2024-01-29, 21:36
Medlem
Redigera mailet från personliga uppgifter och publicera det här.
Citera
2024-01-29, 21:46
Medlem
Loreias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plexigear
Hej till er alla kattägare,

Ni som använder Royal Canin Gastrointestinal,

Har ni märkt att innehållet i fodret ändrats totalt senaste tiden? Från att vara mer sås till nu ser ut som gelé eller något liknande.

Luktar också illa i nya batchen.

Skrev ett mail till dem och fick som svar att de hade "tagit bort socker" eller något liknande från sitt innehåll - vilket för mig låter som rena skitsnack!

Snarare sparar de säkert på ingredienser för att få ner kostnad på produktionen.

Våra katter vägrar äta den här. Hur är Hills och Purina i jämförelse med Royal Canin när det gäller Gastrointestinal? Finns det några andra bra blötfoder som är skonsam för katternas mage?

Hur kommer det sig att Royal Canin helt plötsligt gör ändring i sitt innehåll? Vad tjänar de på detta egentligen?

Hills ID mat är bra, på samma nivå som Royal Canin. Det där med socker är dock inte helt uteslutet då många djurmatstillverkare fått skit för att dom just haft socker i maten
Citera
2024-01-29, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loreia
Hills ID mat är bra, på samma nivå som Royal Canin. Det där med socker är dock inte helt uteslutet då många djurmatstillverkare fått skit för att dom just haft socker i maten

Men hur kommer det sig att det blir mindre sås nu och mer gelé ?

Det heter ju på paketet: "Thin slices in gravy".

Men numera är det bara gelé. Väldigt konstigt.
Citera
2024-01-29, 22:26
Medlem
Vilket torrfoder vann i detta test?
https://www.radron.se/tester/barn-familj-husdjur/kattmat/tabell/
Citera
2024-01-29, 23:24
Medlem
"Läs på själv blabla" undanbedes.

Katten har blivit tjock, enda katten jag haft som varit det, märkligt och ovant. Prövade något bantningsfoder, katten gick upp 4hg fast jag vägde maten. Vägrar äta, blötmat, fisk, kyckling-, fläsk-, samt nöt-kött.

Stor katt, slank vid 7kg, behöver gå ner nästan 2kg. Kastrerad sen länge, började bli en tjockis ifjol.

Bästa fodret ?!
Citera
2024-02-02, 00:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ALSGLOBAL
"Läs på själv blabla" undanbedes.

Katten har blivit tjock, enda katten jag haft som varit det, märkligt och ovant. Prövade något bantningsfoder, katten gick upp 4hg fast jag vägde maten. Vägrar äta, blötmat, fisk, kyckling-, fläsk-, samt nöt-kött.

Stor katt, slank vid 7kg, behöver gå ner nästan 2kg. Kastrerad sen länge, började bli en tjockis ifjol.

Bästa fodret ?!
Om katten gick upp även när du vägde maten gav du för mycket mat eller så får han mat från något annat håll. Blötfoder är bra till tjockisar eftersom det inte är alls lika energitätt som torrfoder, så de kan äta en större mängd. Även om katten vägrar borde du ge det ett försök till, fasa in det långsamt.

Vilket foder du ger spelar ingen roll, det som spelar roll är hur mycket kalorier katten får i sig.
Citera
2024-02-02, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plexigear
Hej till er alla kattägare,

Ni som använder Royal Canin Gastrointestinal,

Har ni märkt att innehållet i fodret ändrats totalt senaste tiden? Från att vara mer sås till nu ser ut som gelé eller något liknande.

Luktar också illa i nya batchen.

Skrev ett mail till dem och fick som svar att de hade "tagit bort socker" eller något liknande från sitt innehåll - vilket för mig låter som rena skitsnack!

Snarare sparar de säkert på ingredienser för att få ner kostnad på produktionen.

Våra katter vägrar äta den här. Hur är Hills och Purina i jämförelse med Royal Canin när det gäller Gastrointestinal? Finns det några andra bra blötfoder som är skonsam för katternas mage?

Hur kommer det sig att Royal Canin helt plötsligt gör ändring i sitt innehåll? Vad tjänar de på detta egentligen?
Detta har jag märkt med Whiskas med. in katt vill ha dom med små kött klumpar men nu hittar jag bra hela i gele dessutom såg jag att 1 portionspåsarna är 85gr istället för 100gr
Citera
2024-02-03, 21:44
Medlem
Jag ger bara blötmat och inget torrfoder till min katt, och skulle vilja addera något benigt att tugga på för tandhälsan. Samtidigt vill jag inte att hon sätter benbitar i halsen eller sväljer en benbit som fastnar i tarmen... Tips?
Citera
2024-02-04, 01:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av rosorochpalmblad
Jag ger bara blötmat och inget torrfoder till min katt, och skulle vilja addera något benigt att tugga på för tandhälsan. Samtidigt vill jag inte att hon sätter benbitar i halsen eller sväljer en benbit som fastnar i tarmen... Tips?
Kycklingfötter eller vingar, råa. Salthalten ska vara typ 0,6g, är den högre är köttet saltmörat. Katter kan både tugga sönder och smälta råa ben. Kokta kan däremot bli livsfarligt.
Citera
2024-02-10, 08:47
Moderator
Arne.Ankas avatar
tog ut en bit torsk ur frysen i förrgår, tveksamt om jag kommer äta den, kan man ge katter rå torsk till middag? eller innehåller det nåt som är skadligt?
Citera
2024-02-10, 21:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
tog ut en bit torsk ur frysen i förrgår, tveksamt om jag kommer äta den, kan man ge katter rå torsk till middag? eller innehåller det nåt som är skadligt?
En gång gör ingenting. Men katten kommer nog bli risig i kistan om den inte är van vid rått kött, så ge inte för mycket.
Citera
2024-02-16, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Torrbollsfitta
Kycklingfötter eller vingar, råa. Salthalten ska vara typ 0,6g, är den högre är köttet saltmörat. Katter kan både tugga sönder och smälta råa ben. Kokta kan däremot bli livsfarligt.

Tack! De blir inte sjuka av rå kyckling? Kan man köpa frysta vingar, och tina i kylskåp innan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in