2024-01-23, 09:10
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Men där handlar det väl mer om den där agnosticismen, att allting skulle vara väldigt osäkert och/eller att det aldrig går att veta någonting. Man ser ofta att någon tycker att händelseförloppet är oklart, och att de skulle vilja ha mer information för att kunna bilda sig en uppfattning om hur det här har gått till. De menar att det kan vara si och det kan vara så och det kan vara precis hur som helst, men jag har aldrig sett någon som säger sig faktiskt tro att SE sprang efter poliserna.

Nja...."agnosticismen" rör mer skuldfrågan.
Där saknar även jag en bestämd åsikit.

Att Stig kommer med felaktiga uppgifter (medvetet) anser ju mer eller mindre alla MOP-intresserade vara ett faktum. Sedan har vi då ett fåtal undantag. Tex de jag har redan har nämnt. Det finns en annan individ som fick ett avsnitt i Palmepodden också..Någon Christian från Lund. Hans tes är mer eller mindre att Engström talar sanning. Men överlag är det en sällsynt åsikt.
Citera
2024-01-23, 09:12
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quggel
Jaha, du kanske har otur när du tänker.

Han kan springa efter GM och ÄVEN springa efter poliserna för att justera ett signalement. Springer han efter poliserna så springer han i riktning GM och därmed efter GM.

Eller så har du hakat på tramsnivån som generellt härjar i tråden?
Vad är nästa påstående? Att han sprang för att köpa korv?

Språngmarschen enligt föhör sker fortfarande sådär 3 minuter efter mordet.
Polisen är på plats. Så varför i helvete skulle Stig kuta iväg för att jaga GM?

Vad alls i materialet skulle få någon att komma fram till denna slutsats?

Höj nivån tack.
Citera
2024-01-23, 09:18
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
SE erbjöd en alternativ förklaring till de som insåg att det var honom som flera vittnen hade uppfattat som gärningsmannen. Polisen som menade att mördaren "hade ett annat namn" kunde därmed avföra honom från utredningen. Med facit i hand låter det naturligtvis märkligt, men man får tänka på att det var andra tider då och uppenbarligen fungerade det ju. Här ur en intervju med en tidigare spaningsledare:
– Utan tvekan blev Engström sedd av andra som trodde att han var gärningsmannen. Det var ju därför han själv ringde dagen efter och sade att "det är jag som pekas ut som den flyende".
https://www.svd.se/a/Ade79E/olvebro-engstrom-bara-flamsade-runt

Om det fungerade eller inte är okänt, eftersom han aldrig blev utpekad av något vittne (trots all ivrig exponering).

Det intressanta är nog att fundera på vad GM-SE med alla sina strategier tänkte på förhand om att som sin räddning vid synnerligen tänkbara utpekanden ha en påhittad rusch i gränden flera minuter efter GM.
Citera
2024-01-23, 09:21
Medlem
quggels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Eller så har du hakat på tramsnivån som generellt härjar i tråden?
Vad är nästa påstående? Att han sprang för att köpa korv?

Språngmarschen enligt föhör sker fortfarande sådär 3 minuter efter mordet.
Polisen är på plats. Så varför i helvete skulle Stig kuta iväg för att jaga GM?

Vad alls i materialet skulle få någon att komma fram till denna slutsats?

Höj nivån tack.

Försök sätta dig in i situationen. En man ligger blodig på gatan, hans fru är chockad, livräddning pågår. Kanske inte alla beslut och uttalanden i en sådan situation är helt rationella. Man kanske känner sig maktlös och vet inte vad man ska göra och om man överhuvudtaget kan hjälpa till. Det kan mycket väl gå 3 minuter av kaos och massor av tankar som snurrar och beslutet att springa i en viss riktining, av fler än ett skäl.
Citera
2024-01-23, 09:28
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
"Konstnärlig och faktuell frihet" kanske vi kan bokföra under variabeln "lögn"?

Nja, det kan finnas grader och glidningar. Om det inte förekommit överhuvudtaget något språngmarschliknande, inte minsta ansats, ja, är det en lögn.

Citat:
Jag har ingen aning (därmed mina senaste inlägg) varför han väljer att skjuta på språngmarschen tills efter polisen har kommit. Det stämmer som sagt inte in med resterande upplägg som verkar handla om att bli förväxlad. Det är uppenbarligen viktigt för honom att berätta om att han gick längst ut på trottoaren, att han sneddar in vid Götabanken, att han är framme vid mordplatsen 5-6 sekunder efter skotten och att det är hans signalement som har gått ut. Men själva språngmarschen ska ske sådär 3 min senare.....

Obegripligt oavsett skuldfrågan.

Ja, men eftersom GM-SE pysslar med att rädda sig och vittnet SE med att stolla sig, så pekar det här att han tycks berätta lite vadsomhelst och så vidare i en ganska tydlig riktning. Enligt min uppfattning.
Citera
2024-01-23, 09:39
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Det går att tolka det som om LP sett LJ i gränden, vilket tyder på att det gick att titta längs den gula linjen även från mordplatsen. Där har L Larsson missat lite i sin bok, där han utgår ifrån att det inte var möjligt.

LJ kan ha missat att något vittne på mordplatsen tittade upp mot honom då ljusförhållandena på platsen var allt annat än optimala.

Så är det. Men LP rapporterar in sin iakttagelse senare, när LJ redan är känd? Dessutom är tidsangivelsen belagd med frågetecken.

Den närsynte grafikern ger exakt rätt tidsangivelse, och prickar in exakt var LJ befann sig långt innan journalister, och ens de i utredningen, visste om det.

Måste ha varit bra kräm i de där Glenn Miller-brillorna, som hans fru aldrig hade sett honom bära.

Långben har sina jordnötter. Bamse sin dunderhonung. Bond sin Vodka Martini och Stig sin whiskey ...
Citera
2024-01-23, 09:42
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quggel
Försök sätta dig in i situationen. En man ligger blodig på gatan, hans fru är chockad, livräddning pågår. Kanske inte alla beslut och uttalanden i en sådan situation är helt rationella. Man kanske känner sig maktlös och vet inte vad man ska göra och om man överhuvudtaget kan hjälpa till. Det kan mycket väl gå 3 minuter av kaos och massor av tankar som snurrar och beslutet att springa i en viss riktining, av fler än ett skäl.

Men om vi stryker tramset och faktiskt återgår till något som möjligtvis kan spegla en verklighet så har vi fortfarande en rad olika uttalanden från Engström som inte går att förena.

Han kan inte både springa direkt när han kommer fram och efter 3 min.
Eller argumenterar du för 2 st språngmarscher?

Eller är det 1 språngmarsch med flera incitament?
Han springer för att jaga GM, korrigera ett felaktigt signalement, lämna ett signalement från LP, berätta om mannen i gränden och samtidigt leta efter ambulans?
Citera
2024-01-23, 09:45
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Så är det. Men LP rapporterar in sin iakttagelse senare, när LJ redan är känd? Dessutom är tidsangivelsen belagd med frågetecken.

Den närsynte grafikern ger exakt rätt tidsangivelse, och prickar in exakt var LJ befann sig långt innan journalister, och ens de i utredningen, visste om det.

Måste ha varit bra kräm i de där Glenn Miller-brillorna, som hans fru aldrig hade sett honom bära.

Långben har sina jordnötter. Bamse sin dunderhonung. Bond sin Vodka Martini och Stig sin whiskey ...

Det märks var du hittar din intellektuella näring. SE hade glasögon, men det har du svårt att ta till dig.
Citera
2024-01-23, 09:47
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Nja, det kan finnas grader och glidningar. Om det inte förekommit överhuvudtaget något språngmarschliknande, inte minsta ansats, ja, är det en lögn.

Det är väl det där som retar mig i den här tråden.
Enligt flera (dig inkluderat verkar det som) måste man "uppfinna" ett påstående helt ur luften för att det ska kunna bokföras som lögn. Är det verkligen så ordet lögn generellt används?

Om jag vinner 14 kr på lotto, men berättar för min omgivning att det rör sig om 14 mkr.
Är det en överdrift eller lögn enligt dig?

För att hålla oss till MOP.

Engström kom fram (i egenskap som varande) till mordplatsen ca 1 min efter mordet.
Han går ett varv runt de individer som håller på med HLR. Han tittar in mot Tunnelgatan och ser en individ stå där och stirra. Engström vänder bort blicken en stund och plötsligt är "mannen i gränden" borta. Engström tar några kliv in på Tunnelgatan, men ångrar sig snabbt.
Efter några sekunder väljer han att avlägsna sig från platsen och fortsätter att titta på håll.

Om vi korrelerar det (uppgiften om språngmarschen) med hans förhör.
Är det då en lögn eller en överdrift?
Citera
2024-01-23, 09:49
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Men där handlar det väl mer om den där agnosticismen, att allting skulle vara väldigt osäkert och/eller att det aldrig går att veta någonting. Man ser ofta att någon tycker att händelseförloppet är oklart, och att de skulle vilja ha mer information för att kunna bilda sig en uppfattning om hur det här har gått till. De menar att det kan vara si och det kan vara så och det kan vara precis hur som helst, men jag har aldrig sett någon som säger sig faktiskt tro att SE sprang efter poliserna.
Du får lägga till mig på listan.

Jag tror på fullaste allvar att SE lufsade bort till Bohemia efter att de första poliserna lämnat mordplatsen.
Citera
2024-01-23, 09:52
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Så ingen annan som tittade i gränden då?

Och säger han att ingen tittat eller är de ett antagande du gör?

Nu svarade du på ett inlägg från Dalulven. Antagligen är det något han hittat på som vanligt och inte går att relatera till fakta.
Citera
2024-01-23, 10:15
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Nja...."agnosticismen" rör mer skuldfrågan.
Där saknar även jag en bestämd åsikit.

Att Stig kommer med felaktiga uppgifter (medvetet) anser ju mer eller mindre alla MOP-intresserade vara ett faktum. Sedan har vi då ett fåtal undantag. Tex de jag har redan har nämnt. Det finns en annan individ som fick ett avsnitt i Palmepodden också..Någon Christian från Lund. Hans tes är mer eller mindre att Engström talar sanning. Men överlag är det en sällsynt åsikt.
Agnosticism är nog en bra beskrivning, men gunnarwallande kanske passar ännu bättre. Och det återkommer ju i varje detalj här, inte bara i det du kallar skuldfrågan. Det är alltså som att det skulle finnas en inbyggd osäkerhet i just Palmemordet som gör att det på något sätt skiljer ut sig från alla andra historiska händelser. Som av någon slags märklig princip helt omöjligt att ha någon uppfattning om när SE stämplade ut, omöjligt att veta om han pratade med Lisbeth eller inte, omöjligt att veta i vilket moment han sprang in i gränden (om han nu ens gjorde det) osv. osv. Det är som att det helt enkelt skulle vara omöjligt att överhuvudtaget kunna bilda sig någon uppfattning om vad som hände den där kvällen. Som att man hoppar omkring från tuva till tuva i dimman, och aldrig riktigt lyckas knyta ihop säcken (om det nu ens är det man vill). Jag tycker att Lena Andersson förklarar det här bra. Hon är kritisk till den här relativismen och "gungfly-attityden", där det går ut på att "det kan vara så och det kan vara så, och det kan vara allt samtidigt". Lyssna här 8:30 in i inslaget:
Palmemordet - Lena Andersson om mordgåtan - Kobra SVT 2015
https://youtu.be/m9o6UoiBZlU?t=510
Senast redigerad av Draifos 2024-01-23 kl. 10:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in