2024-01-29, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Detta är inget svårt. Livet saknar mening och den som förnekar det är antingen korkad eller oärlig.

Ja det mesta talar nog för att det är så även om majoriteten av oss förnekar detta hela vägen in i kremeringsugnen. Som sagt det är en jävla tur att det finns tuttar och annat trevligt på vägen.
Citera
2024-01-29, 22:53
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Detta är inget svårt. Livet saknar mening och den som förnekar det är antingen korkad eller oärlig.
Och där har vi igen ditt enda "filosofiska" argument mot dem som inte tänker, tycker och tror exakt som du: att de är lögnare.

HAR du verkligen lärt dig den helt bedrövliga debattstilen från din idol Schopenhauer?
Citera
2024-01-30, 00:41
Medlem
Citat:
Detta är inget svårt.
Tack för ditt bidrag.

Citat:
Livet saknar mening och den som förnekar det är antingen korkad eller oärlig.
Newton trodde på Gud. Leibniz var protestant. Vad gäller vare sig livet är meningslöst eller inte så finns det hur många kloka och ärliga människor som helst som tycker att det har mening.

Jag håller med om att livet saknar mening, men resten verkar vara nåt slags känsloutbrott eller liknande fjanteri. Om du inte håller med så får du förklara relevansen av att alls ta upp det, och hur det går ihop med resten av verkligheten.
Citera
2024-01-30, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BuggaMigInte
Ja, jag vet inte. Jag är inte den som söker mening, men jag skulle nog föreslå att man tittar på alla de ämnena om man är ute efter nåt sånt. Då menar jag inte att man ska läsa om filosofiska teorier om vilket perspektiv man ska ha på livet, eller hur man ska vara moralisk enligt katoliker, utan mer om att söka saker som kan användas som datapunkter, som tankeexperiment, funderingar, paradoxer.

Det är nog mitt tips rent allmänt om man vill komma fram till nåt överhuvudtaget. Visst kan det vara givande att läsa om teorier som någon annan hittat på, men om man ska göra ett grundligare jobb så måste man istället använda den info som gav upphov till teorierna och forma sin egen teori (även om det blir typ en likadan som redan fanns). ^^

Yes det har du rätt i Och om det inte finns någon mening med livet så är ju inte det hela världen tänker jag. Det innebär ju att man kan göra vad man behagar här i livet. Helt perfekt egentligen!
Citera
2024-01-30, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Ja det mesta talar nog för att det är så även om majoriteten av oss förnekar detta hela vägen in i kremeringsugnen. Som sagt det är en jävla tur att det finns tuttar och annat trevligt på vägen.

Haha bra formulering. Det verkar praktiskt taget omöjligt för en del att få sina vanföreställningar ur skallen. Även om det är right in your face. När du somnade häromnatten och gick in i medvetslös djupsömn, hade ditt liv då någon mening, betydde det något för dig?
Citera
2024-01-31, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tandan
Haha bra formulering. Det verkar praktiskt taget omöjligt för en del att få sina vanföreställningar ur skallen. Även om det är right in your face. När du somnade häromnatten och gick in i medvetslös djupsömn, hade ditt liv då någon mening, betydde det något för dig?

Haha. Ja det verkar som att många personer förväxlar kemiska ämnen i hjärnan med livets mening.

Precis ingen ångest när man sover djupsömn direkt. Vanlig natt = somna, drömma, vakna. Dödsögonblicket = svimma, drömma, blankt.
Citera
2024-01-31, 13:39
Medlem
a-mortals avatar
Jag har kommit till en ny insikt angående detta.

Tidigare har jag tänkt att man ska göra något av sitt liv, att man reflekterar och bestämmer sig för vad man ska göra och leva principfast efter det.

När jag vaknade idag insåg jag att jag egentligen inte behöver nå något mål jag sätter upp för att må bra, jag behöver bara ha ett mål. Om jag saknar ett mål kommer livet kännas meningslöst, därför har jag en drivkraft att skaffa ett mål med livet då det blir mer bekvämt på sätt och vis.

Att ha en förklaring är bekvämt. Folk tror på det ena och det andra religiöst eller ideologiskt, för att det är bekvämt. Meningslöshet och hopplöshet är obekvämt. Man söker sig till det, instinktivt, utan minsta ifrågasättande.

Det känns som mina kulisser har vält omkull. Men det är ändå lite spännande, tänk att sanningen är bekvämare än att göra något "vettigt" för sin egen fortplantning.

Jag kommer fortsätta ha mål i livet, inte för att jag ska behöva uppfylla något, bara för att det är bekvämt att känna att det finns någon mening. Det som är viktigt är ju att livet är bekvämt och att man mår bra, för det är vad jag känner

Tur att det finns logik, så man kan genomskåda sig själv. Konstigt att logiken tycks fungera bättre när jag sover... Hjärnan suger.
Citera
2024-01-31, 14:50
Medlem
Citat:
Yes det har du rätt i Och om det inte finns någon mening med livet så är ju inte det hela världen tänker jag. Det innebär ju att man kan göra vad man behagar här i livet. Helt perfekt egentligen!
Uppfriskande att någon ser det från ett vettigt perspektiv.

Tänk vilket öde om hela existensen bara var som nåt spel. Gör "X, Y, Z" så vinner du, annars förlorar du!

Eller ännu värre, tänk "X, Y, Z" om verkligheten, annars har du fel. Att vara en slav i vad man gör hade varit nog illa, men slav i sina egna tankars avskildhet? Usch. ^^
Citera
2024-01-31, 18:10
Medlem
Citat:
Haha. Ja det verkar som att många personer förväxlar kemiska ämnen i hjärnan med livets mening.

Precis ingen ångest när man sover djupsömn direkt. Vanlig natt = somna, drömma, vakna. Dödsögonblicket = svimma, drömma, blankt.

Smart idé då att skapa en ny individ som genom åren kommer bli rejält beroende av att uppleva, att finnas till, bara för att tvingas skiljas från alltsammans i vilket givet ögonblick. Alternativt få ett skitliv fullt av lidande smärta och sorg. Hur man än vänder och vrider på det så är livet så fullständigt genomidiotiskt och diaboliskt ondskefullt att man baxnar över mänsklighetens vidriga blindhet.
Citera
2024-01-31, 19:36
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:

Du verkar ta djupsömn för givet. För iaf mig är det inte så med sömn öht. Sover öht lite lite, och om jag har lite för mycket att tänka på så blir det lätt en sömnlös natt.

Citat:
Ursprungligen postat av a-mortal
Jag har kommit till en ny insikt angående detta.

Tidigare har jag tänkt att man ska göra något av sitt liv, att man reflekterar och bestämmer sig för vad man ska göra och leva principfast efter det.

När jag vaknade idag insåg jag att jag egentligen inte behöver nå något mål jag sätter upp för att må bra, jag behöver bara ha ett mål. Om jag saknar ett mål kommer livet kännas meningslöst, därför har jag en drivkraft att skaffa ett mål med livet då det blir mer bekvämt på sätt och vis.

Att ha en förklaring är bekvämt. Folk tror på det ena och det andra religiöst eller ideologiskt, för att det är bekvämt. Meningslöshet och hopplöshet är obekvämt. Man söker sig till det, instinktivt, utan minsta ifrågasättande.

Det känns som mina kulisser har vält omkull. Men det är ändå lite spännande, tänk att sanningen är bekvämare än att göra något "vettigt" för sin egen fortplantning.

Jag kommer fortsätta ha mål i livet, inte för att jag ska behöva uppfylla något, bara för att det är bekvämt att känna att det finns någon mening. Det som är viktigt är ju att livet är bekvämt och att man mår bra, för det är vad jag känner

Tur att det finns logik, så man kan genomskåda sig själv. Konstigt att logiken tycks fungera bättre när jag sover... Hjärnan suger.
Själva resan är målet!

----
”I rörelse” av Karin Boye

Den mätta dagen, den är aldrig störst.
Den bästa dagen är en dag av törst.

Nog finns det mål och mening i vår färd --
men det är vägen, som är mödan värd.

Det bästa målet är en nattlång rast,
där elden tänds och brödet bryts i hast.

På ställen, där man sover blott en gång,
blir sömnen trygg och drömmen full av sång.

Bryt upp, bryt upp! Den nya dagen gryr.
Oändligt är vårt stora äventyr.
Senast redigerad av nerdnerd 2024-01-31 kl. 19:43.
Citera
2024-01-31, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Du verkar ta djupsömn för givet. För iaf mig är det inte så med sömn öht. Sover öht lite lite, och om jag har lite för mycket att tänka på så blir det lätt en sömnlös natt.

Själva resan är målet!

----
”I rörelse” av Karin Boye

Den mätta dagen, den är aldrig störst.
Den bästa dagen är en dag av törst.

Nog finns det mål och mening i vår färd --
men det är vägen, som är mödan värd.

Det bästa målet är en nattlång rast,
där elden tänds och brödet bryts i hast.

På ställen, där man sover blott en gång,
blir sömnen trygg och drömmen full av sång.

Bryt upp, bryt upp! Den nya dagen gryr.
Oändligt är vårt stora äventyr.

Haha ja sömnbrist är inget roligt. Men du kan trösta dig med att det säkert är ganska vanligt bland filosofer.
Citera
2024-01-31, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tandan
Smart idé då att skapa en ny individ som genom åren kommer bli rejält beroende av att uppleva, att finnas till, bara för att tvingas skiljas från alltsammans i vilket givet ögonblick. Alternativt få ett skitliv fullt av lidande smärta och sorg. Hur man än vänder och vrider på det så är livet så fullständigt genomidiotiskt och diaboliskt ondskefullt att man baxnar över mänsklighetens vidriga blindhet.

Det är kvinnornas fel. Dom gör oss snurriga i skallen. Vi filosofer borde försöka klara oss utan dessa konstverk. Bros before hoes.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in