2024-01-25, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Någon som har Ansvarsnämndens beslut i sin helhet? Jag hittar det ingenstans på nätet.
Svenska kyrkan har ännu mer problem med sina servrar än de har med kåta biskopar.
Citera
2024-01-25, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Han kanske hade överenskommelse med frun? Har det framkommit?
Var älskarinnan också gift?
Ja, det är väl så här du och andra sekulära svenskar ser på kyrkan, att de är och ska vara likadana som alla andra. Knulla runt som consenting adults. Och tro på gud, tja, kolla prästen Björn på SVT Play, inte så noga det ens. En kåt biskop är väl inget i det sammanhanget, han är som folk är mest. Låt honom jobba som vantrogen präst, han har ju utbildningen...
Citera
2024-01-25, 18:26
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Take-Five
Det är precis samma sak som ett jobb på Volvo eller vilket annat jobb som helst i Sverige. Alla arbetstagare och arbetsgivare har svensk lagstiftning att rätta sig efter. Kyrkan kan inte (precis som Volvo) hitta på egna regler som gör att de kan kringgå svensk lagstiftning.
De har i det här fallet säkerligen hittat en anledning som kan tänkas hålla vid en rättslig prövning för över lagen står de inte(precis som Volvo).

Rätt bra info om LAS på den här sidan: https://jobbland.se/arbetsliv/vad-kravs-for-att-fa-sparken
Du tror alltså att det är första gången en präst får sparken?
Citera
2024-01-25, 18:31
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 25cm-slak
Är inte hela affären rätt konstig. Om de skulle ta en sån här utredning, varje gång en präst är otrogen, skulle de inte ha annat att göra.
Förtroendet för svenska kyrkan skadas. Häradsbetäckare kan inte vara präst.
Citera
2024-01-25, 19:14
Medlem
Man kan inte som kyrkoledare välja att se ämbetet som ett "jobb" när det passar och som ett kall när det passar. Matt 6:24. Nu är ju den gode biskopen i en bransch som s.a.s. arbetar med (de för många sekulariserade svenskar obegripligt gammaldags moralbegreppen) synd och förlåtelse. Där själva kärnan är att synd inte blir förlåten om man framhärdar i den, vilket jag förstår var fallet med otroheten. Nu säljer biskopen sin historia för pengar vilket blir moraliskt osmakligt minst sagt.
Skam är en affekt som lär oss anpassa oss till normer. Men när skam läggs ut utanför den egna personen blir den en farlig kraft. I och för sig finns det mycket skit i kyrkan ändå. Men i det här fallet hoppas man att han inte kommer tillbaka. I kyrklig doktrin var hans handlande det hos en ulv i fårakläder.
Citera
2024-01-25, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious

Svenska kyrkan har väl inget förtroende kvar som kan skadas.
Citera
2024-01-25, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious

Inte? Råkar känna till två i min närhet, den ene kyrkoherde, den andre komminister/präst minns inte riktigt vad han var under sitt tredje äktenskap. Ok, kyrkoherden var inte gift med kvinnan han levde med - hon betraktar det ändå som otrohet. Är man otrogen mot sambo trots att man inte lovat något i kyrka/stadshus eller?
Senast redigerad av molliesmille 2024-01-25 kl. 19:55.
Citera
2024-01-25, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Take-Five
Har kyrkan inte hört talas om LAS?
Om ett företag eller en förening sparkar någon som varit otrogen så lär de få ett helvete i både media och domstol men kyrkan verkar göra som de vill.
Sparka personal p.g.a. otrohet. Servera alkohol till 15-åringar o.s.v.

En biskop är en högt uppsatt chef, chef över ett av de tretton stiften. Svenska Kyrkan har 24000 anställda och bara 13 biskopar, de är direkt under Ärkebiskopen.

LAS gäller inte chefer eller andra personer i höga ledningspositioner.
Citera
2024-01-25, 20:56
Medlem
arakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Thomas Petersson avsätts då han sedan flera år tillbaka haft en relation utanför äktenskapet med en anställd i Visby stift, något han själv har lämnat uppgifter om enligt kyrkans pressmeddelande.

Jag antar att han är gift.

Jag är född i Motala 1968. Där fick jag tidigt ansvar som ledare och med församlingens förtroende växte min kallelse till präst fram. Med familjen, min fru Susanna som är sjukhusdiakon https://www.svenskakyrkan.se/visbystift/presentation

Ja det handlade tydligen om äktenskapsbrott. Där gick tydligen gränsen för svenska kyrkan.

Homosex?
Finns tydligen en moralisk gräns även för svenska kyrkan.
Att stödja hamas och muslimer, vara homogajsare, vänstermupp, muppmupp, inte tro på gud - OK, äktenskapsbrott inte OK.
Citera
2024-01-25, 21:58
Medlem
Sqrbankens avatar
Vanilla.

Ska det göras så ska det göras Ted Haggard (ordentligt). Här talar vi högt uppsatt/rikskänd amerikansk "TV-pastor" som knullade bögluder och drog metamfetamin mellan sina kyrk-gig

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Ted_Haggard
Citera
2024-01-25, 22:48
Medlem
Viejoverdes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av araka
Finns tydligen en moralisk gräns även för svenska kyrkan.
Att stödja hamas och muslimer, vara homogajsare, vänstermupp, muppmupp, inte tro på gud - OK, äktenskapsbrott inte OK.
Undersökningen visade på det. Tro för hela friden inte på något! Men feel free to muppa på. Nuppa dock med fördel inte på.
Citera
2024-01-25, 22:54
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Nu har han skrivit en bok https://www.adlibris.com/se/bok/avkragad-9789189603790 .

Det är ju jättekorkat att föreviga misstaget i en bok. Ingen hade kommit ihåg den här historien. Varför återuppliva den?! Obegripligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in