2024-01-25, 22:59
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solidis

Förvånande att Svenska kyrkan sätter ned foten i en moralfråga. Det var oväntat.

Inte för att jag håller med i sak, men får ändå säga att min respekt för svenska kyrkan ökade något. De är ju sjukt mjäkiga och tillåtande annars. Dvs, menar inte att man normalt ska bli av med jobbet för att man varit otrogen, för jobb är jobb och privatliv är privatliv, men äktenskapet är ju ett förbund med gud enl kyrkan så hade varit konstigt om de inte värderar det sakramentet mycket högt.
Citera
2024-01-25, 23:02
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Det är ju jättekorkat att föreviga misstaget i en bok. Ingen hade kommit ihåg den här historien. Varför återuppliva den?! Obegripligt.
Han kanske vill återuppleva det sköna och njuta? Ganska vanligt.
Citera
2024-01-25, 23:45
Medlem
zobras avatar
Svenska kyrkan är homo och biskopen från Visby pedofil
Citera
2024-01-26, 00:00
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Det är ju jättekorkat att föreviga misstaget i en bok. Ingen hade kommit ihåg den här historien. Varför återuppliva den?! Obegripligt.

För människor som Thomas Petersson är han själv viktigare än hänsyn till och omsorg om andra människor. Så han vill förstås framhäva hur viktigt det är att han själv enligt honom blivit illa behandlad och hur det är det enda rimliga att han blir förlåten och återinsatt i sitt välavlönade ämbete. Det hela är ganska mycket jämförbart med Kristi lidande på korset om du frågar honom.
Citera
2024-01-26, 01:22
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Han kanske hade överenskommelse med frun? Har det framkommit?
Var älskarinnan också gift?

Nej. Det framkommer ju i Expressens artikel som länkades igår, att han inte var säker på att frun skulle förlåta honom. Han hade tagit av sig biskopsringen, och han väntade på hennes besked ifall han skulle behöva ta av sig vigselringen också.

Ja till att börja med, så det rörde sig om "dubbelt hor". Hon skilde sig under affärens gång.

Citat:
Ursprungligen postat av SydneyPowell
Måste vara allvarligt. Kan han ha kritiserat Nato?

??? Många i SvK är emot NATO. Man kan vara emot NATO av olika skäl, när det gäller folket i SvK handlar det om att de vill vara "fredsvänner". Lite naivt, men det går att förstå var det kommer ifrån.
Senast redigerad av Merwinna 2024-01-26 kl. 01:26.
Citera
2024-01-26, 01:41
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av molliesmille
Inte? Råkar känna till två i min närhet, den ene kyrkoherde, den andre komminister/präst minns inte riktigt vad han var under sitt tredje äktenskap. Ok, kyrkoherden var inte gift med kvinnan han levde med - hon betraktar det ändå som otrohet. Är man otrogen mot sambo trots att man inte lovat något i kyrka/stadshus eller?

Ett samboförhållande är enligt Bibeln att betrakta som hor, men ändå är det många präster som sammanbor idag. I alla fall under en "provtid", sedan brukar de gifta sig. Men jag förstår faktiskt inte hur de får ihop det, med den skrift som borde vara deras rättesnöre varje vaken stund. Svenska kyrkan har blivit konstig. Är så glad att jag gick ur den för några år sedan. Om jag någonsin blir troende på riktigt kommer jag att konvertera till Katolicismen (en tanke som jag haft sedan mittersta tonåren), för där har de inte sålt ut sin lära för populism. De fortsätter att hålla på det som står i Bibeln, oavsett hur förlegat det har blivit i samhället utanför. Det är värt respekt!
Citera
2024-01-26, 05:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Tre anmälningar under hösten? Någon som vill åt hans arbete?
En biskop bör inte vänsterprassla.
Citera
2024-01-26, 07:58
Medlem
Firewaias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TeEsEr
De löser det sannolikt genom att de först avkragar honom och då kan inte längre upprätthålla sin position/anställning. Lite som att en läkare som förlorar sin legitimation också förlorar sin eventuella läkartjänst.

Han har också brustit mot svenska kyrkans värdegrund/hållning som jag antar är ganska starkt föreskriven i anställningskontraktet.
Värdegrund över lag? Härligt
Citera
2024-01-26, 08:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 25cm-slak
varför det?
Biskopen är ordförande i domkapitlet, och det har bland annat till uppgift att utöva tillsyn över hur prästerna efterlever sina löften när de vigdes till präster. Bland annat det fjärde vigningslöftet, som förklaras nedan i tillämplig del:

”Kyrkans förväntan på alla vigda tjänare är att orden, handlingarna och livshållningen ska tala samma språk. Deras privatliv är endast i begränsad mening ett privat liv. Kyrkans anseende får inte skadas och hennes trovärdighet inte komprometteras. Det gäller i förhållande till såväl skrivna som oskrivna lagar. Prästens och diakonens privatliv och tjänst hör alltså samman. De ska möta människor på ett sätt som väcker förtroende såväl för dem själva som för kyrkan. Genom domkapitels och biskops tillsyn kan man ställas till ansvar om man anses ha brutit mot sina vigningslöften.”

https://www.svenskakyrkan.se/filer/Kallad%20till%20diakoni%20och%20pr%C3%A4st%20i%20S venska%20kyrkan%20(%202014).pdf

Om du nu inte är så bevandrad i kristendomen vill jag erinra om det sjätte av de tio budorden:

”Du skall inte begå äktenskapsbrott.”

https://www.svenskakyrkan.se/kristentro/budorden

Man kan alltså inte sätta räven att vakta hönshuset, och en räv är inte heller lämplig att agera höna.
Citera
2024-01-26, 08:41
Medlem
Per-Automatiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Nu börjar jag tycka att han har lidit nog, blivit allmänt förnedrad, lärt sig sin läxa och ångrat sig. RÄCKER det inte så? Och frun har förlåtit. Biskop kan han ju aldrig bli mer, men nog sjutton borde han kunna få en tjänst som vanlig präst någonstans..? Det är ju även ett slöseri på hans arbetskraft, för han har ju uppenbarligen varit skicklig och uppskattad innan det här hände.

För övrigt undrar jag vad som egentligen var värst för Ansvarsnämnden: att han hade brutit mot ett budord överhuvudtaget, eller att han (var det folk som sa då i alla fall) hade som ett parallellt förhållande helt öppet (i alla fall öppet inför en stor krets av människor) med den här andra kvinnan, under lång tid, och inte själv verkade se att det var konstigt? Arrogansen i det, tron att han stod över reglerna (och budorden...). Hade dom tagit kragen om det bara hade hänt några gånger, i största hemlighet? Någon som har Ansvarsnämndens beslut i sin helhet? Jag hittar det ingenstans på nätet.

...och även om det handlar om själva brottet mot budordet, så måste det väl vara skillnad på om det var kärlek eller gubbsjuka? Där kärlek är en mycket större ursäkt än bara lust till en yngre kvinnas kropp?

Skall han som präst stå och avkräva löften om evig trohet från folk han viger, när han själv inte har moralen och karaktären att stå upp för de värderingarna? Han har för evigt förbrukat sitt förtroende och även om jag inte har några höga tankar om Svenska kyrkan så hoppas jag ändå att de har stake nog att inse detta. Det är upp till Gud att förlåta honom nu, i kyrkan har han ingenting att göra.
Citera
2024-01-26, 08:50
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Per-Automatik
Skall han som präst stå och avkräva löften om evig trohet från folk han viger, när han själv inte har moralen och karaktären att stå upp för de värderingarna? Han har för evigt förbrukat sitt förtroende och även om jag inte har några höga tankar om Svenska kyrkan så hoppas jag ändå att de har stake nog att inse detta. Det är upp till Gud att förlåta honom nu, i kyrkan har han ingenting att göra.

...fast om han hade varit vanlig präst medan det här hände, så hade de inte tagit kragen. Det är fakta. Han hade bara fått någon form av prövoperiod. SvK har ju redan frångått Bibelns värderingar i mycket värre saker, som att de viger homosexuella och därmed (felaktigt) ger Guds välsignelse till mycket svår synd.
Citera
2024-01-26, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
...fast om han hade varit vanlig präst medan det här hände, så hade de inte tagit kragen. Det är fakta. Han hade bara fått någon form av prövoperiod. SvK har ju redan frångått Bibelns värderingar i mycket värre saker, som att de viger homosexuella och därmed (felaktigt) ger Guds välsignelse till mycket svår synd.

Knappast prövotid ens.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in