2024-02-03, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psykadelikatessen
Hmmmh, lite OT, men undrar om man kommer kunna få tag i billigare såna hojar då vid någon konk-auktion :3

Någon som vet? Jävligt schyssta crossar har dom ju.

Nej, de har inget i närheten av crossar. Det var en del av problemet.
Citera
2024-02-04, 01:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 744glx
Nej, de har inget i närheten av crossar. Det var en del av problemet.
Inga crossar?
https://ridecake.com/en-SE/p/kalk
Citera
2024-02-04, 09:22
Medlem
Man är ju väldigt nyfiken på hur affärsmodellen såg ut. Vem tänkte dem var kunden? Var såg de en marknad för de här produkterna?

Alltså var såg dem en marknad för de här dyra hojarna när färre och färre kör riktig motorcykel och marknaden för elcyklar svämmas över av billigare och bättre alternativ. Och på det konkurrensen av konstant ökat intresset för vanliga faktiskt miljövänliga trampcyklar.

Jag fattar verkligen inte hur nån såg en 'business' i det här annat som kul nischade produkter i små tillverkningsserier. Om nu inte allt gick ut på att göra produkter attraktiva för investerare, vilket jag misstänker har varit huvudmålet för många andra såna här så kallade start-ups .

Men vad vet jag.
Citera
2024-02-04, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av feemaxxx
AMF investerar miljoner i startups och högriskföretag, tex hos elmotorcykelföretaget Cake, en av de startups där AMF Pension valde att placera pensionspengar. Denna händelse väcker frågor om varför AMF väljer att engagera sig i sådana högriskprojekt. Är motivationen en förhoppning om hög avkastning, eller ett önskemål att stödja potentiella framtidsindustrier?

AMF nämner att deras investeringsfilosofi kan inkludera att "i ett tidigt skede satsa på en investering som vi tror på och att våga hålla kvar investeringen över en längre tid, för att skapa värde till våra kunder."

Frågan är dock om kunderna verkligen önskar att deras pensionspengar används för investeringar i sådana högriskprojekt? Vad tror ni?

Jag kan hålla med, till viss del. Men jag anser det också otroligt viktigt att då sätta detta i ett större sammanhang. Vad för liknande investeringar har de gjort tidigare? Hur har utfallet blivit där? Det är ändå riskkapital, där ett lyckligt utfall ger en rejäl slant. Du kan i praktiken hitta ett helt gäng som går fel och kompensera med ett case som går bra.
Citera
2024-02-04, 09:43
Medlem
eriklinds avatar
Elmotorcykel-företaget Zero’s drivlina används bland annat i Polaris Kinetic. En elektrisk UTV.
Känns som att det finns ett värde i en beprövad elektrisk drivlina. Kanske kunde användas till elektriska fyrhjulingar eller snöskotrar t.ex.
Citera
2024-02-04, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jacketpacket
Inga crossar?

Det där är en leksak, inget annat.
Inte ens i närheten av en riktig cross...
Citera
2024-02-04, 11:20
Medlem
Synd på fin produkt.

Folk har jämfört den med en moped, vilket jag verkligen inte håller med om.

Jag såg den mer som en krallig DH-hoj med massa vridmoment, det går att hålla 50 blås på ganska stökig terräng. Mycket mer agil och lätthanterlig än en mx och el är verkligen den optimala drivlinan för ”knas i skogen”.

Produkten var nog i dyraste laget och lagrummet för att släppa lös all prestanda fanns inte.

Bra spaning att boet köps upp och försvinner till Kina.

Sluta köp grejer från Kina!!
Citera
2024-02-04, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StorStyggKaktus
Det där är en leksak, inget annat.
Inte ens i närheten av en riktig cross...

och en cross är ingen leksak?

För knas i stökig terräng är en cake svinkul, men ja, den får stryk runt en crossbana.
Citera
2024-02-04, 11:22
Medlem
I grunden ett ”värdegrunds”-problem.
Man ska vara etisk och grön och då finns det bara högriskprojekt kvar.
Grönt stål (nya stålverk 80), gärna motorcyklar, etiska rasneutrala mensbindor osv…
Citera
2024-02-04, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schloenern
Så går det när hipsters försöker pracka på riktiga motorcykelförare skit som inte har har något existensberättigande. Den enda förmåga dessa människor har, är att få vänstervridna miffon som förvaltar pensionskapital att satsa på iden.
Helt klart, verkar vara svårt att förstå att marknaden är väldigt begränsad:
https://www.breakit.se/artikel/38542...tora-forluster
Citera
2024-02-04, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jacketpacket
Inga crossar?

Nej det är ingen cross.

Det där är möjligtvis en Mountain Bike med motor.
Citera
2024-02-04, 16:55
Medlem
Gosifs avatar
Varför satsar pensionsbolag folks pensioner på aktier?

Vi vet alla att de flesta inte orkar hålla på själva men va fan, det är sjukt att en del kan bli fattigpensionärer för att vissa pensionsbolag prickar fel på aktier..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in