Citat:
Ursprungligen postat av
Sneaseglarn
Jag håller helt med er om detta och blir riktigt sur och irriterad över trångsynta människor som säger och skriver sånt.
Har jobbat inom beroende/missbruk/ångest i drygt 15 år och hade det varit så enkelt så skulle rätt många fler fixa detta och bara ställt undan flaskan, slängt kanylen osv om de ville sluta.
Samma med dumhet då?
Läs en bok, gå i skola så blir det nog bra, o andra skulle slippa trångsynta kommentarer

Jag har inga större problem med att folk använder medicinen för att gå ned i vikt.
Fetma är en otrevlig sjukdom som leder till en massa sjukdomar och problem.
Precis som du skriver så beror de flestas övervikt på en beroende problematik på någon nivå.
Livstil och kost startar en cirkel där det blir allt svårare att hålla en kaloribalans.
De senaste decenniernas övervikt har inte skapats pga genetiska förändringar eller att massvis med människor plötsligt fick dålig disciplin.
Däremot har maten i livsmedelsbutiker och tyvärr även kostråden vi blivit matade med orsakat att massvis med människor blivit metaboliskt sjuka.
Så min enda invändig mot medicinen är att jag är tveksam till vad som händer efter man slutat med den om man går tillbaka till samma livsstil som orsakat problemen till att börja med.
Precis som med alkoholister så om man skall lyckas bota dem så måste man komma till botten med grundorsaken och därefter funkar det sällan om de dricker ”lite grann”
periodisk fasta och omläggning av kosten plus gärna en del träning är en långt bättre metod.
Man skall också komma ihåg att på sjuttiotalet åt man i genomsnitt tre mål om dagen, idag sex.
Hur vi äter och vad vi äter har helt enkelt gjort många av oss till matberoende.