2024-01-23, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Varför rapporterar han in dådet vid Apelbergsgatan om han har så bra koll?
Enkelt. Han ser dådet bakom sig, när han är på väg söderut mot korsningen Sveavägen/Apelbergsgatan. Varefter han gör U-svängen vid Apelbergsgatan.
Citera
2024-01-23, 17:58
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whiskeyroy
AH beskriver ynglingen i sitt förhör den 3 mars, som iförd blå täckjacka och jeans. Denna yngling ser hon sitta och joxa vid OPs huvud tillsammans med LP, när AH stiger ur bilen. Så detta kan inte vara SG, eftersom han med sitt sällskap gick vidare till dansrestaurangen Albatross, efter stoppet på Sveavägen. Där kom man nämnligen inte in i jeans. Kavajtvång var det också. Kavaj gick det dock att hyra på stället, men inga byxor. Det är som du skrev i annat inlägg från bussen, "det gäller att känna till detaljer" och kanske inte alltid skjuta från höften!

Säger du det! Kan du länka till något som bevisar att man inte kom in, eller är det hittepå? Sedan åkte de väl i taxin dit, medan AD parkerade på HJ:s plats ...
Citera
2024-01-23, 18:00
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Enkelt. Han ser dådet bakom sig, när han är på väg söderut mot korsningen Sveavägen/Apelbergsgatan.

Misstänker det jag med. Det var därför som HJ var där så snabbt, medan de andra väntade på signaler.

Så ännu mindre utrymme för en annan yngling än SG.
Citera
2024-01-23, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Jag kanske överdriver, men vi talar här inte om att utan kvitto anlita någon för ett altanbygge, utan om grovt vapenbrott och en socialt väletablerad individ i karriären. Det kan vara du som underskattar ett sådant tilltags dignitet.

Det är självklart att samlaren å det grövsta äventyrar hela sin samling och hobby om han skaffar illegala Magnumrevolvrar till folk i grannskapet. Risken att någon får nys om att SE går omkring med ett stort otympligt vapen, inklusive på arbetsplatsen, och anmäler det är givetvis överhängande.

Ja, jag tror att det mycket väl kan vara så att GM använt ett eget och registrerat vapen vid attentatet. Hade han ett val, hade han nog valt det oregistrerade.

En uppfattning jag har om personen GM är att han var tämligen likgiltig inför sin personliga framtid.

Betydligt mer är känt om personen SE än om hans motpol personen CA. Och det av skälet att de befann sig på varsin ytterkant av skalan extrovert - introvert. Då blir det så.

Så, nej.

Jag tror att SE är osannolik som GM eftersom inget ännu kommit fram som pekar på tendenser hos honom man i sådana fall gärna hade velat se. Dådet kommer ur tomma intet, som en blixt från en klar himmel. Och ja, som vanligt, det kan såklart inte uteslutas.

Jag ser inte mordet som en våldshandling utan mer som ett rättskippande...om du förstår..

Här tycker jag att Engström och CA kan passa båda..

Om du fattar vad jag menar...

Hade han blivit attackerad med en bajonett så hade jag sett det som en våldshandling ala CP
Citera
2024-01-23, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Säger du det! Kan du länka till något som bevisar att man inte kom in, eller är det hittepå? Sedan åkte de väl i taxin dit, medan AD parkerade på HJ:s plats ...
Det gäller att känna till detaljerna Dalulven. Jag frekventerade dansrestaurangen Albatross regelbundet under mitt singelliv på 80-talet. Jeans var tabu där.
Citera
2024-01-23, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Misstänker det jag med. Det var därför som HJ var där så snabbt, medan de andra väntade på signaler.

Så ännu mindre utrymme för en annan yngling än SG.
Nu kör du mörkningstaktiken igen. Han måste passera korsningen Sveavägen/Tunnelgatan för att kunna se dådet bakom sig. Vända på huvudet, kolla i backspegeln, eller hur han bar sig åt. Därför kan han bara göra U-svängen vid Apelbergsgatan. Och då kom han banne mig inte till mordplatsen förrän GM försvunnit och ynglingen och AH var på plats.
Citera
2024-01-23, 18:36
Medlem
Citat:
Enkelt. Han ser dådet bakom sig, när han är på väg söderut mot korsningen Sveavägen/Apelbergsgatan. Varefter han gör U-svängen vid Apelbergsgatan.
Tror inte ett dugg på det argumentet.

1. Hur kan han lokalisera platsen så snabbt när det enligt hypotesen är så att han skulle se det i backspegeln?

2. Ser passagerarna dådet i backspegeln också? Hur går det till? LB som sitter i framsätet hur ser hon detta.

Kan du beskriva exakt hur detta kan gått till?
Citera
2024-01-23, 18:41
Medlem
Citat:
Det gäller att känna till detaljerna Dalulven. Jag frekventerade dansrestaurangen Albatross regelbundet under mitt singelliv på 80-talet. Jeans var tabu där.
Undantag kan ha gjorts av flera anledningar.

1. Personalen ville Hjälpa SG så man åsidosatte en löjlig klädkod.

2. SG eller nån annan i gänget kände vakterna/personalen och kunde komma in på undantag.

Otto får fråga SG om denna lilla detalj.
Citera
2024-01-23, 19:03
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:

Låg Albatross på Mäster Samuelsgatan 34? Det verkar vara korsningen till Malmskillnadsgatan.

Här finns uppgiften att Albatross låg vid korsningen till Regeringsgatan:

https://www.flashback.org/t2816570

1988:
Tillsammans med vännerna begav han sig till restaurang Albatross, belägen i hörnet Mäster Samuelsgatan och Regeringsgatan.
..............
Massmedia spekulerade i om det fanns en vettvillig som gick runt och sökte offer i Stockholms krogköer. I tidningarna fick GM namnet "Albatrossmannen" och "Kö-mördaren".
Man hade dock ett signalement; GM var kortväxt, ca 160-165 cm, mellan 30 och 35 år, mörkhårig med orientaliskt eller sydeuropeiskt utseende. Han hade varit iklädd i en längre jacka av märket Tenson.
Man undrar om Albatrossmannen hade Alibi för 28 feb 1986, samma år som han attackerade en person utanför Royal Viking med en kökskniv.

Albatrossmannens signalement:
- Klädd i en längre jacka av märket Tenson.
- Vettvilling.
- 30-35 år.
- mörkhårig.
- Sydeuropeiskt utseende (Vallonutseende?).
- Väl orienterad i kvarteren runt restaurang Albatross.

Mycket stämmer in på OPs mördare.

Kan SE vara bekant med Albatrossmannen /Tensonmannen? Hala kontorsskor och dansskor med hal sula är väl gemensam nämnare?

Över till min fråga: Vilken korsning låg Albatross egentligen vid? Regeringsgatan eller Malmskillnadsgatan?

Edit: Albatross ligger "runt hörnet" till spelklubben Oxen, där GM-SE berättar i sin "bekännelse" i Skydd och Säkerhet 1992 att han stal mordvapnet!
Senast redigerad av ursprungligen 2024-01-23 kl. 19:39.
Citera
2024-01-23, 19:21
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
HJ såg dådet bakom sig. Det innebär, eftersom han kommer körande Sveavägen söderut, att han passerat korsningen Sveavägen/Tunnelgatan och är på väg mot nästa korsning Sveavägen/Apelbergsgatan när han ser dådet. Hade han varit i korsningen Sveavägen/Tunnelgatan, så hade han sett dådet till vänster om sig och inte bakom sig.
Alltså gör han, precis som han säger, U-svängen vid Apelbergsgatan.
Detaljerna Dalulven, det gäller att vara noga med detaljerna.......HJ såg dådet bakom sig

Ja, eller strax före den korsningen, vilket förklarar varför han och SG var så snabbt på plats.
Citera
2024-01-23, 19:22
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:

Det är ointressant. Jag vill se något som visar att så var fallet, exempelvis en annons eller ett anslag
Citera
2024-01-23, 19:27
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Nu kör du mörkningstaktiken igen. Han måste passera korsningen Sveavägen/Tunnelgatan för att kunna se dådet bakom sig. Vända på huvudet, kolla i backspegeln, eller hur han bar sig åt. Därför kan han bara göra U-svängen vid Apelbergsgatan. Och då kom han banne mig inte till mordplatsen förrän GM försvunnit och ynglingen och AH var på plats.

Nej, han kan svänga runt före korsningen, medan övriga har rött. Han passerar förbi ÅL på insidan? IM ser taxin komma in direkt och därefter AH komma springande.

Däremot verkar SG ha varit ut, sen tillbaka till bilen och sen ut till kroppen igen, om man läser vad ÅL ser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in