2024-02-02, 20:43
Medlem
Sick_Boys avatar
Finns fortfarande gott om jobb inom IT. Vet ett företag som planerar att anställa 300 i år. Men som vanligt kräver det ju en riktig utbildning och social kompetens.
Citera
2024-02-02, 20:44
Medlem
Hmm... har den?
Själv tackar jag fortfarande nej till erbjudanden med jämna mellanrum eftersom jag är nöjd med den programmerartjänst jag har just nu.
Citat:
Krisen har slagit hårt mot IT-branschen
Citera
2024-02-02, 20:45
Medlem
ColinBomberHarriss avatar
Jag hade inte kallat någon till intervju som arbetat för ”diverse arbetsgivare” mellan 2008 och 2022. Finns det liksom ingen enskild arbetsgivare eller något konkret uppdrag han kan nämna?
Citera
2024-02-02, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jodosatte
Hmm... har den?
Själv tackar jag fortfarande nej till erbjudanden med jämna mellanrum eftersom jag är nöjd med den programmerartjänst jag har just nu.

Jag jobbar i Stockholm och det märks att priserna gått ned och vissa företag drar ned. Men har du erfarenhet är det inga problem att få jobb. Problemet grabben har är att han är helt färsk och där finns det inte mycket kontra hur många som söker.

Om jag hade anställt en junior hade jag tagit en ung grabb i 20-års åldern istället alla dagar i veckan.
Citera
2024-02-02, 20:59
Medlem
Jag ”roade” mig med att kolla upp hans utbildning utifrån hans instagram.

Anledningen att jag gjorde var uttrycket ”fullstack javascript developer”.

Visst finns javascript som ”backend”. Men med fullstack menas att man kan frontend och backend. .Net eller Java också.

Sökte på hans ”diplom” och hittade SALT. Och vad de erbjöd som ”fullstack javascript developer” var 3 månaders utbildning. Vilket är riktigt tunt. En Hermodskurs på sin höjd.

Jag kollade på hans LinkedIn och han länkade till hans github-repo. Det fanns två publika projekt.

Det ena hette nåt med accounts och är inte ens värt att nämna då det var typ 20 rader.

Det andra hette typ CV-generator och var klart större. Om jag läste beskrivningen rätt gick det ut på att generera sitt CV. Inget fel som så. Men att generera ett CV avancerat känns helt fel. Varför ens länka till ett sånt repo. Bättre att låta bli.

Han har gått en kurs på 3 månader (som innehåller javascript, ramverk, databaser, scrum, agilt). Varför ens ta upp scrum och skit på en så kort introduktion? Det bara späder ut det viktiga: javascript. Hur mycket scrum-skit ingick i kursen? SALT verkar inte seriösa. Ingen utbildare är seriös om man drygar ut utvecklarkurser med scrum.

Att snubben flexar på LinkedIn men länkar till skräp är inget plus.

Att snubben på Instagram säger att har en depression är inget plus.

Att gå till slaskpressen, om en arbetsgivare, googlar är nog inget plus. Då är man i riskzonen att klassas som drama-queen.

För övrigt säger SALT att 80% kursdeltagare får jobb. Denna snubbe är bland de 20% som inte fick det. Och dessutom sökt 600 jobb.

Vad är fel på honom är frågan egentligen.
Senast redigerad av Spjutspetsen 2024-02-02 kl. 21:15.
Citera
2024-02-02, 21:10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Spjutspetsen
Jag ”roade” mig med att kolla upp hans utbildning utifrån hans instagram.

Anledningen att jag gjorde var uttrycket ”fullstack javascript developer”.

Visst finns javascript som ”backend”. Men med fullstack menas att man kan frontend och backend. .Net eller Java också.

Sökte på hans ”diplom” och hittade SALT. Och vad de erbjöd som ”fullstack javascript developer” var 3 månaders utbildning. Vilket är riktigt tunt. En Hermodskurs på sin höjd.

Jag kollade på hans LinkedIn och han länkade till hans github-repo. Det fanns två publika projekt.

Det ena hette nåt med accounts och är inte ens värt att nämna då det var typ 20 rader.

Det andra hette typ CV-generator och var klart större. Om jag läste beskrivningen rätt gick det ut på att generera sitt CV. Inget fel som så. Men att generera ett CV avancerat känns helt fel. Varför ens länka till ett sånt repo. Bättre att låta bli.

Han har gått en kurs på 3 månader (som innehåller javascript, ramverk, databaser, scrum, agilt). Varför ens ta upp scrum och skit på en så kort introduktion? Det bara späder ut det viktiga: javascript. SALT verkar inte seriösa.

Att snubben flexar på LinkedIn men länkar till skräp är inget plus.

Att snubben på Instagram säger att har en depression är inget plus.

Att gå till slaskpressen, om en arbetsgivare, googlar är nog inget plus. Då är man i riskzonen att klassas som drama-queen.

För övrigt säger SALT att 80% kursdeltagare får jobb. Denna snubbe är bland de 20% som inte fick det. Och dessutom sökt 600 jobb.

Vad är fel på honom är frågan egentligen.

Verkar vara någon konkurrent till Academy work som har utbildat betydligt fler.
Hela hemsidan hos salt skriker babbeföretag.
Citera
2024-02-02, 21:20
Medlem
lexamicas avatar
Vilken söting... Han verkar klipsk och trevlig i alla fall. Hoppas han får jobb snart.
Citera
2024-02-02, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arthemis
Verkar vara någon konkurrent till Academy work som har utbildat betydligt fler.
Hela hemsidan hos salt skriker babbeföretag.
Håller med. Väldigt svårnavigerad sida där man ska anmäla sig och ”få svar inom två veckor”.

Hallå! Har ni spikade utbildningar eller inte. Som normala kursföretag (eller högskolor/universitet).

Bra att du tog upp det för det glömde jag att nämna.

Svårnavigerad sida med otydligt utbildningsinnehåll och ”svar inom två veckor” är det pestflagg på.
Citera
2024-02-02, 21:30
Medlem
sxephils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
En person som inte klarar att söka och få ett jobb, genom att t.ex ändra en illa fungerande CV, kan nog inte heller sköta ett jobb på ett bra sätt.

Du inser att det du skriver är logiskt felslut va?
Citera
2024-02-02, 21:33
Medlem
Det kan omöjligen finnas 600 IT firmor i Sverige.
Citera
2024-02-02, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sick_Boy
Finns fortfarande gott om jobb inom IT. Vet ett företag som planerar att anställa 300 i år. Men som vanligt kräver det ju en riktig utbildning och social kompetens.
Du behöver inte hymla om vilket företag det är. De vill nog bara sprida ordet så alla i branschen vet det och kollar upp deras erbjudanden etc.

Om du mörkar här säger jag att du bluffar.
Citera
2024-02-02, 21:35
Medlem
Han har gått en kurs i 3 månader och på hans CV så säger han att hans kunskaper är 10 av 10 i bland annat Javascript.
Snälla, du blir inte helt fullärd fullstack dev av en 3 månaders utbildning.

OnTopic: En polare som är områdeschef på ett konsultföretag säger att dom bara anställer folk med erfarenhet just nu.
I för sig inom produktutveckling och inte IT men i alla fall.
Senast redigerad av BiereGoogles 2024-02-02 kl. 21:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in