2023-04-16, 11:11
Medlem
Mr Hectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
För skojs skull bad jag chatGPT att skriva en övertygande text om farorna med att ge katten torrfoder. Imponerande, jag håller med om allt och en AI skriver bättre än vad jag kan. Jahapp.

"Feeding your cat dry food exclusively can pose a number of serious health risks that should not be ignored. While dry food may seem like a convenient and cost-effective option, it can lead to a variety of health problems that could ultimately reduce your cat's lifespan.

First and foremost, dry food tends to be high in carbohydrates, which is not an ideal nutrient for cats. Cats are obligate carnivores, meaning they require a diet that is high in protein and low in carbohydrates. Feeding your cat dry food that is high in carbohydrates can lead to obesity, diabetes, and other health issues.

In addition, dry food often contains low-quality ingredients, such as fillers and by-products, that may not provide your cat with the necessary nutrients they need to thrive. These low-quality ingredients can also lead to digestive problems, such as vomiting and diarrhea.

Furthermore, feeding your cat dry food exclusively can lead to dehydration. Cats typically get most of their moisture from their food, and dry food contains very little water. This can lead to chronic dehydration, which can result in urinary tract problems, kidney disease, and other health issues.

Lastly, feeding your cat dry food exclusively can lead to dental problems. Dry food is often touted as being good for your cat's teeth, but in reality, it can actually cause more harm than good. The crunchy texture of dry food can cause damage to your cat's teeth and gums, leading to dental disease and other oral health issues.

In conclusion, while dry food may seem like a convenient and cost-effective option for feeding your cat, it can pose a number of serious health risks that should not be ignored. To ensure your cat stays healthy and happy, it's important to provide them with a balanced diet that is rich in high-quality protein and moisture. Consider incorporating wet food, raw food, or homemade diets into your cat's feeding routine to promote optimal health and longevity."

Om du skriver frågan omvänt så får du ett helt annat svar. 😀 Jag brukar rekommendera blandad kost om det inte finns någon specifik orsak till att inte göra det.
Citera
2023-04-16, 11:17
Medlem
zombie-nations avatar
Jag har en katt som äter det mesta. Han får mest torrfoder. Förr satsade jag på väldigt smakrik mat eftersom den andra katten jag hade innan behövde det då han var gammal och inte kände smak av mild kattmat.

Nu har jag bara en kvar. Finns det något foder t ex från djuraffären som är både smakrikt och magert? Han skulle behöva banta. Vill helst han ska kunna ha mat framme iallafall halva dagen så han inte gnäller. Istället för att ge bara lite av den fetare.

Jag kommer till slut att banta honom till normalvikt men tänkte ta det riktigt sakta så att båda kommer in i vanorna.

Jag vet inte om det är viktigt att det ska vara så lite kolhydrater som möjligt, behöver inte vara det i övergångsmaten men nog i den han ska ha sedan. Eftersom han kan ha anlag för diabetes iom hans "sjukdom".
Citera
2023-04-16, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Jag har en katt som äter det mesta. Han får mest torrfoder. Förr satsade jag på väldigt smakrik mat eftersom den andra katten jag hade innan behövde det då han var gammal och inte kände smak av mild kattmat.

Nu har jag bara en kvar. Finns det något foder t ex från djuraffären som är både smakrikt och magert? Han skulle behöva banta. Vill helst han ska kunna ha mat framme iallafall halva dagen så han inte gnäller. Istället för att ge bara lite av den fetare.

Jag kommer till slut att banta honom till normalvikt men tänkte ta det riktigt sakta så att båda kommer in i vanorna.

Jag vet inte om det är viktigt att det ska vara så lite kolhydrater som möjligt, behöver inte vara det i övergångsmaten men nog i den han ska ha sedan. Eftersom han kan ha anlag för diabetes iom hans "sjukdom".

Katter brukar väl lägga på sig efter att de kastrerats? Ger du katten kattmat som är för just kastrerade katter?
Citera
2023-04-16, 20:38
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Hector
Om du skriver frågan omvänt så får du ett helt annat svar. 😀 Jag brukar rekommendera blandad kost om det inte finns någon specifik orsak till att inte göra det.

Jo, jag provade det också, men den texten var så idiotisk att jag inte vill sprida den vidare. Huvudargumentet var att det växer Listeria och Salmonella i våtfoder.... Det var menat som en kul grej och inte en diskussion om AI:s förmåga.

Torrfoder i små mängder, instoppat i aktivitetsleksaker eller som belöning, kan vara motiverat. Brist på aktivitet och motion tror jag är värre för deras hälsa och välbefinnande än riskerna. Finns alldeles för många understimulerade innekatter med lata och/eller okunniga ägare, där fyller det en viktig funktion.
Citera
2023-04-17, 11:42
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av W.S.
Katter brukar väl lägga på sig efter att de kastrerats? Ger du katten kattmat som är för just kastrerade katter?

Alla mina hankatter har varit kastrerade och ingen har varit tjock. Denna katt har dock ett tillstånd där högt blodsocker kan förekomma.
Citera
2023-07-10, 21:16
Medlem
Jahaudus avatar
Varför RC Veterinary Cat Neutered Balance?

Min ettåriga hankatt håller på att gå från kattungemat till vuxenmat. Jag var orolig för hans vikt eftersom jag tycker att han är så lång och smal. Gick till veterinären som sa att han är i god form. Hon kallade hans fysik för något av den finaste hon sett på länge och förklarade att dagens katter allra oftast är överviktiga och att vi därför många gånger tror att en smal katt är underviktig. Min katt är vältränad trots att han är innekatt - han älskar att leka. Men han ska helst inte bli smalare för då blir han mager.

Veterinären rekommenderade Royal Canin Veterinary Cat Neutered Balance. Jag har börjat vänja honom vid det fodret och han gillar det. Det är dock väldigt dyrt. Jag har råd så det är inte det. Jag önskar honom det bästa för hans hälsa. Har haft katt tidigare som blev njursjuk. Han åt billigt foder och jag har ofta undrat om det var därför han blev dålig och det är nog mycket därför jag gått upp i prisklass med min "nya" katt.

Min fråga är om det är rimligt? Om det är så stor skillnad på foder att det är värt det? Vad är era erfarenheter och vad ger ni era katter?
Citera
2023-07-10, 22:11
Medlem
Loreias avatar
Ja, det är rimligt. Däremot har jag inte sett något behov av någon dyrare blötmat för just friska katter förutom när jag köper vissa sorter som något extra gott någon gång ibland.
Skulle aldrig ge mina katter budget torrisar från mataffären. Det billigaste dom ätit är Mjau's torrfoder någon gång när en leverans blev extremt försenad och jag hade inte möjlighet att själv ta mig till en butik som sålde något bättre.
För att undvika problem med just till exempel njurarna är ett bättre torrfoder en bra förebyggande åtgärd och många katter utvecklar dessutom allergier och dylikt av dom billiga typerna av torrfoder.
Citera
2023-07-31, 20:46
Medlem
Har en fråga. Min katt har tandlossning och måste till veterinären och kolla tänderna varje år. Kan hon äta mush då?
Citera
2023-08-04, 03:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pizzausch
Har en fråga. Min katt har tandlossning och måste till veterinären och kolla tänderna varje år. Kan hon äta mush då?
Självklart!
Citera
2023-11-20, 19:27
Medlem
Hej har en fråga. Är ny med katter, två systrar på 2 år, har jag skaffat mig. Men känns spontant som att jag ger alldeles för mkt gott till dom! Är ca 15 st dreamies (godis) per katt per dag för mycket?
Citera
2023-11-21, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jackdaniels77
Hej har en fråga. Är ny med katter, två systrar på 2 år, har jag skaffat mig. Men känns spontant som att jag ger alldeles för mkt gott till dom! Är ca 15 st dreamies (godis) per katt per dag för mycket?

Är ingen expert men så här är vad jag hittat online:

Vuxna katter upp till 20 st dagligen.
Unga katter upp till 6 st dagligen.

Sen skulle jag personligen inte ge min katt så mycket godis som 20 om dagen varje dag.
Citera
2024-01-29, 21:26
Medlem
Royal Canin gastrointestinal - blötfoder för katt, ändrat sitt innehåll?

Hej till er alla kattägare,

Ni som använder Royal Canin Gastrointestinal,

Har ni märkt att innehållet i fodret ändrats totalt senaste tiden? Från att vara mer sås till nu ser ut som gelé eller något liknande.

Luktar också illa i nya batchen.

Skrev ett mail till dem och fick som svar att de hade "tagit bort socker" eller något liknande från sitt innehåll - vilket för mig låter som rena skitsnack!

Snarare sparar de säkert på ingredienser för att få ner kostnad på produktionen.

Våra katter vägrar äta den här. Hur är Hills och Purina i jämförelse med Royal Canin när det gäller Gastrointestinal? Finns det några andra bra blötfoder som är skonsam för katternas mage?

Hur kommer det sig att Royal Canin helt plötsligt gör ändring i sitt innehåll? Vad tjänar de på detta egentligen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in