Citat:
Ursprungligen postat av
Merwinna
Jag har hört att många kvinnor i Sparta också blev träningsfanatiker - trots att de inte måste, till skillnad från männen. En del gick så långt att de vägrade sina män sex, för de ville inte förstöra kroppen med graviditeter och förlossningar. Så männen fick ha sex och få barn med sina slavinnor i stället...
Eftersom jag är kvinna så hade jag kunnat välja vilken nivå jag ville lägga träningen på, som sagt, eller om jag inte ville syssla med det alls i vuxen ålder. Så det hade nog inte varit några problem att leva där. Som alltid i historien har kvinnans lycka berott på vilken man hon gifts bort med. Med en vettig man hade man kunnat ha det ganska bra där i en hyfsat välbeställd familj, med slavinnor som skötte hushållet och den jobbiga delen av barnavården, och som satte upp ens hår i fina frisyrer och så. Sedan hade man kunnat ägna tiden åt att tillverka fina handarbeten t.ex.. Eller kalligrafi. Bjuda in sina väninnor på vad de nu hade i stället för te och kaffe. Umgås med sin man när han kom hem på kvällen. Och jag antar att jag även som kvinna fått tillgång till böcker.
...fast jag hade nog ändå trivts bäst i Aten, för att läsning och bokliga kunskaper och vetenskap är viktigare för mig än fysisk träning. Man hade inte heller behövt oroa sig för att de söner man föder skulle anses livsodugliga. Om de inte hade blivit så fysiskt starka, så hade de ändå kunnat hitta sin plats i samhället.
Risken är stor att du inte hade fått vara med i några sådana diskussioner i Aten, eller ens ha fått lära dig läsa eller annat.
En sak som Ormen Långe delvis påpekade, är att vi inte vet så mycket om de fattigas lott, men det finns ändå något.
En ärbar kvinna i Aten fick i princip bara utbildning i hur man skulle ta hand om hemmet och de som bodde där. Vävning och klädtillverkning var en viktig uppgift. Det där ärvde romarna också, och på gravstenar i romarriket kunde en kvinna prisas för att hon vävde, som att säga att hon var dygdefull.
Sådana kvinnor bodde i husets kvinnoavdelning, gynaikeion. De deltog absolut inte i allt som männen gjorde. Kvinnor var exempelvis inte med när det var symposion, eller ja, hetärer var med, men alltså inte familjens ärbara kvinnor.
För att komma ut behövde man vara fattig. Det var känt att man i fattiga hushåll inte hade råd med sådan lyx som att låsa in alla kvinnor, så de gick ut på allehanda ärenden.
Kvinnorna i Sparta hade förmodligen bättre utbildning. och fler av dem kunde nog läsa och skriva. De fysiska övningarna ingick som en del av uppväxten för dem, så de var aktiva på ett annat sätt. De gifte sig också när de var äldre, säg åtminstone 18 år gamla, och då med män som var rätt så nära dem i ålder. Noterbart är att de spartanska männen inte skulle leva med sina fruar förrän de hade fyllt 30, vilket betyder att åtminstone några av dem måste ha gift sig före det.
I Lysistrate finns en spartanska som heter Lampito, hon framställs som ett fysiskt praktexemplar som både Lysistrate och Kleonike beundrar för hennes styrka. Hon spelar en viktig roll i pjäsen då hon går med på att åka hem till Sparta och fixa så att kvinnorna där också sexstrejkar. Samtidigt framställs hon som bondsk, men det kan ju bero på dialekten och behöver hur som helst inte säga något om hur spartanskorna var, utan kan handla om stereotyper.
En annan skillnad mellan städerna var att spartanskorna fick samma kost som gossebarnen. Så var inte fallet i Aten.
Hetärer deltog - som sagt - mer i männens fester, men det är långt ifrån säkert att det var ett liv att sträva efter ändå.