Citat:
Ursprungligen postat av
riksmupp
Tack för ditt svar JokerMannen!
Jag kommer att om det är ok för dig skicka ett svar där min hälsomässiga resa med tidslinje ingår, i pm då jag inte är bekväm med att lägga ut en sådan tidslinje här. Vem som helst som har någon bekantskap med mig kan enkelt koppla en sådan till mig. Låt mig bara länka en video som hjälpte mig enormt att som jag tror komma saker med min specifika situation på spåren.
Doktor Norman Robillard berättar här om symptom och risker med för låg egenproduktion av magsyra och vad man som individ kan göra för att testa om man är i riskzonen.
https://www.youtube.com/watch?v=6luo5FQqA4A Jag hoppas den kan hjälpa andra i liknande situation!
Jag tackar och bockar för ditt svars-inlägg samt för visat diskussions-intresse
Det är helt okey för mig att du lämnar information via PM-kontakt och, jag tackar dig därtill för ett visat intresse.
Jag har tidigare läst några böcker av Doctor: Norman Robillard "Digestive Health Institute"
Till exempel: Tips beträffande Obstipation, det vill säga, problem med förstoppning och, Diarré-problem samt uppblåsthet, det vill säga, Flatúlens och som i sin tur säger, för mycket gaser inom Mag- och Tarm-kanalen.
Annat exempel: "Fast Tract Diet" och "The Cure for Acid Reflux, det vill säga, Refluxérings-besvär, Sura Uppstötningar och Halsbränna.
"How Dysbiosis Making you Sick"
Enligt det ovan skrivna och med förklaring av ordet Dysbios och Dysbiosis, vilket handlar om Flatúlens (Mag- och Tarm-gaser) ... Diarré-besvär och Inflammation inom Tarmarna.
Dysbios betyder vidare sagt, att Tunntarmen eller Grovtarmen har drabbats av en obalans, och, framförallt beträffande ett då förändrat pH-värde inom Tunntarmen eller Grovtarmen och som i sin tur försämrar den inre Tarm-miljön vilket bland annat resulterar i att Tarm-bakterierna inte längre får, eller har, en optimal miljö att vistas i.
Enligt det ovan skrivna och förklaring till ordet Dysbiós ... Det Grékiska för-ordet ( Dys- ) betyder ( Illa ) och
(Ej fungerande) ... Huvud-ordet ( Bí-os ) betyder ( Liv ) och, i detta fallet och enligt det ovan skrivna, så betyder ordet Dys-Bi-ós ... ett illa-fungerande liv för de bakterier som vistas inom Tunntarmen och Grovtarmen.
Extra tillägg till det ovan skrivna ... Jag brukar skriva i en del av mina tidigare inlägg om en Dys-funktionell Grovtarm vilket betyder, en otillfredsställd Grovtarm eller, en illa fungerande Grovtarm.
Jag har läst en hel del beträffande Doctor: Norman Robillard och vill därtill säga ... att det är långt ifrån så enkelt som man kan tro, det handlar bland annat om att lära sig att förstå människokroppens så kallade Cirkádiska Dygnsrytm, det vill säga, vad som på en rent kemisk väg äger rum inom människokroppen vid olika tidpunkter på dygnet och därtill sagt,
så är det av mycket stor vikt att kunna ledas fram till förståelse beträffande hur❗och på vilket sätt, som kroppens vävnads-celler fungerar, och det är, inom en värld, som kräver många års studier innan man sålunda har lärt sig att förstå vad som sker och äger rum inom människokroppen.
Extra tillägg till gårdagens postade inlägg samt med ytterligare förklaringar.
Toû Gastéros Epíthela ... med betydelsen (Magsäcken:s Epithel-Celler) Vidare sagt, så prononcéras orden, det vill säga, uttalas ... TÅ GASTÉROS E-PÍ-THELA.
Förklaring av ordet Epithél-Cell och Epithél-Celler ... Det Grékiska kopplings-ordet som i detta fallet är ( EPÌ- ) med betydelsen ( PÅ ) och huvud-ordet som i detta fallet är THEL-É och, vilket är ett så kallat Génus Femíninum med betydelsen Bröst-Vårta, det vill säga, vad som finns PÅ en Bröst-Vårta.
I det Grékiska språket med sin Grammatik, så är bokstaven och konsonanten ( TH-ÄT-A ) en så kallad (Läsp-Ljudande konsonant) och, vilken rätteligen prononcèras som till exempel den determinatíva ord-artikeln ( THE ) i det Engelska språket så som orden, Those, This, Then och That.
Den Grékiska bokstaven och konsonanten som användes mycket inom det medicinska språket och då, speciellt beträffande Mag- och Tarm-kanalen är Latinisérad, det vill säga, att den är om-skriven till ( TH ) av Grékiskans
[ (-) ] Den Grékiska konsonanten är skriven som bokstaven ( O ) med ett tvärsträck i mitten.
Det Grékiska ordet ( THELÉ ) prononcéras som
[ (-)ÄLÄ ] ... E-vokalerna i ordet THELÉ är omskrivna via Latínet och skall prononcéras som ( Ä-ljudet ) efter den Grékiska boktaven och vokalen ( TH-HT-A ) = [ (-)-ÄT-A ]
Enligt vad jag ovan har skrivit och förklarat, så är det med anledning av, att jag vill att du skall förstå vad jag skriver om gällande olika Grékiska och Latínska ord som har med Mag- och Tarm-kanalen att göra, det är inte alltid så lätt att förstå alla de olika och krångliga orden på ett främmande språk och därför anser jag, att det är av vikt, att vid sidan om de skrivna orden tillägga en förklaring som i sin tur kan leda till förståelse för den som läser.
Slutligen sagt, så kommer det flera så kallade kompletterings-frågor beträffande dina Grovtarms-besvär och som jag mer än gärna vill att du sedan svarar på så gott du kan och förmår.
Mvh/
@JokerMannen/