2024-01-31, 14:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Jo, men om nästan alla dör och med kunskap om historia och modern vetenskap och teknik, vore det kanske hyfsat lätt att bli någon ultimat erövrare eller härskare? Lite grymt kanske men...

Fast skämt åsido... Det är också en poäng. Hur hade modena sjukdomar påverka folk i det förflutna? Fast jag anar att moderna människor bär på färre sjukdomar...

Det är väl en ständig sanning kring européerna och indianerna, våra sjukdomar dödade dom.

Men lek med tanken, ta med sig facit och åka tillbaka till WWII för att testa och se hur det blev om Tyskland vann och inte gjorde bort sig i Ryssland?

Om kungen inte hade stupat i Poltava

Varför inte nutid, åka tillbaka och sats typ en miljon på att leceister skulle vinna premier League, eller Grekland och EM!

Först ekonomisk vinning, sen leka ”Sims”
Citera
2024-01-31, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TreRaggmunkar
Det är väl en ständig sanning kring européerna och indianerna, våra sjukdomar dödade dom.

Våra och våra... Inga svenskar flyttade väl till Amerika förrän än ganska sent då indianerna troligen vant sig mer vid Europeiska sjukdomar.

Fast varför hade de inte dessa sjukdomar? Jag vet inte men indianerna i Amerika levde väl nästan som jägare och samlare. Civilisation gav upphov till nya sjukdomar... Inte säker på varför men virus och bakterier sprids lättare i stora städer...

Citat:
Men lek med tanken, ta med sig facit och åka tillbaka till WWII för att testa och se hur det blev om Tyskland vann och inte gjorde bort sig i Ryssland?

Detta är ju lite OT och relaterar endast perifert till ämnet men ok det handlar om att åka tillbaka till det förflutna... Dessutom verkar så få svara i denna tråd...

Det var väl inte enbart Ryssland som knäckte tyskarna men att de samtidigt slogs mot britterna. Hade de behållit pakten med Stalin och först fokuserat på britterna, hade deras chanser att vinna varit större. Svårt dock för en tidsresenär att övertyga tyskarna om detta... Dessutom hade vi då idag kanske levt i 3:e riket...

Citat:
Om kungen inte hade stupat i Poltava

Karl XII stupade inte vid Poltava...

Citat:
Varför inte nutid, åka tillbaka och sats typ en miljon på att leceister skulle vinna premier League, eller Grekland och EM!

Först ekonomisk vinning, sen leka ”Sims”

Då räcker det att åka tillbaka en vecka och sen satsa på saker som man vet kommer ge utdelning...

Citera
2024-01-31, 15:31
Medlem
Som kvinna hade jag definitivt valt Sparta. Dom verkar ändå ha haft relativt fria liv sett till tidsepoken.
Citera
2024-01-31, 20:38
Medlem
Rastapunxs avatar
Aten.
Att kunna njuta av bra mat och dryck och fria tankar hade vart viktigare för mig än spartansk mat och livsstil.
Citera
2024-02-01, 21:04
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Vilket skulle du valt?

Sparta ja... När du fötts fanns en chans att ditt liv slutade i förtid om du inte var fysiskt perfekt nog att kunna bli en spartansk krigare. Enligt en version, så kastades odugliga pojk-barn ut för ett stup... Enligt en mildare version, så lämnades de utomhus så att någon som hittade dem kunde ta hand om dem. Chansen fanns förstås att de dog i alla fall...

Senare enligt en legend, så släpptes spartanska pojkar ut i skogen med enbart en kniv. Klarade de att överleva en viss period och komma tillbaka, ansågs de värdiga att bli spartanska krigare. Om inte ansågs det inte spela någon roll...

Sen började agoge vid sju års ålder som innebar något liknande vanlig skolgång, men det innehöll också mycket militär träning och en massa mer eller mindre förnedrande fysiska och psykiska övningar och prövningar.

Syftet var att göra pojkar till så effektiva krigare som möjligt. Överkomma rädsla, klara fysiska vedermödor och stöda sina kamrater i strid oavsett vad.

Legendariskt nog uppmuntrades de också att stjäla, enligt "spartansk lag". Att stjäla kunde vara nödvändigt i krig... Greps de, straffades de dock hårt... Inte för att ha stulit, men för att ha varit dumma eller klumpiga nog att gripas.

Enligt vad Herodotos skrev så skulle de också döda en helot - slav, under sin träning. Detta verkade mycket grymt, men man ska komma ihåg att spartanerna skrev mycket lite själva. Det mesta om dem skrevs ner av andra, och kan vara överdrivet.

En man i Sparta skulle vara villig att tjäna i militären till 60 års ålder...

Sen hade Sparta, till skillnad från Aten, åtminstone under en viss period inga stadsmurar. Varför? Jo, för att murar ansågs mesigt och spartanernas rykte skulle vara nog att hålla potentiella angripare borta. Om Sparta ändå anfölls? Det såg spartanerna som bra träning...

Förutom spartaner i Sparta som tränades för krig från tidig ålder, fanns också perioikoi och heloter. De förstnämnda var handelsmän, hantverkare etc men de hade inte samma rättigheter som spartanerna. Heloterna kom från besegrade folk och var i stort sett slavar.

Kvinnorna i Sparta behandlades faktiskt ganska jämlikt och fick hyfsad utbildning. Deras huvudsyfte var dock att föda starka, spartanska krigare.

Jag hade planerat också skriva lika mycket om Aten men upptäcker jag inte pallar just nu... En hel del känner nog till mycket om dem i alla fall.

Mer demokratiskt samhälle, utbildning som började vid 5 års ålder och varade till 14 eller 18 år, då de fick två års militär träning. Kvinnor förutom kanske i aristokratiska hem, fick lite utbildning av något slag. De tränades mer till hushållsuppgifter...

Ville man bli filosof eller historiker, gav Aten klart bättre chanser. Har för mig att Herodotos räknas som världens första historiker, trots en hel del han skrivit inte ses som så pålitligt... Slavar fanns det gott om i Aten, så mycket av det tristare arbetet slapp åtminstone rikare människor att göra...

Så vilket låter bäst, Aten eller Sparta? Om du skulle tvingats växa upp och leva i en av dessa grekiska stater, vilken hade du valt?

Den stora majoriteten av alla män och kvinnor i Sparta var slavar (heloter). För det var bara en mycket liten andel av befolkningen i Sparta som var spartiater, d.v.s. de som tillhörde den militära jordägande överklassen. Vid Leuctra så var t.ex. bara ~6% av den spartanska armén spartiater. Resten var Periokoi. Så för den överväldigande majoriteten av alla spartaner, så var livet som soldat och spartiat en omöjlighet, eftersom man inte var född med spartiatiska föräldrar. Om en enda av dina föräldrar var helot eller periokoi (vilket de allra flesta var) så kunde du inte bli spartiat. Om du inte klarade av agoge så kunde du inte bli spartiat, om du inte hade så mycket mark att du kunde betala för din utrustning, så kunde du inte bli spartiat.
Citera
2024-02-02, 14:09
Medlem
Rastapunxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Den stora majoriteten av alla män och kvinnor i Sparta var slavar (heloter). För det var bara en mycket liten andel av befolkningen i Sparta som var spartiater, d.v.s. de som tillhörde den militära jordägande överklassen. Vid Leuctra så var t.ex. bara ~6% av den spartanska armén spartiater. Resten var Periokoi. Så för den överväldigande majoriteten av alla spartaner, så var livet som soldat och spartiat en omöjlighet, eftersom man inte var född med spartiatiska föräldrar. Om en enda av dina föräldrar var helot eller periokoi (vilket de allra flesta var) så kunde du inte bli spartiat. Om du inte klarade av agoge så kunde du inte bli spartiat, om du inte hade så mycket mark att du kunde betala för din utrustning, så kunde du inte bli spartiat.
Nu var ju TS om du ville vara Spartian eller Atenare.
Så heloter och periokoi är ju inte TS.
Som Atenare räknas ju ju fria män i Aten så det borde ju vara det som frågan gäller.
Eller?
Citera
2024-02-03, 08:18
Medlem
PerOFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rastapunx
Nu var ju TS om du ville vara Spartian eller Atenare.
Så heloter och periokoi är ju inte TS.
Som Atenare räknas ju ju fria män i Aten så det borde ju vara det som frågan gäller.
Eller?

Jag tycker att Spartanerna beskrivs på ett helt annat sätt, i boken Antikens Historier. Mera som hjältar. Och de hade ett speciellt sätt att överleva krigen.

För medans seniorerna var ute på krigståg, som nämns i tråden. Så gjorde juniorerna tjänst på hemma fronten. Om ni förstår vad jag menar. Det beskrivs på ett subtilt sätt.

Och ett krig kunde pågå länge. Så tack vare juniorerna så kunde spartanerna överleva alla krigen. Så jag håller på spartanerna.
Senast redigerad av PerOF 2024-02-03 kl. 09:03.
Citera
2025-10-05, 20:31
Medlem
Av de två skulle jag välja att bo i stadsstaten Aten. Eftersom antika Aten liknar dagens västerländska samhälle medan Sparta påminner om dagens diktaturer.

Aten:

Staden var beroende av internationell handel med andra länder i Medelhavet och styrelseskicket var demokrati (inga kungar). Man exporterade demokrati till sina grekiska allierade.

Sparta:

Militaristisk diktatur styrd av kungar och ingen handelsnation. Man exporterade envälde och oligarki till sina grekiska allierade.
Senast redigerad av Piratpartiet 2025-10-05 kl. 20:47.
Citera
2025-10-05, 21:26
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piratpartiet
Av de två skulle jag välja att bo i stadsstaten Aten. Eftersom antika Aten liknar dagens västerländska samhälle medan Sparta påminner om dagens diktaturer.

Aten:

Staden var beroende av internationell handel med andra länder i Medelhavet och styrelseskicket var demokrati (inga kungar). Man exporterade demokrati till sina grekiska allierade.

Sparta:

Militaristisk diktatur styrd av kungar och ingen handelsnation. Man exporterade envälde och oligarki till sina grekiska allierade.

Därtill så var nästan alla i Sparta slavar. Det var en försvinnande liten del av barnen i Sparta som var så privilegierade att de slets från sina föräldrar i 7-årsåldern, för att därefter leva i kasern tills du var 30 år där du fick leva med hunger, misshandel, pennalism och pederasti.

I Aten var det "bara" 50% sannolikhet att du skulle vara slav och hela 10% sannolikhet att du skulle vara en fullvärdig medborgare som fick rösta. D.v.s. fri, man, född i Aten och tillräckligt rik.

Citat:
Ursprungligen postat av PerOF
Jag tycker att Spartanerna beskrivs på ett helt annat sätt, i boken Antikens Historier. Mera som hjältar. Och de hade ett speciellt sätt att överleva krigen.

För medans seniorerna var ute på krigståg, som nämns i tråden. Så gjorde juniorerna tjänst på hemma fronten. Om ni förstår vad jag menar. Det beskrivs på ett subtilt sätt.

Och ett krig kunde pågå länge. Så tack vare juniorerna så kunde spartanerna överleva alla krigen. Så jag håller på spartanerna.

Bortsett från de krig som Sparta förlorade så klart.

Och till slut så hade det spartanska samhället ruttnat så mycket inifrån, att det knappt några spartiater kvar.

När romarna kom dit, så hade Sparta redan annekterats av små grannstäder och romarna betraktade byn Sparta som en historisk kuriositet och som en turistattraktion.

Hundra år tidigare, så hade så klart spartas höga svansföring och arrogans resulterat i att Philip med lätthet krossade dem, men inte ens brydde sig om att ockupera Sparta, eftersom det ansågs vara en så obetydlig, fattigt och värdelös landsända.

Och dessförinnan så hade Sparta besegrats av bl.a. Thebe, som visade att även en numerärt överlägsen spartansk här gick att krossa.

Att Sparta vann sina tidigare krig, och hade en storhetsperiod på kanske 3 generationer, berodde för övrigt på deras allierade, som stod för lejonparten av uppoffringarna på slagfältet.
Citera
2025-10-05, 22:18
Medlem
Merwinnas avatar
Jag har hört att många kvinnor i Sparta också blev träningsfanatiker - trots att de inte måste, till skillnad från männen. En del gick så långt att de vägrade sina män sex, för de ville inte förstöra kroppen med graviditeter och förlossningar. Så männen fick ha sex och få barn med sina slavinnor i stället...

Eftersom jag är kvinna så hade jag kunnat välja vilken nivå jag ville lägga träningen på, som sagt, eller om jag inte ville syssla med det alls i vuxen ålder. Så det hade nog inte varit några problem att leva där. Som alltid i historien har kvinnans lycka berott på vilken man hon gifts bort med. Med en vettig man hade man kunnat ha det ganska bra där i en hyfsat välbeställd familj, med slavinnor som skötte hushållet och den jobbiga delen av barnavården, och som satte upp ens hår i fina frisyrer och så. Sedan hade man kunnat ägna tiden åt att tillverka fina handarbeten t.ex.. Eller kalligrafi. Bjuda in sina väninnor på vad de nu hade i stället för te och kaffe. Umgås med sin man när han kom hem på kvällen. Och jag antar att jag även som kvinna fått tillgång till böcker.

...fast jag hade nog ändå trivts bäst i Aten, för att läsning och bokliga kunskaper och vetenskap är viktigare för mig än fysisk träning. Man hade inte heller behövt oroa sig för att de söner man föder skulle anses livsodugliga. Om de inte hade blivit så fysiskt starka, så hade de ändå kunnat hitta sin plats i samhället.
Citera
2025-10-06, 19:31
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag har hört att många kvinnor i Sparta också blev träningsfanatiker - trots att de inte måste, till skillnad från männen. En del gick så långt att de vägrade sina män sex, för de ville inte förstöra kroppen med graviditeter och förlossningar. Så männen fick ha sex och få barn med sina slavinnor i stället...

Eftersom jag är kvinna så hade jag kunnat välja vilken nivå jag ville lägga träningen på, som sagt, eller om jag inte ville syssla med det alls i vuxen ålder. Så det hade nog inte varit några problem att leva där. Som alltid i historien har kvinnans lycka berott på vilken man hon gifts bort med. Med en vettig man hade man kunnat ha det ganska bra där i en hyfsat välbeställd familj, med slavinnor som skötte hushållet och den jobbiga delen av barnavården, och som satte upp ens hår i fina frisyrer och så. Sedan hade man kunnat ägna tiden åt att tillverka fina handarbeten t.ex.. Eller kalligrafi. Bjuda in sina väninnor på vad de nu hade i stället för te och kaffe. Umgås med sin man när han kom hem på kvällen. Och jag antar att jag även som kvinna fått tillgång till böcker.

...fast jag hade nog ändå trivts bäst i Aten, för att läsning och bokliga kunskaper och vetenskap är viktigare för mig än fysisk träning. Man hade inte heller behövt oroa sig för att de söner man föder skulle anses livsodugliga. Om de inte hade blivit så fysiskt starka, så hade de ändå kunnat hitta sin plats i samhället.

Risken är stor att du inte hade fått vara med i några sådana diskussioner i Aten, eller ens ha fått lära dig läsa eller annat.

En sak som Ormen Långe delvis påpekade, är att vi inte vet så mycket om de fattigas lott, men det finns ändå något.

En ärbar kvinna i Aten fick i princip bara utbildning i hur man skulle ta hand om hemmet och de som bodde där. Vävning och klädtillverkning var en viktig uppgift. Det där ärvde romarna också, och på gravstenar i romarriket kunde en kvinna prisas för att hon vävde, som att säga att hon var dygdefull.

Sådana kvinnor bodde i husets kvinnoavdelning, gynaikeion. De deltog absolut inte i allt som männen gjorde. Kvinnor var exempelvis inte med när det var symposion, eller ja, hetärer var med, men alltså inte familjens ärbara kvinnor.

För att komma ut behövde man vara fattig. Det var känt att man i fattiga hushåll inte hade råd med sådan lyx som att låsa in alla kvinnor, så de gick ut på allehanda ärenden.

Kvinnorna i Sparta hade förmodligen bättre utbildning. och fler av dem kunde nog läsa och skriva. De fysiska övningarna ingick som en del av uppväxten för dem, så de var aktiva på ett annat sätt. De gifte sig också när de var äldre, säg åtminstone 18 år gamla, och då med män som var rätt så nära dem i ålder. Noterbart är att de spartanska männen inte skulle leva med sina fruar förrän de hade fyllt 30, vilket betyder att åtminstone några av dem måste ha gift sig före det.

I Lysistrate finns en spartanska som heter Lampito, hon framställs som ett fysiskt praktexemplar som både Lysistrate och Kleonike beundrar för hennes styrka. Hon spelar en viktig roll i pjäsen då hon går med på att åka hem till Sparta och fixa så att kvinnorna där också sexstrejkar. Samtidigt framställs hon som bondsk, men det kan ju bero på dialekten och behöver hur som helst inte säga något om hur spartanskorna var, utan kan handla om stereotyper.

En annan skillnad mellan städerna var att spartanskorna fick samma kost som gossebarnen. Så var inte fallet i Aten.

Hetärer deltog - som sagt - mer i männens fester, men det är långt ifrån säkert att det var ett liv att sträva efter ändå.
Citera
2025-10-06, 20:48
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Risken är stor att du inte hade fått vara med i några sådana diskussioner i Aten, eller ens ha fått lära dig läsa eller annat.

En sak som Ormen Långe delvis påpekade, är att vi inte vet så mycket om de fattigas lott, men det finns ändå något.

En ärbar kvinna i Aten fick i princip bara utbildning i hur man skulle ta hand om hemmet och de som bodde där. Vävning och klädtillverkning var en viktig uppgift. Det där ärvde romarna också, och på gravstenar i romarriket kunde en kvinna prisas för att hon vävde, som att säga att hon var dygdefull.

Sådana kvinnor bodde i husets kvinnoavdelning, gynaikeion. De deltog absolut inte i allt som männen gjorde. Kvinnor var exempelvis inte med när det var symposion, eller ja, hetärer var med, men alltså inte familjens ärbara kvinnor.

För att komma ut behövde man vara fattig. Det var känt att man i fattiga hushåll inte hade råd med sådan lyx som att låsa in alla kvinnor, så de gick ut på allehanda ärenden.

Kvinnorna i Sparta hade förmodligen bättre utbildning. och fler av dem kunde nog läsa och skriva. De fysiska övningarna ingick som en del av uppväxten för dem, så de var aktiva på ett annat sätt. De gifte sig också när de var äldre, säg åtminstone 18 år gamla, och då med män som var rätt så nära dem i ålder. Noterbart är att de spartanska männen inte skulle leva med sina fruar förrän de hade fyllt 30, vilket betyder att åtminstone några av dem måste ha gift sig före det.

I Lysistrate finns en spartanska som heter Lampito, hon framställs som ett fysiskt praktexemplar som både Lysistrate och Kleonike beundrar för hennes styrka. Hon spelar en viktig roll i pjäsen då hon går med på att åka hem till Sparta och fixa så att kvinnorna där också sexstrejkar. Samtidigt framställs hon som bondsk, men det kan ju bero på dialekten och behöver hur som helst inte säga något om hur spartanskorna var, utan kan handla om stereotyper.

En annan skillnad mellan städerna var att spartanskorna fick samma kost som gossebarnen. Så var inte fallet i Aten.

Hetärer deltog - som sagt - mer i männens fester, men det är långt ifrån säkert att det var ett liv att sträva efter ändå.

Nej, klart att man inte skulle ha velat vara en hetär...

Ja till och med kejsarna och andra högt uppsatta män i Rom, tvingade sina döttrar att spinna, väva och sy sina egna kläder under uppväxten. Det skulle göra dem dygdiga... Fast jag gillar att hålla på med handarbeten, så detta hade inte varit något problem för mig!

Ja, så har det alltid varit nästan överallt i världen: rika kvinnor har hållits inlåsta, fattiga har haft mer frihet. Värst har det varit i muslimska länder, i de ärkemuslimska länderna får kvinnor fortfarande inte ens träffa eller tala med en man som inte är hennes make eller nära släkting. Det finns för övrigt kvinnor som lever så i Sverige idag: när maken har vänner på besök, så måste hans fruar/döttrar/systrar stänga in sig i lägenhetens "harem" - som kanske bara är ett rum.

I det Ottomanska riket löste de problemet med kvinnlig arbetskraft till hushållen (barnsköterskor, pigor, husor, kammarjungfrur...), då muslimska flickor absolut inte kunde arbeta i någon annans hem, med kristna slavinnor som rövades bort i Östeuropa, Grekland, Balkan, ibland Ryssland och Ukraina, vid ett tillfälle Island (!). För dessa gällde ju inte könssegregeringsreglerna och om husets herrar "took advantage of them" så var det inte en synd inför Allah... Så praktiskt!

Men som sagt: de muslimska kvinnorna i haremen fick aldrig träffa några andra män än maken, nära släktingar och eunucker. Det fanns kvinnliga läkare (och naturligtvis barnmorskor), kvinnliga köpmän och penningutlånare med annan tro (t.ex. judinnor) som kunde komma på hembesök, för för dem gällde som sagt inte könssegregeringsreglerna. Och de behövde inte ha någon slöja framför ansiktet heller.

Om en muslimsk kvinna någon gång måste prata med en man i någon angelägenhet, så måste det vara eunucker och tjänarinnor med, närvarande i rummet, och dessutom måste mannen och kvinnan ha en skärm med många små hål i mellan sig, så att de två inte ska kunna se varandra... I Sverige i nutid har SFI-eleverna bråkat om att klassrummen borde ha en mans- och en kvinnodel, med en vägg av skärmar emellan... De har inte kommit längre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in