2024-01-20, 08:41
Avslutad
Har haft ett så jävulskt dåligt skov över nyår och veckan efter. Sömnlös pga magont, toabesök hela tiden och allmänt slö. Förra veckan tog jag mig iväg till vården för att ta lite blodprover (var där pga andra problem). Visar sig att jag har dåligt värde på flertalet håll: tex natrium och kalium.
Är det någon här som upplevt att ni börjat ha mer inflammatoriska symtom? De senaste åren har jag börjat upptäcka mer sånt. Tex i samband med en riktigt dålig period med magen kan jag få värk i lederna. Jag har även successivt fått mer problem med ”övre magen”, alltså typ magkatarr med brännande känsla i bröstkorg, kräkningar m.m. Första gången det skedde trodde jag att jag höll på att få en hjärtinfarkt.
Kan IBS övergå till tex Chrons eller Ulcerös kolit?
Citera
2024-01-20, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av riksmupp
Ja ok, de dagar jag har problem med lös avföring börjar det som normal avföring. Bakom den första tömningen finns det lösare som trycker på. Känns som att tarmen försöker tömma helt. Färgen är inte ljus, utan mörk, inget slem.

➡ Kan bli upp mot 10 besök på toa inom förmiddagen.

Jag börjar detta inlägget med att tacka dig för dina utförliga svar.

Det är normalt att tömma sin Grovtarm från en, till, tre gånger per dag och dygn och, om det överstiger tröskeln av tre Grovtarms-tömningar per dag och dygn, så är det ett konstaterande att Grovtarmen inte fungerar helt tillfredställande och, att det finns en bakomliggande orsak till att Grovtarmen inte fungerar som den normalt skall göra.

Fråga 1. ) Har du tidigare blivit testad inom Sjukvården beträffande Intolerans mot Laktós, det vill säga, mjölksocker ... ?

Fråga 2. ) Har du blivit testad inom Sjukvården för intolerans mot Glúten-Proteíner, det vill säga, Celiakí ... ?

Fråga 3. ) Har du någon gång blivit undersökt inom Sjukvården för framfall av din Bäckenbotten eller för en så kallad funktions-störning av din Bäckenbotten ... ?

Fråga 4. ) Har du inom Sjukvården fått undersökt din Grovtarm med hjälp av ett fiber-optiskt instrument, det vill säga, med hjälp av ett ColoSkóp ... ?

Fråga 5. ) Har du någon gång, och inom sjukvården fått gjort en Dator-tomográfisk undersökning för att med hjälp av tre-dimensionella bilder kunna se Grovtarmen inuti ur olika vinklar ... ?

Fråga 6. ) Efter det att du har ätit ditt allra första morgonmål och på ett ungefär, hur lång tid tar det efter avslutat morgonmål tills du känner att avförings-reflexerna trycker på och, att det är dags att gå till toaletten ... ?

Fråga 7. ) ( Viktig fråga ) ... Efter det att du har av-verkat ditt allra första toalettbesök under morgontiden, hur lång tid därefter tar det innan du på nytt måste uppsöka toaletten ... ?

Fråga 8. ) ( Viktig fråga ) ... Vilken tid, och på ett ungefär har du din allra första Grovtarms-tömning ... ?

Fråga 9. ) ( Viktig fråga ) ... När under dagen eller dygnet har du din allra sista Grovtarms-tömning ... ?

Fråga 10. ) Intar du dina måltider under dagen något så när regelbundet ... ?

Fråga 11. ) Hur många mål mat äter du normalt under en dag ... ?

Fråga 12. ) ( Viktig fråga ) ... Vilken tid på morgonen äter du din frukost, vilket vill säga, ditt allra första mål mat för dagen efter uppstigningen från sängen ... ?

Fråga 13. ) När intar du ditt allra sista mål mat för dagen och dygnet ... ?

Fråga 14. ) Hur ser ditt matfönster ut under en dag och dygnet ... ? ... det vill till exempel säga, äter du normalt tre mål mat om dagen ... ?

Om nu så är fallet beträffande dig som individ och enligt ovan skrivet, hur lång tid och på ett ungefär är tiden mellan varje mål mat ... ?

Mvh/
@JokerMannen/
Citera
2024-01-20, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowrunner
Har haft ett så jävulskt dåligt skov över nyår och veckan efter. Sömnlös pga magont, toabesök hela tiden och allmänt slö. Förra veckan tog jag mig iväg till vården för att ta lite blodprover

➡ (var där pga andra problem).

➡ Visar sig att jag har dåligt värde på flertalet håll: tex natrium och kalium.

Är det någon här som upplevt att ni börjat ha mer inflammatoriska symtom? De senaste åren har jag börjat upptäcka mer sånt. Tex i samband med en riktigt dålig period med magen kan jag få värk i lederna. Jag har även successivt fått mer problem med ”övre magen”, alltså typ magkatarr med brännande känsla i bröstkorg, kräkningar m.m. Första gången det skedde trodde jag att jag höll på att få en hjärtinfarkt.
Kan IBS övergå till tex Chrons eller Ulcerös kolit?

➡ Först och främst vill jag ställa frågan till dig beträffande vilka andra typer av kroppsbesvär som du har utöver dina nuvarande Mag- och Tarm-besvär ... ?

Om du väljer att svara på min till dig ställda fråga, så skall jag sedan därefter ställa ett antal frågor till dig beträffande dina låga värden av Elektrolýten: Nátrium och mineralen: Kálium.

Jag kommer också att i sådant fall berätta för dig lite grann om Nátrium och Kálium inom människorkroppen och vad som därtill är av vikt att förstå och, hur du på bästa sätt och vis kan återställa din kropps Nátrium och Kálium-balans.

Jag kommer även att berätta för dig om orsaken till varför du plötsligt får ont i dina leder i koppling till dina Mag- och Tarm-besvär.

Jag utgår redan nu ifrån, att du för tillfället har en lätt Hýpo-Natrémi och en lätt Hýpo-Kalémi, det vill säga, en lättare låg halt av Nátrium och Kálium i ditt cirkulerande blodomlopp.

Enligt det ovan skrivna skall tilläggas, att det räcker med endast lätt-låga värden av Nátrium och Kálium i det cirkulerande blodomloppet för att framkalla obehagliga och besvärande symptomer.

Mvh/
@JokerMannen/
Citera
2024-01-26, 21:52
Medlem
Citat:

Tack för ditt ingående svar!

Jag är en gammal man,

Det skall normalt sett inte ha någon större betydelse om du är en ung eller gammal person ... men❗... visserligen sagt, så avtar kroppens Enzym-produktioner med stigande ålder och, Cell-reparationerna sker något långsammare ... men❗... kroppen anpassar sig mycket bra efter sin inre miljö och dess funktioner.

Du skall egentligen inte behöva leva med Tarm-problem trots din ålder.

Till exempel: Det finns mans-personer vilka har uppnått en ålder av 80 år och, ända upp till hela 90, års ålder, och trots deras höga ålder, så fungerar deras kroppar tillfredsställande.

Dom äter sin mat med god aptit, dom sover bra genom nätterna, dom umgås med nära och kära (om sådana finns) och dom umgås med sina vänner så gott som dagligen.

Vissa spelar golf eller bowling och vissa har andra sorters dagliga intressen som förgyller deras vardag, det vill säga, att deras liv och leverne går på tillfredsställandet:s väg vilket också bidrar för dem, till en god mental hälsa.

Om du inte lider av någon allvarlig sjukdom, så anser jag, att du på ett eller annat sätt skall kunna komma till rätta med dina Tarm-problem och därefter och så småningom kunna leva ett normalt liv utan, Tarm-problem.

Extra tillägg: När du (och av eget intresse) har svarat på de 14 stycken frågorna som jag tidigare har ställt till dig i mitt postade inlägg på sidan: 93 och med inläggs-numret: # 1.106 samt postat ( 13:03 ) ... så skall jag därefter berätta för dig, hur du, som individ, och med mycket stor sannolikhet kan komma till rätta med dina Tarm-besvär.

Om du finner ett eget intresse att svara på de tidigare ställda frågorna till dig, så skall jag därefter posta de tidigare utlovade inläggen i IBS-Tråden beträffande Glutaminerna och Pollen-Allergin kopplat till Cólon Irritábile och IBS-liknande symptomer.

Mvh/
@JokerMannen/
Senast redigerad av JokerMannen 2024-01-26 kl. 21:56.
Citera
2024-01-27, 07:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Jag börjar detta inlägget med att tacka dig för dina utförliga svar.

Det är normalt att tömma sin Grovtarm från en, till, tre gånger per dag och dygn och, om det överstiger tröskeln av tre Grovtarms-tömningar per dag och dygn, så är det ett konstaterande att Grovtarmen inte fungerar helt tillfredställande och, att det finns en bakomliggande orsak till att Grovtarmen inte fungerar som den normalt skall göra.

Fråga 1. ) Har du tidigare blivit testad inom Sjukvården beträffande Intolerans mot Laktós, det vill säga, mjölksocker ... ?

Fråga 2. ) Har du blivit testad inom Sjukvården för intolerans mot Glúten-Proteíner, det vill säga, Celiakí ... ?

Fråga 3. ) Har du någon gång blivit undersökt inom Sjukvården för framfall av din Bäckenbotten eller för en så kallad funktions-störning av din Bäckenbotten ... ?

Fråga 4. ) Har du inom Sjukvården fått undersökt din Grovtarm med hjälp av ett fiber-optiskt instrument, det vill säga, med hjälp av ett ColoSkóp ... ?

Fråga 5. ) Har du någon gång, och inom sjukvården fått gjort en Dator-tomográfisk undersökning för att med hjälp av tre-dimensionella bilder kunna se Grovtarmen inuti ur olika vinklar ... ?

Fråga 6. ) Efter det att du har ätit ditt allra första morgonmål och på ett ungefär, hur lång tid tar det efter avslutat morgonmål tills du känner att avförings-reflexerna trycker på och, att det är dags att gå till toaletten ... ?

Fråga 7. ) ( Viktig fråga ) ... Efter det att du har av-verkat ditt allra första toalettbesök under morgontiden, hur lång tid därefter tar det innan du på nytt måste uppsöka toaletten ... ?

Fråga 8. ) ( Viktig fråga ) ... Vilken tid, och på ett ungefär har du din allra första Grovtarms-tömning ... ?

Fråga 9. ) ( Viktig fråga ) ... När under dagen eller dygnet har du din allra sista Grovtarms-tömning ... ?

Fråga 10. ) Intar du dina måltider under dagen något så när regelbundet ... ?

Fråga 11. ) Hur många mål mat äter du normalt under en dag ... ?

Fråga 12. ) ( Viktig fråga ) ... Vilken tid på morgonen äter du din frukost, vilket vill säga, ditt allra första mål mat för dagen efter uppstigningen från sängen ... ?

Fråga 13. ) När intar du ditt allra sista mål mat för dagen och dygnet ... ?

Fråga 14. ) Hur ser ditt matfönster ut under en dag och dygnet ... ? ... det vill till exempel säga, äter du normalt tre mål mat om dagen ... ?

Om nu så är fallet beträffande dig som individ och enligt ovan skrivet, hur lång tid och på ett ungefär är tiden mellan varje mål mat ... ?

Mvh/
@JokerMannen/
Hej JokerMannen,
Ok, ska försöka svara på de frågor jag kan här.
1, Nej
2, Ja vill minnas det. Ingen intolerans.
3, Nej
4, Ja, allt såg bra ut förutom hemorrojder.
5, Nej
6, 30 min - 2 timmar.
7, Beror helt på hur magen mår den dagen.
8, Se svar 6. Också beroende på när frukost intas. Jag har ett arbete med tidig start och är morgonmänniska så relativt tidigt.
9, Samma svar som fråga 7. Normalt före kl 9 skulle jag säga.
10, Ja, någotsånär. Beroende på om jag jobbar eller inte.
11, Arbetsdagar 2. Annars 3.
12, Arbetsdagar ca 5.30 andra dagar när jag vaknar.
13, Arbetsdagar ca 17.00 - 18.00 andra dagar ca 20.00
14, Jag äter inte på jobbet, så på arbetsdagar blir det frukost och middag. Annars även lunch.
Citera
2024-01-27, 21:33
Medlem
Citat:
Hej JokerMannen,
1, Nej
3, Nej
5, Nej
6, 30 min - 2 timmar.
8, Se svar 6. Också beroende på när frukost intas. Jag har ett arbete med tidig start och är morgonmänniska så relativt tidigt.
14, Jag äter inte på jobbet, så på arbetsdagar blir det frukost och middag. Annars även lunch.

Tack så mycket för dina svar och,
för ett visat intresse

Anledningen till att jag ställer en massa frågor till dig, och om dig som individ, beror helt enkelt sagt på att jag vill sålunda kunna skaffa mig en så bra grund som möjligt att stå på och sedan utifrån den, kunna vara dig till hjälp på det bästa sättet när det gäller dina Grovtarms-besvär ... det vill säga ...

Att ju mer, som jag har att utgå ifrån ... desto lättare blir det för mig att kunna dra riktiga slutsatser och sålunda eliminera alla typer av gissningar.

Jag kommer lite då och då och framöver att ställa så kallade kompletterings-frågor till dig och, för att sålunda kunna bygga upp en helhetsbild gällande dina Grovtarms-besvär.

Beträffande dina Grovtarms-besvär.

Framöver skall du ( och om du själv vill, och finner ett intresse ) få göra en TEST som skall äga rum inom ditt eget boende och där jag då vill be dig om att observera vissa saker vilka du sedan skall ned-skriva på ett papper och, vad detta handlar om får du reda på senare framåt när vi kommer dit och, då jag anser att det är aktuellt.

Beträffande ditt senaste svars-inlägg, så har jag mycket noggrant gått igenom de svaren som du lämnat i IBS-Tråden och, jag har noterat alla dina svar och, jag kommer utifrån dina tidigare svar att ställa flera kompletterings-frågor som är av stor vikt.

Två nya frågor, är till dig, ställda enligt nedan skrivna.

Fråga 1. ) När använde du dig av en Antibiotika-kur senast ... ?

Fråga 2. ) Använder du någon form av ett, eller flera Läkemedel ... ?

Extra tillägg: Jag har inte glömt bort vad beträffar Glutamináser och Pollen-Allergín kopplat till Cólon Irritábile och IBS-liknande symptomer, det kommer som tidigare utlovats när jag får tillräckligt med skrivtid att kunna skriva inläggen.

Mvh/
@JokerMannen/
Citera
2024-01-28, 06:09
Medlem
Citat:
Tack så mycket för dina svar och,
för ett visat intresse

Anledningen till att jag ställer en massa frågor till dig, och om dig som individ, beror helt enkelt sagt på att jag vill sålunda kunna skaffa mig en så bra grund som möjligt att stå på och sedan utifrån den, kunna vara dig till hjälp på det bästa sättet när det gäller dina Grovtarms-besvär ... det vill säga ...

Att ju mer, som jag har att utgå ifrån ... desto lättare blir det för mig att kunna dra riktiga slutsatser och sålunda eliminera alla typer av gissningar.

Jag kommer lite då och då och framöver att ställa så kallade kompletterings-frågor till dig och, för att sålunda kunna bygga upp en helhetsbild gällande dina Grovtarms-besvär.

Beträffande dina Grovtarms-besvär.

Framöver skall du ( och om du själv vill, och finner ett intresse ) få göra en TEST som skall äga rum inom ditt eget boende och där jag då vill be dig om att observera vissa saker vilka du sedan skall ned-skriva på ett papper och, vad detta handlar om får du reda på senare framåt när vi kommer dit och, då jag anser att det är aktuellt.

Beträffande ditt senaste svars-inlägg, så har jag mycket noggrant gått igenom de svaren som du lämnat i IBS-Tråden och, jag har noterat alla dina svar och, jag kommer utifrån dina tidigare svar att ställa flera kompletterings-frågor som är av stor vikt.

Två nya frågor, är till dig, ställda enligt nedan skrivna.

Fråga 1. ) När använde du dig av en Antibiotika-kur senast ... ?

Fråga 2. ) Använder du någon form av ett, eller flera Läkemedel ... ?

Extra tillägg: Jag har inte glömt bort vad beträffar Glutamináser och Pollen-Allergín kopplat till Cólon Irritábile och IBS-liknande symptomer, det kommer som tidigare utlovats när jag får tillräckligt med skrivtid att kunna skriva inläggen.

Mvh/
@JokerMannen/
Tack för ditt svar JokerMannen!
Jag kommer att om det är ok för dig skicka ett svar där min hälsomässiga resa med tidslinje ingår, i pm då jag inte är bekväm med att lägga ut en sådan tidslinje här. Vem som helst som har någon bekantskap med mig kan enkelt koppla en sådan till mig. Låt mig bara länka en video som hjälpte mig enormt att som jag tror komma saker med min specifika situation på spåren.
Doktor Norman Robillard berättar här om symptom och risker med för låg egenproduktion av magsyra och vad man som individ kan göra för att testa om man är i riskzonen. https://www.youtube.com/watch?v=6luo5FQqA4A Jag hoppas den kan hjälpa andra i liknande situation!
Citera
2024-01-28, 22:24
Medlem
Citat:
Hej JokerMannen,
1, Nej
3, Nej
5, Nej
6, 30 min - 2 timmar.

Bäste Trådkamrat, enligt nedan sett följer lite kompletterings-frågor till dig vilka är baserade på ditt tidigare skrivna och postade inlägg och, som ovan sett.

Jag utgår ifrån, att du arbetar från och med Måndag, och till och med Fredag varje vecka, det vill också säga, fem arbetsdagar per vecka.

Är det korrekt uppfattat av mig
enligt det ovan skrivna ... ?

Under dina arbetsdagar intar du ditt första mål mat för dagen 🕠 Klockan 05:30 och, då utgår jag ifrån att du har avslutat din frukost 🕕 Klockan 06:00.

🕕 Klockan 06:00 ... Därefter och, enligt vad du tidigare har berättat i ett av dina skrivna och postade inlägg, så kan det variera från den ena dagen till den andra dagen mellan 30 minuter och upp till hela 120 minuter innan du känner att det är dags, för att göra ditt allra första toalett-besök för dagen ... ?

Vidare sagt ... Frukost 🕠 Klockan 05:30 och, avslutad frukost 🕕 Klockan 06:00 och, därefter har du din sista Grovtarms-tömning strax före 🕘 Klockan 09:00 ... ?

Vad jag tills vidare utgår ifrån är följande sagt beträffande din Tids-Ram för Grovtarms-tömning.

Din Tids-Ram för Grovtarms-tömning:

Frukosten avslutad 🕕 Klockan 06:00
Sista Grovtarms-tömningen 🕗 Klockan 08:50.

Det betyder enligt det ovan skrivna, att din Grovtarms-tömning har en total tömningstid per dag och dygn av
2 timmar och 50 minuter.

Ytterligare sagt ... Under dina arbetsdagar äter du två mål mat per dag och dygn.

Första målet och frukosten 🕠 Klockan 05:30 och avslutad frukost 🕕 Klockan 06:00.

Det sista målet mat intar du under dina arbetsdagar mellan 🕔 Klockan 17:00 och 🕕 Klockan 18:00, eftermiddagstid och kvällstid.

🕕 Klockan 06:00 till 🕔 Klockan 17:00, ger ett matfönster på totalt 11 timmar.

🕕 Klockan 06:00 till 🕕 Klockan 18:00, ger ett matfönster på 12 timmar.

Bäste Trådkamrat, kan du och jag, tillsammans, vara överens, om det av mig ovan skrivna ... ? ... Eller❗finns det möjligtvis något som du skulle vilja korrigera för en för mig bättre förståelse beträffande dina Grovtarms-problem ... ?

Extra tillägg: Redan nu, och utifrån vad du tidigare har berättat, så misstänker jag på en ganska så god grund att du som individ har ett problem med din så kallad Gastr-o-Kóliska reflex.

Gastr-o-Kól-i-sk ... är ett sammansatt ord av Grékiskan:s Gást-er ( Magsäck) och Kól-on ( Grovtarm ) ... Determinatíva ord-former, det vill säga, med en bestämd ord-artikel vilken satts före huvud-ordet och enligt nedan skrivna.

Tó Gást-er ( Magsäck-en ) och Tó Kól-on
( Grovtarm-en ) ... Bägge orden är så kallade Génus Néutrum, det vill säga, ord som har ett Det-Génus och är båda i Nominatíva Singuláris-former.

Den Genitíva ord-formen av ordet Gást-er och med bestämd form skrives TOÝ GAST-ÉR-OS och är i Nominatív Singuláris samt vilket betyder (Magsäck-en:s) och, om man till exempel vill beskriva magsäcken:s Epithel-celler, det vill säga, TOÝ GASTÉROS EPÍTHELA, det vill säga, Magsäcken:s Epithel-Celler

Epíthel-on är Nominatív Singuláris.
Och Epíthel-a är Nominatìv Plúralis.

Enligt det ovan skrivna, så tycker jag, att det är av intresse att lära sig de Grèkiska och Latínska namnen på alla människokroppens olika organ med sina funktioner, blodkropps-celler och hormoner samt om kroppens alla inre kemiska reaktioner.

Slutligen sagt ... När du har åter-svarat på detta inlägget så skall jag berätta för dig om den Gastrokóliska reflex-funktionen mellan Magsäcken och Grovtarmen.

Mvh/
@JokerMannen/
Senast redigerad av JokerMannen 2024-01-28 kl. 22:41.
Citera
2024-01-29, 18:53
Medlem
Citat:
Tack för ditt svar JokerMannen!
Jag kommer att om det är ok för dig skicka ett svar där min hälsomässiga resa med tidslinje ingår, i pm då jag inte är bekväm med att lägga ut en sådan tidslinje här. Vem som helst som har någon bekantskap med mig kan enkelt koppla en sådan till mig. Låt mig bara länka en video som hjälpte mig enormt att som jag tror komma saker med min specifika situation på spåren.
Doktor Norman Robillard berättar här om symptom och risker med för låg egenproduktion av magsyra och vad man som individ kan göra för att testa om man är i riskzonen. https://www.youtube.com/watch?v=6luo5FQqA4A Jag hoppas den kan hjälpa andra i liknande situation!

Jag tackar och bockar för ditt svars-inlägg samt för visat diskussions-intresse

Det är helt okey för mig att du lämnar information via PM-kontakt och, jag tackar dig därtill för ett visat intresse.

Jag har tidigare läst några böcker av Doctor: Norman Robillard "Digestive Health Institute"

Till exempel: Tips beträffande Obstipation, det vill säga, problem med förstoppning och, Diarré-problem samt uppblåsthet, det vill säga, Flatúlens och som i sin tur säger, för mycket gaser inom Mag- och Tarm-kanalen.

Annat exempel: "Fast Tract Diet" och "The Cure for Acid Reflux, det vill säga, Refluxérings-besvär, Sura Uppstötningar och Halsbränna.

"How Dysbiosis Making you Sick"

Enligt det ovan skrivna och med förklaring av ordet Dysbios och Dysbiosis, vilket handlar om Flatúlens (Mag- och Tarm-gaser) ... Diarré-besvär och Inflammation inom Tarmarna.

Dysbios betyder vidare sagt, att Tunntarmen eller Grovtarmen har drabbats av en obalans, och, framförallt beträffande ett då förändrat pH-värde inom Tunntarmen eller Grovtarmen och som i sin tur försämrar den inre Tarm-miljön vilket bland annat resulterar i att Tarm-bakterierna inte längre får, eller har, en optimal miljö att vistas i.

Enligt det ovan skrivna och förklaring till ordet Dysbiós ... Det Grékiska för-ordet ( Dys- ) betyder ( Illa ) och
(Ej fungerande) ... Huvud-ordet ( Bí-os ) betyder ( Liv ) och, i detta fallet och enligt det ovan skrivna, så betyder ordet Dys-Bi-ós ... ett illa-fungerande liv för de bakterier som vistas inom Tunntarmen och Grovtarmen.

Extra tillägg till det ovan skrivna ... Jag brukar skriva i en del av mina tidigare inlägg om en Dys-funktionell Grovtarm vilket betyder, en otillfredsställd Grovtarm eller, en illa fungerande Grovtarm.

Jag har läst en hel del beträffande Doctor: Norman Robillard och vill därtill säga ... att det är långt ifrån så enkelt som man kan tro, det handlar bland annat om att lära sig att förstå människokroppens så kallade Cirkádiska Dygnsrytm, det vill säga, vad som på en rent kemisk väg äger rum inom människokroppen vid olika tidpunkter på dygnet och därtill sagt,

så är det av mycket stor vikt att kunna ledas fram till förståelse beträffande hur❗och på vilket sätt, som kroppens vävnads-celler fungerar, och det är, inom en värld, som kräver många års studier innan man sålunda har lärt sig att förstå vad som sker och äger rum inom människokroppen.

Extra tillägg till gårdagens postade inlägg samt med ytterligare förklaringar.

Toû Gastéros Epíthela ... med betydelsen (Magsäcken:s Epithel-Celler) Vidare sagt, så prononcéras orden, det vill säga, uttalas ... TÅ GASTÉROS E-PÍ-THELA.

Förklaring av ordet Epithél-Cell och Epithél-Celler ... Det Grékiska kopplings-ordet som i detta fallet är ( EPÌ- ) med betydelsen ( PÅ ) och huvud-ordet som i detta fallet är THEL-É och, vilket är ett så kallat Génus Femíninum med betydelsen Bröst-Vårta, det vill säga, vad som finns PÅ en Bröst-Vårta.

I det Grékiska språket med sin Grammatik, så är bokstaven och konsonanten ( TH-ÄT-A ) en så kallad (Läsp-Ljudande konsonant) och, vilken rätteligen prononcèras som till exempel den determinatíva ord-artikeln ( THE ) i det Engelska språket så som orden, Those, This, Then och That.

Den Grékiska bokstaven och konsonanten som användes mycket inom det medicinska språket och då, speciellt beträffande Mag- och Tarm-kanalen är Latinisérad, det vill säga, att den är om-skriven till ( TH ) av Grékiskans
[ (-) ] Den Grékiska konsonanten är skriven som bokstaven ( O ) med ett tvärsträck i mitten.

Det Grékiska ordet ( THELÉ ) prononcéras som
[ (-)ÄLÄ ] ... E-vokalerna i ordet THELÉ är omskrivna via Latínet och skall prononcéras som ( Ä-ljudet ) efter den Grékiska boktaven och vokalen ( TH-HT-A ) = [ (-)-ÄT-A ]

Enligt vad jag ovan har skrivit och förklarat, så är det med anledning av, att jag vill att du skall förstå vad jag skriver om gällande olika Grékiska och Latínska ord som har med Mag- och Tarm-kanalen att göra, det är inte alltid så lätt att förstå alla de olika och krångliga orden på ett främmande språk och därför anser jag, att det är av vikt, att vid sidan om de skrivna orden tillägga en förklaring som i sin tur kan leda till förståelse för den som läser.

Slutligen sagt, så kommer det flera så kallade kompletterings-frågor beträffande dina Grovtarms-besvär och som jag mer än gärna vill att du sedan svarar på så gott du kan och förmår.

Mvh/
@JokerMannen/
Senast redigerad av JokerMannen 2024-01-29 kl. 19:07.
Citera
2024-01-30, 07:01
Medlem
Citat:
Jag tackar och bockar för ditt svars-inlägg samt för visat diskussions-intresse

Det är helt okey för mig att du lämnar information via PM-kontakt och, jag tackar dig därtill för ett visat intresse.

Jag har tidigare läst några böcker av Doctor: Norman Robillard "Digestive Health Institute"

Till exempel: Tips beträffande Obstipation, det vill säga, problem med förstoppning och, Diarré-problem samt uppblåsthet, det vill säga, Flatúlens och som i sin tur säger, för mycket gaser inom Mag- och Tarm-kanalen.

Annat exempel: "Fast Tract Diet" och "The Cure for Acid Reflux, det vill säga, Refluxérings-besvär, Sura Uppstötningar och Halsbränna.

"How Dysbiosis Making you Sick"

Enligt det ovan skrivna och med förklaring av ordet Dysbios och Dysbiosis, vilket handlar om Flatúlens (Mag- och Tarm-gaser) ... Diarré-besvär och Inflammation inom Tarmarna.

Dysbios betyder vidare sagt, att Tunntarmen eller Grovtarmen har drabbats av en obalans, och, framförallt beträffande ett då förändrat pH-värde inom Tunntarmen eller Grovtarmen och som i sin tur försämrar den inre Tarm-miljön vilket bland annat resulterar i att Tarm-bakterierna inte längre får, eller har, en optimal miljö att vistas i.

Enligt det ovan skrivna och förklaring till ordet Dysbiós ... Det Grékiska för-ordet ( Dys- ) betyder ( Illa ) och
(Ej fungerande) ... Huvud-ordet ( Bí-os ) betyder ( Liv ) och, i detta fallet och enligt det ovan skrivna, så betyder ordet Dys-Bi-ós ... ett illa-fungerande liv för de bakterier som vistas inom Tunntarmen och Grovtarmen.

Extra tillägg till det ovan skrivna ... Jag brukar skriva i en del av mina tidigare inlägg om en Dys-funktionell Grovtarm vilket betyder, en otillfredsställd Grovtarm eller, en illa fungerande Grovtarm.

Jag har läst en hel del beträffande Doctor: Norman Robillard och vill därtill säga ... att det är långt ifrån så enkelt som man kan tro, det handlar bland annat om att lära sig att förstå människokroppens så kallade Cirkádiska Dygnsrytm, det vill säga, vad som på en rent kemisk väg äger rum inom människokroppen vid olika tidpunkter på dygnet och därtill sagt,

så är det av mycket stor vikt att kunna ledas fram till förståelse beträffande hur❗och på vilket sätt, som kroppens vävnads-celler fungerar, och det är, inom en värld, som kräver många års studier innan man sålunda har lärt sig att förstå vad som sker och äger rum inom människokroppen.

Extra tillägg till gårdagens postade inlägg samt med ytterligare förklaringar.

Toû Gastéros Epíthela ... med betydelsen (Magsäcken:s Epithel-Celler) Vidare sagt, så prononcéras orden, det vill säga, uttalas ... TÅ GASTÉROS E-PÍ-THELA.

Förklaring av ordet Epithél-Cell och Epithél-Celler ... Det Grékiska kopplings-ordet som i detta fallet är ( EPÌ- ) med betydelsen ( PÅ ) och huvud-ordet som i detta fallet är THEL-É och, vilket är ett så kallat Génus Femíninum med betydelsen Bröst-Vårta, det vill säga, vad som finns PÅ en Bröst-Vårta.

I det Grékiska språket med sin Grammatik, så är bokstaven och konsonanten ( TH-ÄT-A ) en så kallad (Läsp-Ljudande konsonant) och, vilken rätteligen prononcèras som till exempel den determinatíva ord-artikeln ( THE ) i det Engelska språket så som orden, Those, This, Then och That.

Den Grékiska bokstaven och konsonanten som användes mycket inom det medicinska språket och då, speciellt beträffande Mag- och Tarm-kanalen är Latinisérad, det vill säga, att den är om-skriven till ( TH ) av Grékiskans
[ (-) ] Den Grékiska konsonanten är skriven som bokstaven ( O ) med ett tvärsträck i mitten.

Det Grékiska ordet ( THELÉ ) prononcéras som
[ (-)ÄLÄ ] ... E-vokalerna i ordet THELÉ är omskrivna via Latínet och skall prononcéras som ( Ä-ljudet ) efter den Grékiska boktaven och vokalen ( TH-HT-A ) = [ (-)-ÄT-A ]

Enligt vad jag ovan har skrivit och förklarat, så är det med anledning av, att jag vill att du skall förstå vad jag skriver om gällande olika Grékiska och Latínska ord som har med Mag- och Tarm-kanalen att göra, det är inte alltid så lätt att förstå alla de olika och krångliga orden på ett främmande språk och därför anser jag, att det är av vikt, att vid sidan om de skrivna orden tillägga en förklaring som i sin tur kan leda till förståelse för den som läser.

Slutligen sagt, så kommer det flera så kallade kompletterings-frågor beträffande dina Grovtarms-besvär och som jag mer än gärna vill att du sedan svarar på så gott du kan och förmår.

Mvh/
@JokerMannen/

Återigen tackar jag dig JokerMannen för ingående och utförligt svar! Jag förstår också ditt stora intresse för frågan om invärtes hälsa och kunskapsförvärvande om internmedicin inklusive medicinska termer på våra stora klassiska språk.
Emellertid stäcker sig mitt intresse inte riktigt så långt. Jag vill bara uppnå hyfsad hälsa under mina sista levnadsår.
Frågan om vad som är hönan och ägget är stor och intressant när det kommer till hur ett visst sjukdomstillstånd hos en viss individ eller population har uppstått. Är det frågan om en genetisk disposition? Livstilsinducerat, eller kanske det finns någon typ av miljöpåverkan? Eller kan det vara en kombination av några av dessa eller andra faktorer. Ja frågorna är

Men om vi som exempel utgår från Dr Robillards video så tog den dels upp konkreta exempel på besvär och symptom man kan få över tid om produktionen av kroppsegen magsyra är för låg. För mig tickade flera av dessa boxar in. Inte bara magbesvär utan även astma och svåra luftvägsinfektioner.
Jag förstår din strävan efter att komma ner till pudelns kärna och så att säga nå: "Var startade allt."
Men för mig räcker det att som i exemplet här ovan det finns någonting man kan prova själv. Här i form av Betain HCL-kapslar.
Jag tror också att för att vi ska komma ned till vad det var det som gick snett för just mig som individ på det medicinska planet så krävs det inte bara att du pumpar mig på information och delger mig Latinska och Grekiska termer. Det krävs också omfattande internmedicinska undersökningar. En del kanske till och med av ett slag som inte rutinmässigt utförs i Sverige.

Jag tackar dig därför för utfört arbete och ber vänligt men bestämt att få avsluta denna frågeställning.

Med Vänlig Hälsning!
riksmupp
Citera
2024-01-31, 20:13
Medlem
Tjena, ska till doktorn på måndag. Jag har under några år haft stora besvär med magen, olika nyanser av brunt, gult, grönt, grått, svart, ja lite alla möjliga färger på avföring, när jag känner att jag behöver gå så är det på direkten, annars är det totalstopp i en par dagar.. en vanlig dag går jag i regel 3-5 ggr före lunch och 2-4ggr mellan lunch och läggdags, kissar oxå fruktansvärt ofta, ibland kan de vara 2-3ggr på en timma. I somras var jag till doktorn och fick då sagt att det var ibs. Men nu är det pga trötthet jag skall dit, jag tror att det hänger ihop med ibs för magen ballade ur samtidigt som orken försvann, och i takt med att magen blivit värre har orken blivit lägre, nu är jag så pass trött att jag orkar inte handla efter jobbet, har ingen sexlust och orkar knappt leka med barnen, har ni några tips på hur jag skall göra för att bli tagen på allvar? Jag är skiträdd att det blir som vanligt att dom lyssnar på hälften och säger att man skall vila eller äta bättre etc..
Citera
2024-01-31, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dengubbengerinte
Tjena, ska till doktorn på måndag. Jag har under några år haft stora besvär med magen, olika nyanser av

➡brunt, ➡gult, ➡grönt, ➡grått, ➡svart, ja lite alla möjliga färger på avföringen

när jag känner att jag behöver gå så är det på direkten, annars är det totalstopp i en par dagar.. en vanlig dag går jag i regel

➡ 3-5 ggr före lunch och ➡ 2-4ggr mellan lunch och läggdags,

kissar oxå fruktansvärt ofta, ibland kan de vara 2-3ggr på en timma. I somras var jag till doktorn och fick då sagt att det var ibs. Men nu är det pga trötthet jag skall dit, jag tror att det hänger ihop med ibs för magen ballade ur samtidigt som orken försvann, och i takt med att magen blivit värre har orken blivit lägre, nu är jag så pass trött att jag orkar inte handla efter jobbet, har ingen sexlust och orkar knappt leka med barnen, har ni några tips på hur jag skall göra för att bli tagen på allvar? Jag är skiträdd att det blir som vanligt att dom lyssnar på hälften och säger att man skall vila eller äta bättre etc..

Att du, som indivd, har så pass många Grovtarms-tömningar per dag och dygn, så leder detta till, att du förlorar mycket Elektrolýter med avföringen, vilket i sin tur leder till brist på energi, det vill säga att ATP-produktionen inte blir optimal från ditt Mitokondrí-system, det vill säga, de så kallade Organéllerna som flyter omkring i Cellernas Cýtoplasma, ... Cýtoplasman ... vilken är en trögflytande vätska (med hög viskositet) och som finns inom Cellernas ytter-membran och utanför själva Cellernas Nukleóler, det vill säga, Cellens kärna.

Du förlorar framförallt sagt stora mängder av Nátrium-Jóner och vatten (Áqua) samt vissa näringsämnen. Vätskan som Grovtarmen absorberar, är kroppens Celler, i stora behov av för att sålunda upprätthålla en normal vatten-balans både inuti, så som utanför Cellerna.

Du har berättat att du har 3 till 5 stycken Grovtarms-tömningar före lunch och därtill även 2 upp till 4 Grovtarms-tömningar mellan lunch och läggdags.

Enligt det ovan skrivna, så är det bara att konstatera, att din Grovtarm inte fungerar optimalt och sålunda, inte tillfredsställande. Du skall, under normala omständigheter, inte överstiga 3 Grovtarms-tömningar per dag och dygn.

Extra tillägg: När Nátrium-Jóner absorberas inom Grovtarmen vilket äger rum med en mycket aktiv transport så följer vattnet med Nátrium-Jónerna.

Absorptionen av Nátrium-Jóner inom Grovtarmen är otroligt viktig och det, med anledning av att Nátrium-Jónerna drar med sig olika ämnen som till exempel: Glukóser och Aminósyror.

Genom att du har så många Grovtarms-tömningar per dag och dygn sålunda förlorar du Glukóser och viktiga Aminósyror.

Beträffande din Faeces (Avföringen)

1. ) Gul-färgad Faeces är oftast ett tecken på Céleaki, det vill säga, intolerans mot Glúten-proteiner och i andra hand sett, så kan det även bero på att man har fått en Tarm-infektion av en Tarm-parasit som kallas för Gíardia samt, att i tredje hand sett, kan det även röra sig om en Dys-Pancréatisk Lipás-funktion, det vill säga, att din Bukspottkörtel har svårt att producera en tillräcklig mängd av Matspjälknings-Enzýmet Lipás vilket då leder till dålig Fett-Absorption inom Tunntarmen.

2. ) Grön Faeces, beror till största delen på att man har haft en för snabb Tarm-passage.

3. ) Grå Faeces skall du vara mycket observant på, det handlar oftast om en defekt eller en sjukdom hos Vésica Felléa, det vill säga, inom Gall-blåsan och även Gall-gångarna.

Extra tillägg: Din så kallade Bíli-Rubín-utsöndring från Levern, (Hépar) kan vara för låg i sin utsöndring per timma till Tunntarmen.

Ordet Bíle och Bíl-is betyder en blandning av färgerna Gult och Grönt, det vill säga, Gallan.
Rúb-us betyder Röd, det vill säga, en blandning av kroppsvätskorna vilka har färgerna Gult, Grönt och Röd-brun och kallas för Bíli-Rubín.

4. ) Svart Faeces.

Fråga: Tar du Järn-tillskott ... ? eller, äter du mycket Rödbetor ... ? så som, dricker du mycket
Blåbärs-soppa ... ?

Utöver det ovan skrivna, så kan du misstänka en Gástro-Intestinál blödning, ju svartare avföringen är, desto högre upp inom Mag- och Tarm-kanalen finns blödnings-källan.

Tillägg till det ovan skrivna: Det handlar om blod som levrat sig tillsammans med Tarmarnas olika innehåll av syror samt, att Tarmarnas pH-värden som råder vid ett visst tillfälle också har en stor betydelse för hur svart Faeces kommer att bli.

Min misstanke och baserat på vad du tidigare har berättat i ditt inlägg beträffande dina Mag- och Tarm-besvär är följande sagt och, enligt nedan skrivet.

Jag tror att du har något som vi benämner för Gall-Salts-Malabsorption inom Íleum, det vill säga, den sista delen av Tunntarmen och som under normala funktioner Rè-Absorbèrar Gall-syrorna.

Enligt det ovan skrivna, man får, en för hög koncentration av Gall-Salter inom Grovtarmen, detta vilket i sin tur leder till ett överdrivet antal Grovtarms-tömningar per dag och dygn och, oftast i form av diarréer.

I nästa inlägg kommer jag att berätta för dig om hur, och på vilket sätt som du kan kontrollera detta, det vill säga, om du som individ har en så kallad Gall-Salts-Malabsorption och därtill även, hur du på bästa sätt kan åtgärda problemet ... om❗nu sådant fallet är med dig som individ.

Mvh/
@JokerMannen/
Senast redigerad av JokerMannen 2024-01-31 kl. 23:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in