2024-01-25, 14:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Epistemologen
Precis så. Det är en borgerlig klassiker. Man talar gärna om individens ansvar och gillar hårda tag. Men när det gäller de egna väljarna så tillämpas en annan logik, som är ungefär - det går att kringgå och bryta mot den här regeln, därför bör den tas bort. I de fallen så ska reglerna anpassas efter medborgarna och inte som annars tvärtom. Fuskar våra väljare med skatten? Ta bort skatten! Belånar sig våra väljare över bolånetaket? Ta bort bolånetaket!

Tack och lov kommer det inte bli verklighet. FI kommer att klargöra det självklara: man får inte ner skuldsättningen genom att göra det lättare och billigare att låna.

Det är helt bisarrt att de heller inte verkar förstå att bankerna håller ner bolåneräntorna genom att hålla inlåningsräntorna nere. Samt att bolånekollektivet orsakar stora problem genom att tvinga riksbanken att fega med reporäntan. De som har varit ansvarfulla får betala för de ansvarslösas misstag. Det borde de skriva i SvD, DN, Di m.fl. Men det gör de inte. För de saknar moralisk kompass.

Jag är nyfiken på vad du tror att RB kommer göra för att upprätthålla balansen utan att vara försiktig med reporäntan. Menar du att RB är under press att hålla räntan låg och att den annars skulle vara högre?

Jag frågar eftersom en vän till mig är helt övertygad om att bostadsmarknaden har nått sin lägsta punkt och är snabbt på att köpa en lägenhet. Han behöver inte nödvändigtvis flytta, men verkar tro att han kan göra en bra affär genom att köpa vid marknadens lägsta punkt och förväntar sig att priserna kommer att stiga framöver.

Personligen har jag svårt att avgöra om räntan kommer att sjunka senare i år eller om den kommer att ligga kvar på samma nivå.

Jag rådde honom att vänta lite till, men vad vet jag – jag är ju ingen expert på detta område.
Citera
2024-01-25, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagomjante
Satt och kikade på radhus och BR och räknade på bolån.

Det är helt seriöst så att man hajar till över räntekostnaden. Med ett lån på 3 miljoner så tjongar det till med 9000kr i månaden nu med nästan 5% ränta. För 2 år sedan så var detta 6000kr mindre per månad. Det är ändå en stor skillnad.

Ja det har varit väldigt billigt att låna och bo.

Du kunde fram tills 2022 låna 10 msek och enbart betala 6k netto i ränta per månad.
Citera
2024-01-25, 15:15
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Epistemologen
Precis så. Det är en borgerlig klassiker. Man talar gärna om individens ansvar och gillar hårda tag. Men när det gäller de egna väljarna så tillämpas en annan logik, som är ungefär - det går att kringgå och bryta mot den här regeln, därför bör den tas bort. I de fallen så ska reglerna anpassas efter medborgarna och inte som annars tvärtom. Fuskar våra väljare med skatten? Ta bort skatten! Belånar sig våra väljare över bolånetaket? Ta bort bolånetaket!

Tack och lov kommer det inte bli verklighet. FI kommer att klargöra det självklara: man får inte ner skuldsättningen genom att göra det lättare och billigare att låna.

Det är helt bisarrt att de heller inte verkar förstå att bankerna håller ner bolåneräntorna genom att hålla inlåningsräntorna nere. Samt att bolånekollektivet orsakar stora problem genom att tvinga riksbanken att fega med reporäntan. De som har varit ansvarfulla får betala för de ansvarslösas misstag. Det borde de skriva i SvD, DN, Di m.fl. Men det gör de inte. För de saknar moralisk kompass.
Ett tips för alla som vill se hur den andra halvan lever och vilka spelregler som gäller är ju att kolla på gårdarna som dom som är "rika på riktigt" äger, där dom bygger ett orangeri för några miljoner, kallar det ett växthus, och slipper betala skatt några år. Eller hur dom sitter och lyfter EU bidrag och andra bidrag. Vidrigt.
Citera
2024-01-25, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaKittler
Ja det har varit väldigt billigt att låna och bo.

Du kunde fram tills 2022 låna 10 msek och enbart betala 6k netto i ränta per månad.

Det innebär en ränta på

(6000 * 12 / 0.7) / 10000000 = 0.01029

Väldigt få hade 1% bolåneränta 2022.
Senast redigerad av trickget 2024-01-25 kl. 15:23.
Citera
2024-01-25, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
Det innebär en ränta på

Alla i Stockholm med stora lån hade runt 1% fram tills 2022. Känner flera som låg runt 0,9% tom. Ä
Citera
2024-01-25, 15:34
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
Det innebär en ränta på

1,45 % var genomsnittlig rörlig ränta för de som tecknade bolån 2022, enligt SCB. Så om man hade någon att dela räntebördan med (för att slippa slå i taket för 30 % ränteavdrag) så landade man på runt 8500 i månaden i ränteutgifter för ett lån på 10 miljoner. Klart mer än 6000 kronor, men ändå överkomligt för en stor del av befolkningen.

Idag tycker de säkert inte att det är lika roligt.
Citera
2024-01-25, 15:35
Medlem
Citat:
Alla i Stockholm med stora lån hade runt 1% fram tills 2022. Känner flera som låg runt 0,9% tom. Ä

Gott att alla Stockholmare med stora lån hade mycket lägre än snittränta. Alltid trevligt att besöka din låtsas värld.
Citera
2024-01-25, 15:41
Moderator
Trixtons avatar
Citat:

Nja. I november 2021 låg den genomsnittliga rörliga räntan på 1,38 %. Det är den lägsta noteringen som SCB har. Dina vänner kanske är sådana som skojar lite med dig för att de har märkt att du är lättlurad.
Citera
2024-01-25, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skattmasen08
Precis som jag misstänkte, du är inte med på tåget vad alternativkostnad är när man talar om avkastning. Fullständigt obegripligt inlägg.

Ska man räkna i kronor i ett specifikt placeringsscenario brukar man räkna efter skatt ja när man gör jämförelsen. Men inte annars. Som jämförelse hur många brukar ange olika bolåneräntor här i procent efter skatteavdrag? Inte många.
Nog kan man titta på boendekostnaden som en separat del. I mitt fall, om jag skulle sälja nu, så har min bostad ökat i värde med mer än vad jag betalar per månad i ränta och månadskostnad. Även om jag skulle skatta för vinsten. Men visst, möjligt att börsen skulle ha gett motsvarande.

Min låga boendekostnad har gjort att jag även placerat pengar där, så det är svårt att ta fram precis vad köpet av bostadsrätt har gjort för min ekonomi, och vad som är vad.

Citat:
Ursprungligen postat av Skattmasen08
Det kan vara så, men behöver inte vara så eftersom vi har reglerade hyror. Exempelvis är min hyra drygt 8K/mån. En lika stor bostadsrätt i området kostar ca 7 miljoner. You do the math. Sedan tillkommer huvudvärken som finns i många BRF (jo jag har ägt en BR) med tjafs om olika saker på medlemsmöten, småpåvar som vill lägga sig i allt etc.
Fast den hyresrätten kan inte jag få, och inte många andra heller. Det kräver mängder av år i bostadskö. Ingen tjugoåring med sin nya familj kan få den. Men hen kan köpa motsvarande bostadsrätt.
Citera
2024-01-25, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TurboOMX
https://bostad.stockholm.se/bostad/202320322/
Margretelundsvägen 5A
Hyra: 14050 kr/mån
Våning: 1 tr
Antal rum: 4
Boyta: 83 kvm
Publicerad 2023-07-04
Kötid: 2023-04-30
Bara två månaders kötid
Nöjer du dig med en tvåa på 50m2 med en hyra på 9000 i Åkersberga så får du den med 0 dagar i kön.
https://bostad.stockholm.se/bostad/202321441/
Var framgår det att man inte behöver ha stått i kö? Nu vet jag inte hur det är i det här fallet, men ofta så behöver man köpoäng för ett stort antal år innan man kan få en lägenhet. Kanske inte i en gammal bruksort, men det är inte det här.
Citera
2024-01-25, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
Nja. I november 2021 låg den genomsnittliga rörliga räntan på 1,38 %. Det är den lägsta noteringen som SCB har. Dina vänner kanske är sådana som skojar lite med dig för att de har märkt att du är lättlurad.

Alltså, det var väldigt lättprutat ett tag där. Vi har drygt fyra miljoner i lån och band på fem år till 1,2% så sent som oktober 2021 (inte hela lånet men närmare två miljoner som löpte ut då). Och då är vi inte några särskilt slipade förhandlare, kändes som banken sa ja utan att blinka när vi försökte få ner det lite.
Senast redigerad av Kruken 2024-01-25 kl. 16:46.
Citera
2024-01-25, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
1,45 % var genomsnittlig rörlig ränta för de som tecknade bolån 2022, enligt SCB. Så om man hade någon att dela räntebördan med (för att slippa slå i taket för 30 % ränteavdrag) så landade man på runt 8500 i månaden i ränteutgifter för ett lån på 10 miljoner. Klart mer än 6000 kronor, men ändå överkomligt för en stor del av befolkningen.

Idag tycker de säkert inte att det är lika roligt.

Desto högre lån desto lägre ränta generellt. Hade du tagit ett snitt för höginkomsttagare med stora lån hade snitträntan varit my ket lägre
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in