2022-02-01, 14:22
Medlem
bombaccis avatar
Är all info framme eller sitter kyrkan på mer information som vi inte känner till? Var det ett övergrepp eller en relation?

Präster måste ju få skilja sig och träffar de någon på jobbet så är det ju rätt vanligt...

om han är otrogen innan han skiljt sig så kanske han kan lastas mer moraliskt och kan inte sitta kvar som biskop men hårt att avkraga han. Känns som de mer eller mindre "förintar" honom, vad ska han göra nu?

bli förtidspensionär kanske.

Nä det där var hårt, svenska kyrkan fördömer gärna sina egna.
Citera
2022-02-01, 14:25
Medlem
Så här kan man väl inte göra? Gäller inte "allas lika värde" inom svenska kyrkan?

Var det biskopen som ville flytta på SD:s valstuga för ett antal år sedan? Eller blandar jag ihop?
Citera
2022-02-01, 14:28
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Så här kan man väl inte göra? Gäller inte "allas lika värde" inom svenska kyrkan?

Var det biskopen som ville flytta på SD:s valstuga för ett antal år sedan? Eller blandar jag ihop?

Nej det var tidigare biskopar som agerat mot SD.
Citera
2022-02-01, 14:29
Medlem
TeEsErs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Take-Five
Har kyrkan inte hört talas om LAS?
Om ett företag eller en förening sparkar någon som varit otrogen så lär de få ett helvete i både media och domstol men kyrkan verkar göra som de vill.
Sparka personal p.g.a. otrohet. Servera alkohol till 15-åringar o.s.v.
De löser det sannolikt genom att de först avkragar honom och då kan inte längre upprätthålla sin position/anställning. Lite som att en läkare som förlorar sin legitimation också förlorar sin eventuella läkartjänst.

Han har också brustit mot svenska kyrkans värdegrund/hållning som jag antar är ganska starkt föreskriven i anställningskontraktet.
Citera
2022-02-01, 14:43
Medlem
Lagerkommandants avatar
Vigd till biskop av Antje Jackelén.
Tjänstgjort i Berlin 2006-2011.

Kan se oskyldigt ut vid första anblick men gillar man konspirationer kan man titta på Jackeléns bakgrund och kopplingarna till Stasi i DDR.
En underhuggare som hamnar i Berlin av alla ställen och sedan blir biskop, framlyft av människor som Jackelén.
Citera
2022-02-01, 14:43
Medlem
antoneriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Nu har jag inte hängt med alls om det nu varit rabalder om denna person tidigare men av det jag läser så låter det märkligt.

Han har alltså haft ett förhållande med en anställd och då blir han kickad.

Har läst om ett antal präster som inte kunnat hålla fingrarna borta från småpojkar men där tycks det inte hända så mycket.
Denna anställda måste verkligen vara något speciellt.

Om man bygger hela sitt yrkesliv på att vara kristen så är det lämpligt att man är just kristen. Borde inte vara något konstigt egentligen. Men med tanke på hur svenska kyrkan har utvecklats så förvånar ingenting längre. Det blir säkert rabalder även om detta.
Citera
2022-02-01, 14:56
Medlem
Exbiskopen har nog sitt på det torra i ekonomisk mening. Tror inte att detta beslutas innan det är klart. Svenska kyrkan är makt och pengar, främst.
Citera
2022-02-01, 14:56
Medlem
Milton.Millss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
Är all info framme eller sitter kyrkan på mer information som vi inte känner till? Var det ett övergrepp eller en relation?

Präster måste ju få skilja sig och träffar de någon på jobbet så är det ju rätt vanligt...

om han är otrogen innan han skiljt sig så kanske han kan lastas mer moraliskt och kan inte sitta kvar som biskop men hårt att avkraga han. Känns som de mer eller mindre "förintar" honom, vad ska han göra nu?

bli förtidspensionär kanske.

Nä det där var hårt, svenska kyrkan fördömer gärna sina egna.
Tyckte också det lät hårt, men jag avvaktar gärna tills jag vet mer om vad som försiggår bakom kulisserna. Biskopsämbetet är prestigefyllt (åtminstone för dem inom S.K) och man bör därför se till den större bilden och inte bara denna "fadäs".
Citera
2022-02-01, 14:58
Medlem
Ansvarsnämnden för biskopar prövar anmälningar om hur biskoparna utövar sina uppdrag och efterlever sina vigningslöften. I Thomas Peterssons fall har två anmälningar kommit in, en från biskopen själv och den andra från sju av de tio kyrkoherdarna i stiftet.

https://www.kyrkanstidning.se/nyhet/har-ar-ansvarsnamndens-beslut-om-biskopen#:~:text=Ansvarsn%C3%A4mnden%20f%C3%B6r%20 biskopar%20pr%C3% B6var%20anm%C3%A4lningar%20om%20hur%20biskoparna%2 0ut%C3%B6var%20sina%20uppdrag%20och%20efterlever%2 0sina%20vigningsl%C3%B6ften.%C2%A0I%20Thomas%20Pet erssons%20fall%20har%20tv%C3%A5%20anm%C3%A4lningar %20kommit%20in%2C%20en%20fr%C3%A5n%20biskopen%20sj %C3%A4lv%20och%20den%20andra%20fr%C3%A5n%20sju%20a v%20de%20tio%20kyrkoherdarna%20i%20stiftet.

Vad rör det sig om i de två inkomna anmälningarna..?
Citera
2022-02-01, 15:04
Medlem
Hårt att avkraga honom hade det inte räckt att ta honom i kragen ?

Nä känns som att han av någon anledning inte gjort avbön för det inträffade som ju dessutom verkar pågått under längre tid. Min gissning är att han haft en affär med en annan gift kvinna och att hennes man är en höjdare alltrenativt en yngre kvinna.
Hade det varit en homoaffär så hade det snyggt sopats under mattan och han hade fortfarande varit biskop då vi ju vet deras värdegrund för homosexuella präster av båda kön välkommnas, så ett snedspårng i den bemärkelsen kan ju inte vara så farlig som vanligt äktenskapsbrott. För män som ligger med män eller sodomi är ju helt acceperat innom dagens kyrka trots att det står klart och tydligt i bibeln vad gud tycker om sådana.
Kan han just varit kritisk i den här frågan och tyckt då spelar det inte så stor roll att han har en älskarinna och då trampar den nya femenistiska HBTQ-anpassade kyrkan på tårna, då finns det bara en sak rätta in sig i ledet eller bli avkragad.
Citera
2022-02-01, 15:14
Medlem
a.e.gs avatar
Kan kvinnan ha varit underårig då relationen inleddes?
Citera
2022-02-01, 15:15
Avstängd
Otrohet alltså. Vet någon vem det ör han har prasslat med? En präst?

Först tänkte jag att "ingen biskop har väl avsatts här i landet på typ trehundra år?" men sedan påminde jag mig Dick Helander, som avsattes efter ett infekterat bråk om anonyma brev som stödde hans kandidatur till biskop i Strängnäs 1952. Han tillsattes, men avsattes redab 1954 efter rättegångar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in