2024-01-26, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av g0dspirit
Önskar belysa de möjliga konsekvenserna. Anta att båda parterna döms till 10 års fängelse; det förefaller tydligt att de initialt kommer att förordnas till Riks för en period om minst 6 månader innan deras definitiva placeringar fastställs, självfallet på klass 1. Emellertid återstår frågan om dessa individer kommer att förläggas till konventionella säkerhetsklasser för våldsbrottslingar eller om de kommer att placeras på avdelningar för sexualbrottslingar?

Tror inte de döms till RPV. Möjligtvis pappan i så fall. Han verkar ju sprängfylld av skit inombords.
De kommer annars hamna på vanliga klass1-anstalter, skulle jag tro. Hoppas på långa straff. Minst 10 år, men jag tror att hon kommer få ett något längre straff än vad han får.
Senast redigerad av zilvereko 2024-01-26 kl. 20:18.
Citera
2024-01-26, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Du har rätt.

Men vad fan står det för, har gäckat mig som fan nu. Visst, det kan vara något internt dem emellan, men deras koppling till bdsm gör det lite svårt att släppa.
Ingen bdsm guru i tråden som har något ?

Är ingen bdsm guru, däremot har jag i en dokumentär (Pedogate) ramlat över ordet ”Chickenlover” som lär betyda ”män som älskar pojkar” i pedofilsammanhang.
Z kläddes som en pojke, D verkar gränslös, J är en sadist och jäkligt sugen på pengar…som går att tjäna på Darknet..?

Oerhört långsökt naturligtvis, men det gnager att dom inte grävt ännu mer.

Lilla tösen 😭❤️
Senast redigerad av NY2020 2024-01-26 kl. 21:48.
Citera
2024-01-26, 22:55
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Önskar belysa de möjliga konsekvenserna. Anta att båda parterna döms till 10 års fängelse; det förefaller tydligt att de initialt kommer att förordnas till Riks för en period om minst 6 månader innan deras definitiva placeringar fastställs, självfallet på klass 1. Emellertid återstår frågan om dessa individer kommer att förläggas till konventionella säkerhetsklasser för våldsbrottslingar eller om de kommer att placeras på avdelningar för sexualbrottslingar?

De är inte åtalade för sexualbrott så jag har svårt att se varför det skulle komma ifråga. De lär inte heller klassas som särskilt farliga eller rymningsbenägna. Å andra sidan har de begått grova våldsbrott.
Skulle gissa på säkerhetsklass 2 till en början.

Kriminalvården har olika behandlingsprogram för våldsbrottslingar.
Programmen erbjuds på olika anstalter.
Vet inte vilket program som kommer att bli aktuellt för D och J. Det finns t.ex. RVP som riktar sig till personer som dömts för våld i nära relation, eventuellt med drogproblem;
https://www.kriminalvarden.se/behandling-och-vard/behandlingsprogram/vald-i-nara-relation/rvp/

Det går att söka på vilka anstalter som erbjuder respektive program här:
https://www.kriminalvarden.se/kontakt/hitta-till-oss/
Senast redigerad av HowLongIsNow 2024-01-26 kl. 23:03.
Citera
2024-01-26, 23:03
Medlem
colis avatar
Citat:
Önskar belysa de möjliga konsekvenserna. Anta att båda parterna döms till 10 års fängelse; det förefaller tydligt att de initialt kommer att förordnas till Riks för en period om minst 6 månader innan deras definitiva placeringar fastställs, självfallet på klass 1.

Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Tror inte de döms till RPV. Möjligtvis pappan i så fall. Han verkar ju sprängfylld av skit inombords.
De kommer annars hamna på vanliga klass1-anstalter, skulle jag tro. Hoppas på långa straff. Minst 10 år, men jag tror att hon kommer få ett något längre straff än vad han får.

Modern kommer dock tyvärr aldrig hamna på någon klass-1 anstalt i Sverige. Trots att hon framstår som värst och mest drivande i fallet med Z.

Finns inga klass-1 anstalter för kvinnor i Sverige. Högsta säkerhetsklassen för kvinnor är klass-2, som finns på Hinseberg utanför Örebro och Ystad.
Kvinnofängelserna i Sverige är sex stycken: Hinseberg, Färingsö, Sagsjön, Ljustadalen, Ringsjön, Ystad.

Ur Wiki:
”I Sverige bedrivs kvinnoanstalterna i säkerhetsklass 2 och 3. Den högsta säkerheten, klass 1, finns bara på anstalter för män, som Kumla och Hall”.
Senast redigerad av coli 2024-01-26 kl. 23:05.
Citera
2024-01-26, 23:27
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jade11
Hur medicinerar man psykopati eller drag av det?
Det går inte behandla.

Stämmer. Själva psykopatin/sociopatin hos en person går inte att behandla. Det är en personlighetsstörning.

Således finns då inte heller någon orsak till att en psykopat ska ha Rättspsykiatrisk vård.(RPV)

Lider inte en person med psykopati/sociopati även av någon allvarlig psykisk störning när denne begår ett brott, kommer han/hon inte dömas till RPV.
Då föreligger inget fängelseförbud och en skyldig person döms istället till fängelse.

”Rätten får inte döma till fängelse, om den tilltalade till följd av den allvarliga psykiska störningen har saknat förmåga att inse gärningens innebörd eller att anpassa sitt handlande efter en sådan insikt.”

https://www.rmv.se/verksamheter/rattspsykiatri/rattspsykiatrisk-undersokning/

Något fängelseförbud borde inte gälla för de båda föräldrarna här enligt ovanstående definition, vare sig de är psykopater eller ej.
De verkar haft full insikt i och även försökt mörka vad de gjorde med Z.
Alla lögner till omgivningen, att hon hölls inlåst, inte gick till förskola/skola/tandläkare/BVC, allt undanstädande av bilbarnstolen mm samt sms-en dem emellan talar sitt tydliga språk.

De var båda två fullt medvetna om vad de gjorde med Z och att omgivningen och samhället aldrig hade accepterat det om det kommit fram.
Senast redigerad av coli 2024-01-27 kl. 00:06.
Citera
2024-01-27, 00:26
Medlem
utan.att.stannas avatar
Halva tråden handlar om att gm är ”sjuka” och kommer få rpv, andra halvan av tråden handlar om att påminna om vad allvarlig psykisk störning innebär som måste anses befunnits för att det ska vara aktuellt. Som ett filter över det hela påminnelse om hur lite som talar för att de ur juridiskt perspektiv framstår som allvarligt psykiskt störda.
Börjar det inte bli lite repitativt? Eller är det bara jag? Kanske skapa en sidostråd ?
Citera
2024-01-27, 06:52
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Halva tråden handlar om att gm är ”sjuka” och kommer få rpv, andra halvan av tråden handlar om att påminna om vad allvarlig psykisk störning innebär som måste anses befunnits för att det ska vara aktuellt. Som ett filter över det hela påminnelse om hur lite som talar för att de ur juridiskt perspektiv framstår som allvarligt psykiskt störda.
Börjar det inte bli lite repitativt? Eller är det bara jag? Kanske skapa en sidostråd ?

Jag tycker det är viktigt att bemöta de felaktiga föreställningarna om vad ”allvarlig psykisk störning” innebär i juridiska termer, och vad det inte är.
Det är en folkbildande uppgift.

Själva begreppet är olyckligt då allmänheten med rätta upplever att dessa gärningsmän är allvarligt störda. Begreppet leder tanken till personlighetsstörningar och inte akuta tillstånd såsom psykoser.
Jag skulle önska att lagstiftaren kunde byta till en mer exakt benämning.
Citera
2024-01-27, 09:43
Medlem
Combivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Precis. Vanlig terapi typ KBT eller DBT osv gör bara psykopaterna ännu värre. De lär sig bara nya knep och förhållningssätt. Men nu utvecklar man nya metoder (USA). Allt nytt som kan förändra psykopaters sätt att vara, agera och tänka är bara bra att pröva.

Psykopater har en rätt god kognitiv förmåga och därför kan de också lura så många. De vet exakt vad vanliga tänker och tycker, men känslomässigt hänger de inte alls med. Där är det helt blankt. Då är det bara att fortsätta härja.

Och ja, en psykopat kan t.o.m (fejk)-gråta. Men då är det ALDRIG för någon annans skull. Bara för sin egen.

De ser om någon annan gråter och mår dåligt, men de kan inte relatera känslorna hos sig själva. De tycker oftast att folk som har känslor bara är jävligt besvärliga. Men lättfångade.
Jag har nog aldrig sett någon med så få ord fånga det väsentliga hos psykopater tidigare. :-) Jag är pessimist, har svårt att tro att människor med den här problematiken vill ta till sig och ändra något sätt att tänka även om det skulle vara gynnsamt för de själva. Men, det skulle vara kanon om det fungerar. Jo tack, fejkgråt har jag sett/upplevt alldeles för mycket..imponerande hur snabbt de kan börja men även sluta gråta.
Citera
2024-01-27, 09:58
Medlem
Combivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Jag tycker det är viktigt att bemöta de felaktiga föreställningarna om vad ”allvarlig psykisk störning” innebär i juridiska termer, och vad det inte är.
Det är en folkbildande uppgift.

Själva begreppet är olyckligt då allmänheten med rätta upplever att dessa gärningsmän är allvarligt störda. Begreppet leder tanken till personlighetsstörningar och inte akuta tillstånd såsom psykoser.
Jag skulle önska att lagstiftaren kunde byta till en mer exakt benämning.

Jag håller med om det du skriver. Det är mänskligt att tycka att personer som begår brott som detta måste vara sjuka. Men juridiskt är det inte så enkelt. För att en person inte ska kunna dömas till fängelse utan istället får vård kan de inte hållas ansvariga för det dom gjort just då. De skulle aldrig begått brottet under normala omständigheter. De ska såklart få vård istället för straff.

Jag är en av dom som anser att t ex psykopater är sjuka fast jag vet att det är en störning/ personlighet och inte går att bota. Därför döms de till fängelse, med all rätt. Visst har det väl hänt att personer som varit drogpåverkade också dömts till vård istället för fängelse? De har inte varit ”normala” under brottstillfället?
Citera
2024-01-27, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Modern kommer dock tyvärr aldrig hamna på någon klass-1 anstalt i Sverige. Trots att hon framstår som värst och mest drivande i fallet med Z.

Finns inga klass-1 anstalter för kvinnor i Sverige. Högsta säkerhetsklassen för kvinnor är klass-2, som finns på Hinseberg utanför Örebro och Ystad.
Kvinnofängelserna i Sverige är sex stycken: Hinseberg, Färingsö, Sagsjön, Ljustadalen, Ringsjön, Ystad.

Ur Wiki:
”I Sverige bedrivs kvinnoanstalterna i säkerhetsklass 2 och 3. Den högsta säkerheten, klass 1, finns bara på anstalter för män, som Kumla och Hall”.

Finns även en kvinno-filial på Anstalten Halmstad...
Citera
2024-01-27, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
De är inte åtalade för sexualbrott så jag har svårt att se varför det skulle komma ifråga. De lär inte heller klassas som särskilt farliga eller rymningsbenägna. Å andra sidan har de begått grova våldsbrott.
Skulle gissa på säkerhetsklass 2 till en början.

Kriminalvården har olika behandlingsprogram för våldsbrottslingar.
Programmen erbjuds på olika anstalter.
Vet inte vilket program som kommer att bli aktuellt för D och J. Det finns t.ex. RVP som riktar sig till personer som dömts för våld i nära relation, eventuellt med drogproblem;
https://www.kriminalvarden.se/behandling-och-vard/behandlingsprogram/vald-i-nara-relation/rvp/

Det går att söka på vilka anstalter som erbjuder respektive program här:
https://www.kriminalvarden.se/kontakt/hitta-till-oss/

Förtydligande: Det som ni kallar för "sexualbrotts-anstalter" innefattar alla slags ROS-brott (dvs relations- och sexualbrott).
Så vid fällande dom kommer dessa föräldrar placeras på ROS-anstalt/avdelning, även det inte är just sexualbrott dom utfört.
Citera
2024-01-27, 10:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av NY2020
Är ingen bdsm guru, däremot har jag i en dokumentär (Pedogate) ramlat över ordet ”Chickenlover” som lär betyda ”män som älskar pojkar” i pedofilsammanhang.
Z kläddes som en pojke, D verkar gränslös, J är en sadist och jäkligt sugen på pengar…som går att tjäna på Darknet..?

Oerhört långsökt naturligtvis, men det gnager att dom inte grävt ännu mer.

Lilla tösen 😭❤️

De förstörde mycket av möjligheten att gräva mer när de släppte D och J fria, och gav dem tre dygn att röja undan bevis.

Jag förstår inte varför du menar att ditt resonemang är långsökt? Det är spekulativt men också logiskt. Alla indikatorer pekar i riktningen att mycket mer pågått än vad som framkommit, och detta har också antytts av åklagaren.

Spekulation som sagt, men att mörka onda saker spelas in och sänds på Darknet är ett faktum. Att det finns ett klientel som efterfrågar och betalar frikostigt för sådant material är också ett faktum. Att Z hade skador över hela kroppen, inklusive brutna armar och skadat underliv är också fakta. Det blir en fruktansvärd matematik att lägga samman. Spekulationen är dock logisk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in