2024-01-23, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaKittler
Har med mycket att göra. Reallönerna har ökat rejält. En snickare tar dubbel betalt nu mot 2008. Byggnadsmaterialen har exploderat i kostnad. När kostnaden för nybyggen och byggarbetare exploderar förskjuts kostnaderna till bostadspriserna.

När bostadspriserna sjunker sätter facken hellre folk i arbetslöshet än att sänka ersättningar.
Haha pajas, reallönerna har sjunkit rejält. Det kan du väl inte missat? Bra med ökad arbetslöshet så att enklare arbeten sjunker vidare i realkostnad.
Citera
2024-01-23, 15:26
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaKittler
Det är en delförklaring till varför priserna ökat så mycket och varför de nu inte sjunkit mer
Så om jag vill byta boende så vill jag betala mer för mitt nya boende för att det blir dyrare att renovera?
Citera
2024-01-23, 16:25
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Fast det där gäller ju typ bilar också. Säljs en hel del nya bilar ändå, även om man kan köpa en Volvo 740 för 10k.

Tycker den jämförelsen haltar eftersom bilar är flyttbara.

Det är svårt att motivera nyproduktion pga bostadsbrist i områden där begagnade bostäder går för mindre än miljonen.
Citera
2024-01-23, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Varför skulle priserna stiga om köpkraften sjunkit och inte hunnit återställas?
Det är ju en väldigt bra fråga. Jag har ingen aning, men jag tror att det finns ett samband mellan inflation (som i sin tur beror på hur mycket pengar man spenderar) samt hushållens köpkraftsjusterade inkomster/utgifter för bostäder under de senaste åren. Om vi antar att bostadspriserna fortsätter öka så kommer den genomsnittliga inkomsten per hushåll vara högre än vad hushållen hade haft utan inflationen eftersom reallönerna ökar snabbare nu när lönerna stiger mer jämfört med tidigare år samtidigt minskar utgifterna vilket leder till lägre priser = mindre konsumtion av varor etc..
Citera
2024-01-23, 16:47
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune

Det är svårt att motivera nyproduktion pga bostadsbrist i områden där begagnade bostäder går för mindre än miljonen.

En del vill köra ny bil, trots att det kostar väldigt mycket mer än att köpa en beg.

Det borde finnas intresse även i Rövhult för en schysst nyproducerat lägenhet, om det bor nån där som har pengar alltså. Alla vill väl inte bo i en knarkarkvart bara för att man bor på vischan?

Som bostadsmarknaden fungerar i Sverige blir det väl dock lite för hög risk att köpa nyproduktion utanför storstäderna, så det passar bättre som HR med långsiktiga ägare. Att kunna erbjuda bra bostäder i sin kommun skulle kunna locka folk att flytta dit. Gamla sunkiga BR eller ännu värre HR gör det ju inte.
Citera
2024-01-23, 17:00
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goran57
Det är ju en väldigt bra fråga. Jag har ingen aning, men jag tror att det finns ett samband mellan inflation (som i sin tur beror på hur mycket pengar man spenderar) samt hushållens köpkraftsjusterade inkomster/utgifter för bostäder under de senaste åren. Om vi antar att bostadspriserna fortsätter öka så kommer den genomsnittliga inkomsten per hushåll vara högre än vad hushållen hade haft utan inflationen eftersom reallönerna ökar snabbare nu när lönerna stiger mer jämfört med tidigare år samtidigt minskar utgifterna vilket leder till lägre priser = mindre konsumtion av varor etc..
Fast får du en reallönesänkning på 10 % efter lönehöjningar och sedan 0,5-1 % reallöneutveckling årligen så tar det tid att ens nå tillbaka till årskiftet 2021/2022.
Att inflationstakten sjunker gör att prisökningstakten bromsar in, inte att priserna generellt sjunker.
Räntekostnaderna kommer att sjunka från toppnivån men lär knappast återgå till räntor under 1 % som många Brf sitter på idag för sina lån.
Så boendekostnaderna kommer att öka för många under några år till när billiga lån sätts om.
Citera
2024-01-23, 17:51
Medlem
FairStuffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goran57
Men vad har du gjort med din bubbla? Du kan väl åtminstone förklara varför jag ska vara orolig över bolånet och hur mycket pengar vi egentligen lägger på boendet varje månad, istället borde man lägga sina surt förvärvade slantar där dom verkligen gör nytta (dvs till något vettigt). Jag tror faktiskt ingen kommer köpa ens om räntan skulle gå ner 10 punkter under 3 %. Då får folk nog tänka sig in lite bättre innan köp även fast räntorna redan gått ned väldigt mkt sedan toppen förra året.. För övrigt håller min fru koll efter nya objekt åt mig nu när hon köpt nytt hus samt renoverat sin lägenhet själv utan hjälp från någon annan … Så länge priserna fortsätter stiga lär fler börja inse värdet vid bostadsköpet

Hoppas att ni förstår att det Goran57 skriver ju är rent nonsens. Förhoppningsvis är det satir eller ett stolpigt försök till humor, men om det inte är det så då mår han inte bra och har grava problem.

Men alltså: han skriver ju helt osammanhängande saker och ofta tvärtemot vad vi alla vet så ta inte det på allvar!!

Ex:"För övrigt håller min fru koll efter nya objekt åt mig nu när hon köpt nytt hus samt renoverat sin lägenhet själv utan hjälp från någon annan "
Senast redigerad av FairStuff 2024-01-23 kl. 17:55.
Citera
2024-01-23, 17:54
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riksbanksgangstern
Räntor påverkar olika sektorer och aktörer på olika sätt. Inverkan sprider sig gradvis över tid. Företagen exempelvis, de reagerar inte omedelbart. Det tar tid att anpassa beslut i linje med de nya räntorna. Det tar tid att justera produktionsnivåer, arbetskraften och att reagera.

Jag delar fullständigt uppfattningen om att recessionen kommer att förvärras, och för att vara tydlig, den kommer att bli brutal. Ytterligare sänkningar skulle vara som att skicka in ett redan utslitet fotbollslag i förlängningen. Det kommer inte att göra någon betydande skillnad och riskerar snarare att förvärra situationen. Riskerna med att driva räntesänkningar i det här läget är för stora. Visst, det skulle kunna skapa en illusion av kortsiktig lättnad, medan det faktiskt gör saken mycket värre.

Jag följer Kina ganska nog. Om du pratar med kineser så hävdar de att allting blir ca 15% dyrare vare år i CNY, lik förbaskat håller rör sig inte CNY mot USDn särskilt mycket, vilket sannolikt kan bero på att bägge länder trycker pengar som det inte fanns en morgondag.

Förr eller senare borde penningillusionen släppa och folk börjar tänka till. När dessa slutligen inser att deras förmögenhet endast duger att torka sig i arschlet med, borde de söka efter andra värdebevarande tillgångar än valutor alt. emigrera om detta är möjligt. De enda som kommer kunna ha möjlighet emigrera är de med tillräckligt stora resurser, dvs eliten/välutbildade (jmf t.ex. Ryssland under mobiliseringen)
De som är kvar i landet kommer inte ha råd att konsumera annat än det absolut nödvändiga, vilket kommer resultera i en såväl djup som långvarig recession/depression i dessa länder

Att ett land börjar trycka massvis med pengar borde vara någorlunda ekvivalent med att man lånar till sitt uppehälle. Flera mycket stora länder har (per definition) redan gått i recession. Mycket talar således för en rejäl kontraktion.

Som jag ser det finns precis alla tecken på en jättelik krasch. Många hushåll i utvecklade i-länder är hårt belånade.
Sänker man ränta fortsätter festen några år till, Höjer man räntan kommer kraschen omedelbart.

Ett större krig skulle möjligtvis kunna förhindra detta pss som när USA gick med i kriget mot axelmakterna, genom en krigsekonomi och krigsobligationer.

Min prediktion är att det är betydligt mer sannolikt att vi går mot betydligt mycket svårare tider än vad RB och finansen hävdar.

Ingen vill ju skrika: "det brinner i en biograf", men det är nog bara att konstatera att det nog fan pyr lite här och var.

Är man fortfarande inte överbevisad kan man ju bara ta en titt på Heregracht-indexet om man nu begriper vad denna graf implicerar (hint: den största bubblan under de senaste 500 åren)

Med denna långa utveckling inbillar jag mig att det borde vara osannolikt att bostadsmarknaden skulle 'återhämta' sig, dvs tillbaka till 2020.
Personligen anser jag att folk i gemen har insett att det är fara å färde och försöker avyttra sina dyrare investeringar, vilket avspeglas i hur få bostäder byter ägare.

Sedan bör man trots allt komma ihåg att det fortfarande finns en hel del figurer som anser det vara ett lämpligt att försöka fånga en fallande kniv
Citera
2024-01-23, 18:33
Medlem
Inte har man heller märkt av något vidare prisras på bostäder att man kan göra stora klipp som vid kraschen början 90-talet, kanske beror på att arbetsmarknaden fortfarande är relativt stark.

Men en 30% dumpning från nuvarande prisnivåer skulle behövas så att det planar ut, men det kanske kommer men det är segt.
Citera
2024-01-23, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune

Det inte alls säkert att det är bättre köpa lite halvsketna 70-talsvillor för en miljon, mot ett nytt Älvsbyhus för 2,8 miljoner + tomt.

Ofta är det dags för tak och dränering och fan och hans moster, vilket utan ständigt stigande priser bekostas utan upplåning. Kul att hosta upp 400 000 kr för ett nytt tak och dränering ...

Om vi säger att det nybyggda Älvsbyhuset för 3,2 är värt 1 miljon efter 30 år, så är det bara en nedskrivning på 6111 kr i månaden.

Underhåll är dyrt. Särskilt om det är eftersatt eller bygget har "riskkonstruktioner".

Jag har en teori om att "billiga" villor är säljs för mer än vad "rika" personer hade köpt dem för, då liksom konkurrensen om de billigare objekten är sådan att de som köper dem, inte har valet att köpa ett mer ekonomiskt men dyrare hus. Och en artificiell brist på tomter.
Senast redigerad av fittfittan 2024-01-23 kl. 18:37.
Citera
2024-01-23, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas86
Haha pajas, reallönerna har sjunkit rejält. Det kan du väl inte missat? Bra med ökad arbetslöshet så att enklare arbeten sjunker vidare i realkostnad.

Reallönerna har inte sjunkit sedan 2008
Citera
2024-01-23, 19:07
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittfittan
Det inte alls säkert att det är bättre köpa lite halvsketna 70-talsvillor för en miljon, mot ett nytt Älvsbyhus för 2,8 miljoner + tomt.

Ofta är det dags för tak och dränering och fan och hans moster, vilket utan ständigt stigande priser bekostas utan upplåning. Kul att hosta upp 400 000 kr för ett nytt tak och dränering ...

Om vi säger att det nybyggda Älvsbyhuset för 3,2 är värt 1 miljon efter 30 år, så är det bara en nedskrivning på 6111 kr i månaden.

Underhåll är dyrt. Särskilt om det är eftersatt eller bygget har "riskkonstruktioner".

Jag har en teori om att "billiga" villor är säljs för mer än vad "rika" personer hade köpt dem för, då liksom konkurrensen om de billigare objekten är sådan att de som köper dem, inte har valet att köpa ett mer ekonomiskt men dyrare hus. Och en artificiell brist på tomter.

Driftskostnader lär vara högre på ett gammalt hus också, om det inte är fixat.

Sen får man ju faktiskt en skattelättnad om 150k genom att fastighetsavgiften är 0 kr i 15 år. Kan tycka att man från statens håll kunde ge en momsnedsättning på nya bostäder för att få fart på byggandet och få ner kostnaderna. Avskyr alla sunkiga 70-talskåkar som ägarna vill ha 6-10m för i Stockholm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in