Citat:
Ursprungligen postat av
Varian
Ja, vad för tvång undrade jag.
Om jag läser vad ordet betyder för dig:
"Genom våld, makt, hot eller myndighet förmå en person till något"
Så ser jag inte vad det är som skulle ha gjort att C kände sig tvingad till att ha sex med V. Är det argumentet om att har är man och hon är kvinna, så han har makt över henne...? Fan, då sker ju all interaktion mellan könen med tvång, men vad vet jag, det är därför jag frågar dig.
Att handgripligen kränka någons sexuella integritet utgör våld. Du kanske betraktar våld som ett begrepp som kräver en viss grad av fysisk energi för att kunna räknas som våld, men så är inte fallet. Utöver detta har vi strypgreppen.
Vad gäller hotbild så finns det flera parallella samverkande faktorer. Den viktigaste är det ovan nämnda våldet, då GM genom att inte respektera BO:s sexuella integritet trots flertalet signaler om att samtycke saknas i sin tur signalerar att invändningar är meningslösa. Att kraftigare motstånd kommer mötas med kraftigare våld i syfte att betvinga BO är inte en orimlig slutsats i situationen. Lägg därtill storlek och styrka, samt faktiskt även könstillhörighet. Som bekant betraktas män, oftast men inte alltid, selektivt utifrån omständigheter som ett hot för många kvinnor, inte utan grund.
Man kan summera storlek, styrka och könstillhörighet som ett våldskapital, och den bristande respekten för BO:s sexuella integritet som en vilja att faktiskt bruka sitt våldskapital. I det läget är det inte orimligt att dra slutsatsen att eskalerat motstånd inte kommer att avstyra situationen utan endast generera mer våld.
Det sorgliga är att GM rent teoretiskt skulle kunna vara omedveten om detta. Han är kåt och har genom inbillning eller genuin övertygelse målat upp en bild för sig själv av att BO vill ha honom. Han ignorerar hennes nekanden till samtycke, kanske enligt tanken om att hon spelar svår. Han gör det han vill göra utan en tanke på hur hans beteende tagits emot, med undantag för reflektionen att sexet inte var så bra. Varför det inte var bra frågar han inte sig själv.