2024-01-23, 18:12
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
När jag var litet barn. Så hamnade jag en gång i ett trängt läge med en äldre kille. Han slog mig inte, han hotade mig inte. Men han var på ett visst sätt som fick mig att känna mig väldigt rädd för honom. Oberäknelig. Psykningar. Jag insåg att "om han vill kan han spöa skiten ur mig". Så jag blev följsam i när han sa att han skulle ha pengar av mig. Jag sa ifrån lite försiktigt och då blev han svart i ögonen, så jag gav honom de pengar han ville ha. För jag insåg att rånad/av med pengarna skulle jag bli hur som helst. Frågan var om jag skulle få styrk på kuppen också eller inte.

jag tänker att målsägande var i liknande trängt läge, pga. att hon är en kvinna mot en mycket starkare man. Till en början är hon modig (och tror säkert att Vi*king ska sluta) och säger "nej", puttar bort Vi*king etc. Men när hon märker att han skiter i det, att han fortsätter ändå. Och hon inser att han har fysiskt övertag. Så blir hon rädd. Och inser att om hon gör mer motstånd, så kommer hon kunna bli rejält skadad. Våldtagen fattar hon att hon kommer bli ändå, men hur pass skadad hon kommer bli beror på om hon gör motstånd eller inte...

Rädslan beror på att det är en fysiskt starkare person som visar att denna har makten. Våldskapital.

Hoppas det blev tydligare för dig nu?

Så nu jämför du tjejen med ett barn. Och sedan undrar jag varför du bjöd in den där äldre killen i ditt hem och försatte dig i det där trånga läget? Nästa fråga som uppstår är varför du jämför den ensidiga handlingen att ge pengar till någon med den ömsesidiga handlingen att ha sex med varandra? Vad menar du att vi ska tro att din förövare trodde att du skulle få ut av att ge honom pengar?

Din jämförelse är så vriden och patetiskt att den i sig är ett bevis på hur rätt Viking har i detta.

Kvinnan är i sverige eliten i en självförsvarssport. På vilka grunder påstår du att han är mycket starkare än henne? Eller är det något du hittat på själv bara för att försöka få ihop din vridna "liknelse"?

Visade han sitt "våldskapital" genom att smeka henne, menar du?

Till och med tjejen själv säger att hon agerade på ett sätt som gjorde att han nog trodde att hon var med på att ha sex. Inte ens enligt henne själv handlar det alltså om att han försökte tilltvinga sig sex. Han signalerade att han ville ha sex, och hon signalerade tillbaka, om än initialt lite motsträvigt, att hon var med på det.
Citera
2024-01-23, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Så nu jämför du tjejen med ett barn. Och sedan undrar jag varför du bjöd in den där äldre killen i ditt hem och försatte dig i det där trånga läget? Nästa fråga som uppstår är varför du jämför den ensidiga handlingen att ge pengar till någon med den ömsesidiga handlingen att ha sex med varandra? Vad menar du att vi ska tro att din förövare trodde att du skulle få ut av att ge honom pengar?

Din jämförelse är så vriden och patetiskt att den i sig är ett bevis på hur rätt Viking har i detta.

Kvinnan är i sverige eliten i en självförsvarssport. På vilka grunder påstår du att han är mycket starkare än henne? Eller är det något du hittat på själv bara för att försöka få ihop din vridna "liknelse"?

Till och med tjejen själv säger att hon agerade på ett sätt som gjorde att han nog trodde att hon var med på att ha sex. Inte ens enligt henne själv handlar det alltså om att han försökte tilltvinga sig sex. Han signalerade att han ville ha sex, och hon signalerade tillbaka, om än initialt lite motsträvigt, att hon var med på det.
Våldskapital är viktigt i sådana här sammanhang. Det är väl det enda relevanta med hans liknelse hur han blev rånad. Men hur lång tid tar ett rån? Inte många sekunder. En våldtäkt på två timmar där det inte finns några tydliga skäl att frukta fysiskt våld och där det säkert finns grannar som kan vara där på 3 sekunder om hon skriker?
Citera
2024-01-23, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av reservkonto1234
Ja, självklart ska man bete sig annorlunda om man blir jagad av en aggressiv björn än om man blir våldtagen av en människa. Björnar brukar inte gå till attack om de inte har synnerligen goda skäl, t ex om nån stört deras ungar eller liknande. Varför har det någon betydelse, menar du?

Jag är inte ute efter att såga henne utan för att förstå hur domstolen resonerar. Det känns som om de två timmarna hon påstår att hon blivit våldtagen och att hon haft möjlighet att gå därifrån, strider mot att hon skulle ha varit alltför rädd för att göra något. Jag kan förstå hur en attack som tar 20 sekunder eller nåt kan göra att man blir paralyserad. Men två timmar? Med grannar tillgängliga för undsättning bara ett skrik bort. Jag vet inte riktigt...

Hjärnan. Den fantastiska hjärnan. Som inte förstår skillnaden på en farlig björn (med ungar) eller en full och kåt Vi*king som inte tar ett "nej". Rädslan och stressreaktionen blir densamma...

Det är först där på morgonen hon verkar vara så pass modig och samlad igen (hon var modig även på natten när hon säger "nej" osv.) att hon lyckas få ut honom ur sitt hem. Förmodligen först då hon inte är i det påtagliga stressläge hon tycks ha varit i under våldtäkten där hon lyder Vi*kings/björnens minsta vink, för att slippa bli mer skadad (än vad hon blir). Först på morgonen hon har mod att få ut honom ur sitt hem, kanske för att han då är lyhörd för hennes ihop-pressade ben (enligt båda versioner). Det var han ju inte på natten enligt hennes version.

Domstolar har historiskt (för inte allt för länge sedan) dömt ut våldtäktsoffer. Ifrågasatt klädval och allt. Då kallades rättegångar för "den andra våldtäkten", där offret verkligen led och blev själsligt våldtagen av dömande frågor. Rättsväsendet har fått en tillrättavisning kring detta och har numera gott om kunskap om hur våldtäktsoffer kan reagera. Givetvis ställer de frågor. Och målsägande har givit trovärdiga svar som stämmer överens med den kunskap de har om hur offer kan reagera.

Och vi ska nog vara glada över att domstolar har denna kunskap numera. Jag har läst domar etc. som är över 20 år gamla, där offer som har sargade underliv (efter att bla. ha våldtagits med hårda föremål som inte har i en vagina att göra) ändå inte fått upprättelse. Men ändå "själsligt våldtagits" i en rättegångssal = utsatts för "den andra våldtäkten". Medans förövarna går fria och kan försätta andra offer i liknande skador....
Citera
2024-01-23, 18:33
Medlem
Citat:
Hjärnan. Den fantastiska hjärnan. Som inte förstår skillnaden på en farlig björn (med ungar) eller en full och kåt Vi*king som inte tar ett "nej". Rädslan och stressreaktionen blir densamma...
Din hjärna kanske. Min är kapabel att förstå det. Den är kort och gott en analytisk maskin, precis som de flesta andras. Vad är det som är så fel med din hjärna, att den inte får dig att springa iväg när nån försöker våldta dig?
Citera
2024-01-23, 18:34
Medlem
Citat:

Kom igen nu, hur kan du på allvar mena att hennes NEJ och att knipa ihop benen försöka få bort hans hand och ben mellan sina ben är att vara Lite motsträvig. Det som händer sen har hon beskrivit som att hon inser vad som håller på att hända, blir paralyserad och försöker stå ut med situationen. Viking bekräftar ju t o m att anledningen till att han inte levererar är ju att skyller ifrån sig på BO (som rör sig fel). Nånstans i fylle- och kåtdimman märker nog Viking vad f-n han håller på med.

Det lilla vi vet om Viking är att han håller på med MMA och att han enligt Vikings pappas FB höll på med judo redan 2010. Han verkar alltså hållit på med kampsporter under lång tid. Vi vet heller inte hur lång och tung han är. BO beskriver det som att han i början lägger sig på henne och är tung. Men det vi med stor sannolikhet kan konstatera är att han var påtagligt berusad (vin-balle), kåt och målfokuserad/beräknande (Han hade enkelt kunnat ta spårvagnen hem istället för att ragga sovplats hos BO). Som jag skrivit tidigare är min gissning att Viking har problem med alkohol och när han tappar kontrollen/spärrarna blir hans omdöme kraftigt begränsat.
Det bekräftas ju också av att han på morgonen 4-5 timmar senare när han nyktrat till lite förstår NEJ-signalen.
Citera
2024-01-23, 18:41
Medlem
Citat:

Nope. Jag jämför vem som har mest våldskapital. Av en kvinna eller en stark manlig MM-fighter. Den som är underlägsen (kvinnan) i våldskapital kommer alltid vara i ett utsatt läge om den med mer våldskapital (den staka manliga MMA-fightern) visar sig vara oberäknelig och inte lyssnar på den svagare kvinnans "nej" och hennes gränser. Då kommer den svagare av dem två bli rädd för den starkare av dem två, då den starkare har mer våldskapital.

Våldskapitalet visar han genom att han är uppenbart starkare än henne.
Rädslan för hans våldskapital uppkommer när han inte lyssnar på hennes "nej"/när hon puttar bort honom osv.

Blev det tydligare nu?
Citera
2024-01-23, 18:45
Medlem
Citat:
Din hjärna kanske. Min är kapabel att förstå det. Den är kort och gott en analytisk maskin, precis som de flesta andras. Vad är det som är så fel med din hjärna, att den inte får dig att springa iväg när nån försöker våldta dig?

Allas hjärnor fungerar så. Även din. Även du har en HPA-axel.
Läs gärna om HPA-axeln och om stressreaktioner.

Det är nämligen uppenbart för mig när jag läser förhören med målsägande att hon var i ett stressläge där det började handla om överlevnad, när Vi*king inte hörsammade hennes protester.
Citera
2024-01-23, 18:46
Medlem
Citat:
Nope. Jag jämför vem som har mest våldskapital. Av en kvinna eller en stark manlig MM-fighter. Den som är underlägsen (kvinnan) i våldskapital kommer alltid vara i ett utsatt läge om den med mer våldskapital (den staka manliga MMA-fightern) visar sig vara oberäknelig och inte lyssnar på den svagare kvinnans "nej" och hennes gränser. Då kommer den svagare av dem två bli rädd för den starkare av dem två, då den starkare har mer våldskapital.

Rädslan för hans våldskapital uppkommer när han inte lyssnar på hennes "nej"/när hon puttar bort honom osv.

Blev det tydligare nu?
Du vill få din story att hänga ihop och drar till med efterhandskonstruktioner.
Citera
2024-01-23, 18:48
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Våldskapital är viktigt i sådana här sammanhang. Det är väl det enda relevanta med hans liknelse hur han blev rånad. Men hur lång tid tar ett rån? Inte många sekunder. En våldtäkt på två timmar där det inte finns några tydliga skäl att frukta fysiskt våld och där det säkert finns grannar som kan vara där på 3 sekunder om hon skriker?

Fast jämförelsen är helt off. Det finns inga liknelser. Hon är inget barn. Han har inte gett något som helst uttryck för att besitta någon våldskapital. Det är något som trollen i tråden har hittat på. Inte heller har hon har gett uttryck för att han gjort det. Hon bjöd in honom inte bara att sova över i hans lägenhet, utan också i hans säng. Bjöd barnet i liknelsen in den äldre killen till sitt barnrum, och skedde rånet där inne? Var barnet svensk mästare i självförsvarssporten Judo?
Citera
2024-01-23, 19:00
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Nope. Jag jämför vem som har mest våldskapital.

Jo, du försöker jämföra våldskapital genom att förminska en svensk kvinnlig mästare i judo till ett barn!

Men det finns inga tecken överhuvudtaget på att Viking skulle besitta något våldskapital alls. Och ännu mindre något sådan i större utsträckning än en elitutövare av självförsvarssporten judo!

Citat:
Av en kvinna eller en stark manlig MM-fighter.

Varför hittar du på att han är stark och en MM-fighter? Han har registrerats på en nybörjakurs i Jiu-Jitsu, gick han den ens? Jiu-Jitsu är en vidareutveckling av Judo, där tjejen råkar tillhöra sverige-eliten. Men det låtsas du inte om. Istället ljuger du ideligen om att han är en MMA-fighter, vilket är en ren lögn.

Citat:
Den som är underlägsen (kvinnan) i våldskapital kommer alltid vara i ett utsatt läge om den med mer våldskapital (den staka manliga MMA-fightern) visar sig vara oberäknelig och inte lyssnar på den svagare kvinnans "nej" och hennes gränser. Då kommer den svagare av dem två bli rädd för den starkare av dem två, då den starkare har mer våldskapital.

I detta fallet har vi alltså en kvinna som är elitidrottare i Judo, och en man som är nybörjare i Jiu-Jitsu. Det är helt uppenbart att det här är kvinnan som besitter ett mycket större våldskapital än mannen.

Citat:

Våldskapitalet visar hon genom att hon är uppenbart starkare än honom. Genom att hon är den som har kontrollen. Genom att hon är den som bestämmer. Hon bestämmer om han får komma in eller inte. Hon bestämmer vart han skall sova. Hon bestämde att han fick ha sex med henne, osv.

Blev det tydligare nu?
Citera
2024-01-23, 19:01
Medlem
Citat:
Du vill få din story att hänga ihop och drar till med efterhandskonstruktioner.

Jaså? Intressant att du tror dig veta bättre än mig vad jag gör och varför...

Jag utgår i övrigt kring vad som framgår av FUP och dom gällande fallet som denna tråd handlar om. Och kopplar det till min förförståelse om saker och ting: egna upplevelser/andras upplevelser/en rätt bred och djup kunskap om hur människans hjärna fungerar osv. Så nej, ägnar mig inte åt "efterhandskonstruktioner" eller något annat av det du påstår.
Citera
2024-01-23, 19:05
Medlem
Citat:
Jo, du försöker jämföra våldskapital genom att förminska en svensk kvinnlig mästare i judo till ett barn!

Men det finns inga tecken överhuvudtaget på att Viking skulle besitta något våldskapital alls. Och ännu mindre något sådan i större utsträckning än en elitutövare av självförsvarssporten judo!

Varför hittar du på att han är stark och en MM-fighter? Han har registrerats på en nybörjakurs i Jiu-Jitsu, gick han den ens? Jiu-Jitsu är en vidareutveckling av Judo, där tjejen råkar tillhöra sverige-eliten. Men det låtsas du inte om. Istället ljuger du ideligen om att han är en MMA-fighter, vilket är en ren lögn.

I detta fallet har vi alltså en kvinna som är elitidrottare i Judo, och en man som är nybörjare i Jiu-Jitsu. Det är helt uppenbart att det här är kvinnan som besitter ett mycket större våldskapital än mannen.

Våldskapitalet visar hon genom att hon är uppenbart starkare än honom. Genom att hon är den som har kontrollen. Genom att hon är den som bestämmer. Hon bestämmer om han får komma in eller inte. Hon bestämmer vart han skall sova. Hon bestämde att han fick ha sex med henne, osv.

Blev det tydligare nu?

Män är i regel starkare än kvinnor.
Och en man som tränar kampsport är i regel starkare än en kvinna som tränar kampsport, oavsett om hon tränar på elitnivå eller inte.

Män har i regel mer våldskapital än kvinnor. Detta är inget jag sitter här och hittar på. Det är bara så det är.

Läs domen. Vittnen säger där att Vi*king tränar MMA.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in