2024-02-03, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalleboool
Ser inte problemet. En del i att investera är att lägga några av äggen i en mer riskabel korg och ibland få rejäl jackpott med risken för att bli av med äggen.

Kanske vill gnällspikarna i den här tråden att hela pensionen investeras i räntor så pensionsutbetalningarna blir rekordlåga?

Tror ni 200 miljoner är mycket för en pensionsfond eller vad är det frågan om? Det är 20kr per svensk. AMF förvaltar ungefär 750 miljarder. CAKE var alltså en 0,00026667 del av deras förvaltade kapital.

This. Titta istället på Alecta som slarvat bort MILJARDER på amerikanska banker och Heimstaden. Trots detta ser deras avkastning bra ut.
Citera
2024-02-03, 11:07
Medlem
Lättlurade och imbecilla tjänstemän på AMF som leker Tarzan med andras pengar. Borde kriminaliseras.
Citera
2024-02-03, 12:19
Medlem
BekraftadNegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
Jeesus. Kollade på deras bokslut senaste 5 åren och det är en riktig härdsmälta.
Särskild 2022. Minus 270 miljoner med en omsättning på 170 miljoner .............

Du blandar bolag och förvaltning. De förvaltar 750 miljarder kronor. Betyder att 200 miljoner är 0,026% av innehavet. Kommer inte märkas och sannolikt har de andra placeringar som samma dag enskilt genererade mer än 200 mille.

Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Om inte AMF investerade i Stratups skulle alla bli skitförbannade.
Om ett startuppförtega går i konkurs av alla som man investerat i blir folk förbannade ändå.
Dvs, folk är inte riktigt kloka.
(Folk här= idioter som förkovrar sig endast eller mestadels på sociala medier)

Väl talat. Folk fattar inte den större bilden och dras med i drevet.

Citat:
Ursprungligen postat av WhatsYourName
Oroa er inte. Om 20 år finns inga pengar kvar. Och absolut ingen allmän pension. Allt det där kommer vara borta. Dagen du går i pension har du noll i inkomst att se fram emot.

Det har jag alltid sagt. Var väl en 16 bast när jag hajade läget. Ni sliter hela livet sen tar någon annan pengarna ifrån er. Just wait for it.

Bullshit! Hur gammal är du? För du har ännu inte hajat läget. AMF har 750 miljarder i sina fonder. Du menar att de kommer bränna allt detta?

Begriper inte folk att 200 miljoner är kaffepengar för en förvaltare av denna storlek? You win some and you loose some.
Senast redigerad av BekraftadNeger 2024-02-03 kl. 12:22.
Citera
2024-02-03, 13:10
Medlem
psykadelikatessens avatar
Hmmmh, lite OT, men undrar om man kommer kunna få tag i billigare såna hojar då vid någon konk-auktion :3

Någon som vet? Jävligt schyssta crossar har dom ju.
Citera
2024-02-03, 13:16
Medlem
TeEsErs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amatoll
Var kan man nu köpa Cakes hojar billigt?
De har haft problem länge så det finns nog inte många i lager.
Advokatfirman Fylgia är konkursförvaltare:
https://www.fylgia.se/cake-0-emission-ab-i-konkurs/
Citera
2024-02-03, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BekraftadNeger
Du blandar bolag och förvaltning. De förvaltar 750 miljarder kronor. Betyder att 200 miljoner är 0,026% av innehavet. Kommer inte märkas och sannolikt har de andra placeringar som samma dag enskilt genererade mer än 200 mille. [/b]

AMF skulle ha gett mig de pengarna - då hade jag köpt hyreshus o där gjort mig en juste våning o
sen skulle AMF-anställda få prio på de lägenheter som blev lediga - mycket smartare o win för mig
o win för AMF när det gäller personal o rekrytering
Citera
2024-02-03, 13:42
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bortmedfifittor
Personalen på CAKE är "ditrekryterad" av diverse Rusta och Matcha bolag (som jobbar på uppdrag av AMS). Dvs alla som hamnar i arbetslöshet under en längre period, tenderar att hamna på CAKE. Har hört mycket dåligt om arbetsförhållanden där.

Något du vill utveckla, skulle vara intressant att veta.
Citera
2024-02-03, 13:59
Medlem
trickydicks avatar
Blir det konkursutförsäljning utav lagret nu då?

Kan tänka mig köpa en sån båge för ca 10-15k Vad är räckvidden på dom?
Citera
2024-02-03, 14:29
Medlem
bortmedfifittors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Något du vill utveckla, skulle vara intressant att veta.

Inget konkret som jag minns nu, men många anställda som kom dit från Rusta och Matcha bolag kunde inte vara så långvariga där pga konflikter på jobbet, "osanningar" om arbetsuppgifter och övriga förhållanden. Kulturer som krockade och massa sånt. Det är ju primärt invandrare och långtidsarbetslösa som får ta dessa jobb. Svårt att ta sig dit, osköna arbetsledare, osv. Sen var Cake rätt desperata och hade absolut noll krav på erfarenhet, språk å sånt. Det gällde bara att "gilla att plocka ihop motorcyklar". Många klagomål var det iaf från personalen som började där.

Sen kan det lika gärna ha å göra med att Rusta och Matcha bolagen som får ut folk dit, inte varit helt ärliga med vad tjänsten innebär. Så det behöver inte vara på Cakes sida nödvändigtvis, men att få ut och behålla personal där var en stor utmaning.
Citera
2024-02-03, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av feemaxxx
Stefan Ytterborn startade visst företaget och har 10%. Verkar vara en duktig och driftig kille. Bor i en lägenhet värd 12,5 Miljoner. Han har varit gång ett tag haft flera seriösa företag- Om jag inne minns fel när jag kollade årsredovisningen så var löner till styrelsen (totalt 12 personer enl alla bolag) ungefär 3,5 Miljoner. Inget att haka upp sig på. Här ser jag inte alls något "skojeri" som på andra håll i branschen.

Tror du att styrelsearvode är det enda sättet en grundare tjänar pengar på ett företag som tagit in hundratals miljoner i kapital? Idiot
Citera
2024-02-03, 19:50
Medlem
Så går det när hipsters försöker pracka på riktiga motorcykelförare skit som inte har har något existensberättigande. Den enda förmåga dessa människor har, är att få vänstervridna miffon som förvaltar pensionskapital att satsa på iden.
Citera
2024-02-03, 20:36
Medlem
KuReLuBs avatar
Många fantasiföretag som får ett bryskt uppvaknande när gratispengarna tar slut. Sunt ändå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in