2022-10-13, 12:13
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ViskSten
Till en bostadsrätt (71kvm) på Kungsholmen. Verkar ha kostat 7,6 miljoner.

https://www.booli.se/bostad/631016

Vad arbetar han med nu då? Han fick behålla sin lön i ett år efter avkragningen om jag minns rätt, men den fristen har ju snart löpt ut nu. Kanske hade han sparat pengar av sin höga lön tidigare, så att han kunde stoppa in ett antal miljoner direkt i bostadsrätten, och bara ta ett mindre lån?

Har han fått något nytt jobb? Arbetar frun som diakonissa i Stockholm nu?
Citera
2022-10-14, 04:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ja och gömmer illegala invandrare som kostar en massa för skattebetalarna. Godhet för andras pengar. Kan de inte göra detta på sin frihet utan lön från staten?
Tror inte många har den ekonomiska möjligheten att tex hyra en buss för utflyktdag för barn vars enda möjlighet att komma ut på en utflykt på hela sommarlovet eller laga mat till våra uteliggare,fattigpensionärer eller ge en matkasse odyl många kyrkor bedriver härbärge och läxhjälp osv osv kolla gärna upp vad som händer i din närmaste kyrka och vad du kan hjälpa till med
Citera
2022-10-14, 20:42
Medlem
Citat:
Till en bostadsrätt (71kvm) på Kungsholmen. Verkar ha kostat 7,6 miljoner.

https://www.booli.se/bostad/631016

Trevligt läge, nära Norrmälarstrand.
Citera
2022-10-18, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Vad arbetar han med nu då? Han fick behålla sin lön i ett år efter avkragningen om jag minns rätt, men den fristen har ju snart löpt ut nu. Kanske hade han sparat pengar av sin höga lön tidigare, så att han kunde stoppa in ett antal miljoner direkt i bostadsrätten, och bara ta ett mindre lån?

Har han fått något nytt jobb? Arbetar frun som diakonissa i Stockholm nu?
Han verkar arbeta som teolog. "Teolog Visby stift: feb 2022–nu (9 månader)". Bör väl även vara rätt involverad i företaget STIFTELSEN VÄXJÖ STIFTS PRÄSTÄNKEHEM.
https://se.linkedin.com/in/thomas-petersson-823839234

När det gäller bostadsrätten borde han och frugan ha tillräckligt med pengar för att betala allt på ett fat utan lån (båda högavlönade) men allt beror förstås på levnadsstil. Jag gissar på att de lever ett gott liv där pengar inte är något större bekymmer.
Citera
2022-10-18, 19:45
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Han verkar arbeta som teolog. "Teolog Visby stift: feb 2022–nu (9 månader)". Bör väl även vara rätt involverad i företaget STIFTELSEN VÄXJÖ STIFTS PRÄSTÄNKEHEM.
https://se.linkedin.com/in/thomas-petersson-823839234

När det gäller bostadsrätten borde han och frugan ha tillräckligt med pengar för att betala allt på ett fat utan lån (båda högavlönade) men allt beror förstås på levnadsstil. Jag gissar på att de lever ett gott liv där pengar inte är något större bekymmer.

Han kanske är något slags konsult, och får fortsatt lön av Svenska kyrkan på det sättet? Fult i så fall. Jag tycker att han borde ha visat att han ångrat sig, genom att ta något enkelt, lågbetalt arbete, gärna inom vård-skola-omsorg. Det skulle Jesus ha gillat.
Citera
2024-01-25, 08:05
Medlem
dialektikers avatar
Nu har han skrivit en bok https://www.adlibris.com/se/bok/avkragad-9789189603790 .
Citera
2024-01-25, 08:19
Medlem
Orgelnistens avatar
Citat:
Avkragade biskopen: Fått brev där det står ”dränk dig”

Gud förlåter, men gör Svenska kyrkan det?

Thomas Petersson förlorade sin biskopskrage efter en otrohetsaffär. Nu kämpar han för att få den tillbaka.

– Om jag får vara präst igen så har jag jobbat med mig själv. Jag har stridit både med mig själv, med kyrkan och med Gud, säger han.

Intervju i Expressen
Citera
2024-01-25, 09:03
Medlem
Är inte hela affären rätt konstig. Om de skulle ta en sån här utredning, varje gång en präst är otrogen, skulle de inte ha annat att göra.
Citera
2024-01-25, 09:30
Medlem
Merwinnas avatar
Nu börjar jag tycka att han har lidit nog, blivit allmänt förnedrad, lärt sig sin läxa och ångrat sig. RÄCKER det inte så? Och frun har förlåtit. Biskop kan han ju aldrig bli mer, men nog sjutton borde han kunna få en tjänst som vanlig präst någonstans..? Det är ju även ett slöseri på hans arbetskraft, för han har ju uppenbarligen varit skicklig och uppskattad innan det här hände.

För övrigt undrar jag vad som egentligen var värst för Ansvarsnämnden: att han hade brutit mot ett budord överhuvudtaget, eller att han (var det folk som sa då i alla fall) hade som ett parallellt förhållande helt öppet (i alla fall öppet inför en stor krets av människor) med den här andra kvinnan, under lång tid, och inte själv verkade se att det var konstigt? Arrogansen i det, tron att han stod över reglerna (och budorden...). Hade dom tagit kragen om det bara hade hänt några gånger, i största hemlighet? Någon som har Ansvarsnämndens beslut i sin helhet? Jag hittar det ingenstans på nätet.

...och även om det handlar om själva brottet mot budordet, så måste det väl vara skillnad på om det var kärlek eller gubbsjuka? Där kärlek är en mycket större ursäkt än bara lust till en yngre kvinnas kropp?
Citera
2024-01-25, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Nu börjar jag tycka att han har lidit nog, blivit allmänt förnedrad, lärt sig sin läxa och ångrat sig. RÄCKER det inte så? Och frun har förlåtit. Biskop kan han ju aldrig bli mer, men nog sjutton borde han kunna få en tjänst som vanlig präst någonstans..? Det är ju även ett slöseri på hans arbetskraft, för han har ju uppenbarligen varit skicklig och uppskattad innan det här hände.

För övrigt undrar jag vad som egentligen var värst för Ansvarsnämnden: att han hade brutit mot ett budord överhuvudtaget, eller att han (var det folk som sa då i alla fall) hade som ett parallellt förhållande helt öppet (i alla fall öppet inför en stor krets av människor) med den här andra kvinnan, under lång tid, och inte själv verkade se att det var konstigt? Arrogansen i det, tron att han stod över reglerna (och budorden...). Hade dom tagit kragen om det bara hade hänt några gånger, i största hemlighet? Någon som har Ansvarsnämndens beslut i sin helhet? Jag hittar det ingenstans på nätet.

...och även om det handlar om själva brottet mot budordet, så måste det väl vara skillnad på om det var kärlek eller gubbsjuka? Där kärlek är en mycket större ursäkt än bara lust till en yngre kvinnas kropp?
Är benägen att hålla med om allt du skriver, och instämma i dina frågeställningar.
Citera
2024-01-25, 17:43
Medlem
Han kanske hade överenskommelse med frun? Har det framkommit?
Var älskarinnan också gift?
Citera
2024-01-25, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 25cm-slak
Är inte hela affären rätt konstig. Om de skulle ta en sån här utredning, varje gång en präst är otrogen, skulle de inte ha annat att göra.
Nu var han ju biskop. En stor skillnad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in