2024-01-23, 19:35
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Det är ointressant. Jag vill se något som visar att så var fallet, exempelvis en annons eller ett anslag

"Dansrestaurang" signalerade väl viss klädkod på 80-talet? Inte var det jeans och gympadojor som gällde där inte?

Det behövdes knappast skrivas i annonser att det krävdes "vårdad klädsel" för att komma in.

Edit: SE lämnar Skandia i "precis rätt tid" för att slinka in på Albatross på vägen hem. 23.30 var en "perfekt tid" att dyka upp på dansetablissemanget. Lagom berusad och ändå hinna med både damernas tjuvdans och rean på köttmarknaden när stället stängde för natten.

Efterfesten kunde sedan fortsätta på spelklubben Oxen där spriten flödade utan nervöst klocktittande av innehavarna. SE hade semester och tänkte kanske släppa ut håret lite för att fira då Palmemordet kom emellan?

Edit2: Intresseklubben noterar: Restaurang Albatross i Trelleborg har en i sammanhanget "märklig" adress 1986: Restaurang Albatross på Corfitz BeckFriisgatan i centrala Trelleborg. På samma gata ligger Palm Tree Hotel, Sure Hotel Collection by Best Western. "Palm Tree" är känt i MOP-konspirationskretsar. (LP hette Beck-Friis som ogift.)
Senast redigerad av ursprungligen 2024-01-23 kl. 20:13.
Citera
2024-01-23, 21:17
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Det intressanta är nog att fundera på vad GM-SE med alla sina strategier tänkte på förhand om att som sin räddning vid synnerligen tänkbara utpekanden ha en påhittad rusch i gränden flera minuter efter GM.
Du verkar vara inne på att han hade en färdig mediastrategi planerad redan vid tidpunkten för mordet, och i så fall måste han naturligtvis ha varit extremt förslagen och planerande. Men är det inte lättare att tänka sig som flera andra här är inne på, att han i efterhand justerade och anpassade sin egen berättelse vartefter ny information framkom i media?
Senast redigerad av Draifos 2024-01-23 kl. 21:27.
Citera
2024-01-23, 21:25
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Du verkar vara inne på att han hade en färdig mediastrategi planerad redan vid tidpunkten för mordet, och i så fall måste han naturligtvis ha varit extremt förslagen och planerande. Men är det inte lättare att tänka sig som flera andra här är inne på, att han helt enkelt justerade och anpassade sin egen berättelse vartefter ny information framkom i media?

Du glömmer att GM-SE var utbildad på en elitistisk reklamutbildning som lärde ut psykologisk manipulation. GM-SE hade hela planen inprogrammerad i hjärnan redan innan mordet...

Filter och deras entourage vet att berätta mer om denna hjärnfis!
Citera
2024-01-23, 22:11
Medlem
SE körde "taxi extra" en tid innan han inledde en relation med sin första fru AE*. Oklart exakt när. Har för mig att paret gifter sig tämligen omgående 1964.

I vad som är ett referat från Kvällsöppet med Åke Ortmark och Lennart Geijer, i Aftonbladet 710925, berättas följande om Grupp Barbros medlemmar:

"Enligt Aftonbladets sagesman är medlemmarna i de fria SÄPO-grupperna bl.a. f.d. reservofficerare, poliser och taxichaufförer."

Ortmark:

"Jag tycker företeelsen är intressant och det är diskutabelt när så många människor går omkring beväpnade. Jag vet att de förfogar över revolvrar med skarp ammunition och stiletter. Jag har själv sett dessa vapensamlingar."**

Grupp Barbro bildades i början av 60-talet så det finns en möjlighet att SE värvas av gruppen medan han kör taxi. Barbros Malmö-chef påstår i Sydsvenska Dagbladet 710911 att gruppen har tillgång till "åtskilliga kypare och taxichaufförer".***

*https://wpu.nu/wiki/Uppslag:E63-27

**Länk till inscannad AB-artikel finns längst ner i iesho's inlägg här: (FB) Barbro- och Leon-grupperna

***https://iesho.blogspot.com/2017/11/39-ar-det-barbro-som-ar-barbro.html?m=1
Citera
2024-01-23, 22:17
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zabor
SE körde "taxi extra" en tid innan han inledde en relation med sin första fru AE*. Oklart exakt när. Har för mig att paret gifter sig tämligen omgående 1964.

I vad som är ett referat från Kvällsöppet med Åke Ortmark och Lennart Geijer, i Aftonbladet 710925, berättas följande om Grupp Barbros medlemmar:

"Enligt Aftonbladets sagesman är medlemmarna i de fria SÄPO-grupperna bl.a. f.d. reservofficerare, poliser och taxichaufförer."

Ortmark:

"Jag tycker företeelsen är intressant och det är diskutabelt när så många människor går omkring beväpnade. Jag vet att de förfogar över revolvrar med skarp ammunition och stiletter. Jag har själv sett dessa vapensamlingar."**

Grupp Barbro bildades i början av 60-talet så det finns en möjlighet att SE värvas av gruppen medan han kör taxi. Barbros Malmö-chef påstår i Sydsvenska Dagbladet 710911 att gruppen har tillgång till "åtskilliga kypare och taxichaufförer".***

**Länk till inscannad AB-artikel finns längst ner i iesho's inlägg här: (FB) Barbro- och Leon-grupperna

Hmm. Har inte läst någonting om dessa staybehinds och övriga grupper, så blir säkert lurad, men ...

Är också nyfiken på om SE kan ha varit med i något en gång i tiden, men gått ur.

Och sedan kanske tänkt tillbaka. Drömt sig bort. Hållit lågan levande ute i sommarstugan?

Hur länge fortlevde de här grupperna?
Citera
2024-01-23, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Hur länge fortlevde de här grupperna?

Vet ej, även jag är för dåligt påläst. Någonstans nämns dock att Barbros verksamhet pågick i tio år. Sen finns nedanstående uppgift från Olof Frånstedt:

Citat:
Efter mordet på Olof Palme ringde Barbro upp Frånstedt i Malaysia och sa att hon och hennes grupp hade befunnit sig på Sveavägen kvällen för mordet och att de nu misstänkte att Säpo spanade på dem.

(FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986
Citera
2024-01-24, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zabor

Ortmark:

Man far iväg att tänka sig att både SE och ME var med i nån sådan gruppering.

Dom satsade allt på detta och åsidosatte att skaffa barn.

"The Americans"...... men töntigare på svenskt vis.
Citera
2024-01-24, 08:50
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Jag vet inte hur man ska se det, men det är den sak han upprepat tjatar om i media. Han var mycket tidigt på mordplatsen, han är förväxlad, det har påverkat signalementet och polisen ignorerar honom och detta faktum. Det är hans hissgrej - nyckelvittnet förbises och det har fått konsekvenser. Tidningarna tycks köpa det som något relevant att lyfta fram.

Försvarstalet som lyder "jag sprang flera minuter efter GM och blev förväxlad".

Berömmelse vet jag inte. Vara viktig, av betydelse, snarare. Ja, visst kunde han dragit till med att ha närstuderat hela attentatet och GM själv, men vittnet SE som faktiskt inte har sett något av detta har tydligen en spärr här. Stollig, men inte bindgalen.

Att GM-SE, som pressas till att kontakta PU av anledningen att han upplever att signalementet träffar honom, så noga väljer att inte se GM är ett förhållande som är besvärligare att få grepp om.
Fast nu citerar du honom fel, så där säger han ju aldrig. I den senare versionen där han säger sig ha gjort språngmarschen flera minuter efter mordet, där säger han sig ju nu (se aprilförhöret) ha insett att han inte alls hade blivit förväxlad med mördaren. Det där var bara någonting han hade fått för sig, eftersom han tyckte att han själv verkade stämma in så bra på signalementet som gällde den där andre mannen i lång mörk rock och huvudbonad (han i "likvärdig utstyrsel") som vittnen faktiskt hade sett. I den här uppdaterade versionen (v2.0) är det alltså aldrig så att något vittne skall ha sett SE och uppfattat honom som mördaren.

Förväxlingen i SE:s berättelser förekommer bara i den tidiga versionen (v1.0), där mördaren fortfarande är den yngre barhuvade mannen i mörkblå täckjacka. Det är alltså när SE i den här första versionen (och av lite varierande anledning) springer in i gränden ganska snart efter skotten som vittnen skall ha sett honom och felaktigt uppfattat honom som (dvs. "förväxlat" honom med) mördaren.
Senast redigerad av Draifos 2024-01-24 kl. 09:12.
Citera
2024-01-24, 09:12
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Fast nu citerar du honom fel, så där säger han ju aldrig. I den senare versionen där han säger sig ha gjort språngmarschen flera minuter efter mordet, där säger han sig ju nu (se aprilförhöret) ha insett att han inte alls hade blivit förväxlad med mördaren. Det där var bara någonting han hade fått för sig, eftersom han tyckte att han själv verkade stämma in så bra på signalementet som gällde den där andre mannen i lång mörk rock och huvudbonad (han i "likvärdig utstyrsel") som vittnen faktiskt hade sett. I den här uppdaterade versionen (v 2.0) är det alltså aldrig så att något vittne skall ha sett SE och uppfattat honom som mördaren.

Förväxlingen i SE:s berättelser förekommer bara i den tidiga versionen (v1.0), där mördaren fortfarande är den yngre barhuvade mannen i mörkblå täckjacka. Det är alltså när SE i den här första versionen (och av lite varierande anledning) springer in i gränden ganska snart efter skotten som vittnen skall ha uppfattat honom själv som (dvs. "förväxlat" honom med) mördaren.
Ja det blev lite mer finlir, men även fel, i de senare (10 mars och framåt) förhören. I dem gör Engström sin språngmarsch ett par tre minuter efter mordet och när han kommer tillbaka så hör han ett vittne (Supervittnet) beskriva hans klädsel, till och med de stålbågade "Glenn Miller liknande" glasögonen nämns av detta vittne. I själva verket kom ju glasögonuppgiften från Mårten P.

Han använde inte ordet "förväxling" i förhören, däremot satte det sig hos kollegorna på Skandia (viktigt) men även folk i allmänhet, inklusive mig. Polisen verkade inte bry sig.
Senast redigerad av MrBarnaby 2024-01-24 kl. 10:06.
Citera
2024-01-24, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Man far iväg att tänka sig att både SE och ME var med i nån sådan gruppering.

Dom satsade allt på detta och åsidosatte att skaffa barn.

"The Americans"...... men töntigare på svenskt vis.

Medlemskap eller ej men tycker att det är intressant när Ortmark pratar om att "så många människor går omkring beväpnade" och uppgiften om skarpladdade revolvrar. Kanske fanns det en vapensamling som var "hetare" än den som WG hade.
Senast redigerad av Zabor 2024-01-24 kl. 09:34.
Citera
2024-01-24, 10:53
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Vem påstod att det inte skulle ge något att vända ut och in på SEs tidigare liv för att lösa mordet? Vem kom på att man borde misstänka SE? Det måste varit ett tvättäkta geni!

Ålandsmaggan löste MOP till slut!

Ja, utan Ålandskvinnan hade förhören av personalen på Skandia sannolikt inte blivit av.

23:19 hade inte varit känt. Inte heller att SE eventuellt var ut på kvällen, eller hur han var klädd, m.m.

Wiesbaden-lappen, det låsta kontoret, att han ofta jobbade över, att han struntade i kortdragningar, o.s.v.

Eller hade Irvell kommit SE på spåren ändå, där i april 1986?

Vem vet. En vacker dag hade han säkert blivit misstänkt. Det räcker ju med att ta en bulle på ett café intill.

Och då hade du säkert vevat om att, varför undersökte man inte SE, istället ...

Keps och handledsväska. Det är ju öppet mål, utbrister ursprungligen i en alternativ tidslinje.

Vore intressant att höra med den som tog över sommarstugan, om han hittat några hylsor eller dylikt.
Citera
2024-01-24, 11:27
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Fast nu citerar du honom fel, så där säger han ju aldrig. I den senare versionen där han säger sig ha gjort språngmarschen flera minuter efter mordet, där säger han sig ju nu (se aprilförhöret) ha insett att han inte alls hade blivit förväxlad med mördaren. Det där var bara någonting han hade fått för sig, eftersom han tyckte att han själv verkade stämma in så bra på signalementet som gällde den där andre mannen i lång mörk rock och huvudbonad (han i "likvärdig utstyrsel") som vittnen faktiskt hade sett. I den här uppdaterade versionen (v2.0) är det alltså aldrig så att något vittne skall ha sett SE och uppfattat honom som mördaren.

Förväxlingen i SE:s berättelser förekommer bara i den tidiga versionen (v1.0), där mördaren fortfarande är den yngre barhuvade mannen i mörkblå täckjacka. Det är alltså när SE i den här första versionen (och av lite varierande anledning) springer in i gränden ganska snart efter skotten som vittnen skall ha sett honom och felaktigt uppfattat honom som (dvs. "förväxlat" honom med) mördaren.

Jag hänvisar till det han berättar om i pressen i april. Han är förväxlad, polisen är helt ointresserad och signalementet blev fel.

Kvällsposten https://imgur.com/a/3tW9i1W exempelvis:

Han springer efter poliserna för att berätta om täckjackan. "Det är då vittnet ser honom, flera minuter efter mordet och lämnar ut signalementet till polisen".

Rubriker i Arbetet https://imgur.com/a/zYMgWC2:

Förväxlad med Palmes mördare? Viktigt vittne nonchaleras av polisen / Polisen struntar i mina uppgifter Besviket mordvittne: Jag var först på platsen

Han framhärdar ivrigt med förväxlingen?

Man kan inte skilja på förhör och uttalanden i media. Båda ingår ju i hans strategi. För jag antar att GM-SE inte ställer upp i tidningar för att han faktiskt är harmsen. Dessutom följer polisen det som skrivs.

Citat:
Du verkar vara inne på att han hade en färdig mediastrategi planerad redan vid tidpunkten för mordet, och i så fall måste han naturligtvis ha varit extremt förslagen och planerande. Men är det inte lättare att tänka sig som flera andra här är inne på, att han i efterhand justerade och anpassade sin egen berättelse vartefter ny information framkom i media?

Jag kan inte se någon tydlig sådan trend. Utan snarare att han säger lite vadsomhelst. Är det GM som ska rädda sig med en genomtänkt strategi, kunde man kanske förväntat sig att det han berättar skulle framstå som aningen sorterat och koherent?

Om man bara tar klocktittandet så varierar det han berättar samma dag i april i olika sammanhang. Och nu står han kl. 23.20 vid annonspelaren. Han hör två skott och rusar till mordplatsen. Osv.

Stolligt vittne eller GM och stolligt "vittne" i ett?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in