2024-01-27, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thyrsos2
Fortfarande noll att komma med.
Du kan alltså inte ens svara när ditt sinnessjuka babblande blir ifrågasatt och isärplockat.
Du fortsätter att visa hur ohederlig och okunnig du är.

Som sagt: läs om, läs rätt. Och börja förstå vad jag skrivit.

Det hon säger/det som står i FUP är inte vagt. Målsägande och Z. vet något negativt om Vi*king. Något som gör att målsägande har ångest över att han ska sova hos henne och något som gör Z. oroad över det. Detta är mycket tydligt vid deras konversation som finns med i FUP. Det är också mycket tydligt (står svart på vitt) att målsägande säger att Vi*king varit "på" andra tjejer och att detta är något som ses som negativt av målsägande. Något lurt har Vi*king uppenbarligen pysslat med tidigare...

Vad som är "vagt", är vad som avses med: varit "på" andra tjejer. Jag har dock mina spekulationer som rör gränslöshet på ett negativt sätt, men som är lååångt ifrån lika allvarligt som våldtäkt. Men ändå tillräckligt allvarligt för att göra målsägande ångestladdad över att han ska sova hos henne och Z oroad över detsamma.

Så. Blev det tydligare för dig nu? Eller behöver du ytterligare förklaring?
Senast redigerad av TomatKungen 2024-01-27 kl. 11:48.
Citera
2024-01-27, 11:47
Medlem
Esteban-IIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Vad jag menar med det är att jag inte tänker leka din lek med att låtsas att ord betyder något de inte gör. Jag är inte intresserad av käbbla med dig om saker du inte ens själv tror på. Du tråkar ut mig. De andra är iaf underhållande emellanåt. Nu fick du en motivering iaf, så grattis.
Jag är fullständigt allvarlig. Mitt intresse utsträcker sig endast till argumentens och motargumentens bärkraft. Om ett motargument inte motiveras saknar det bärkraft och kan ignoreras. Det jag önskar mig av motargument är att bli övertygad om att jag antingen har fel, eller att det påvisas var skärningspunkten i argumentationen ligger, dvs. exakt vilken bedömning eller värdering som genererar olikhet i utfall.

Därmed blir motargument utan motivering endast gnäll som sorteras bort.
Citera
2024-01-27, 11:49
Medlem
Esteban-IIs avatar
Citat:
Det här synsättet innebär att samtycke endast är ett tillstånd i någons hjärna. Menar du allvar?
Självklart. Skulle du hävda motsatsen, att om någon råkar bete sig som om samtycke finns trots att personen inte vill så ville personen egentligen? Förväxla inte bedömningen av sakens natur med dess faktiska natur.
Citera
2024-01-27, 12:03
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Esteban-II
Självklart.

Så samtycke befinner sig alltså i själva verket endast i någons hjärna.... men man kan enligt dig objektivt veta om samtycke fanns?

Citat:
Skulle du hävda motsatsen, att om någon råkar bete sig som om samtycke finns trots att personen inte vill så ville personen egentligen?

Samtycke är något man visar någon annan på ett stort antal olika sätt. Vad man vill är en helt annan fråga. En prostituerad vill inte ha sex med en person, men ger samtycke mot betalning. Inte ens i Sverige blir en sexköpare åtalad för våldtäkt så länge den håller sig inom det uttrycka samtycket.
________

Herregud, here wo go again, just when I thought I was out, they pull me back in .... käbbla om vad ord betyder .... glöm att jag skrev något, jag vet vart det här leder
Citera
2024-01-27, 12:13
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Som sagt: läs om, läs rätt. Och börja förstå vad jag skrivit.

Det hon säger/det som står i FUP är inte vagt.

Det är inte vagt men du "undrar verkligen" vad hon menar. Glasklart
Citera
2024-01-27, 12:19
Medlem
Citat:
Det är inte vagt men du "undrar verkligen" vad hon menar. Glasklart

Det är inte vagt att målsägande och Z vet något negativt om Vi*king, innan han ska sova hos målsägande.

Men det är vagt för oss vad detta negativa är. Mer än att han varit "på" andra tjejer och att detta är något negativt. Vad som avses med detta kan vi enbart spekulera i.

Som sagt: bra att hålla två saker i huvudet samtidigt.
Citera
2024-01-27, 12:26
Medlem
Citat:

Nu klipper du ohederligt i mina inlägg igen.

Vill du diskutera topic utan att tramsa? Eller vill bli ignorerad?
Citera
2024-01-27, 12:26
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Detta har jag väl ändå redan svarat på? Men jag svarar igen, mer utförligt denna gången:
1. Nej, det är inte för att han är man jag ser honom som lurig, för min del hade han kunnat heta Stina och varit en kvinna och jag hade sett på "honom"/henne på samma sätt. Det är för att:
- Han är dömd för sexualbrott. En Tingsrätt har alltså gjort ett gediget jobb och ser honom som skyldig för den våldtäkt han står anklagad för att ha utfört.

2. Sedan har vi andra uppgifter från målsägande som menar att han varit "på" andra tjejer, detta är inte i positiva ordalag. Men man börjar ju då undra: vad har han gjort tidigare? Något som tjejerna inte gillat iaf. så tolkar jag det. Och målsägande har ångest över att han ska sova hos henne och Z är orolig att så ska ske. Varför? Vad har denna Vi*king gjort innan? Jag undrar verkligen...

3. Varför byter han ut ordet nattlinne mot tröja i förhör? Lånar han ett minne från frivilligt sex med en kvinna som bär tröja, för att låta trovärdig, men glömmer av detaljen att det var den samtyckande kvinnan som bar tröja och målsägande (som han våldtog) som bar nattlinne?

Han är lurig. Och nu har du fått till dig varför jag anser det.

I fall där det verkligen handlar om falsk tillvitelse, så ja, då är det fruktansvärt för offret som blivit utsatt. Jag vet ju en man som blev riktigt rejält utsatt för falsk tillvitelse (för ett annat allvarligt brott). Han mådde inte alls bra och en falsk tillvitelse är som en social och själslig våldtäkt. Mycket obehagligt. Jag och andra kämpade hårt för honom, rentav på hög nivå. Mer kan jag inte berätta pga. anonymiteten. I det fallet var det kvinnan som falskt tillvitade, som verkade lurig och hade märklig historik bakom sig. Och anledningar att falskt tillvita, fanns också.

Men vad gäller detta fall som tråden handlar om så finns det inga belägg för falsk tillvitelse. Finns heller inga anledningar för målsägande att falskt tillvita Vi*king. Målsägande är uppenbart traumatiserad både direkt efter händelsen, när hennes vänner är hos henne och även vid samtal med kurator. Och hon ville egentligen inte ha Vi*king sovandes hos sig. Finns ingen lurig historik kring målsägande. Vi*king själv verkar däremot lurig, utifrån det jag skrivit innan. Så ja: jag tror på målsägande och tror inte på Vi*king. Och det är utifrån omständigheterna i sin helhet, inte utifrån vilken könstillhörighet de båda har. Blev det tydligare så för dig?

I övrigt är väl din paradgren? Att döma utifrån könstillhörighet och inte utifrån de faktiska omständigheterna.

Nej nu har du fel, jag dömer aldrig efter könstillhörighet men vi ska ha i minnet att i de fall där jag engagerar mig i så finns det ofta stora tveksamheter i bevisningen.

Vi ska nog dessutom vara väldigt avvaktande till den unga kvinnans uppgifter om att han varit på andra kvinnor, det där verkar ju vara ren svartmålning i syfte att stärka sin egen story? Finns det några bevis kanske för att han varit på andra kvinnor?

Du försöker själv dessutom förminska den unge mannens trovärdighet genom att kalla honom lurig. Isåfall är väl den unga kvinnan minst lika lurig som inte berättade att hon red honom förrän i tredje förhöret? Hon tänkte nog tanken i både första och andra förhöret att detta inte var till hennes fördel eller vad har du för åsikt om detta?

Du ska inte heller dra för stora slutsatser av att den unge mannen dömdes i tingsrätten. Det finns andra personer som dömts i både tingsrätt och hovrätt för just våldtäkt men har senare blivit friade i HD. Den unge mannen i det aktuella fallet har med andra ord chansen att få en ny rättvis prövning i högre instans.

Citera
2024-01-27, 12:32
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Nu klipper du ohederligt i mina inlägg igen.

Vill du diskutera topic utan att tramsa? Eller vill bli ignorerad?

Det är inte det minsta ohederligt. Du säger rakt ut att det inte är vagt men "undrar verkligen" vad hon menar. Om inte du ser problemet så kan jag inte hjälpa dig. Sanningen är dock att du är väl medveten om att du gjort bort dig igen men är för stolt för att erkänna. Beteendet återkommer gång på gång i tråden från din sida.

Ett tips i all välmening (och jag menar det uppriktigt, vad du än tror): Own up to it, bättre att vara ärlig. Vi är alla anonyma, ingen bryr sig om det blir fel så länge man erkänner det.

Jag känner mig ganska klar med "vag"-frågan. Är det nån speciell del av topic du vill diskutera?
Citera
2024-01-27, 12:38
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Tack för ditt perspektiv.

Beror väl lite på hur man definierar "inte oförenligt" och "osannolikt", antar jag. Jag håller med i bemärkelsen att det inte är helt uteslutet, men finner det osannolikt (vilket jag kanske skulle klassa som nånstans 5-10 % chans i den här kontexten). Vem gör liksom så, som upplever sig ha blivit våldtagen?

Min åsikt är att man kan styrka att hon ljuger i ett bondförnuft-perspektiv, men att det inte är tillräckligt för att fälla henne i en juridisk bemärkelse.

Så min fråga blir väl: När går du från "inte oförenligt" till "osannolikt"?

Du vill gå från allmän otillförlitlighet hos målsäganden till att det är låg sannolikhet för att hon talar sanning om vad som hände i initialskedet. Jag anser inte man riktigt kan göra det och sätta ett sannolikhetsvärde på hennes utsaga om hon sa nej eller inte. Sannolikhet handlar om stora samband och är kan oftast inte appliceras på ett enskilt fall eller med stor försiktighet - se t.ex. debatten här om falska anmälningar. Även om hon i stort nu skulle ljuga om saker för att stärka sin sak innebär det inte automatiskt att hon ljuger om allt. Dessutom behöver som sagt inte alla felaktiga utsagor bero på lögn. Människor omtolkar fakta utifrån känslor och minns fel osv. Hennes upplevelse av att inte varit med frivilligt och att av ha sagt tydligt nej måste inte motsvaras av att hon verkligen var tydlig. Det finns alla möjligheter. Hon kan ha sagt nej rätt tydligt men den tilltalade kan ha rationaliserat det till att det inte förekom något nej.

Jag förmodar att du tycker det är ett sätt att inte ta tillräcklig ställning mot uppenbara inkonsekventa och lögnaktiga saker i hennes framställning, men jag håller mig till det rimliga tvivel alla borde känna till vems historia som är korrekt eftersom det är en alldeles för svår uppgift att utifrån parternas utsaga deducera fram vad som egentligen inträffat här.
Citera
2024-01-27, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Nej nu har du fel, jag dömer aldrig efter könstillhörighet men vi ska ha i minnet att i de fall där jag engagerar mig i så finns det ofta stora tveksamheter i bevisningen.

Vi ska nog dessutom vara väldigt avvaktande till den unga kvinnans uppgifter om att han varit på andra kvinnor, det där verkar ju vara ren svartmålning i syfte att stärka sin egen story? Finns det några bevis kanske för att han varit på andra kvinnor?

Du försöker själv dessutom förminska den unge mannens trovärdighet genom att kalla honom lurig. Isåfall är väl den unga kvinnan minst lika lurig som inte berättade att hon red honom förrän i tredje förhöret? Hon tänkte nog tanken i både första och andra förhöret att detta inte var till hennes fördel eller vad har du för åsikt om detta?

Du ska inte heller dra för stora slutsatser av att den unge mannen dömdes i tingsrätten. Det finns andra personer som dömts i både tingsrätt och hovrätt för just våldtäkt men har senare blivit friade i HD. Den unge mannen i det aktuella fallet har med andra ord chansen att få en ny rättvis prövning i högre instans.

Inte? I ett mordfall där offret var en man och förövaren var kvinna, så var du inte sen med att döma ut kvinnan (vilket jag håller med om, hon har ju mördat en person). I ett liknade fall där mordoffret Be*ata) är en kvinna och förövaren en man, så är du även på kvinnan som har blivit mördad och ifrågasätter henne. Det är genomgående hos dig: vare sig kvinnan är offer eller förövare, ser du kvinnan som förövare/dålig. Men nu är vi off topic.

Läs konversationen mellan målsägande och vännen Z. innan Vi*king sov hos målsägande. Målsägande är ångestladdad över det och Z. oroad över det. Något vet de om Vi*king. Något negativt. Och det finns alltså bevis på deras konversation och att denna skedde innan den påstådda våldtäkten. Läs det. Och fundera över det.
Senast redigerad av TomatKungen 2024-01-27 kl. 12:52.
Citera
2024-01-27, 12:59
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Läs konversationen mellan målsägande och vännen Z. innan Vi*king sov hos målsägande. Målsägande är ångestladdad över det och Z. oroad över det. Något vet de om Vi*king. Något negativt. Och det finns alltså bevis på deras konversation och att denna skedde innan den påstådda våldtäkten.

Var det inte du som kallade målsäganden och Z för hispiga häromdagen?

Varför bjuder målsäganden in den unge mannen mitt i natten för att övernatta om hon nu är så oerhört ångestladdad och hispig över det?

Förklara det tack!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in