2024-01-25, 09:45
  #17377
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Ja. Det är snack för att försöka flytta fokus från den faktiska verksamheten till icke existerande produkter och vinster.

Kolla på hur företaget faktiskt går. Tyckte du guidance såg positiv ut? Tyckte du siffrorna var bra? Det finns en anledning att aktien är halverad från ATH när varenda annat MAG 7 bolag ligger på ATH.

Företag som Alphabet, Apple med mera lägger multipler av tesla på R&D inom Ai men ändå är du säker på att just tesla kommer vinna de racet. Bara för att VDn för företaget som är känd för att snacka skit säger så

Man måste vara en jubelidiot om man inte ser vart det är på väg nu, med allt vi vet.
Citera
2024-01-25, 10:22
  #17378
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Man måste vara en jubelidiot om man inte ser vart det är på väg nu, med allt vi vet.

-8% i premarket. Måste väl vara alla jubelidioter som säljer då hahah


Bolaget minskar vinsten samtidigt som de guidar för lägre tillväxt 2024 jmfrt med 2023. Var inte hela strategin med att haverera marginalerna att växa volymerna? Nu har de låga marginaler och låg tillväxt
__________________
Senast redigerad av job230ge 2024-01-25 kl. 10:29.
Citera
2024-01-25, 11:07
  #17379
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
-8% i premarket. Måste väl vara alla jubelidioter som säljer då hahah


Bolaget minskar vinsten samtidigt som de guidar för lägre tillväxt 2024 jmfrt med 2023. Var inte hela strategin med att haverera marginalerna att växa volymerna? Nu har de låga marginaler och låg tillväxt
Tesla är körda. Ingen större tillväxt att vänta sig varken 2024 eller 2025 som det ser ut. Dom verkar inte ha nånting alls på gång. Det kommer "kanske" en ny modell (model 2?) mot slutet av 2025 enligt Musk. När Musk säger 2025 så betyder det 2027 tidigast. Deras flaggskepp Model Y tappade i försäljning i Europa under varje kvartal 2023, inget tyder på att trenden skulle svänga. Deras AI/Robotics division kan inte anses vara annat än strunt och vaporware. Optimus kan absolut ingenting, klarar knappt att vika en tröja trots att den endast imiterar en ingenjör. Den gjorde ett riktigt dåligt jobb där. Hur skulle nått sånt kunna användas på produktionslinjen inom de närmaste fem åren ens?

Om dom inte gör sig av med dödvikten Musk och anställer en CEO med en hjärna så är dom garanterat borta innan 2030. Aktien till 170$ innan veckan är slut?
Citera
2024-01-25, 11:20
  #17380
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Jag tänkte faktiskt köpa mer, men lycka till.

Det kan säkert vara ide att köpa närden hamnar på runt $20
Citera
2024-01-25, 11:21
  #17381
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
-8% i premarket. Måste väl vara alla jubelidioter som säljer då hahah


Bolaget minskar vinsten samtidigt som de guidar för lägre tillväxt 2024 jmfrt med 2023. Var inte hela strategin med att haverera marginalerna att växa volymerna? Nu har de låga marginaler och låg tillväxt

Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Tesla är körda. Ingen större tillväxt att vänta sig varken 2024 eller 2025 som det ser ut. Dom verkar inte ha nånting alls på gång. Det kommer "kanske" en ny modell (model 2?) mot slutet av 2025 enligt Musk. När Musk säger 2025 så betyder det 2027 tidigast. Deras flaggskepp Model Y tappade i försäljning i Europa under varje kvartal 2023, inget tyder på att trenden skulle svänga. Deras AI/Robotics division kan inte anses vara annat än strunt och vaporware. Optimus kan absolut ingenting, klarar knappt att vika en tröja trots att den endast imiterar en ingenjör. Den gjorde ett riktigt dåligt jobb där. Hur skulle nått sånt kunna användas på produktionslinjen inom de närmaste fem åren ens?

Om dom inte gör sig av med dödvikten Musk och anställer en CEO med en hjärna så är dom garanterat borta innan 2030. Aktien till 170$ innan veckan är slut?

Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Det kan säkert vara ide att köpa närden hamnar på runt $20

Så trevligt att se hur bra ni kommer överens.
Citera
2024-01-25, 12:57
  #17382
Medlem
gladihattens avatar
Det enda som var bearish vad gäller rapporten/earnings call var att Elon m.fl verkar tappat lite av hoppet att Dojo ska kunna springa ikapp dyrare lösningar från NVIDIA. 4680 och Dojo projekten är ju sådant som har enorm potential men fortfarande inte riktigt kommit till skott. Det var ju positivt att Cybertruck inte haltas av 4680, dock är ju produktionen av Cybertruck väldigt liten fortfarande.

Teslas tillväxt kommer i vågor, de som tror att "50% årlig CAGR" betyder exakt varje år är bara korkade. Och just nu är vi i en dal, även om produktionen av nuvarande modeller borde kunna ökas en hel del från Berlin och Texas - hajar inte varför inte denna fråga dyker upp på ett earnings call.

Zoomar man ut och kollar på Teslas framtid har inget förändrats dock. Vissa tidslinjer har t.o.m komprimerats, jag hade inte gissat att det ens fanns på kartan att få ut Optimus-robotar till kund nästa år. Men i vanlig ordning fokuserar Wall Street bara på max ett år framåt av olika orsaker vilket gör att de ofta missar skogen för alla träd.
Citera
2024-01-25, 13:13
  #17383
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlschroff
Så släng aktierna överbord och rädda sig.
Shorta istället. Tesla befinner sig i kraftig motvind för tillfället och alla som har någorlunda koll inser att de är grovt övervärderade. De är ner över 16% hittills i år och är i förhandeln ner nästan 8%. Detta är inte förvånande och lär fortsätta. Sen kan jag inte förstå hur man kan investera i bilbranschen överhuvudtaget då det är en av de sämsta branscherna.
Citera
2024-01-25, 13:20
  #17384
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gladihatten
Zoomar man ut och kollar på Teslas framtid har inget förändrats dock. Vissa tidslinjer har t.o.m komprimerats, jag hade inte gissat att det ens fanns på kartan att få ut Optimus-robotar till kund nästa år. Men i vanlig ordning fokuserar Wall Street bara på max ett år framåt av olika orsaker vilket gör att de ofta missar skogen för alla träd.


Och FSD skulle vara färdigt 2017 hette det. "We can do this now, this is something we can do today" var 🤡Musks🤡 ord om FSD 2016.

Samma var det med Semitruck, "Customers will recieve their Semitruck by 2019" hette det. "Semitrucks economics will beat the economics of trains" 🤡Musk🤡 2018.


Han är en charlatan och bedragare. Korthuset rasar ihop nu, i fängelse hör han hemma.
Citera
2024-01-25, 13:44
  #17385
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Autodidis
Lyfter in en blankningspost mot Tesla nu vid kurs $240. Stop loss vid $264. Jag tror IF Metall var startskottet på ett långvarigt fackligt krig mot Tesla. Tror helt enkelt inte det är inprisat ännu.

Detta tror jag kommer sprida sig till övriga norden och ner till IG Metall i Tyskland. Dansk pensionsfond kommer dumpa för 600mkr, och AP-fonderna och Alecta sitter med aktier för miljarder kronor och de börjar knorra.

Lägg till att vänstern börjar odla avsky mot Musk vad han gjort mot Twitter och de åsikter han uttrycker, de vill ta ned honom.

Tesla ska inte handlas till P/E 80. Det ska ner till sina peers.

Min analys ovan var ganska korrekt även om timingen var lite fel. Min stop loss löste ut så ingen biscuit för mig.

Nu väntas Tesla öppna på $190 om man tittar förhandeln efter dålig rapport. Priskrig väntas och svagt makro tynger.
Citera
2024-01-25, 13:52
  #17386
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Autodidis
Min analys ovan var ganska korrekt även om timingen var lite fel. Min stop loss löste ut så ingen biscuit för mig.

Nu väntas Tesla öppna på $190 om man tittar förhandeln efter dålig rapport. Priskrig väntas och svagt makro tynger.

Snabb dipp ner mot 175-180 innan större rekyl.
Citera
2024-01-25, 14:04
  #17387
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gladihatten
Det enda som var bearish vad gäller rapporten/earnings call var att Elon m.fl verkar tappat lite av hoppet att Dojo ska kunna springa ikapp dyrare lösningar från NVIDIA. 4680 och Dojo projekten är ju sådant som har enorm potential men fortfarande inte riktigt kommit till skott. Det var ju positivt att Cybertruck inte haltas av 4680, dock är ju produktionen av Cybertruck väldigt liten fortfarande.

Teslas tillväxt kommer i vågor, de som tror att "50% årlig CAGR" betyder exakt varje år är bara korkade. Och just nu är vi i en dal, även om produktionen av nuvarande modeller borde kunna ökas en hel del från Berlin och Texas - hajar inte varför inte denna fråga dyker upp på ett earnings call.

Zoomar man ut och kollar på Teslas framtid har inget förändrats dock. Vissa tidslinjer har t.o.m komprimerats, jag hade inte gissat att det ens fanns på kartan att få ut Optimus-robotar till kund nästa år. Men i vanlig ordning fokuserar Wall Street bara på max ett år framåt av olika orsaker vilket gör att de ofta missar skogen för alla träd.


Optimus går fantastiskt snabbt och det finns miljontals enkla jobb som den redan kan göra som skulle spara företag mycket pengar. Men som Elon sa på EC, det handlar lika mycket om integritet och säkerhet med mjukvaran. Tesla är de enda av alla i AI- racet som också kan massproducera, så att någon annan aktör skulle hinna före känns inte så troligt.
Citera
2024-01-25, 14:08
  #17388
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fittfitta
Shorta istället. Tesla befinner sig i kraftig motvind för tillfället och alla som har någorlunda koll inser att de är grovt övervärderade. De är ner över 16% hittills i år och är i förhandeln ner nästan 8%. Detta är inte förvånande och lär fortsätta. Sen kan jag inte förstå hur man kan investera i bilbranschen överhuvudtaget då det är en av de sämsta branscherna.

Ja, kan inte alla neggo-nissar här sätta pengarna där munnen är och shorta för glatta livet ner till $40-60-och vad det nu är, istället för att sitta här och tjaffsa?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in