2024-01-23, 17:21
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Det är herr Engström och/eller krinsp Håkan Ström som nämner Glenn Miller i samband med beskrivandet av de stålbågade glasögonen.

Se där 10 mars beskriver SE själv sina glasögon som "Glenn Miller Liknande".

https://lennartremstam.blogspot.com/2015/05/stig-engstrom-forsta-forhor-fran.html

Tack för infon.
Citera
2024-01-23, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Det var SG. IM säger att taxin var där "direkt" och att någon hoppade ur. Sen kom en tjej springande: AH.

Frågan är vem personen som ÅL och en till ser passera Sveavägen är. Ännu en konstig grej.
AH beskriver ynglingen i sitt förhör den 3 mars, som iförd blå täckjacka och jeans. Denna yngling ser hon sitta och joxa vid OPs huvud tillsammans med LP, när AH stiger ur bilen. Så detta kan inte vara SG, eftersom han med sitt sällskap gick vidare till dansrestaurangen Albatross, efter stoppet på Sveavägen. Där kom man nämnligen inte in i jeans. Kavajtvång var det också. Kavaj gick det dock att hyra på stället, men inga byxor. Det är som du skrev i annat inlägg från bussen, "det gäller att känna till detaljer" och kanske inte alltid skjuta från höften!
Citera
2024-01-23, 17:29
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Du glömmer bort 2-olika-kläder-hypotesen.

Det bästa med Netflixserien.

Kolla den så är du med vad jag syftar på.

YN skulle inte gått igång på täckjackan i Netflixserien. Den saken är klar.

I Netflixserien byter GM-SE glasögon efter mordet för att komma bort från de "Glenn Miller Liknande" han hade vid mordet. En "delikatess" som gick mig spårlöst förbi då jag hade en felaktig uppfattning om vad "Glenn Miller Liknande" var.

Nu vet även jag att det avser glasögon med bara en tunn båge på översidan av glasen. Mitt gamla aningslös jag trodde det handlade om runda glasögon med tunna bågar runt om.
Citera
2024-01-23, 17:31
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Det är väl det där som retar mig i den här tråden.
Enligt flera (dig inkluderat verkar det som) måste man "uppfinna" ett påstående helt ur luften för att det ska kunna bokföras som lögn. Är det verkligen så ordet lögn generellt används?

Nja, jag undviker gärna begreppet "ljuga" i diskussioner här, eftersom det har ett "subjektivt rekvisit" i form av att göra något medvetet i syfte att förleda. Det går inte att kolla in i folks huvuden. Därför hellre bara "lämna oriktiga uppgifter" eller liknande.

Och jag tycker inte alls att jag är främmande för att uttrycka att SE gör det (lämnar oriktiga uppgifter) i de turer jag är mer insatt i och som går att säga mer om än ruschen.

Språngmarschen har jag ingen tydlig uppfattning om. Om han tar ett steg och sedan berättar att han kutade till korsningen så får väl det kallas lögn. Men det spelar inte så stor roll, uppenbarligen tycks han lämna oriktiga eller sliriga uppgifter i vissa avseenden, det är ostridigt. Den intressanta frågan är om han var på plats och gjorde något liknande åtminstone en ansats till att kuta in i gränden. För har han helt och fullkomligt hittat på ruschen (och annat på platsen), utan något korrelat i verkligt skeende, så blir saken lite mer brännande.

Citat:
Om jag vinner 14 kr på lotto, men berättar för min omgivning att det rör sig om 14 mkr.
Är det en överdrift eller lögn enligt dig?

För att hålla oss till MOP.

Engström kom fram (i egenskap som varande) till mordplatsen ca 1 min efter mordet.
Han går ett varv runt de individer som håller på med HLR. Han tittar in mot Tunnelgatan och ser en individ stå där och stirra. Engström vänder bort blicken en stund och plötsligt är "mannen i gränden" borta. Engström tar några kliv in på Tunnelgatan, men ångrar sig snabbt.
Efter några sekunder väljer han att avlägsna sig från platsen och fortsätter att titta på håll.

Om vi korrelerar det (uppgiften om språngmarschen) med hans förhör.
Är det då en lögn eller en överdrift?
Citera
2024-01-23, 17:32
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Tjänstgöring. Befälsskola, plutonchefsskola. Korpral, furir, sergeant. Enligt detta dokument från KATF har han även förordnats till kapten: https://imgur.com/a/CjpjWt7

Får ganska goda betyg och vitsordet "har begagnat sig av förstånd". Eller om det är av något annat stånd, ser ej.
Det är väl en ruta för bland annat "anstånd" den bleka texten står i?
På raden ovanför står också ordet "anstånd".
Tolkningen borde väl vara "Har begagnat sig av anstånd"?

SEs betyg ökar med åren och landar på X-8-8 där X torde vara 10 eller högsta betyg.

.

Funkar ej att kolla på värnpliktskortet just nu.

Men, ja, det kanske är som du säger.

Dock, att "begagna sig av anstånd" strider mot min språkkänsla. Anstånd beviljas, medges eller liknande. Jag har dock inte full insikt i femtiotalets kurialstil.
Citera
2024-01-23, 17:37
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Men om det inte förekom någon språngmarsch, hur kunde han då bli förväxlad med GM?

Hävdar han inte detta under 6 års tid?

1992 menar han på att det till och med gick ut ett rikslarm efter honom ... KG verkar ha fått ett signalement som erinrar om SE.

Är "jag blev förväxlad med gärningsmannen" hans väg till uppmärksamhet i tidningarna?

Jag vet inte hur man ska se det, men det är den sak han upprepat tjatar om i media. Han var mycket tidigt på mordplatsen, han är förväxlad, det har påverkat signalementet och polisen ignorerar honom och detta faktum. Det är hans hissgrej - nyckelvittnet förbises och det har fått konsekvenser. Tidningarna tycks köpa det som något relevant att lyfta fram.

Citat:
För egen del tycker jag mer det låter som en beståndsdel i ett försvarstal.

Försvarstalet som lyder "jag sprang flera minuter efter GM och blev förväxlad".

Citat:
Är "jag såg ingenting av händelsen" och "jag såg inget av GM" hans väg till berömmelse?

Berömmelse vet jag inte. Vara viktig, av betydelse, snarare. Ja, visst kunde han dragit till med att ha närstuderat hela attentatet och GM själv, men vittnet SE som faktiskt inte har sett något av detta har tydligen en spärr här. Stollig, men inte bindgalen.

Att GM-SE, som pressas till att kontakta PU av anledningen att han upplever att signalementet träffar honom, så noga väljer att inte se GM är ett förhållande som är besvärligare att få grepp om.

Citat:
Frågan är varför han inte "modiferade" denna sanning, som med allting annat ...
Citera
2024-01-23, 17:39
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Nja, jag undviker gärna begreppet "ljuga" i diskussioner här, eftersom det har ett "subjektivt rekvisit" i form av att göra något medvetet i syfte att förleda. Det går inte att kolla in i folks huvuden. Därför hellre bara "lämna oriktiga uppgifter" eller liknande.

Och jag tycker inte alls att jag är främmande för att uttrycka att SE gör det (lämnar oriktiga uppgifter) i de turer jag är mer insatt i och som går att säga mer om än ruschen.

Språngmarschen har jag ingen tydlig uppfattning om. Om han tar ett steg och sedan berättar att han kutade till korsningen så får väl det kallas lögn. Men det spelar inte så stor roll, uppenbarligen tycks han lämna oriktiga eller sliriga uppgifter i vissa avseenden, det är ostridigt. Den intressanta frågan är om han var på plats och gjorde något liknande åtminstone en ansats till att kuta in i gränden. För har han helt och fullkomligt hittat på ruschen (och annat på platsen), utan något korrelat i verkligt skeende, så blir saken lite mer brännande.

Ja.

Jag delar uppfattningen om att ordet "ljuga" kommer med ett bagage och att jag därmed hellre använder uttryck som "felaktiga uppgifter". Dock tenderar jag att addera ordet "medvetet" här.

Visst. Jag kan inte "kolla in i Engströms huvud", men i vissa fall är det bara så solklart och uppenbart att han drar till med fullständiga tokigheter. Allt precis innan ankomsten till mordplatsen (klocktittandet etc) anser jag vara obestridbart att det rör sig om rent hitte-på.

Och ja. Det intressanta idag är om han över huvud taget var där (i egenskap som varande) och om hans utsaga har någon grund i faktiska händelser.

Vi är eniga och det finns ingen anledning att stampa mer här.

God kväll.
Citera
2024-01-23, 17:42
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quggel
Han kan ju ha sagt fel första gången.

Skulle vi inte sluta tramsa?

Höj nivån för fan!

Har han sagt fel till alla de personer som minns alternativa versioner av språngmarschen?
Hur kan personer som inte har någon koppling till varandra minnas samma sak?
Citera
2024-01-23, 17:43
Medlem
Citat:
Detta stämmer inte alls med vad övriga vittnen säger. IM säger att HJ var där direkt, och bilen står där när LL svänger runt och parkerar framför efter 45 sekunder.

Ingen av ungdomarna uppfattade något av dådet, medan HJ såg det bakom sig. Inte så lätt att veta vilken gata det var då, bara för att vi har ältat namnen i 38 år och kan Googla. De här taxichaufförerna var av ett alert virke som inte tillverkas idag ...
HJ såg dådet bakom sig. Det innebär, eftersom han kommer körande Sveavägen söderut, att han passerat korsningen Sveavägen/Tunnelgatan och är på väg mot nästa korsning Sveavägen/Apelbergsgatan när han ser dådet. Hade han varit i korsningen Sveavägen/Tunnelgatan, så hade han sett dådet till vänster om sig och inte bakom sig.
Alltså gör han, precis som han säger, U-svängen vid Apelbergsgatan.
Detaljerna Dalulven, det gäller att vara noga med detaljerna.......HJ såg dådet bakom sig
Citera
2024-01-23, 17:45
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Funkar ej att kolla på värnpliktskortet just nu.

Men, ja, det kanske är som du säger.

Dock, att "begagna sig av anstånd" strider mot min språkkänsla. Anstånd beviljas, medges eller liknande. Jag har dock inte full insikt i femtiotalets kurialstil.

Rutan där texten står verkar inte handla om vitsord i alla fall.

När det gäller "anstånd" verkar din språkkänsla inte svika dig om man får tro på Google.

Edit: Det är suddat och ändrat i första radens slut där anstånd beviljats till 1955.
Tjänstgöringen påbörjas 1954 och den suddiga texten skall nog tydas:
"Ej begagnat sig av anstånd". Ordet "Ej" är klockrent enligt gamla skrivstilen.

SE har således först beviljats anstånd, men av okänd anledning ej begagnat sig av det och påbörjat utbildningen tidigare? Går det att tolka så?

Edit: https://imgur.com/a/2FXNl5f
Senast redigerad av ursprungligen 2024-01-23 kl. 18:08.
Citera
2024-01-23, 17:52
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Varför skulle det komma fram att vapensamlaren fixade fram ett vapen till sin vän Engström?

Du verkar överdriva allt och pratar som om det är hela världen om någon gör något olagligt...

Jag kanske överdriver, men vi talar här inte om att utan kvitto anlita någon för ett altanbygge, utan om grovt vapenbrott och en socialt väletablerad individ i karriären. Det kan vara du som underskattar ett sådant tilltags dignitet.

Det är självklart att samlaren å det grövsta äventyrar hela sin samling och hobby om han skaffar illegala Magnumrevolvrar till folk i grannskapet. Risken att någon får nys om att SE går omkring med ett stort otympligt vapen, inklusive på arbetsplatsen, och anmäler det är givetvis överhängande.

Citat:
Tror du att GM hämtade sitt licensvapen och mördade Palme...Då skulle ju han få sitta i fängelse och aldrig mer få skjuta i sin klubb !

Ja, jag tror att det mycket väl kan vara så att GM använt ett eget och registrerat vapen vid attentatet. Hade han ett val, hade han nog valt det oregistrerade.

En uppfattning jag har om personen GM är att han var tämligen likgiltig inför sin personliga framtid.

Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Som jag har skrivit innan..

Du verkar tro att Engström inte kan vara en "ensam galning" för du känner hans psyke...!

Är det så ?

Att du tror att du liksom känner CA lite bättre än SE....?

Betydligt mer är känt om personen SE än om hans motpol personen CA. Och det av skälet att de befann sig på varsin ytterkant av skalan extrovert - introvert. Då blir det så.

Så, nej.

Jag tror att SE är osannolik som GM eftersom inget ännu kommit fram som pekar på tendenser hos honom man i sådana fall gärna hade velat se. Dådet kommer ur tomma intet, som en blixt från en klar himmel. Och ja, som vanligt, det kan såklart inte uteslutas.
Citera
2024-01-23, 17:58
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Jag kanske överdriver, men vi talar här inte om att utan kvitto anlita någon för ett altanbygge, utan om grovt vapenbrott och en socialt väletablerad individ i karriären. Det kan vara du som underskattar ett sådant tilltags dignitet.

Det är självklart att samlaren å det grövsta äventyrar hela sin samling och hobby om han skaffar illegala Magnumrevolvrar till folk i grannskapet. Risken att någon får nys om att SE går omkring med ett stort otympligt vapen, inklusive på arbetsplatsen, och anmäler det är givetvis överhängande.

Ja, jag tror att det mycket väl kan vara så att GM använt ett eget och registrerat vapen vid attentatet. Hade han ett val, hade han nog valt det oregistrerade.

En uppfattning jag har om personen GM är att han var tämligen likgiltig inför sin personliga framtid.

Betydligt mer är känt om personen SE än om hans motpol personen CA. Och det av skälet att de befann sig på varsin ytterkant av skalan extrovert - introvert. Då blir det så.

Så, nej.

Jag tror att SE är osannolik som GM eftersom inget ännu kommit fram som pekar på tendenser hos honom man i sådana fall gärna hade velat se. Dådet kommer ur tomma intet, som en blixt från en klar himmel. Och ja, som vanligt, det kan såklart inte uteslutas.

Den "eleganta lösningen" är väl att WG var materialförvaltare för Stay Behind och hade kassunvis med illegala ospårbara amerikanska magnumrevolvrar i källaren i Täby? Revolvrar WG saturerade grannskapet med?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in