2024-01-23, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Folk behöver fortfarande bo och priserna har stigit i avfolkningsorter och ute på landsbygden. Det måste vara befolkningstillväxten, det har förstås ingenting med gratispengar att göra.

Har med mycket att göra. Reallönerna har ökat rejält. En snickare tar dubbel betalt nu mot 2008. Byggnadsmaterialen har exploderat i kostnad. När kostnaden för nybyggen och byggarbetare exploderar förskjuts kostnaderna till bostadspriserna.

När bostadspriserna sjunker sätter facken hellre folk i arbetslöshet än att sänka ersättningar.
Citera
2024-01-23, 10:53
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaKittler
Har med mycket att göra. Reallönerna har ökat rejält. En snickare tar dubbel betalt nu mot 2008. Byggnadsmaterialen har exploderat i kostnad. När kostnaden för nybyggen och byggarbetare exploderar förskjuts kostnaderna till bostadspriserna.

När bostadspriserna sjunker sätter facken hellre folk i arbetslöshet än att sänka ersättningar.
Nu har iofs reallönerna backat rejält så då bör väl priserna falla.
Citera
2024-01-23, 11:39
Medlem
Citat:
Nu har iofs reallönerna backat rejält så då bör väl priserna falla.

Det har de gjort också. Men en av anledningarna till att de inte fallit mer är att det är mkt dyrare att renovera exempelvis idag än för 4 år sen.
Citera
2024-01-23, 11:46
Medlem
Citat:

När har någon i Sverige gått med på lönesänkningar? Har det någonsin hänt de senaste 200 åren? Ska Byggnads bli de första att föreslå det?
Citera
2024-01-23, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Det mer normala är ju "Ingen avgiftshöjning är beslutad, kontrollerad 2023-11-31". Här istället en lång harang om hur det förhåller sig. Bra? Kanske det. Annorlunda? Absolut.

Ang. filtret så måste det nästan vara något i byggnationen som gör att det är viktigt att de byts regelbundet alt. att något har hänt på grund av att filtret inte bytts. Typ indisk utbytesstudent som kokar olja 24/7 och filtret blir helt kladdigt och börjar brinna.

Som sagt, annorlunda.
Men det finns ju ingen som kan påstå att det skulle vara dålig information att få till sig. Tvärt om.

Att byta filter i köksfläkten en gång om året är inte fel. Är det kolfilter är det ett måste där ett år mellan gångerna är det normala, eller mer ofta.
Är det ett diskbart filter behöver det inte bytas så ofta. Jag diskar vårt en gång i månaden ca.

Att det skulle ha något särskilt att göra med ventilationen i fastigheten är inte troligt, utan jag tolkar det snarare som att föreningen är noggrann.
Citera
2024-01-23, 12:08
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Det har de gjort också. Men en av anledningarna till att de inte fallit mer är att det är mkt dyrare att renovera exempelvis idag än för 4 år sen.
Hur ser det sambandet ut tänkte du?
Citera
2024-01-23, 12:13
Medlem
Citat:
Det är ju detta som är så extremt. Renoveringskostnaderna är i 99% av landet högre än den värdeökning de eventuellt skapar.

Likaså är 98% av marken så oattraktiv att en nybyggd villa som kostat 4-5 msek att bygga inte går för pengarna den kostade att smälla upp.
Men vad har du gjort med din bubbla? Du kan väl åtminstone förklara varför jag ska vara orolig över bolånet och hur mycket pengar vi egentligen lägger på boendet varje månad, istället borde man lägga sina surt förvärvade slantar där dom verkligen gör nytta (dvs till något vettigt). Jag tror faktiskt ingen kommer köpa ens om räntan skulle gå ner 10 punkter under 3 %. Då får folk nog tänka sig in lite bättre innan köp även fast räntorna redan gått ned väldigt mkt sedan toppen förra året.. För övrigt håller min fru koll efter nya objekt åt mig nu när hon köpt nytt hus samt renoverat sin lägenhet själv utan hjälp från någon annan … Så länge priserna fortsätter stiga lär fler börja inse värdet vid bostadsköpet
Citera
2024-01-23, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
När har någon i Sverige gått med på lönesänkningar? Har det någonsin hänt de senaste 200 åren? Ska Byggnads bli de första att föreslå det?

Nej men då kommer priserna heller inte justeras ned.

I andra branscher rationaliseras tjänsterna bort. Eller så lägger man ut det på tredjepart som är billigare
Citera
2024-01-23, 12:50
Medlem
Citat:
Hur ser det sambandet ut tänkte du?

Det är en delförklaring till varför priserna ökat så mycket och varför de nu inte sjunkit mer
Citera
2024-01-23, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goran57
Men vad har du gjort med din bubbla? Du kan väl åtminstone förklara varför jag ska vara orolig över bolånet och hur mycket pengar vi egentligen lägger på boendet varje månad, istället borde man lägga sina surt förvärvade slantar där dom verkligen gör nytta (dvs till något vettigt). Jag tror faktiskt ingen kommer köpa ens om räntan skulle gå ner 10 punkter under 3 %. Då får folk nog tänka sig in lite bättre innan köp även fast räntorna redan gått ned väldigt mkt sedan toppen förra året.. För övrigt håller min fru koll efter nya objekt åt mig nu när hon köpt nytt hus samt renoverat sin lägenhet själv utan hjälp från någon annan … Så länge priserna fortsätter stiga lär fler börja inse värdet vid bostadsköpet

Jag har sagt att vi har någon bubbla.
Citera
2024-01-23, 13:37
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Det är så uppfriskande på något vis att kolla på lägenheter ute på vischan.

En fräsch fyra på 98 kvm för 625k:

https://www.fastighetsbyran.com/sv/sverige/till-salu/jonkopings-lan/savsjo-kommun/objekt/?objektID=2457899

En budgivare som ger 500k först, höjer sen till 520k. Nu ett halvår senare inte såld.

Ja, i mindre städer och ute på vischan speglar prissättningen mer objektets faktiska värde.
Detta objekt hade ändå inte varit intressant, trevligt med två självklara wc men världens minsta duschrum (aka badrum).
Citera
2024-01-23, 13:44
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ja, och när någon flyttar från orten så finns det typ ingen efterfrågan. Ska nån "byta upp sig" så måste även de sälja sitt boende. Samtidigt kan hyresfastighetsägare stå med tomma lägenheter.

Intressant genomgång av "brist" på bostäder bland kommunerna:

https://www.boverket.se/sv/samhallsplanering/bostadsmarknad/bostadsmarknaden/bostadsmarknadsenkaten/region-kommun/riket/

Ökar kraftigt åren 2013-2017 Fortfarande väldigt få kommuner som uppger att de har överskott.

Om man I en kommun kan köpa en begagnad och bra bostad för 5-10% av vad en nyproducerad bostad skulle kosta så är det nog inte bostadsbrist.

Det kan förstås vara brist på exempelvis handikappanpassade bostäder i en kommun men det har inget med generell bostadsbrist att göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in