2024-01-19, 18:56
Medlem
Christopher.s avatar
Själv funderar jag vad northvoltanställda gör på dagarna, 2000 personer som producerar 0.5 promille av vad de ska. Spelar de kort hela dagarna eller sitter på fabriksgolvet och super hela dagarna?
Citera
2024-01-19, 23:24
Medlem
Diskmaskinsmedels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Själv funderar jag vad northvoltanställda gör på dagarna, 2000 personer som producerar 0.5 promille av vad de ska. Spelar de kort hela dagarna eller sitter på fabriksgolvet och super hela dagarna?

Min gissning är att alla hjälper till att bygga fabriken klar.
Citera
2024-01-19, 23:41
Medlem
Dirtydwarfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.

Jag har också suttit och funderat på precis detsamma.
Men jag blir inte heller klok på vad de kan sysselsätta sig med där uppe. Men det verkar ju vara absolut akut med arbetare där och de tar ju till och med in folk från Sydamerika.

Kanske håller arbetarna i batterifabriken på med att istället bygga klart sina byggbaracker intill fabriken så de har någonstans att sova?

Att inte mer av den svenska granskande medierna granskar detta blufföretag hårdare är en annan sak som jag funderat alltmer över.
Varför verkar det vara så svårt för svenska politiker att säga nej till psykopaten Harald Mix som enbart gör allt detta för att suga ur våra skattepengar.

Varför ställs det inga krav på detta blufföretag?
Varför verkar det som psykopater som Harald Mix alltid kommer undan?
Varför är det inga av befolkningen dvs vi som ifrågasätter varför staten slösar våra skattepengar på en fabrik vi vet aldrig kommer att leverera någonting?
Citera
2024-01-23, 13:34
Medlem
Elvis avatar
Om Northvolt: "Om befolkningen inte vill ha projektet kommer det inte att bli något projekt", säger Pierre Fitzgibbon

https://www.tvanouvelles.ca/2024/01/22/northvolt-si-la-population-ne-veut-pas-du-projet-il-ny-aura-pas-de-projet-dit-pierre-fitzgibbon

Verkar som kanadensarna är föga imponerande av Northvolt.
Citera
2024-01-23, 15:33
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diskmaskinsmedel
Min gissning är att alla hjälper till att bygga fabriken klar.
Nej.
Citera
2024-01-23, 16:28
Medlem
Doctors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elvi
Om Northvolt: "Om befolkningen inte vill ha projektet kommer det inte att bli något projekt", säger Pierre Fitzgibbon

https://www.tvanouvelles.ca/2024/01/22/northvolt-si-la-population-ne-veut-pas-du-projet-il-ny-aura-pas-de-projet-dit-pierre-fitzgibbon

Verkar som kanadensarna är föga imponerande av Northvolt.

Om jag fattar det rätt så är det väl snarare några trädkramare som inte vill att de ska hugga ned skogen där fabriken ska ligga snarare än att befolkningen inte vill ha dem där. Om det inte är så att de bestämt sig för ett område med några väldigt sällsynta träd så är det väl helt normalt att det ställs krav på en ordentligt miljökonsekvensbeskrivning för stora projekt, och just den biten löser sig när den biten väl är på plats.

Jag tycker att det finns så mycket reellt att kritisera Northvolt för så att det inte finns någon orsak att vinkla historien att se värre ut än det är, för vad som ser ut som en struntsak i sammanhanget.
Citera
2024-01-23, 18:02
Medlem
Elvis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doctor
Om jag fattar det rätt så är det väl snarare några trädkramare som inte vill att de ska hugga ned skogen där fabriken ska ligga snarare än att befolkningen inte vill ha dem där. Om det inte är så att de bestämt sig för ett område med några väldigt sällsynta träd så är det väl helt normalt att det ställs krav på en ordentligt miljökonsekvensbeskrivning för stora projekt, och just den biten löser sig när den biten väl är på plats.

Jag tycker att det finns så mycket reellt att kritisera Northvolt för så att det inte finns någon orsak att vinkla historien att se värre ut än det är, för vad som ser ut som en struntsak i sammanhanget.

Följer som sagt bara snacket på X, 95% av kommentarerna där är negativa gällande Northvolt. Är ju möjligt att alla är trädkramarna eller så har quebecarna en negativ inställning då de sett sina surt förvärvade skattepengar gå till projekt som inte blivit sen succé som utlovas. Ingen aning, men överlag verkar kanadensarna mer kritiska än tyskarna.

Vi får väl se vad som händer.
Citera
2024-01-23, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Nu går tidningarnas desinformation för högtryck. De skriver "skitgrejer" (!) om att Northvolt slår mot gödseltillverkningen i Sverige.

Men nyligen nedvärderades Volvoaktien 35% eftersom Polestar (som planerat använda Northvoltbatterier) ansågs vara helt värdelöst, noll kronor medan företaget tidigare värderats till 18 miljarder.

Kineserna dumpade Volvoaktier förra veckan och borde åtalas för insiderbrott, antar jag.

Innan dess delade Northvolt som bekant ut en smocka mot Scania som storsatsat på icke existerande Northvoltbatterier.
.
Det är betydligt viktigare än ett okänt gödselföretag.

Northvolt utgör en attack mot väsentlig svensk industri.

https://www.di.se/nyheter/di-granskar-northvolts-produktionskris-slar-mot-first-north-bolag/

Och det plöjs alltså in miljarder av skattemedel i Northvolt. Politikerna använder våra egna pengar för att gynna ett företag som slår ut svensk industri. Våra skattepengar används mot oss själva.

...

Och när det avslöjades att Northvolt med två tusen anställda inte har någon produktion, då skrev tidningarna om olyckor vid företaget istället.
Varför i helvete är inte hela Sveriges journalistkår uppe i lapphelvetet och ställer frågor till bedragarna i Northvolt?

Var är IF metall? Northvolt bryter mot alla möjliga regler och lagar i sin "fabrik".

Hur i hela helvete kan detta bara pågå?
Citera
2024-01-24, 09:16
Medlem
SpeckOsts avatar
Det är väl en tidsfråga innan Northvolt begärs i konkurs. Då framtiden ändå behöver batterier för fordon gissar jag att ett kinesiskt företag som CATL kan köpa tillgångarna billigt.

Det blir väl något år extra av stiltje under tiden man tar in egen mer kompetent personal och anpassar processerna efter eget recept.

Så bara ett byte av namnskylt rullar det hela vidare. Faktiskt likt ett företag jag än gång jobbade men dör fick man snurra tombolan 3-4 gånger innan bongen landade.
Citera
2024-01-24, 20:49
Medlem
whack-a-moles avatar
Northvolt battery factory site in Canada gets sabotaged.

https://electrek.co/2024/01/23/northvolt-battery-factory-site-canada-sabotaged/
Citera
2024-01-24, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SpeckOst
Det är väl en tidsfråga innan Northvolt begärs i konkurs. Då framtiden ändå behöver batterier för fordon gissar jag att ett kinesiskt företag som CATL kan köpa tillgångarna billigt.

Det blir väl något år extra av stiltje under tiden man tar in egen mer kompetent personal och anpassar processerna efter eget recept.

Så bara ett byte av namnskylt rullar det hela vidare. Faktiskt likt ett företag jag än gång jobbade men dör fick man snurra tombolan 3-4 gånger innan bongen landade.

Frågan är om EU är så villiga att släppa en kanske strategisk resurs till Kina? Du kan i viss mån jämföra med försvarsindustrin. EU vill nog behålla tillverkning av vapen inom EU och med ägare inom EU eller vänligt sinnade länder. Kan bli lika med batteriindustrin i framtiden.

Vinner dessutom Trumph presidentvalet så får vi kallt räkna med mer protektionism och EU måste ta höjd för det.
Citera
2024-01-24, 21:24
Medlem
Elvis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Frågan är om EU är så villiga att släppa en kanske strategisk resurs till Kina? Du kan i viss mån jämföra med försvarsindustrin. EU vill nog behålla tillverkning av vapen inom EU och med ägare inom EU eller vänligt sinnade länder. Kan bli lika med batteriindustrin i framtiden.

Vinner dessutom Trumph presidentvalet så får vi kallt räkna med mer protektionism och EU måste ta höjd för det.

Idag är väl Northvolt helt beroende av Kina gällande grafit samt deras kinesiska maskiner? Kan de inte leverera konkurrenskraftiga produkter till marknadsmässiga priser spelar det nog ingen roll hur mycket EU pumpar in pengar i bolaget.

De ligger långt efter de stora batterijättarna, det blir heller sällan bra när politiker ska blanda sig i.

Northvolt har långt kvar, 2024 är avgörande hur det kommer gå. Ingen kommer vilja pumpa in pengar i ett bolag som inte kan konkurrera.

Hade varit betydligt enklare och bättre för EU att ge en slant åt sydkoreanska tillverkare med lite marknadsandelar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in