2024-02-02, 21:36
Avslutad
Den här killen har ju ett öppet instagramkonto där han skriver att han är sjukskriven för depression. Det är väl inte så konstigt att han inte får jobb när han samtidigt är sjukskriven
Citera
2024-02-02, 21:45
Medlem
Necriss avatar
Det finns enormt många nyexade som aldrig kommer bli programmerare, som inte riktigt kan tänka igenom problemet och lösa det strukturerat. Det är en färdighet som kräver lite IQ. De har säkert lärt sig alla orden, vet vad de ska svara på tentafrågor, men kan inte praktiskt genomföra något annat än enkla, väl avgränsade, uppifter.
Citera
2024-02-02, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BiereGoogles
Han har gått en kurs i 3 månader och på hans CV så säger han att hans kunskaper är 10 av 10 i bland annat Javascript.
Snälla, du blir inte helt fullärd fullstack dev av en 3 månaders utbildning.
Verkligen inte. Speciellt som utbildningen innehöll agilt och scrum. Hur stor del av kursen var det?

Jag jobbar ”agilt” med scrum sedan 10 år och som utvecklare finns det inget att lära. Istället för en projektledare finns det en scrummaster och en productowner. Skillnaderna för mig på golvet är inte stort.

Man kan fluffa en utbildning några veckor med agilt och scrum utan nån kan kalla dig en bluff.

Men fluffar man en javascript-utbildning som ska ge jobb, vilket står på SALTs sida, är det dålig prioritering att utbilda i scrum istället för att utbilda i reella javascriptkunskaper.

Nja, SALT verkar rätt mysko.
Citera
2024-02-02, 21:49
Medlem
erektidiots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carlydeveloper
Det är inte försent att sadla om i 30 års åldern, men skulle absolut inte valt front-end webb som första val alltså. Helst Java-backend, C++, C#. Konkurrensen är stor inom front-end webb, så mycket trashprogrammering, dåligt med pengar. Vem gillar genuint front-end? Det är ett måste att kunna såklart till en grundläggande nivå, men att bemästra front-end tar tid, trial and error samt det suger genuint?

Är frontendutvecklare och älskar det, men du har inte fel. När folk frågar varför jag tycker om frontend brukar jag svara "för att jag är sjuk i huvudet", lite skämtsamt, men bara lite. Det är ett jävla virrvarr, och expertisen i det handlar inte om språken eller teknikerna, för de är ganska enkla, utan det handlar om att vara van vid kaos och kunna hantera det.

Är konsult, men där jag har uppdrag förväntas alla som är anställda vara full-stack. Jag fick en bugg till mig av en senior backendare (samma senioritet som jag har i frontend) som han hade kämpat med i fyra timmar utan att komma ett dugg närmare sanningen. Det tog mig två minuter att hitta felet, och fixa det.

Det var ingen "svår kod". Det var ingen "häftig algoritm". Men det var förmåga att förstå och stå ut med nonsens, och ungefär 12 års erfarenhet av detta.
Citera
2024-02-02, 22:01
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av tangerinescience
Den här killen har ju ett öppet instagramkonto där han skriver att han är sjukskriven för depression. Det är väl inte så konstigt att han inte får jobb när han samtidigt är sjukskriven

Nej det är inte konstigt, uppenbart att han har mer bagage än ett par månaders javascript-utbildning men som vanligt får vi inte veta det från media som skriver såna här tramsartiklar.
Citera
2024-02-02, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av erektidiot
Är frontendutvecklare och älskar det, men du har inte fel. När folk frågar varför jag tycker om frontend brukar jag svara "för att jag är sjuk i huvudet", lite skämtsamt, men bara lite. Det är ett jävla virrvarr, och expertisen i det handlar inte om språken eller teknikerna, för de är ganska enkla, utan det handlar om att vara van vid kaos och kunna hantera det.

Är konsult, men där jag har uppdrag förväntas alla som är anställda vara full-stack. Jag fick en bugg till mig av en senior backendare (samma senioritet som jag har i frontend) som han hade kämpat med i fyra timmar utan att komma ett dugg närmare sanningen. Det tog mig två minuter att hitta felet, och fixa det.

Det var ingen "svår kod". Det var ingen "häftig algoritm". Men det var förmåga att förstå och stå ut med nonsens, och ungefär 12 års erfarenhet av detta.
Jag är backend-utvecklare sedan 25 år men försöker mig på frontend (Angular) sedan ett par år.

Frontend är ”väldigt” annorlunda mot backend. Angular/Typescript/javscript är asnyncront i sin natur. Medan backend är syncron. Stor omställning för mig i tänket.

Sen behöver man inte nämna CSS innan backendutvecklare blir yra och börjar ropa på hjälp.
Citera
2024-02-02, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrc00li0
Det kan omöjligen finnas 600 IT firmor i Sverige.

Jag garva lite åt din humor.
Citera
2024-02-02, 22:10
Medlem
sxephils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spjutspetsen
Du behöver inte hymla om vilket företag det är. De vill nog bara sprida ordet så alla i branschen vet det och kollar upp deras erbjudanden etc.

Om du mörkar här säger jag att du bluffar.

Ja, omöjligt att ta något seriöst i tråden när allt är "jag hört" "mitt företag" "jag känner en" osv.

Ovanpå det är alla sjukt otrevliga och elaka i tråden.
Citera
2024-02-02, 22:13
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Snubbens portfolio finns inte och hans CV är som en butiksanställds. Förstår varför.
Citera
2024-02-02, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sxephil
Ja, omöjligt att ta något seriöst i tråden när allt är "jag hört" "mitt företag" "jag känner en" osv.

Ovanpå det är alla sjukt otrevliga och elaka i tråden.
Snälla lägg ner drapan och ta fram näsduken, snuttefilten eller vad du behöver.

Ditt ”Vet ett företag som planerar att anställa 300 i år” var en bluff.

Det brukar ju vara så när nån kommer med ett extremt påstående på fel ställe.

Att annonsera denna nyhet på Flashback i ett inlägg är appsolut inte trovärdig.
Citera
2024-02-02, 22:21
Medlem
sxephils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spjutspetsen
Snälla lägg ner drapan och ta fram näsduken, snuttefilten eller vad du behöver.

Men ditt ”Vet ett företag som planerar att anställa 300 i år” var en bluff.

Det brukar ju vara så när nån kommer med ett extremt påstående på fel ställe.

Att annonsera denna nyhet på Flashback i ett inlägg är appsolut inte trovärdig.

Tror du svarade fel användare, jag höll med dig.
Citera
2024-02-02, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Snubbens portfolio finns inte och hans CV är som en butiksanställds. Förstår varför.
Även IT- företag behöver väl nån som kokar kaffe, byter batterier i trådlösa möss och fyller på papper i skrivaren? Han kunde kanske försöka få in en fot den vägen och försöka få hoppa in lite/lära i verkligheten? Finns folk som börjat på den nivån i alla branscher och jobbat sig upp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in