2024-02-02, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Japp. Ett tillfälligt meningslöst liv helt utan krav 🙂 Bara "flocken" man får anpassa sig efter ibland.

Förr i tiden trodde ju människorna att dom behövde fjäska för gudarna för att få tillgång till paradiset.

Idag slipper vi det där dravlet som tur är. Vi är herrar över våra egna liv.

Tyvärr är du född slav. Slav under din biologi på allehanda sätt och slav i samhället, oavsett hur du ser på det. Så det är inte mycket till verklig frihet man har, närmast noll. Hela mitt liv har gått ut på att skapa mig så mycket av den som är möjlig. Men det blir aldrig tillräckligt för att vilja fortsätta leva.
Citera
2024-02-02, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tandan
Tyvärr är du född slav. Slav under din biologi på allehanda sätt och slav i samhället, oavsett hur du ser på det. Så det är inte mycket till verklig frihet man har, närmast noll. Hela mitt liv har gått ut på att skapa mig så mycket av den som är möjlig. Men det blir aldrig tillräckligt för att vilja fortsätta leva.

Ja så är det. Generna håller i piskan och vi lyder.
Citera
2024-02-02, 19:58
Medlem
Citat:
Ja så är det. Generna håller i piskan och vi lyder.

Tänkte här mer på vad underhållet av kroppen kräver iofs. Den är verkligen roten till allt ont och all ofrihet. En vacker oförstörbar kropp, som inte kräver föda, som inte kan erfara smärta eller sjukdom hade löst nästan alla problem. Du hade varit fri att göra vad du vill i tillvaron.
Citera
2024-02-02, 20:38
Medlem
Citat:
Om du lider av verkligheten så är det inte verklighetens problem. Man kan inte gå genom väggar. Ingen rimlig människa ser sig som en slav på grund av det.

Faktum är att vi är fria, så vi kan göra oss själva till slavar, om vi vill ha den typen av mentalitet. Helt frivilligt. Du kan vara slav till dina känslor angående den här texten. Helt frivilligt det med. Du kan slava under dina egna tankar. "Att jag inte kan gå genom väggen är ett problem!" Det är upp till dig.

Att sen tro att man söker frihet trots att man aktivt gör sig själv till slav… inte konstigt att det leder till psykologiskt lidande. Det är som den mentala motsvarigheten av att sätta handen på en varm platta. "Åh nej, jag är slav under termodynamikens lagar." Skärp dig. Du har satt handen där den inte hör hemma.

(Jag passar inte in i samhället heller, men vad är problemet med det? Sök frihet från sånt om du vill, men det kommer inte göra minsta skillnad så länge du har slavmentalitet.)
Citera
2024-02-02, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BuggaMigInte
Om du lider av verkligheten så är det inte verklighetens problem. Man kan inte gå genom väggar. Ingen rimlig människa ser sig som en slav på grund av det.

Faktum är att vi är fria, så vi kan göra oss själva till slavar, om vi vill ha den typen av mentalitet. Helt frivilligt. Du kan vara slav till dina känslor angående den här texten. Helt frivilligt det med. Du kan slava under dina egna tankar. "Att jag inte kan gå genom väggen är ett problem!" Det är upp till dig.

Att sen tro att man söker frihet trots att man aktivt gör sig själv till slav… inte konstigt att det leder till psykologiskt lidande. Det är som den mentala motsvarigheten av att sätta handen på en varm platta. "Åh nej, jag är slav under termodynamikens lagar." Skärp dig. Du har satt handen där den inte hör hemma.

(Jag passar inte in i samhället heller, men vad är problemet med det? Sök frihet från sånt om du vill, men det kommer inte göra minsta skillnad så länge du har slavmentalitet.)

Efterbliven smörja från dig som vanligt. Gå och få cancer och dö korkhuvud.
Citera
2024-02-02, 22:29
Medlem
Citat:
Tänkte här mer på vad underhållet av kroppen kräver iofs. Den är verkligen roten till allt ont och all ofrihet. En vacker oförstörbar kropp, som inte kräver föda, som inte kan erfara smärta eller sjukdom hade löst nästan alla problem. Du hade varit fri att göra vad du vill i tillvaron.

Ja det hade varit perfekt om kroppen var inställd på välbefinnande istället för genspridning. Nu får vi bara en stänkare av dom sköna signalsubstanserna i hjärnan när vi dansar efter generna pipa. Man skulle vilja klaga här känner jag men det lär vara utsiktslöst Mierde!
Citera
2024-02-03, 00:16
Medlem
particulum1s avatar
Citat:

Citat:
Ja det hade varit perfekt om kroppen var inställd på välbefinnande istället för genspridning. Nu får vi bara en stänkare av dom sköna signalsubstanserna i hjärnan när vi dansar efter generna pipa. Man skulle vilja klaga här känner jag men det lär vara utsiktslöst Mierde!

Jag är inte direkt en hedonismens främsta förespråkare, men jag är heller inte dess motståndare. Däremot är jag nyfiken på hur ni förhåller er till att utnyttja och maximera hedonismens fördelar, både intellektuellt och praktiskt. För att vara mer konkret:

1. Hur ofta ägnar ni er åt sex, vare sig det är med er själva eller med andra?
2. Vilka ämnen konsumerar ni i form av mat, drycker, droger eller liknande?
3. Utövar ni någon aktivitet som triggar höga adrenalinnivåer?
Citera
2024-02-03, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Jag är inte direkt en hedonismens främsta förespråkare, men jag är heller inte dess motståndare. Däremot är jag nyfiken på hur ni förhåller er till att utnyttja och maximera hedonismens fördelar, både intellektuellt och praktiskt. För att vara mer konkret:

1. Hur ofta ägnar ni er åt sex, vare sig det är med er själva eller med andra?
2. Vilka ämnen konsumerar ni i form av mat, drycker, droger eller liknande?
3. Utövar ni någon aktivitet som triggar höga adrenalinnivåer?

1 Jag har mycket sex med tjejer.

2 Jag äter min spenat var dag.

3 Adrenalinaktivitet ja det är väl att skriva på flashback.

Hur ser dina svar ut på 1-3?
Citera
2024-02-03, 00:54
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
1 Jag har mycket sex med tjejer.

2 Jag äter min spenat var dag.

3 Adrenalinaktivitet ja det är väl att skriva på flashback.

Hur ser dina svar ut på 1-3?
Det verkar som om det finns utrymme för förbättringar på punkt 2 och 3 för att optimera utsöndringen av viktiga signalsubstanser, men jag skulle behöva mer kontext för att ge ett mer specifikt svar.

Personligen ägnar jag en betydande del av mitt liv åt transcendental filosofi och olika mentala övningar. Detta kräver ofta att jag lever i en ganska betydande grad av isolering för att undvika distraherande faktorer. Ibland träffar jag dock vänner och deltar i sociala tillställningar, vilket ibland kan leda till sexuell aktivitet. Sammanfattningsvis skulle jag säga att mitt sexliv med andra människor är relativt begränsat. För egen del, masturberar jag kanske i genomsnitt två gånger i veckan. Detta gör jag främst för att undvika eventuella negativa konsekvenser som kan påverka min prostata, men det ger också en viss tillfredsställelse.

När det kommer till kosten äter jag vanligtvis vad man skulle kunna kalla en typisk svensk husmanskost, med undantag för en hamburgare eller annan typ av "skräpmat" ibland. När det gäller droger har jag utforskat hallucinogena ämnen, men det har alltid varit kopplat till mitt syfte med transcendental filosofi och har brukats för rekreation. Ibland tar jag en drink eller två på en fredags- eller lördagskväll, även om det inte tjänar något transcendental syfte utan mer fungerar som en form av avkoppling och ibland ger mig en ökad kreativitet när jag skriver.
Citera
2024-02-03, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Det verkar som om det finns utrymme för förbättringar på punkt 2 och 3 för att optimera utsöndringen av viktiga signalsubstanser, men jag skulle behöva mer kontext för att ge ett mer specifikt svar.

Personligen ägnar jag en betydande del av mitt liv åt transcendental filosofi och olika mentala övningar. Detta kräver ofta att jag lever i en ganska betydande grad av isolering för att undvika distraherande faktorer. Ibland träffar jag dock vänner och deltar i sociala tillställningar, vilket ibland kan leda till sexuell aktivitet. Sammanfattningsvis skulle jag säga att mitt sexliv med andra människor är relativt begränsat. För egen del, masturberar jag kanske i genomsnitt två gånger i veckan. Detta gör jag främst för att undvika eventuella negativa konsekvenser som kan påverka min prostata, men det ger också en viss tillfredsställelse.

När det kommer till kosten äter jag vanligtvis vad man skulle kunna kalla en typisk svensk husmanskost, med undantag för en hamburgare eller annan typ av "skräpmat" ibland. När det gäller droger har jag utforskat hallucinogena ämnen, men det har alltid varit kopplat till mitt syfte med transcendental filosofi och har brukats för rekreation. Ibland tar jag en drink eller två på en fredags- eller lördagskväll, även om det inte tjänar något transcendental syfte utan mer fungerar som en form av avkoppling och ibland ger mig en ökad kreativitet när jag skriver.

Stabilt meningen med livet svar

Jag tycker att du ska hoppa runkandet och gå all in mot kvinnorna men du gör som du vill. Där finns krysset på skattkartan. Kör hårt Platon och trevlig kväll på dig!
Citera
2024-02-03, 01:08
Medlem
Citat:
Efterbliven smörja från dig som vanligt. Gå och få cancer och dö korkhuvud.
Till skillnad från dina inlägg som är väldigt informativa, tack för ditt bidrag…

Bara en fråga nu då, skriver du så för att du är upprörd eller är det bara en ren och skär iakttagelse utan emotionell komponent?

Om du blev upprörd av min text så kanske du ska läsa det jag skrev igen. Blir man arg av det någon annan gör så underkastar man sig dom. Man ger dom ansvaret (aka skyller på dom) över hur man själv mår. Man är deras slav, emotionellt och fysiskt (typ att du skriver ut din ilska på internet—ingen fara för min del, jag påpekar bara).

Om du blev upprörd så kanske du tycker att jag har gjort nåt fel. Men jag hade ingen avsikt att göra någon upprörd; jag tänker inte gå med på att jag har något ansvar för hur du mår eller agerar, för det är inte sant. Så var är felet?

Om du inte blev upprörd och allt är tipp topp så är det så klart gott och väl; det verkar inte så med tanke på vad du skriver men jag kan ju ha fel.
Citera
2024-02-03, 01:14
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Stabilt meningen med livet svar

Jag tycker att du ska hoppa runkandet och gå all in mot kvinnorna men du gör som du vill. Där finns krysset på skattkartan. Kör hårt Platon och trevlig kväll på dig!
Jag förstår det, men tyvärr är det så att de aktiviteter jag ägnar mig åt i min praktik inte riktigt går hand i hand med syftet bakom transcendental filosofi. Att fördjupa mig i sexuellt umgänge skulle innebära en avvikelse från mitt nuvarande fokus, och jag skulle behöva offra en betydande del av min tid och energi.

Det är i den här kontexten som man kanske kan säga att stora prestationer alltid kräver stora uppoffringar.

Ha det gott.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in