Citat:
Ursprungligen postat av
vanartad
Spiken i kistan lär bli när recessionen kommer ta fart.
Det ser redan jäkligt mörkt ut i Kina. Inflationen ligger runt 15% vill jag minnas. USA spenderar som om jorden skulle gå under i morgon.
Europa (läs EU) godhetsknarkar vilt och kräver att vi minst importerar 1 miljon analfabeter ety annars kommer vi dö av svält (Fritt från Ylva Johansson)
Det som krävs för att få igång lavinen är att en större kontraktion, typ några större företag går i konkurs vilket sedan får en massa följdeffekter.
Jag skall dock erkänna att jag är en smula förvånad att recessionen inte dragit igång redan. Det finns ruskigt många signaler om att vi står inför en enorm kontraktion med påföljande massarbetslöshet
Räntor påverkar olika sektorer och aktörer på olika sätt. Inverkan sprider sig gradvis över tid. Företagen exempelvis, de reagerar inte omedelbart. Det tar tid att anpassa beslut i linje med de nya räntorna. Det tar tid att justera produktionsnivåer, arbetskraften och att reagera.
Jag delar fullständigt uppfattningen om att recessionen kommer att förvärras, och för att vara tydlig, den kommer att bli brutal. Ytterligare sänkningar skulle vara som att skicka in ett redan utslitet fotbollslag i förlängningen. Det kommer inte att göra någon betydande skillnad och riskerar snarare att förvärra situationen. Riskerna med att driva räntesänkningar i det här läget är för stora. Visst, det skulle kunna skapa en illusion av kortsiktig lättnad, medan det faktiskt gör saken mycket värre.