2024-01-26, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvinntimmret
Har domen kommit för Eslövfallet?

Jag tror inte det. Det brukar vara ca 2 veckor efter sista rättegångsdagen. Jag gissar att den kommer första eller andra veckan i februari.
Citera
2024-01-26, 10:26
Medlem
Liletts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sviskonboll
Jag tror inte det. Det brukar vara ca 2 veckor efter sista rättegångsdagen. Jag gissar att den kommer första eller andra veckan i februari.

Men nu ska båda föräldrarna först på en RPU.
”Om personen är häktad när domstolen beslutar om en rättspsykiatrisk undersökning flyttas den misstänkte från häktet till en rättspsykiatrisk undersökningsenhet i Göteborg eller i Stockholm. Undersökningen tar vanligen fyra veckor.

https://www.rmv.se/verksamheter/rattspsykiatri/rattspsykiatrisk-undersokning/
Citera
2024-01-26, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lilett
Men nu ska båda föräldrarna först på en RPU.
”Om personen är häktad när domstolen beslutar om en rättspsykiatrisk undersökning flyttas den misstänkte från häktet till en rättspsykiatrisk undersökningsenhet i Göteborg eller i Stockholm. Undersökningen tar vanligen fyra veckor.

https://www.rmv.se/verksamheter/rattspsykiatri/rattspsykiatrisk-undersokning/

Ah, det kände jag inte till. Blir det först om sex veckor då?
Citera
2024-01-26, 10:50
Medlem
Zoneinopiums avatar
Någon som har ljudfilerna från tingsrättsförhandlingen?
Citera
2024-01-26, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Det är en del av personligheten och således obotligt.
Jag hörde nyligen på en podd om ett behandlingsprogram för narcissistisk personlighetsstörning i Stockholm. De påstår att de kan träna narcissister att fungera bättre med andra.
Om det ger stadigvarande effekt är än så länge oklart.

Psykopati (APS) kan de däremot inte behandla.

Det fetade; lyssnade på en podd igår där man börjar fatta hur man kan göra för att nå en någorlunda framgång med helt ny typ av vård av psykopater (USA).

Det går ut på att få dem att förstå att de bör avstå från enstaka beteenden, såna som gör att de kan leva ett lite bättre liv själva. Att de själva vinner på det.

Men att försöka ge sig på deras medfödda brist på empati i sig - det går däremot inte.
Senast redigerad av zilvereko 2024-01-26 kl. 14:45.
Citera
2024-01-26, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sviskonboll
Ah, det kände jag inte till. Blir det först om sex veckor då?

Jo. Vanligtvis fyra veckor. Plus en vecka för administration. Några enstaka individer behöver ibland fem veckor. Så då blir det ju sex veckor, som du skriver.
Citera
2024-01-26, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lilett
Bra där! Personal rapporterar till varandra mellan arbetspass som i flera andra verksamheter.
Användaren kan inte precisera vad ”skvallret” består av och väljer att backa i diskussionen…

De räddade hennes liv och om det förekommit sekretessbrott bör användaren uppge detta.

Det är märkligt när vissa skribenter kallar det "skvaller" om personalen som jobbar på avdelningen pratar med varandra! Det är självklart att de måste göra det, det ingår i arbetet och dokumenteras.

Felet är om någon av de anställda pratar med bekanta eller pressen under utredningens gång. Men att säga att "det är det värsta jag har sett", är inget brott så länge de inte går in på detaljer.
Citera
2024-01-26, 17:12
Medlem
Combivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jade11
Hur medicinerar man psykopati eller drag av det?
Det går inte behandla.

Det vet jag. Jag tror inte att någon av dem kommer hamna på rättspsyk efter domen. Det blir säkerligen fängelse.
Citera
2024-01-26, 17:26
Medlem
Combivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rullgardajna
Absolut. Menar bara att mamman (och pappan) varit störd under lång tid och jag tror inte hon är mottaglig för bättring. Hennes problem är inte medicinska och kommer inte kunna avhjälpas med varken medicinering, terapi eller tid. Hon är inte allvarligt psykisk störd i juridisk mening och ska därför såklart inte dömas till vård utan fängelse. Vet inte varför rätten fegar. Tror det har att göra med att de inte kommer att kunna döma henne för så mycket. Pappan skulle kunna dömas till vård om han manipulerats fullständigt av mamman, typ som barnflickan från Knutby. Men det här fallet når inte alls samma nivåer.

I och med att brotten är så sadistiska och fullkomligt obegripligt hemska så är jag nästan säker på att rätten agerar såhär för att utesluta tillfälliga psykoser etc. Jag vet inte vad som skulle kunna hända ifall de döms till fängelse och det sedan upptäcks att någon av dem behöver psykvård? Det skadar inte att de genomgår RPU för säkerhets skull.
Citera
2024-01-26, 17:27
Medlem
Combivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Jag ser tyvärr alla barnen som offer i olika grader. Daniels son från tidigare förhållande har nog en helt annan uppfattning om sin fars omvårdnad efter att han blev knivöverfallen av honom.

Det enda dessa två personer bör ansvara över är en loppcirkus.
Självklart, du har helt rätt.
Citera
2024-01-26, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Combival
Vi får hoppas då att det går bättre än förra gången de trodde sig kunna ändra beteenden hos psykopater i USA. Det blev ett totalt fiasko när de försökte med terapi. Det enda som hände var att psykopaterna lärde sig att ännu effektivare manipulera andra..de lärde sig hur de borde göra för att luras. :-))

Precis. Vanlig terapi typ KBT eller DBT osv gör bara psykopaterna ännu värre. De lär sig bara nya knep och förhållningssätt. Men nu utvecklar man nya metoder (USA). Allt nytt som kan förändra psykopaters sätt att vara, agera och tänka är bara bra att pröva.

Psykopater har en rätt god kognitiv förmåga och därför kan de också lura så många. De vet exakt vad vanliga tänker och tycker, men känslomässigt hänger de inte alls med. Där är det helt blankt. Då är det bara att fortsätta härja.

Och ja, en psykopat kan t.o.m (fejk)-gråta. Men då är det ALDRIG för någon annans skull. Bara för sin egen.

De ser om någon annan gråter och mår dåligt, men de kan inte relatera känslorna hos sig själva. De tycker oftast att folk som har känslor bara är jävligt besvärliga. Men lättfångade.
Senast redigerad av zilvereko 2024-01-26 kl. 19:28.
Citera
2024-01-26, 20:06
Medlem
g0dspirits avatar
Önskar belysa de möjliga konsekvenserna. Anta att båda parterna döms till 10 års fängelse; det förefaller tydligt att de initialt kommer att förordnas till Riks för en period om minst 6 månader innan deras definitiva placeringar fastställs, självfallet på klass 1. Emellertid återstår frågan om dessa individer kommer att förläggas till konventionella säkerhetsklasser för våldsbrottslingar eller om de kommer att placeras på avdelningar för sexualbrottslingar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in