäkt. Därav följer rent logiskt att om ingen våldtäkt skett så måste premisserna för detta vara rimliga, oavsett hur bisarra de framstår i sig själva.

Citat:
Ett riktigt offer hade med all rimlighet inte betett sig på så vis.
Hur hade ett riktigt offer rimligen betett sig?

Citat:
Jag har redan förklarat det här för dig och tänker inte bli nerdragen i din lerhage, jag är fullt bekväm med att det jag skrivit kan stå på egna ben. Tack för din medverkan.
Jag citerar två färska inlägg av dig som står i direkt motsats till varandra. Du har i mina ögon inte förklarat dig, och om ditt motargument redan formulerats kan det omöjligen vara ett besvär att kopiera och klistra in det än en gång.
Citera
2024-02-03, 14:28
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Detta är exakt vad jag skrev.

Nej.

Citat:
Om BO inte är trovärdig så är det detsamma som att hon ljuger.

Nej.

Citat:
Hur hade ett riktigt offer rimligen betett sig?

Inte undanhållit sexpositioner som talar emot henne. Inte ljugit om att aldrig ha haft intresse för V. Inte ljugit om att hon inte känner till bilder hon skickat. Inte ljugit om varför hon bjöd in V. Hur kan detta inte redan ha framgått???

Citat:
Jag citerar två färska inlägg av dig som står i direkt motsats till varandra. Du har i mina ögon inte förklarat dig

Jag trodde jag gjort det tydligt att jag inte bryr mig om vad du tycker att jag förklarat eller inte? Jag berättar hur jag resonerar och varför du har fel i den mån jag känner att det är nödvändigt. That's it, sen lämnar jag det för andras bedömning. Jag tänker inte käbbla med dig på en djupare nivå än så för jag har redan sett hur du agerar i sådana situationer och det tråkar ut mig. Sucks to be you om du har ett problem med det.
Citera
2024-02-03, 14:38
Medlem
Esteban-IIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varian
Ja, vad för tvång undrade jag.

Om jag läser vad ordet betyder för dig:

"Genom våld, makt, hot eller myndighet förmå en person till något"

Så ser jag inte vad det är som skulle ha gjort att C kände sig tvingad till att ha sex med V. Är det argumentet om att har är man och hon är kvinna, så han har makt över henne...? Fan, då sker ju all interaktion mellan könen med tvång, men vad vet jag, det är därför jag frågar dig.
Att handgripligen kränka någons sexuella integritet utgör våld. Du kanske betraktar våld som ett begrepp som kräver en viss grad av fysisk energi för att kunna räknas som våld, men så är inte fallet. Utöver detta har vi strypgreppen.
Vad gäller hotbild så finns det flera parallella samverkande faktorer. Den viktigaste är det ovan nämnda våldet, då GM genom att inte respektera BO:s sexuella integritet trots flertalet signaler om att samtycke saknas i sin tur signalerar att invändningar är meningslösa. Att kraftigare motstånd kommer mötas med kraftigare våld i syfte att betvinga BO är inte en orimlig slutsats i situationen. Lägg därtill storlek och styrka, samt faktiskt även könstillhörighet. Som bekant betraktas män, oftast men inte alltid, selektivt utifrån omständigheter som ett hot för många kvinnor, inte utan grund.

Man kan summera storlek, styrka och könstillhörighet som ett våldskapital, och den bristande respekten för BO:s sexuella integritet som en vilja att faktiskt bruka sitt våldskapital. I det läget är det inte orimligt att dra slutsatsen att eskalerat motstånd inte kommer att avstyra situationen utan endast generera mer våld.

Det sorgliga är att GM rent teoretiskt skulle kunna vara omedveten om detta. Han är kåt och har genom inbillning eller genuin övertygelse målat upp en bild för sig själv av att BO vill ha honom. Han ignorerar hennes nekanden till samtycke, kanske enligt tanken om att hon spelar svår. Han gör det han vill göra utan en tanke på hur hans beteende tagits emot, med undantag för reflektionen att sexet inte var så bra. Varför det inte var bra frågar han inte sig själv.
Citera
2024-02-03, 14:43
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej det tror jag inte.
Hennes ex visste redan att hon träffade andra - Kingen - och en av de första hon vänder sig till är exet.
Ville hon inte att han skulle veta att hon bara kunnat vara tyst och inte berätta om det.

Nej, så enkelt är det inte.

När hon förstod att vad hon gjort skulle kunna komma att bli känt för sitt x fanns det enbart ett sätt att inte riskera relationen till sitt x, det var att påstå att hon blivit våldtagen.

Väninnan samt V kunde komma att sprida vad hon gjort.
Citera
2024-02-03, 14:49
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Nej, så enkelt är det inte.

När hon förstod att vad hon gjort skulle kunna komma att bli känt för sitt x fanns det enbart ett sätt att inte riskera relationen till sitt x, det var att påstå att hon blivit våldtagen.

Väninnan samt V kunde komma att sprida vad hon gjort.
Varför skulle hon berätta för väninnan om hon ville hålla det hemligt.
Ditt resonemang håller inte.
Citera
2024-02-03, 14:51
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Att handgripligen kränka någons sexuella integritet utgör våld.

Inte det minsta vagt

Citat:
Du kanske betraktar våld som ett begrepp som kräver en viss grad av fysisk energi för att kunna räknas som våld, men så är inte fallet.

Jag tror 99,9 % av mänskligheten är oense med dig på den punkten. Du kanske borde föra en lista över ord du har egensnickrade definitioner på, för det börjar bli en del vid det här laget

Citat:
Utöver detta har vi strypgreppen.

Du menar strypgreppen som endast en person påstår skedde och som det inte finns nåt annat stöd för? Visst, de hade kunnat vara våld.

Citat:
Man kan summera storlek, styrka och könstillhörighet som ett våldskapital,

Fast du vet varken hur stor eller stark V är. Hur är det med kampsportskunskaper, är de en del av detta kapital?
Citera
2024-02-03, 15:01
Medlem
Esteban-IIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Ibland bara skriver du saker för käbblandets skull utan att ha ett grepp om kontexten, va? T o m ett troll brukar vara smartare än så här ...
Vad som är rimligt måste ta hänsyn till alla omständigheter och inte endast det urval av omständigheter som gynnar rimlighetsbedömarens ståndpunkt.
I klartext: du tar endast hänsyn till de omständigheter i bevismaterialet som enligt dig räcker för att ifrågasätta BO:s trovärdighet, för att sedan med hänvisning till fastslagen bristande trovärdighet helt ignorera de omständigheter som talar till BO:s fördel.
Jag tar hänsyn till båda.

Ett märkligt uttalande mot bakgrund av att MÄ:s sida av vad som hände i sovrummet i någon egentlig mening endast stöds av hennes ord och hennes ord igen via hörsägen
Såsom jag förklarar ovan är det inte märkligt alls. Din högst selektiva tolkning blir här övertydlig, när du kan avfärda något så ovanligt som ett direkt avtryck av BO:s sinnesstämning precis före övergreppet som ”hennes ord”. I verkligheten så bildar BO:s ord och handlingar, med vissa av dig kraftigt övertolkade avvikelser, en sammanhållen logiskt koherent händelsekedja.

Som sagt: så länge motsatsen är mindre trolig så är det inte märkligt alls
Citera
2024-02-03, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varian
Mm, det kan ju ha varit så att hon har upplevt att hon har haft sex mot sin vilja. Initialt säger hon nej, men sedan har de sex ändå. Men det finns inget som tyder på att killen skulle ha tvingat, hotat eller brukat våld mot tjejen (som har svart bälte i judo och verkar väldigt kapabel till att säga ifrån om hon inte vill ha sex, som hon t.ex. gör senare på morgonen). I stället verkar hon ha ångrat sexet för att hon varit kär i sitt ex (som hon nu har gått tillbaka till) och då skulle det se illa ut att ha legat med någon kille.

Om du läser förhören i FUP och som även finns med i domen konstateras ett par situationer som innehåller våld. Den ena är ju till den milda grad att hon får 2 rätt stora blåmärken som RMV konstaterar mycket väl kan ha uppstått under tiden och uppstått från trubbigt våld/starkt grepp från 2 händer. Från domen

Sen ville Viking gå till bordet. Han drog tag i hennes arm och lyfte upp henne
på bordet så hon låg med ryggen på bordet. Han tog bort ljusen som stod på
bordet. Han penetrerade henne och tryckte ner hennes höfter. Det gjorde
väldigt ont att han höll så hårt på hennes höfter. Hon försökte dra bort hans
händer och sa aj, det gör ont, nej.
Han uppfattade det och lättade lite på trycket
med händerna men fortsatte att hålla i hennes höfter och penetrera henne
vaginalt. Det gjorde ont men inte lika ont som innan. Hon hade inte haft
blåmärkena på höfterna innan detta, blåmärkena uppkom vid det här tillfället.
Viking tog stryptag runt hennes hals två-fyra gånger. Det var hårda stryptag
men inte långa
[/i]

Nu har ovanstående våld ingen juridisk påverkan vad jag förstår, men det styrker säkerligen bedömningen att det inte fanns frivillighet från BOs sida. Våldtäkten påbörjas redan när han inte respekterar hennes tydliga NEJ i ord och handling där i början.
Senast redigerad av Neverever31 2024-02-03 kl. 15:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in