2024-01-24, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sneaseglarn
Hej o tack för ett jävligt bra initiativ med denna tråden

Jag löpte 1 dos 2ml på nätet. Kom hem en liten, väl försluten flaska med Ozempic tryckt på både burk och förpackning. Ser iaf väldigt proffsigt ut
Jag blandade ut enligt instruktion, fick med 1 spruta men köpte fler på nätet som var för insulin.
Dock var den som följde med ca 5mm längre än de jag köpte extra och jag valde att använda de sistnämnda då jag har såpass många av dessa.

1:a frågan då: Spelar det så stor roll då det ska injeceras i "fläsket"?

2:a. Hur lång tid tog det för er innan ni kände av någon effekt, tex minskad matlust, sug eller ev biverkningar?

Tog första sprutan igår med 0,25ml som många skrivit om och följder de rekommendationerna som finns.
Lite om mig då.
Jag är 53 år, 180cm lång, väger ca 117kg nu, en heldel muskler men tjock, så tar detta för att jag behöver gå mer i vikt för min hälsas skull och livskvalitet.

Har lagt om kosten en heldel sen jag gick med i ett program som heter Eatit, har 2 kassa knän sen 20 år tillbaka som gör det svårt med motion, men hoppas få en boost med mediciner så jag kan börja motionera mer utan för jävla mycket smärta framöver.
Läser det ni skriver och uppdaterar gärna med om/när jag märker skillnad

Tack igen och keep up the good work!!
/Sneseglarn

Det är väl ändå 0.1ml man ska ta dvs 0.25mg?
Citera
2024-01-24, 09:22
Medlem
Hur blev det kan man få detta utskrivet mot fetma än? Jag är överviktig, och behöver hjälp på traven. Har Cpap maskin idag och problem med kronisk urtikaria, som jag misstänker har med övervikt att göra. Är inte speciellt onyttig egentligen utan behöver helt enkelt en kick. Väger runt 108kg och är 170 lång. Känns som jag borde ha förutsättningar för att de ska skriva ut åt mig så jag blir kvitt problem och känner mig mer hälsosam? Bokar jag ett besök för hälsokontroll på min hälsocentral?
Citera
2024-01-24, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qutipp
Det är väl ändå 0.1ml man ska ta dvs 0.25mg?
Yes!
Jag menade 0.25mg såklart men bra att du såg det så ingen tror det ska va den dosen jag skrev
Citera
2024-01-26, 16:06
Medlem
En fråga!

Tappade ni fler kilo när ni började ta 0,5 gentemot 0,25. Eller vad var skillnaden då?

Tycker det går trögt för mig. Skulle vilja tappa 8 kg till. Väger 70 nu o vill ner till 61-62.

Har hållit på 4 veckor o har 4 kvar denna omgången.
Citera
2024-01-26, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jessan123
En fråga!

Tappade ni fler kilo när ni började ta 0,5 gentemot 0,25. Eller vad var skillnaden då?

Tycker det går trögt för mig. Skulle vilja tappa 8 kg till. Väger 70 nu o vill ner till 61-62.

Semaglutid bränner inte fett, det är kaloriunderskott som gör det. Semaglutid hjälper dig att sänka aptit och sötsug. Äter du mycket? Det som kan hjälpa dig om du ökar dosen är att det dämpar aptiten mer än nu och på så vis äter mindre.
Citera
2024-01-26, 17:07
Medlem
Citat:
En fråga!

Hur mycket har du gått ner?
Citera
2024-01-26, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qutipp
Hur mycket har du gått ner?

Kanske 3-4 kg!

Får försöka äta ännu mindre.
Citera
2024-01-26, 19:56
Medlem
Citat:
Kanske 3-4 kg!

4kg på 4 veckor är riktigt bra. Ha lite tålamod kära du
Citera
2024-01-26, 21:02
Medlem
Dishys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tegelkastaren
Semaglutid har vart en räddning för mig, funkar som en normal människa som inte tänker på mat och sötsaker KONSTANT.

Precis, känns som man är normal nu och inte störd och matfixerad. Gått ned ca 10 kg på 7 månader. Är medelålders kvinna med metabol sjukdom så det resultatet är jag enormt nöjd med.

Friheten, kunna leva normalt och slippa lägga 50% av tankar&fokus på att bekämpa övervikten (och ändå inte lyckas) är minst lika mycket värt som viktnedgången.
Citera
2024-01-26, 21:14
Medlem
Dishys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeorgLagersBror
Hur blev det kan man få detta utskrivet mot fetma än? Jag är överviktig, och behöver hjälp på traven. Har Cpap maskin idag och problem med kronisk urtikaria, som jag misstänker har med övervikt att göra. Är inte speciellt onyttig egentligen utan behöver helt enkelt en kick. Väger runt 108kg och är 170 lång. Känns som jag borde ha förutsättningar för att de ska skriva ut åt mig så jag blir kvitt problem och känner mig mer hälsosam? Bokar jag ett besök för hälsokontroll på min hälsocentral?

Grejen är att det enbart skrivs ut till diabetiker om man går via vårdcentral. Vilket är helt galet om du frågar mig, varför inte jobba på att stänga av kranen istället för att bara gå runt och moppa. Så vill man ha det utskrivet får man gå via Yazen (har för mig att det finns ett till företag men är osäker).
Citera
2024-01-26, 21:20
Medlem
Dishys avatar
Citat:
Kanske 3-4 kg!

Var rädd om din förbränning. Säg att du går ner 10 kg på 10 veckor, då har du garanterat mycket sämre chans att hålla vikten på sikt än om du går ner 10 kg på 6 månader.

Fattar ärligt talat inte varför inte fler tänker på det, alla bara vill hetsa sig ned i vikt så snabbt som det går. Men ett snabbt viktras kan innebära att du i framtiden måste äta 1700 kcal om dan för att behålla din nya vikt istället för att kunna äta 2000 kcal.
Citera
2024-01-26, 21:48
Medlem
Flyer6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dishy
Var rädd om din förbränning. Säg att du går ner 10 kg på 10 veckor, då har du garanterat mycket sämre chans att hålla vikten på sikt än om du går ner 10 kg på 6 månader.

Fattar ärligt talat inte varför inte fler tänker på det, alla bara vill hetsa sig ned i vikt så snabbt som det går. Men ett snabbt viktras kan innebära att du i framtiden måste äta 1700 kcal om dan för att behålla din nya vikt istället för att kunna äta 2000 kcal.

Fast om folk ligger på en underhållsdos av Semaglutid är det ju inte ett problem om de nu blivit hjälpta av Semaglutid i fösta steget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in