2024-01-24, 22:09
  #17365
Medlem
Ytterst tragisk rapport. Missade top och bottom line. Guidar för lägre tillväxt framöver. Lägre marginaler än väntat.

Kan inte ni bulls förklara hur bra rapporten var? Too be fair, även om aktien handlas ner i PM. Så har aktien gått dåligt fram till rapport så skulle kunna handlas relativt flat imo. Men framtidsutsikterna för bolaget ser tämligen mörka ut
__________________
Senast redigerad av job230ge 2024-01-24 kl. 22:12.
Citera
2024-01-24, 22:15
  #17366
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Ytterst tragisk rapport. Missade top och bottom line. Guidar för lägre tillväxt framöver. Lägre marginaler än väntat.

Kan inte ni bulls förklara hur bra rapporten var? Too be fair, även om aktien handlas ner i PM. Så har aktien gått dåligt fram till rapport så skulle kunna handlas relativt flat imo. Men framtidsutsikterna för bolaget ser tämligen mörka ut

Lol

Var det detta du tänkte på?

"While we continue to execute on innovations to reduce the cost of manufacturing and operations, over time, we expect our hardware-related profits to be accompanied by an acceleration of AI, software and fleet-based profits."
__________________
Senast redigerad av BästeHrMongolid 2024-01-24 kl. 22:27.
Citera
2024-01-24, 22:31
  #17367
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Ytterst tragisk rapport. Missade top och bottom line. Guidar för lägre tillväxt framöver. Lägre marginaler än väntat.

Kan inte ni bulls förklara hur bra rapporten var? Too be fair, även om aktien handlas ner i PM. Så har aktien gått dåligt fram till rapport så skulle kunna handlas relativt flat imo. Men framtidsutsikterna för bolaget ser tämligen mörka ut
Dom har tagit bort key metric sidan där dom jämför YoY revenue growth och operating margin med s&p500 och auto industri som varit där sen q3 2022, undrar varför..

Någon som har koll på vad detta handlar om?
Citat:
While it did not impact Operating Income, we did record a one-time non-cash tax benefit of $5.9B in Q4 for the release of valuation allowance on certain deferred tax assets.

Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Lol

Var det detta du tänkte på?

"While we continue to execute on innovations to reduce the cost of manufacturing and operations, over time, we expect our hardware-related profits to be accompanied by an acceleration of AI, software and fleet-based profits."
Mer troligt detta :

Citat:
In 2024, our vehicle volume growth rate may be notably lower than the growth rate achieved in 2023, as our teams work on the launch of the next-generation vehicle at Gigafactory Texas.
__________________
Senast redigerad av David86 2024-01-24 kl. 22:38.
Citera
2024-01-24, 22:38
  #17368
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Klart de tar patent. Sen vet jag inte om detta gäller alla deras patent, men om en annan konkurrent använder Teslas patent så gör de det på villkoret att Tesla får lov att använda konkurrentens patent också.

Grejen är att Teslas patentportfölj är mindre attraktiv än konkurrenternas portföljer, det skulle vara ett nedbyte för konkurrenterna att släppa deras patent till Tesla och få sämre patent i utbyte. De flesta klarar sig utan Teslas patent men Telsa klarar sig inte utan andras patent, ja nu grin-skriker säkert Teslafansen att Musk har mega-hyper-cola specialpatent som är världsbäst i universum, men verkligheten ser annorlunda ut.

Sen kan man alltid diskutera den skeva patent-världen där den som vinner är den som har råd med flest jurister och den otroliga mängd patent-dynga som produceras och som inte borde få kallas patent, men det är en annan historia.
Citera
2024-01-24, 22:46
  #17369
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Grejen är att Teslas patentportfölj är mindre attraktiv än konkurrenternas portföljer, det skulle vara ett nedbyte för konkurrenterna att släppa deras patent till Tesla och få sämre patent i utbyte. De flesta klarar sig utan Teslas patent men Telsa klarar sig inte utan andras patent, ja nu grin-skriker säkert Teslafansen att Musk har mega-hyper-cola specialpatent som är världsbäst i universum, men verkligheten ser annorlunda ut.

Sen kan man alltid diskutera den skeva patent-världen där den som vinner är den som har råd med flest jurister och den otroliga mängd patent-dynga som produceras och som inte borde få kallas patent, men det är en annan historia.

Konkurrenterna kommer få licensiera FSD om de är snälla.
Citera
2024-01-24, 22:51
  #17370
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Konkurrenterna kommer få licensiera FSD om de är snälla.

FSD? År 2203 eller när tänkte du att detta sker? Om 2 veckor?
Citera
2024-01-24, 22:53
  #17371
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Konkurrenterna kommer få licensiera FSD om de är snälla.

Du har fortfarande inte svarat på min fråga. Hur kommer de sig att när jag kan visa svart på vitt att du har fel, du väljer att bara ignorera mig? De har hänt fler gånger i denna tråden.
Citera
2024-01-24, 23:59
  #17372
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av velcro-a-rip-off
Du har fortfarande inte svarat på min fråga. Hur kommer de sig att när jag kan visa svart på vitt att du har fel, du väljer att bara ignorera mig? De har hänt fler gånger i denna tråden.

Diskussionen är avslutat. Behöver du mer hjälp rekommenderar jag professionell sådan.
Citera
2024-01-25, 00:15
  #17373
Medlem
Hej
Jag tycker att namnet som du har som nick säger allt.
Så behöver vi inte kommentera mera.
Det sade i denna tråd tidigt att BYD kommer köra åttor runt tesla
Då hävdade alla i musk sekten att så är inte fallet.
Men detta kvartal och kvartal framåt visar detta.
Det finns en stor risk att hypen är över.
Så släng aktierna överbord och rädda sig.
Citera
2024-01-25, 00:25
  #17374
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlschroff
Hej
Jag tycker att namnet som du har som nick säger allt.
Så behöver vi inte kommentera mera.
Det sade i denna tråd tidigt att BYD kommer köra åttor runt tesla
Då hävdade alla i musk sekten att så är inte fallet.
Men detta kvartal och kvartal framåt visar detta.
Det finns en stor risk att hypen är över.
Så släng aktierna överbord och rädda sig.

Jag tänkte faktiskt köpa mer, men lycka till.
Citera
2024-01-25, 08:01
  #17375
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Diskussionen är avslutat. Behöver du mer hjälp rekommenderar jag professionell sådan.

Den är inte avslutad. Du igonerar mig eftersom jag visade på en stor brist i analysen du bad mig motbevisa.

När jag motbevisade den, och du insåg att det jag sa stämmer så valde du att sluta svara på alla inlägg.

Varför är det så svårt för dig att medge att analysen hade brister?
Citera
2024-01-25, 08:31
  #17376
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Lol

Var det detta du tänkte på?

"While we continue to execute on innovations to reduce the cost of manufacturing and operations, over time, we expect our hardware-related profits to be accompanied by an acceleration of AI, software and fleet-based profits."

Ja. Det är snack för att försöka flytta fokus från den faktiska verksamheten till icke existerande produkter och vinster.

Kolla på hur företaget faktiskt går. Tyckte du guidance såg positiv ut? Tyckte du siffrorna var bra? Det finns en anledning att aktien är halverad från ATH när varenda annat MAG 7 bolag ligger på ATH.

Företag som Alphabet, Apple med mera lägger multipler av tesla på R&D inom Ai men ändå är du säker på att just tesla kommer vinna de racet. Bara för att VDn för företaget som är känd för att snacka skit säger så
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in