2024-02-03, 20:37
Medlem
Av någon anledning påminner det här mig om den episka tråden om magi, som ständigt syntes i media och begrät att han som civilingenjör i teknisk fysik aldrig landade något jobb. Gissar att det även i det här fallet handlar om personligheten, men magi hade ju iaf en hyfsat adekvat utbildning.
Citera
2024-02-03, 20:41
Medlem
skeggmuffs avatar
Haha snubbens info han gett om sig själv på instagram börjar alltså med meningen: "Då jag har blivit sjukskriven pga grov depression...." 😅

Kanske förklarar en del...
Citera
2024-02-03, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skeggmuff
Haha snubbens info han gett om sig själv på instagram börjar alltså med meningen: "Då jag har blivit sjukskriven pga grov depression...." 😅

Såg också dessa delar när jag kollade, han skriver massa på LinkedIn-flödet också. Rätt skum person rent allmänt.
Citera
2024-02-03, 22:09
Bannlyst
Citat:

Den stora kostnads klockan ringer inte hos en tilltänkt arbetsgivare utan den skriker ut alarm i full styrka.
Senast redigerad av 53280 2024-02-03 kl. 22:21.
Citera
2024-02-03, 22:12
Medlem
Awkwardmans avatar
Citat:

Det räcker för att gallra bort 99.9% av alla arbetsgivare. Herregud kan ingen tala om det för honom?

Att någon är udda får man räkna med när man söker en programmerare dock.

Jag ska skriva ”då jag är bitter och kolerisk har jag väldigt få vänner kvar” på min linkedin
Citera
2024-02-03, 22:18
Medlem
spindrifts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torsus
Jo, när man kommer ner på detaljnivå så kommer kodantet att göras bättre av AI, det har vi ju redan sett.

Men fortfarande så kommer det att finnas stort behov av systemarkitekter. Skillnaden blir att han tar AI till hjälp istället för att ha programmerare under sig som idag
Har vi sett var då? Du har antingen noll erfarenhet som kodare eller noll erfarenhet av att använda AI för kodning.

AI genererar dålig kod, sämre än en junior, här är en artikel om hur AI sänker kodkvaliteten: https://visualstudiomagazine.com/articles/2024/01/25/copilot-research.aspx
Jag har använt copilot och ChatGPT en del men upplever inte att jag kodar nämnvärt snabbare, med undantag av några få specifika uppgifter. Tar så mycket tid att granska och rätta förslag de ger att vinsten är ytterst marginell.

De som tror att kodare kommer bli överflödiga inom ett par år har inte förstått AI. AI är inte det minsta intelligent, den gör ständigt idiotiska misstag för den förstår inte koden, den sätter ihop text enligt mönster den hittar utan att faktiskt begripa vad den gör. Det gör att du ständigt får fel, s.k. "hallucinationer", och för att identifiera dem måste du vara så pass kunnig att du skulle kunnat skriva koden själv.

Somliga verkar tro att hallucinationer är bara ett litet problem för at teknologin är ung, och om nått år eller två kommer man ha löst det. Det finns inget som tyder på det dock, det är ett problem som är inbyggt i hur dagens AI funkar.

Är lite som hur alla på 60 talet trodde att vi alla skulle ha flygande bilar inom ett par decennium. Vi hade gått från häst och vagn till flygplan och rymdskepp på relativt kort tid, och inget verkade omöjligt. Dock lämpar sig varken el-, förbrännings- eller jetmotorer för att göra flygande bilar som inte helt enkelt är en helikopter med ett annat skal, dvs dyra och extremt ineffektiva, som gör att de omöjligt kommer bli något för gemene man att ta sig till jobbet med. Den dagen vi uppfinner en riktigt effektiv anti-gravitationsmotor kanske det blir verklighet, men sen 60-talet har det i princip inte hänt någonting. Vi har aningen effektivare motorer och lite bättre batteriteknologi, men det har varit små förbättringar av existerande teknologi, inget nytt eller revolutionerande. Så det kan vara riktigt långt bort även om det verkar som vi är precis vid mållinjen.

Det kommer ta decennium innan LLM blir bra nog att faktiskt ersätta en junior kodare, om någonsin...förmodligen krävs det AI som faktiskt är intelligent och kan generera kod som inte behöver fixas till av en utvecklare, och för det kommer det krävas ett teknologiskifte, som ingen vet när det kommer.

För vissa jobb kan AI göra utvecklare effektivare, och som du säger kommer då företag vilja ha färre men mer erfarna utvecklare, vilket förstås kommer göra det svårt för juniorer att hitta jobb. Inte för att AI genererar bättre kod än en junior, men för att seniorer blir mer produktiva och kan ta sig an mer jobb själva.
Senast redigerad av spindrift 2024-02-03 kl. 22:39.
Citera
2024-02-03, 22:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HassanVonEssen
Chatgpt gör ju fel mer eller mindre hela tiden. Det funkar som smidigt uppslagsverk om man glömt något väldigt grundläggande, men som problemlösare inom programmering är det värdelöst. För vissa saker får man rätta chatgpt redan på en låg nivå.

AI kan spotta ut kod som går och använda, men du måste kunna koda för att rätta AI kod. Chat GPT är ett hjälpmedel. Istället för leta runt hela internet för att hitta något , så kan AI vara en hjälp.
Senast redigerad av 53280 2024-02-03 kl. 22:22.
Citera
2024-02-03, 22:42
Medlem
Mileistas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NFC
Vi inom IT är ett tight gäng, och jag kan säga att anledningen till att han inte fått ett jobb är för att han som person inte är önskad på en arbetsplats. När han sökt ett jobb så har HR pratat med grabbarna och dom ser att det är Alexander Tarler och ber HR att inte anställa honom. Bara att han går ut i media är bevis på hur avskyvärd han är som person.
Det finns inget gräsligare än svenska programmerare. Stöddiga, pratar dålig engelska med brytning och har noll självinsikt och källkritik. Vet inte hur många hundratals miljoner de brände på NFTs som vem som helst insåg var bondfångeri.
Citera
2024-02-03, 23:01
Medlem
IT-branschen är ju glödhet. Det skriks efter programmerare överallt. Om man lyckas med att vara färdigutbildad programmerare och inte få ett jobb efter 600+ ansökningar så är det en stor bedrift i sig. Om ingen vill ha honom så kanske han borde uppvisa lite självkritik och rannsaka sig. 600+ företag säger nej, är det mig det är fel på? Nej, det är företagen som det är fel på. Han har nog ett sådant tankesätt.

Felet kan eventuellt ligga i hur han skriver sitt CV och personliga brev. När jag varit inblandad i rekryteringar har vissa skickat in katastrofalt dåliga CVn och personliga brev. De har den utbildning och arbetslivserfarenhet som krävs. Men hur de stavar eller formulerar sig är så pinsamt att de gallrats bort direkt. Det här har varit till tjänster som kräver tex juristutbildning, 5 års erfarenhet som revisor på större bolag och liknande.
Citera
2024-02-03, 23:07
Medlem
Mileistas avatar
Erfarenhet är inte detsanma som anställningstid. Jag började programmera på 80-talet och det är inget som hindrar studenter från att ta gratisuppdrag från NGOs och föreningar, eller driva en egen butik där de har byggt både front- och backend medan de studerar.

Många datastudenter är blyga och har en eller flera bokstavskombinationer, så de skulle ha nytta av att gå på gym, gå en kurs eller två i vett och etikett, kommunikation, teater och öva att tala inför grupp, än att spela datorspel, hänga på sociala medier flera timmar om dagen och ägna sig åt obskyra asperger-aktiviteter.
Citera
2024-02-03, 23:45
Medlem
Tradens avatar
Haha jag kan nästan ta på känslan som jag tror han utstrålar, och det är ingen känsla man orkar ha runt sig... Jag tror ett halvår i Ukraina skulle hjälpa Alexander.
Citera
2024-02-04, 00:45
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carlydeveloper
Så, nu har vi på flashback trashat killen något enormt. Vi har redan konstaterat att hans CV suger, hans kompetens suger, "det är fel på killen", hans brösthår, han är deprimerad, han ljuger osv osv

Vad ska ska mannen göra då, för att få ett jobb? Vissa snacka om föreningar, förbättra CVt med allt han gjort, jobb han sökt? Ska han gå in mer på C++, Java?

Han verkar ju iaf vilja ha ett jobb, finns en mängd människor som inte vill ha jobb och bara leva på bidrag. Så lite cred kan man väl ge killen?

Han borde fortsätta att studera. Någon YH inom hans gebit och lägga mycket tid på att lära sig närliggande områden samt att fixa till sitt CV och digitala närvaro.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in