2017-02-28, 12:14
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Fredagen den 11 december 1987 var Ilmo Puputti, f. 1959, ute tillsammans med vänner. De firade en svensexa och på lördagen skulle Puputi fylla 28 år, så det fanns nog med skäl att fira. Tillsammans med vännerna begav han sig till restaurang Albatross, belägen i hörnet Mäster Samuelsgatan och Regeringsgatan.

Det var mycket folk på Albatross så sällskapet fick ställa sig i entrékön. Plötsligt vände mannen i köplatsen framför sällskapet sig om och tilltalade Puputti:
-Hur är läget?
Innan Puputti hunnit svara stack den okände mannen in en kniv djupt i hans mage, och vred om. Ett snabbt och vant knivstick som skar av stora kroppspulsådern. Den okände mannen promenerade sedan lugnt från platsen. Ilmo Puputti avled i ambulansen på väg till sjukhus.

Trots att mordet skedde i entrékön med många vittnen kunde polisen inte hitta någon GM. Massmedia spekulerade i om det fanns en vettvillig som gick runt och sökte offer i Stockholms krogköer. I tidningarna fick GM namnet "Albatrossmannen" och "Kö-mördaren".
Man hade dock ett signalement; GM var kortväxt, ca 160-165 cm, mellan 30 och 35 år, mörkhårig med orientaliskt eller sydeuropeiskt utseende. Han hade varit iklädd en längre jacka av märket Tenson.
Det skulle dröja nästan ett år innan mordet fick sin lösning.

Onsdagen den 30 november 1988 jobbade "Johan" som ordningsvakt på restaurang MacAllan, nuvarande Scandic Malmen, vid Medborgarplatsen på Söder. Snacket hade förstås gått sedan det olösta mordet och en av "Johans" närmaste kollegor, "Per", hade arbetat som vakt på Albatross på mordkvällen och sett mördaren.
I kön kom en man fram och ville in. "Det är han!", tänkte "Johan" och släppte in honom. Sedan gick han och ringde "Per" som direkt tog en taxi till MacAllan. "Johan" behövde inte ens peka ut mannen bland gästerna, "Per" såg direkt att det var "Albatrossmannen". Polis tillkallades och mördaren kunde gripas odramatiskt.

Mördaren var född 1959 och hade kommit till Sverige tio år senare. Han hade haft sporadiska anställningar inom restaurangbranschen, men de senaste åren hade missbruk och brott blivit en stor del av hans vardag.
Mannen nekade. Han hade ö. h. t. inte besökt Albatross och hade aldrig i sitt liv dragit kniv, än mindre skadat något. Polisen kunde direkt syna denna lögn.

En vecka efter mordet på Puputti dömdes GM till sex månaders fängelse för flera brott. Det allvarligaste brottet hade ägt rum hösten 1986.
En 28-årig man hade stått i utanför hotell Royal Viking då GM helt utan förvarning börjat misshandla honom med slag och sparkar. När 28-åringen försökte springa därifrån slet GM upp en kökskniv och högg honom flera gånger i ansiktet. Han hotade också att döda 28-åringen om han gick till polisen.

När polisen konfronterade mördaren med dessa uppgifter uppgav han:
-Jag är psykiskt sjuk och djupt deprimerad.

1989-05-22 dömdes "Albatrossmannen" vid Stockholms tingsrätt till livstids fängelse för mord. Domen överklagades till både hovrätten och HD men livstidsstraffet kom att stå fast.

Örebro tingsrätt kom senare att tidsbestämma straffet till 33 års fängelse. I december 2010 släpptes "Albatrossmannen" fri.

Är det någon annan som minns detta mord? Är det någon som vet något mer om den s. k. "Albatrossmannen"? En mycket oberäknelig och våldsam mördare, utan koppling till sina offer.

Källor:
Expressen: "-Det var mördaren" 1988-01-07, "Polisen jagar expert på närstrid" 1988-11-14, "-Köerna ska kortas" 1988-11-15, ""Det måste vara Albatrossmannen"" 1988-12-02, "Häktad för krogmordet" 1988-12-03
Dagens Nyheter: "'Livstidsdömd för knivmord" 1989-05-23
Svenska Dagbladet: "HD prövar inte Albatrossmordet" 1989-09-07
SVT #livstid: http://pejl.svt.se/livstid/
Senast redigerad av Ettsjutretton 2017-02-28 kl. 12:18.
Citera
2017-03-21, 09:48
Medlem
Ettsjutrettons avatar
"Albatrossmannen", som oprovocerat högg ihjäl Ilmo Puputti kvällen före hans 28-årsdag, heter Abdelfadel Jannusi, f. 1959-07-30. Han bor kvar i Stockholm.
Citera
2017-03-23, 09:19
Medlem
cacablancas avatar
vart kom gm ifrån?
Citera
2017-03-23, 09:28
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cacablanca
vart kom gm ifrån?
Jag vet ej. Men efter en sökning på andra personer som delar hans för- och efternamn, förefaller Marocko troligt. Någon annan kanske vet med säkerhet?

Om Marocko stämmer så delar han ursprung med två andra i Sverige verksamma mördare, med liknande modus operandi. "City-mördaren" Abdellah el Quelhi som 1979 dömdes för bl. a. två mord, och "Blyklubbemannen" Mokhtar Tforka, som dömdes för mord 1975. Alla tre mördade för dem okända människor, som de stötte ihop med ute på stan.
Senast redigerad av Ettsjutretton 2017-03-23 kl. 09:35.
Citera
2017-03-23, 23:23
Medlem
-TheRiddle-s avatar
Mördaren:
Abdelfadel Jannusi
Trollesundsvägen 72 lgh 1101
124 57 Bandhagen

https://www.ratsit.se/19590730-Abdelfadel_Jannusi_Bandhagen/hAH9a8RceKJS4AXL3WVzspDYspwcORsUeGiJQrN8a1I

Namnet ger klara associationer till det gudsförgätna skitlandet Marocko, ja.
Senast redigerad av -TheRiddle- 2017-03-23 kl. 23:26.
Citera
2017-03-24, 11:31
Medlem
Mycket märkligt, att denne person inte dömdes till sluten psykiatrisk vard. Det var ju mycket vanligt 1987, för övrigt. Kräket framstar ju som skvatt galen i Ts GM-beskrivning. Det känns ocksa tveksamt, om en sadan person blivit "frisk" genom att sitta drygt 20 aar i fängelse.
Citera
2017-03-24, 11:37
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av har-analys
Mycket märkligt, att denne person inte dömdes till sluten psykiatrisk vard. Det var ju mycket vanligt 1987, för övrigt. Kräket framstar ju som skvatt galen i Ts GM-beskrivning. Det känns ocksa tveksamt, om en sadan person blivit "frisk" genom att sitta drygt 20 aar i fängelse.
Jag håller helt med dig, har-analys. Visst verkade Jannusi "spritt språngande". Han var tidigare dömd för ett oprovocerat överfall i Stockholms nattliv, då han misshandlade och knivhögg en man i ansiktet. Det var kanske ren tur att det inte blev ett mord redan då. Efter att Jannusi greps, ett år efter mordet på Puputti, kollade Stockholmspolisen upp om han kunde vara GM i liknande ouppklarade överfall i krogmiljö. Han kunde dock inte bindas till något mer, ut över "Albatrossmordet", trots att det fanns likheter med andra fall.
En så pass sjuk människa kan sitta inspärrad lång tid, utan att förstå varför. Den s. k. "City-mördaren" vårdas fortfarande inom den slutna vården, och har ännu inte, snart 40 år efter sina dåd, någon sjukdomsinsikt.
För mordet på Ilmo Puputti, fick "Albatrossmannen" Janussi spendera 22 år bakom lås och bom.
Senast redigerad av Ettsjutretton 2017-03-24 kl. 11:42.
Citera
2017-03-24, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
Jag håller helt med dig, har-analys. Visst verkade Jannusi "spritt språngande". Han var tidigare dömd för ett oprovocerat överfall i Stockholms nattliv, då han misshandlade och knivhögg en man i ansiktet. Det var kanske ren tur att det inte blev ett mord redan då. Efter att Jannusi greps, ett år efter mordet på Puputti, kollade Stockholmspolisen upp om han kunde vara GM i liknande ouppklarade överfall i krogmiljö. Han kunde dock inte bindas till något mer, ut över "Albatrossmordet", trots att det fanns likheter med andra fall.
En så pass sjuk människa kan sitta inspärrad lång tid, utan att förstå varför. Den s. k. "City-mördaren" vårdas fortfarande inom den slutna vården, och har ännu inte, snart 40 år efter sina dåd, någon sjukdomsinsikt.
För mordet på Ilmo Puputti, fick "Albatrossmannen" Janussi spendera 22 år bakom lås och bom.

Ja, här kan man verkligen ifragasätta hur "rättssamhället" fungerat! GM fick endast 6 manaders fängelse, för att bl. a. - enligt din beskrivning - helt oprovocerat misshandlat och knivhuggit en man i ansiktet. redan där borde domstolen för allt i världen insett att de hade en galning inför rätta.

Men var dessa tva överfall verkligen oprovocerade? Eller kan GM ha känt brottsoffren sedan tidigare? Jag far utga ifran att det är som du beskrivit fallet.
Citera
2017-03-24, 16:20
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av har-analys
Ja, här kan man verkligen ifragasätta hur "rättssamhället" fungerat! GM fick endast 6 manaders fängelse, för att bl. a. - enligt din beskrivning - helt oprovocerat misshandlat och knivhuggit en man i ansiktet. redan där borde domstolen för allt i världen insett att de hade en galning inför rätta.

Men var dessa tva överfall verkligen oprovocerade? Eller kan GM ha känt brottsoffren sedan tidigare? Jag far utga ifran att det är som du beskrivit fallet.
Jag har inte läst FUP eller domen. Kanske framkom det, som du skriver, andra uppgifter senare?

Utdrag ur Expressen 1988-12-03, ang. de båda fallen:
Citat:
...
I domen erkände mannen att han attackerat en 28-årig man som han råkat möta utanför hotel Royal Viking i centrala Stockholm.
28-åringen berättade för polisen:
-Mannen sparkade och slog mig... jag begrep ingenting. Jag hade aldrig sett honom förr. När jag försökte springa därifrån drog han fram en kökskniv och skar mig i höger öra och kind. Han hotade att döda mig om jag gick till polisen.
...
Ilmo Puputti stod utanför restaurang Albatross tillsammans med några kamrater för att fira sin 28-årsdag. En man kom gående mot honom och sa "hur är läget?"
Plötsligt drog den okände mannen upp en kniv och stack den djupt i Ilmo Puputtis mage och vred om.
...
En av Ilmos väninnor och två av vakterna på restaurangen la märke till mördarens utseende. Men trots intensiv spaning under natten försvann mannen.

Artikeln berättar också hur Jannusi svängde i förhören. I ena stunden hade han aldrig besökt Albatross, inte heller skulle han någonsin ha dragit kniv, eller skadat någon annan människa. När förhörsledarna lade fram bevis för motsatsen, sade Jannusi:
-Jag är psykiskt sjuk och djupt deprimerad.
Citera
2017-12-10, 09:01
Medlem
någon som vet var Ilmo Puputti är begravd
Citera
2017-12-10, 12:40
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gravletaren
någon som vet var Ilmo Puputti är begravd
Jag kan minnas fel men har för mig att Puputti bodde tillfälligt i Sverige för att arbeta. Tror han var finsk medborgare och hade sin familj i Finland. Kanske är han begravd där?
Citera
2017-12-11, 16:31
Medlem
ja du har nog rätt i det för jag hittar han inte i sverige och idag är det 30 år sen mordet begicks så jag säger vila i frid Ilmo Puputti
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in