2024-02-02, 09:10
Medlem
HemligaBrevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suppose

Annat som kan bidra är att han fyllt sin instagram med sådant som nog många tycker är för privat. Sorgsna selfies och långa texter om hur han länge varit sjukskriven och deprimerad och ännu i 30-årsåldern ältar sin tonårskärlek, sitt brustna hjärta, och hur han blev ett offer för en elak flickvän.

Något som säkert ses som positivt är att han skrivit fantasyböcker, är begåvad. Det gäller nog för honom att övertyga arbetsgivaren att han kommer klara det dagliga arbetet med att skriva enkel funktionell kod 8 timmar per dag, i en miljö där han mest troligt inte kommer få utlopp för sin estetiska begåvning, utan kommer att behöva relativt stor disciplin.

Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Bingo!

Det finns en anledning till att intellektuellt bemedlade människor antingen tar bort sociala media helt, eller anpassar sina profiler till den grad att de är helt neutrala och ointressanta.

Ja, han behöver städa upp sina sociala media för att öka sina chanser. Det funkar inte att skylta i presentationen med grov depression osv. Med all respekt, vi är många som har varit deprimerade och det är bra att ta bort stigmat kring sådant, men när man söker jobb ska man trots allt främst visa sig från sina bästa sidor.

Lite som att gå på dejt och istället för att försöka vara sitt bästa jag så berättar man direkt om alla fel man har och hur illa man luktar i munnen på morgonen.

Jag hejar på honom hur som, kanske kan han ta hjälp av en mentor eller liknande.
Citera
2024-02-02, 09:34
Avslutad
Han behöver sluta dricka alkohol, börja gymma och gå ner i vikt. Samt städa sina sociala media som redan påpekat.
Citera
2024-02-02, 09:35
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av pennypennypenny
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/nyutbildade-alexander-32-slutade-rakna-efter-600-sokta-jobb

Över 600 firmor och fortfarande blir nekad. Ni som jobbar med IT. Hur illa är det på IT-marknaden idag? Varje år tar hundratals studenter examen inom systemutveckling från yrkeshögskolan, högskola eller universitet. Borde inte utbildningen övervägas när it-firmor inte anställer nyexaminerade utvecklare?

Just nu borde du själv förstå att alla företag avskedar massivt inom alla yrken.

Så för en fräsch Junior är det så klart worst-case-scenario.

Det borde du också klarat av att förstå själv.
Citera
2024-02-02, 09:40
Medlem
MaarekSteles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dissidentx
Jag är trött på företag som "skriker efter folk", men vill gärna att någon annan ska utbilda och skola in personal.

Skriv då att ni söker personal med erfarenhet, men är för snåla att betala den lön som efterfrågas. Jag vet eftersom jag sitter på ett troligtvis exakt likadant företag som dig.

Enstaka kurser och utveckling och mentoring är inga problem, att betala någon lön för att lära dom ett yrke från grunden går inte.
Citera
2024-02-02, 09:40
Medlem
Alessia.Osvensks avatar
Citat:
Det ser snarare ut som att du inte vet vad innebörden av att "skrika efter" betyder. Det är ett modeuttryck inom branschen att bastardisera Svenskan genom att just påstå att man "skriker efter folk", jag vet, däremot betyder inte det att det används på rätt sätt.

Om du skriker efter hjälp för att du håller på att drunkna, frågar du efter bevis på sjöräddningsutbildning innan personen som kommer springades till dig försöker hjälpa dig?

Jag har hört det i 30 år och det enda vettiga svaret på skriket är håll klaffen.
Citera
2024-02-02, 09:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MaarekStele
Enstaka kurser och utveckling och mentoring är inga problem, att betala någon lön för att lära dom ett yrke från grunden går inte.
Nej givetvis inte, men personen tråden handlar om har enligt utsago redan en yrkesutbildning.
Citera
2024-02-02, 09:48
Medlem
datalogs avatar
Jag kollade upp honom efter att jag såg inslaget på SVT. Han gick teater på gymnasiet, sedan verkar han mest ha haft ströjobb fram tills i princip nu. Han läste någon programmeringskurs/program på SALT enligt hans CV (jag tror det är denna: https://salt.dev/).

Hans portfolio: https://new-portfolio-one-kohl.vercel.app/
Hans Github: https://github.com/AlexanderTarler
Hans CV: https://new-portfolio-one-kohl.vercel.app/cv/Alexander_Tarler.pdf

Han har helt enkelt inte det som krävs och efterfrågas av företagen. Jobbar själv som utvecklare/teknisk arkitekt och sköter ofta de tekniska intervjuerna på bolaget, jag hade inte tagit in honom på en intervju efter att ha kikat igenom hans kod. Jag vet med 100% säkerhet att han skulle bli en sådan som bara sitter med koden öppen och frågar övriga kollegor hur han ska göra och i praktiken bara tillför negativt värde till bolaget.

Killen kan ju inte ens stava rätt i sitt eget CV, han har skrivit "rengjörning". Att han ens nämner Unity på CVt är en enormt stor röd flagga i min bok. Edit: Han verkar ha fixat stavfelet nu.
Senast redigerad av datalog 2024-02-02 kl. 10:00.
Citera
2024-02-02, 09:50
Medlem
Ostepopss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av datalog
Jag kollade upp honom efter att jag såg inslaget på SVT. Han gick teater på gymnasiet, sedan verkar han mest ha haft ströjobb fram tills i princip nu. Han läste någon programmeringskurs/program på SALT enligt hans CV (jag tror det är denna: https://salt.dev/).

Hans portfolio: https://new-portfolio-one-kohl.vercel.app/
Hans Github: https://github.com/AlexanderTarler
Hans CV: https://new-portfolio-one-kohl.vercel.app/cv/Alexander_Tarler.pdf

Han har helt enkelt inte det som krävs och efterfrågas av företagen. Jobbar själv som utvecklare och sköter ofta de tekniska intervjuerna på bolaget, jag hade inte tagit in honom på en intervju efter att ha kikat igenom hans kod. Jag vet med 100% säkerhet att han skulle bli en sådan som bara sitter med koden öppen och frågar övriga kollegor hur han ska göra och i praktiken bara tillför negativt värde till bolaget.

Killen kan ju inte ens stava rätt i sitt eget CV, han har skrivit "rengörning".

Ja alla klappmongon skulle tydligen "lära sig att koda" och sen bli steve gates på köpet.
Det här påminner om när negerJesus fick sparken i början av 2018
Citera
2024-02-02, 09:50
Medlem
GregerMedeltids avatar
Citat:
Nej givetvis inte, men personen tråden handlar om har enligt utsago redan en yrkesutbildning.

Han har gått någon form av kod-bootcamp, det är en kurs på några månader. På den tiden hinner man lära sig lite grunder, men du blir ingen programmerare.
Citera
2024-02-02, 09:53
Medlem
datalogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GregerMedeltid
Han har gått någon form av kod-bootcamp, det är en kurs på några månader. På den tiden hinner man lära sig lite grunder, men du blir ingen programmerare.
Nä precis, och SVT ställer som vanligt inga kritiska frågor. Borde kanske börja gnälla på att jag inte får en VD-position, har ju trots allt läst 2 månader ekonomi.
Citera
2024-02-02, 10:04
Medlem
SexgalenZombies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minimucher
Påminner lite om min kollega.
Han har skrivit till minst 600 tjejer på nätet.
Ingen napp men det är nätet det är fel på……………….

Vad är det du vill säga mellan raderna? Kan du förtydliga?

Din kollega har ju jobb. Så tydligen är det inget fel på honom, vilket du antyder är orsaken att mannen som sökt 600 jobb inte får någon anställning. Men varför får din kollega som det inte är fel på, ingen tjej?

Eller menar du att din kollega har kompetens att ha jobb, men inte kompetens att få tjej? På vilket sätt saknar han tjej-kompetens? Vilken kompetens är det som inte behövs på ditt jobb, men som behövs för att få en tjej? Är din kollega stark och smart, men saknar kuk?

Blev bara så nyfiken! För tydligen är det omöjligt att det kan finnas problem med hur arbetsmarknaden fungerar eller hur köttmarknaden fungerar! Det är alltid individen det är fel på! Har jag uppfittat korrekt?
Senast redigerad av SexgalenZombie 2024-02-02 kl. 10:10.
Citera
2024-02-02, 10:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SexgalenZombie
Vad är det du vill säga mellan raderna? Kan du förtydliga?

Din kollega har ju jobb. Så tydligen är det inget fel på honom, vilket du antyder är orsaken att mannen som sökt 600 jobb inte får någon anställning. Men varför får din kollega som det inte är fel på, ingen tjej?

Eller menar du att din kollega har kompetens att ha jobb, men inte kompetens att få tjej? På vilket sätt saknar han tjej-kompetens? Vilken kompetens är det som inte behövs på ditt jobb, men som behövs för att få en tjej? Är din kollega stark och smart, men saknar kuk?

Blev bara så nyfiken! För tydligen är det omöjligt att det kan finnas problem med hur arbetsmarknaden fungerar eller hur köttmarknaden fungerar! Det är alltid individen det är fel på! Har jag uppfittat korrekt?

Håller med att mycket är systemfel i samhället och världen men läs datalogs inlägg.

Vi som jobbar i branschen vet.

Många bootcamp noobs som har hört att "IT är soft o bra betalt" och jajo det är det överlag men det kräver rätt mycket plugg och labb osv. Sen är det skönt att sitta o koda i skön stol med bra skärmar, tbord, mus o pimpa rebull och få betalt vs jobba med ngt fysiskt som i vården.
Senast redigerad av dismisswall 2024-02-02 kl. 10:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in