2024-01-17, 22:04
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Med anledning av att du använder Protonpumpshämmaren: Omeprazòl och därtill är helt fri från biverkningar, så måste jag säga att du äger en stark och välfungerande Lever inom din kropp, det vill säga att du äger en frisk Lever ( Hépar )

Enligt det ovan skrivna vill jag få tillagt, att ett flertal människor som använder Protonpumpshämmare, har en, eller oftast flera olika biverkningar.

Biverkningar som kan uppstå inom människokroppen vid användandet av Protonpumpshämmare är till exempel: Inflammation inom Rénes, det vill säga, Njurarna ... Minskad mängd av urinen ... Sanguinál urin-avgång, det vill säga, blod i urinen.
( Sanguinál ... uttalas som, Sang-Vi-Nál )

Det kan också uppstå biverkningar som till exempel: Överkänsligheter som visar sig i form av ledstelhet, feber och olika hudutslag som i sin tur ger klåda så som bildandet av svamp.

Det finns även flera andra biverkningar som är kopplade till just användandet av Protonpumpshämmare.

Så kallade Meta-Boliserings-Enzymer, finns i största utsträckning till 75% inom Levern.

Meta-Boliserings-Enzymer finns även i en mindre mängd inom Duodénum (Tolvfingertarmen) och, Jéjunum (Den första delen av tunntarmen och, Íleum (Den sista delen av tunntarmen samt inom Intéstinum Crássum (Grovtarmen) ... därtill finns även sådana Enzymer i mindre mängd i andra kroppsvävnader.

Det Enzymatiska systemet inom Levern kallas för
Cyt-o-Króm-systemet, Cytokrómerna vilkas funktion är att bryta ner ett läkemedel så som även andra främmande substanser inom kroppen ... detta med anledning av att de lättare skall kunna utsöndras ur kroppen och då, främst via urinen.

Viktigt att förstå då man använder så kallade Protonpumpshämmare.

Intrinsík Faktor eller den så kallade Gastriska Intrinsíka Faktorn betyder Koabalamín-absorption, det vill säga, kroppens upptag av Vitamin B12.

Det handlar om ett Glyk-o-Protein som produceras och utsöndras av magsäckens Parietál-Celler. (Paríes ... och Latin med betydelsen Vägg, i detta fallet, magsäckens vägg-celler.

Magsäckens Parietál-Celler har så kallade Protonpumpar vilka är membran-bundna på Parietál-Cellernas apikál-del, det vill säga, på cellernas topp-ytor. Ur dessa Protonpumpar sekernéras (utsöndras) Klorid-Joner i kombination med Väte-Joner, denna kombination vilken vi på enkelspråket kallar för Mag-Syra eller Salt-Syra, men, egentligt sagt, så är det Klor-Väte-Jons-Syra.

Rätt mängd av Klorid-Joner och Väte-Joner är en absolut nödvändighet för, att inom tunntarmen, och av Epithel-Cellerna, kunna absorbera Koabalamíner, det vill säga, Vitamin B12.

Tyvärr måste jag tillägga, att vid användning av Protonpumpshämmare som till exempel: Omeprazól och som minskar mängden av Klorid- och Väte-Jons-utsöndringen till magsäckens innehåll, det vill säga till Khýmos, så försämras sålunda tunntarmens och Epithel-Cellernas absorptions-förmåga till att kunna ta upp Koabalaminerna, (Vitmin B12)

Sagt med anledning av att du använder Protonpumpshämmaren: Omeprazól, så vill jag råda dig till, och för din egen framtida hälsas skull, att du ser till att du inom en närliggande vårdcentral, kan få injicerat Vitamin B12 direkt in, i ditt blodomlopp. Att till exempel via oralt sätt tillföra din kropp Vitamin B12 kommer inte att fungera tillfredsställande så länge som du använder Protonpumpshämmaren: Omeprazól.

Mvh/
@JokerMannen/

Jag ska rådfråga min läkare nästa gång jag har en tid på vårdcentralen.
Citera
2024-01-17, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eyefucker
Jag led av det innan pga slirligt liv, började leva nyttigare och tog bort gluten och laktos från kosten , mindre stress

Det är faktiskt lite svårt att kunna förstå vad du egentligen menade, det vill säga, Citat: "Jag led av det innan" ... slut citat/

Fråga 1. ) Led du innan och tidigare av Cólon Irritábile, det vill säga ( IBS ) ... ? ... eller, led du ut av magsäcks-problem i form av till exempel: Gastrít, det vill säga, magkatarr ... ?

Fråga 2. ) Är du tidigare och inom sjukvården testad för intolerans mot Gluten-Proteiner ?

Fråga 3. ) Är du även tidigare testad för intolerans mot Mjölksocker-Kolhydraterna som kalls för Laktóser vilka består av Galaktós och Glukós ... ?

Beträffande att stressa för mycket inom sitt vardagsliv och leverne, leder till, att
Bi-Njure-Barks-Hormónerna: Adrenalín, Nor-Adrenalín samt Kortisólet utsöndras i för stora mängder och då, utöver det normala inom blodomloppet, denna höga hormón-utsöndringen som vid långvarig stress kommer i kontakt med Tunntarmen:s och Grovtarmen:s så kallade Mål-Celler så leder detts till en negativ påverkan på Cellernas normala funktioner.

Jag kommer senare framåt i IBS-tråden att berätta om vad som på längre sikt äger rum inom människokroppen när för stora mängder av hormónerna: Adrenalín, Nor-Adrenalín samt Kortisólet utsöndras till blodomloppet i för stora mängder och under en längre tid.

Extra tillägg: Vad som är mycket viktigt att lära sig att förstå handlar mycket om de många olika kemiska reaktionerna som ständigt och jämt pågår inom människokroppen och dess olika organ, vävnader och skelettet.

Till ovan skrivet skall också tilläggas av vikt, och det vill säga, när ett ämne möter ett annat ämne inom kroppen, det vill säga, när en molekyl blir attraherad av en annan molekyl och sålunda binder sig till varandra, ja, då uppstår en så kallad kemisk reaktion och, vid en sådan kemiskt reaktion så bildas plötsligt ett nytt ämne och, som från början inte existerade.

Genom att lära sig och sålunda sedan kunna förstå hur de kemiska funktionerna går till väga inom människokroppen, ja, då först kommer man att förstå väldigt mycket som är av stor vikt.

Jag kan som ett exempel tillägga att, om en bil får för mycket olja så kommer den med tidens gång, att till sist, sota igen.

Jämförelse: Om än människokropp får för mycket mat så kommer den med tidens gång att sota igen ... vad vill jag då få sagt med just detta beträffande
människokroppen ... ?

Jo ... Om en människa äter mer mat än vad kroppen klarar ut av att förbränna under 24 timmar så leder det till, och med tidens gång, att människokroppen sotar igen vilket framförallt beror på att protein-rester lagras i kroppens vävnader och sedan leder fram till uppkomsten av olika sjukdomar.

Enligt det ovan skriva: För att kunna förstå detta så måste man lära sig hur människokroppens så kallade Cirkádiska rytm fungerar under en period av 24 timmar, det handlar bland annat om mängden av matspjälknings-enzymer under olika tider på dygnet, det handlar om hormóner som cirkulerar i blodomloppet i olika mängder under dygnet och, mycket intressant är det så kallade Bakterie-Skifts-Bytet som äger rum inom Grovtarmen under en speciell tid på dygnet.

Mvh/
@JokerMannen/
Senast redigerad av JokerMannen 2024-01-17 kl. 22:50.
Citera
2024-01-17, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
Jag ska rådfråga min läkare nästa gång jag har en tid på vårdcentralen.

Du skall enligt mig inte Rådfråga din läkare om du behöver B12-injektioner eller inte, jag säger detta med anledning av att jag vet hur trilska läkare kan bete sig mot sina patienter.

Mitt råd till dig är att du helt enkelt sagt skall slå näven i bordet och kräva att du får en B12-injektion med gemna mellanrum.

Tänk på det bästa trådkamrat, att det är ditt liv som gäller i första hand och, du har ett ansvar för din engen kropp och din fortsatta hälsa och just av den anledningen vill jag med stor styrka råda dig till, att du ser till att du kommer att kunna få B12-injektioner med jämna mellanrum.

Så länge som du tvingas till att använda dig av läkemedlet och Protonpumpshämmaren: Omeprazól och sålunda låter sänka din normala utsöndring av Klorid-Joner och Väte-Joner inom din magsäck så får du en mycket liten absorbering inom din tunntarm och dess Epithel-Celler när det handlar om Vitamin B12.

Om du inte ser till att du får en normal mängd med Koabalamíner (Vitamin B12) inom ditt blodomlopp så kommer du till sist att få problem med din hälsa vilket i sin tur, och i sådant fall även kommer att negativt påverka de mag- och tarm-problem som du i dag redan har och dras med.

Mvh/
@JokerMannen/
Citera
2024-01-18, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av riksmupp

➡ Om jag får vara så fräck att jag också ställer en fråga till JokerMannen,

du verkar väldigt kunnig på medicin och människokroppen.
Jag brottas också med en besvärlig mage. Det yttrar sig som att jag regelbundet får diarré, detta i sin tur har lett till besvär med hemorrojder som blivit väldigt besvärliga.

För ca ett och ett halvt år sen nämnde jag för min dåvarande allmänläkare att jag hade IBS-liknande problem. Som svar fick jag en minutlång föreläsning om att vissa människor har skarpare krökningar på tarmen än andra, så det kan uppstå en slags ketchupeffekt med diarréer som följd. Det var förmodligen fallet med mig tyckte han. Någon vidare utredning var inte på tapeten kunde jag förstå.
Han borde ha känt till hemorrjdproblemen då jag fått en remiss från den vårdcentralen för behandling av dessa även om det var en kollega till honom som utfärdat denna. Min tolkning; jag var förmodligen ingen VIP-patient som det skulle slösas resurser på.

Eftersom jag var tämligen desperat började jag forska om saken själv och kom fram till att en tänkbar orsak kunde vara att jag producerade för lite magsyra. Jag beställde Betain HCL kapslar online och började ta dessa vid varje större mål. Jag måste säga att det har hjälpt en hel del. Från att i stort sett haft diarré var och varannan dag har jag nu fått ner frekvensen till runt 1-2 gånger i veckan.

Nu har jag ramlat över information om att ett annat tillskott kan avhjälpa IBS problem, nämligen Glutaminpulver. Jag har beställt 400 g och ska sätta igång med detta så fort jag får det.
Min fråga. Är jag med dessa kurer såsom okunnig lekman helt ute och cyklar eller tror du att denna kombo faktiskt kan lindra och avhjälpa problemen?

Bäste Trådmedlem, du får mer än gärna ställa frågor till mig beträffande Mag- och Tarm-problem som till exempel: Cólon Irritábile, det vill säga ( IBS ) och, jag lovar dig, att jag skall svara dig efter min bästa förmåga samt utifrån de erfarenheter och kunskaper som jag har om människokroppens inre funktioner, men, först och främst, så måste jag få Tråd-diskutera lite grann med dig och även därtill ställa olika frågor till dig om Mag- och Tarm-problem så att jag sålunda kan få en bättre förståelse om dig som individ, det vill säga, beträffande dina Mag- och Tarm-problem.

Jag kommer senare framåt i IBS-tråden att berätta för dig om diarré-problem och om olika orsaker till varför man får vattniga avföringar.

Jag kommer också att berätta om Hemorroider och själva orsakerna till varför sådana uppstår samt vad en Hemorroid består ut av och innehåller.

Vi kommer även ( om du vill ) att diskutera baserat på mina senare kommande frågor till dig om för mycket så som om för lite Magsyra.

Jag skall också berätta för dig om Amínosyran Glutamín och hur den på kemisk väg funger inom människokroppen.

➡ Min allra första fråga till dig är enligt nedan skriven.

Frågan: Lider du av Björkpollen-Allergi ... ?

Extra tillägg till frågan som ovan skriven:

Om du lider av Björkpollen-Allergi, så har det ingen betydelse om allergin är svag eller, om den är kraftig.

Mvh/
@JokerMannen/
Citera
2024-01-18, 12:07
Medlem
Citat:

➡ När jag ligger ner.

Dina Refluxérings-besvär är alltså ( Om jag nu har förstått dig korrekt ) allra värst när du ligger ner med kroppen.

Till det ovan skrivna följer några frågor till dig.

Om du ligger ner på sängen, har du då samma Refluxérings-besvär om du ligger på din vänstra sida så som på din högra sida samt om du ligger med
ryggläge ... ?

Eller ... är besvären mindre påträngande med kroppens vänsterläge i jämförelse med högerläget eller tvärt om, det vill säga, att du upplever mindre besvär i högerläget i jämförelse med vänsterläget.

Eller ... upplever du ryggläget som mest tillfredsställande i jämförelse med om du vilar din kropp i högerläget och vänsterläget ... ?

Fråga: Upplever du att dina Refluxérings-besvär blir bättre om du lägger flera sängkuddar under ditt huvud och då, speciellt när du vilar med ryggläget ... ?

Extra fråga: Lider du av Björkpollen-Allergi ?

Lätt eller stark allergi har ingen betydelse.

Mvh/
@JokerMannen/
Senast redigerad av JokerMannen 2024-01-18 kl. 12:10.
Citera
2024-01-18, 14:23
Medlem
Citat:
Bäste Trådmedlem, du får mer än gärna ställa frågor till mig beträffande Mag- och Tarm-problem som till exempel: Cólon Irritábile, det vill säga ( IBS ) och, jag lovar dig, att jag skall svara dig efter min bästa förmåga samt utifrån de erfarenheter och kunskaper som jag har om människokroppens inre funktioner, men, först och främst, så måste jag få Tråd-diskutera lite grann med dig och även därtill ställa olika frågor till dig om Mag- och Tarm-problem så att jag sålunda kan få en bättre förståelse om dig som individ, det vill säga, beträffande dina Mag- och Tarm-problem.

Jag kommer senare framåt i IBS-tråden att berätta för dig om diarré-problem och om olika orsaker till varför man får vattniga avföringar.

Jag kommer också att berätta om Hemorroider och själva orsakerna till varför sådana uppstår samt vad en Hemorroid består ut av och innehåller.

Vi kommer även ( om du vill ) att diskutera baserat på mina senare kommande frågor till dig om för mycket så som om för lite Magsyra.

Jag skall också berätta för dig om Amínosyran Glutamín och hur den på kemisk väg funger inom människokroppen.

➡ Min allra första fråga till dig är enligt nedan skriven.

Frågan: Lider du av Björkpollen-Allergi ... ?

Extra tillägg till frågan som ovan skriven:

Om du lider av Björkpollen-Allergi, så har det ingen betydelse om allergin är svag eller, om den är kraftig.

Mvh/
@JokerMannen/
Stort tack för att du tar dig tid att svara på frågor i tråden!
Som kort och koncist svar på din fråga. Ja jag gjorde ett allergitest som tonåring och björkpollen tillsammans med en handfull andra allergener visade positivt utslag.
Citera
2024-01-18, 16:42
Medlem
Citat:
Stort tack för att du tar dig tid att svara på frågor i tråden!
Som kort och koncist svar på din fråga. Ja jag gjorde ett allergitest som tonåring och björkpollen tillsammans med en handfull andra allergener visade positivt utslag.

Tack så mycket för ditt svars-inlägg samt på min till dig tidigare ställda fråga beträffande Björkpollen-Allergin.

Min andra fråga till dig är enligt nedan skriven.

Om jag har förstått dig korrekt, så hade du som tonåring genomgått ett antal olika allergi-tester och då undrar jag om du skulle vilja vara vänlig och berätta om vilka olika sorters allergi-tester som du då fick gjort vid det aktuella tillfället.

ImmunGlobulín E ... det vill säga, förkortat som IgE ... det vill även säga, IgE-Antikroppar.

Enligt det ovan skrivna så undrar jag om ditt IgE var positivt vid det aktuella test-tillfället ... ?

Vidare undrar jag om du vid det aktuella tillfället genomgick både Prick-Test och Blodprover ... ?

Viktigt: Om du då fick gjort en Blodprovs-undersökning så undrar jag om man tittade på dina Leûko-Cýter, det vill säga, din Vita Blodkroppar ... ?

Dina Vita Blodkroppar i ditt cirkulerande blodomlopp är bland andra: Neûotrofíla Granulo-Cýter och Basofíla Granulo-Cýter så som Eosinofíla Granulo-Cýter ... därtill undrar jag, om nu så var fallet, om man gjorde en så kallad Differential-Räkning av dina Vita Blodkroppar och då speciellt tittade på det då förekommande procentantalet av dina Eosinofíla Granulo-Cýter
i ditt blod ... ?

Om du inte kommer ihåg eller har tillgång till dina då gjorda provsvar så kan du kontakta din närmste sjukvårdsinrättning och begära att få en kopia på de olika då gjorda provsvaren.

Anledningen till att jag har ställt dessa frågorna till dig enligt ovan skrivna, beror på att, ju mer jag får veta, desto lättare blir det för mig att kunna komma fram till vad dina Mag- och Tarm-problem handlar om, det vill säga, vilka orsaker som kan ligga bakom din symptomer.

Vad som är mycket viktigt att förstå när det gäller Mag- och Tarm-problem, det är följande sagt, att det bästa man kan göra, det är att först och främst hitta själva grundorsaken till problemet och därefter behandla det.

Extra tillägg: ( Neûtrofíla ) och ( Leûkocýter )
vilka ord har en speciell accent på sina
U-vokaler och som markerar att de skall uttalas med
V-ljudet, det vill säga, Nev-trofíl och Lev-kocýt.

Mvh/
@JokerMannen/
Senast redigerad av JokerMannen 2024-01-18 kl. 16:52.
Citera
2024-01-18, 23:47
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Du skall enligt mig inte Rådfråga din läkare om du behöver B12-injektioner eller inte, jag säger detta med anledning av att jag vet hur trilska läkare kan bete sig mot sina patienter.

Mitt råd till dig är att du helt enkelt sagt skall slå näven i bordet och kräva att du får en B12-injektion med gemna mellanrum.

Tänk på det bästa trådkamrat, att det är ditt liv som gäller i första hand och, du har ett ansvar för din engen kropp och din fortsatta hälsa och just av den anledningen vill jag med stor styrka råda dig till, att du ser till att du kommer att kunna få B12-injektioner med jämna mellanrum.

Så länge som du tvingas till att använda dig av läkemedlet och Protonpumpshämmaren: Omeprazól och sålunda låter sänka din normala utsöndring av Klorid-Joner och Väte-Joner inom din magsäck så får du en mycket liten absorbering inom din tunntarm och dess Epithel-Celler när det handlar om Vitamin B12.

Om du inte ser till att du får en normal mängd med Koabalamíner (Vitamin B12) inom ditt blodomlopp så kommer du till sist att få problem med din hälsa vilket i sin tur, och i sådant fall även kommer att negativt påverka de mag- och tarm-problem som du i dag redan har och dras med.

Mvh/
@JokerMannen/

Jag bor inte i Sverige, så läkarna kanske lyssnar bättre här.

Citat:
Dina Refluxérings-besvär är alltså ( Om jag nu har förstått dig korrekt ) allra värst när du ligger ner med kroppen.

Till det ovan skrivna följer några frågor till dig.

Om du ligger ner på sängen, har du då samma Refluxérings-besvär om du ligger på din vänstra sida så som på din högra sida samt om du ligger med
ryggläge ... ?

Eller ... är besvären mindre påträngande med kroppens vänsterläge i jämförelse med högerläget eller tvärt om, det vill säga, att du upplever mindre besvär i högerläget i jämförelse med vänsterläget.

Eller ... upplever du ryggläget som mest tillfredsställande i jämförelse med om du vilar din kropp i högerläget och vänsterläget ... ?

Fråga: Upplever du att dina Refluxérings-besvär blir bättre om du lägger flera sängkuddar under ditt huvud och då, speciellt när du vilar med ryggläget ... ?

Extra fråga: Lider du av Björkpollen-Allergi ?

Lätt eller stark allergi har ingen betydelse.

Mvh/
@JokerMannen/

Det är såklart värre när jag ligger på höger sida. Jag har alltid sovit med högt huvudläge i hela mitt liv.

Jag har någon form av pollenallergi, men jag vet inte mot vad. Jag hade inga pollenallergibesvär när jag bodde i Asien, i alla fall.
Citera
2024-01-19, 06:05
Medlem
Citat:
Tack så mycket för ditt svars-inlägg samt på min till dig tidigare ställda fråga beträffande Björkpollen-Allergin.

Min andra fråga till dig är enligt nedan skriven.

Om jag har förstått dig korrekt, så hade du som tonåring genomgått ett antal olika allergi-tester och då undrar jag om du skulle vilja vara vänlig och berätta om vilka olika sorters allergi-tester som du då fick gjort vid det aktuella tillfället.

ImmunGlobulín E ... det vill säga, förkortat som IgE ... det vill även säga, IgE-Antikroppar.

Enligt det ovan skrivna så undrar jag om ditt IgE var positivt vid det aktuella test-tillfället ... ?

Vidare undrar jag om du vid det aktuella tillfället genomgick både Prick-Test och Blodprover ... ?

Viktigt: Om du då fick gjort en Blodprovs-undersökning så undrar jag om man tittade på dina Leûko-Cýter, det vill säga, din Vita Blodkroppar ... ?

Dina Vita Blodkroppar i ditt cirkulerande blodomlopp är bland andra: Neûotrofíla Granulo-Cýter och Basofíla Granulo-Cýter så som Eosinofíla Granulo-Cýter ... därtill undrar jag, om nu så var fallet, om man gjorde en så kallad Differential-Räkning av dina Vita Blodkroppar och då speciellt tittade på det då förekommande procentantalet av dina Eosinofíla Granulo-Cýter
i ditt blod ... ?

Om du inte kommer ihåg eller har tillgång till dina då gjorda provsvar så kan du kontakta din närmste sjukvårdsinrättning och begära att få en kopia på de olika då gjorda provsvaren.

Anledningen till att jag har ställt dessa frågorna till dig enligt ovan skrivna, beror på att, ju mer jag får veta, desto lättare blir det för mig att kunna komma fram till vad dina Mag- och Tarm-problem handlar om, det vill säga, vilka orsaker som kan ligga bakom din symptomer.

Vad som är mycket viktigt att förstå när det gäller Mag- och Tarm-problem, det är följande sagt, att det bästa man kan göra, det är att först och främst hitta själva grundorsaken till problemet och därefter behandla det.

Extra tillägg: ( Neûtrofíla ) och ( Leûkocýter )
vilka ord har en speciell accent på sina
U-vokaler och som markerar att de skall uttalas med
V-ljudet, det vill säga, Nev-trofíl och Lev-kocýt.

Mvh/
@JokerMannen/
Tack för sitt ingående svar! Jag är en gammal man, så det här gjordes i slutet på 70-talet. Har inga minnen av annat än prick-test, vill minnas att det var under löpande band former med mängder av ungdomar och sjuksystrar.
Men jag ska ta en titt på 1177 i första hand om så gamla anteckningar finns där och i andra hand höra med min nuvarande vårdcentral. Tack, återkommer i ärendet!
Mvh
Citera
2024-01-19, 20:23
Medlem
Citat:
Jag bor inte i Sverige, så läkarna kanske lyssnar bättre här.

Det är såklart värre när jag ligger på höger sida. Jag har alltid sovit med högt huvudläge i hela mitt liv.

Jag har någon form av pollenallergi, men jag vet inte mot vad. Jag hade inga pollenallergibesvär när jag bodde i Asien, i alla fall.

Bästa Trådkamrat, jag ber, att en gång få tacka dig för dina svar på mina tidigare ställda frågor.

Jag börjar detta inlägget med att berätta för dig, att jag kommer senare framåt i IBS-tråden och till dig @Eoppoyz ( Eop Boys ) att ställa mycket viktiga frågor om vad beträffar "Shots" ( 🍸🍸🍸 ) och som jag, sedan vill be dig om, att du mycket noggrant svarar på.

Jag kommer också vid det aktuella skriv-tillfället att ställa frågor till dig gällande de fyra Årstiderna, det vill säga, Vår och Sommar samt Hösten och Vintertiden och, då kommer det bland annat att handla om Temperaturer samt Luftfuktigheten och då, främst vad beträffar din inomhusmiljö men, även utomhusmiljön.

Enligt det ovan skrivna vill jag få tillagt, att det finns väldigt många små detaljer som gemene man oftast inte tänker på, men, som faktiskt kan göra små underverk med människokroppen.

Vill du vara vänlig och skriva ett svars-inlägg till mig när du får lite skrivtid över och då svara på följande frågor enligt nedan skrivna.

Jag vet nu genom vad du tidigare har berättat för mig beträffande dina Refluxérings-besvär, det vill säga, att du inte klarar ut av att äta bananer ( 🍌🍌🍌 ) utan att du får problem med halsbränna.

Frågor till dig enligt nedan skrivna.

Fråga 1. ) Vilken sorts mat eller föda har du upplevt att du har fått mest besvär av och då, beträffande symptomet: Halsbränna ... ?

Fråga 2. ) Vilken sorts mat eller förda har du upplevt att du har fått minst besvär ut av när det har gällt din halsbränna ... ?

Fråga 3. ) Hur reagerar din Magsäck och din övriga kropp på om du har ätit Potatisar ... ?

Tillägg till det ovan skrivna: Potatisen har ett högt Glykémiskt Index och består av så kallade Snabba Kolhydrater vilka i sin tur inverkar på kroppens Blodsocker och detta i sin tur, har också en påverkan på Magsäcken:s produktion av Klorid- och Väte-Joner, det vill säga, Magsyran.

Fråga 4. ) Vilka Grönsaker och vilka Frukter samt, vilka Rotfrukter har du upplevt som negativa för din Magsäck och då, i samband med symptomet: Halsbränna ... ?

Fråga 5. ) Tål du vanligt Bords-Salt ... ?

Tillägg till det ovan skrivna: Om du till exempel saltar på ett Ägg eller om du använder Bords-Salt på annan mat och, om så är fallet, har du då märkt om du reagerar negativt eller om du istället reagerar positivt ... ?

Bords-Salt består av Nátrium, och Nátrium förekommer inom människokroppen i form av så kallade Nátrium-Jóner vilka fungerar inom kroppen tillsammans med andra så kallade Elektrolýter som Kálcium och Kálium.

Nátrium är ett så kallat grundämne som finns i människans kropps-vätska och utanför kroppens Epithél-Celler och, som även finns inom kroppens skelett.

Nátrium är något mycket viktigt för hela vårt Nerv-System och dess normala funktioner och därtill sagt, så är Nátrium fullständigt nödvändigt för att kroppen skall kunna ta upp Amíno-Sýror och Glukós.

Nátrium och Nátrium-Jónerna är direkt kopplade till produktionen av Klorid-Jóner och Väte-Jóner inom Magsäcken, det vill säga, när Mag-Syran skall utsöndras inom Magsäcken och då beträffande om hur mycket, eller, om hur liten mängd av Mag-Syra som kommer att utsöndras från Parietál-Cellerna vid det aktuella tillfället vilket beror på mängden av Nátrium och Nátrium-Jóner som finns inom kroppen.

Obs❗Detta inlägget ovan skrivet har en fortsättning med nästkommande inlägg där fler frågor kommer att ställas till dig beträffande Nátrium så som Bikarbonater samt halsbränna och Refluxèrings-besvär.

Obs❗Beträffande Pollen-Allergin och som faktiskt har en direkt koppling till både Mag- och Tarm-besvär kommer senare framåt att postas i IBS-Tråden av mig och då, till både dig, @Eoppoyz och till Trådmedlemmen @riksmupp i samma skrivna inlägg där ni kommer att få dela på samma information.

Mvh/
@JokerMannen/
Senast redigerad av JokerMannen 2024-01-19 kl. 20:27.
Citera
2024-01-19, 21:05
Medlem
Citat:

➡ Jag brottas också med en besvärlig mage. Det yttrar sig som att jag regelbundet får diarré, detta i sin tur har lett till besvär med hemorrojder som blivit väldigt besvärliga.

Beträffande dina diarré-problem, så skulle jag mycket gärna vilja få veta om antalet vattniga avförings-ut-tömningar som du har per dag och dygn ... ?

Berätta mer än gärna om de, antalet vattniga avförings-ut-tömningar skiljer sig från en dag till en annan dag ... ?

Fråga: Har du lagt märke till om du har slem på den utkomna avföringen ... ?

Tillägg till det ovan skriva: Om nu så varit eller fortfarande är fallet, så undrar jag om slemmet varit vitt och genomskinligt eller, om slemmet varit gulaktigt till färgen ... ?

Jag har ställt dessa frågor till dig med anledning av att jag vill kunna komma till förståelsen om du eventuellt kan ha problem med din Pancréas, det vill säga, din Bukspottkörtel och jag vill därtill sagt även kunna förstå om dina diarré-besvär är Osmótiska.

Vad Osmós innebär kommer jag senare framåt att klargöra för dig.

Enligt nedan skrivet, så finns förklaringen till ordet Pancréas.

Pankré-as av Grekiskans ( Pan- med betydelsen Allt ... och ... ( Kré-as med betydelsen Kött, det vill säga, Allt Kött ... Själv anser jag, att det är ett lustigt namn på Bukspottkörteln.
C:et i ordet Pancréas är en Latiniserad K-konsonant från det Grekiska språket.

Mvh/
@JokerMannen/
Senast redigerad av JokerMannen 2024-01-19 kl. 21:07.
Citera
2024-01-20, 05:29
Medlem
Citat:
Beträffande dina diarré-problem, så skulle jag mycket gärna vilja få veta om antalet vattniga avförings-ut-tömningar som du har per dag och dygn ... ?

Berätta mer än gärna om de, antalet vattniga avförings-ut-tömningar skiljer sig från en dag till en annan dag ... ?

Fråga: Har du lagt märke till om du har slem på den utkomna avföringen ... ?

Tillägg till det ovan skriva: Om nu så varit eller fortfarande är fallet, så undrar jag om slemmet varit vitt och genomskinligt eller, om slemmet varit gulaktigt till färgen ... ?

Jag har ställt dessa frågor till dig med anledning av att jag vill kunna komma till förståelsen om du eventuellt kan ha problem med din Pancréas, det vill säga, din Bukspottkörtel och jag vill därtill sagt även kunna förstå om dina diarré-besvär är Osmótiska.

Vad Osmós innebär kommer jag senare framåt att klargöra för dig.

Enligt nedan skrivet, så finns förklaringen till ordet Pancréas.

Pankré-as av Grekiskans ( Pan- med betydelsen Allt ... och ... ( Kré-as med betydelsen Kött, det vill säga, Allt Kött ... Själv anser jag, att det är ett lustigt namn på Bukspottkörteln.
C:et i ordet Pancréas är en Latiniserad K-konsonant från det Grekiska språket.

Mvh/
@JokerMannen/
Ja ok, de dagar jag har problem med lös avföring börjar det som normal avföring. Bakom den första tömningen finns det lösare som trycker på. Känns som att tarmen försöker tömma helt. Färgen är inte ljus, utan mörk, inget slem. Kan bli upp mot 10 besök på toa inom förmiddagen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in