2024-01-23, 09:44
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Samtidigt har de redan bevisat själva att det inte stämmer i Afghanistan.
Även USA har förlorar krig i både Afghanistan och Vietnam som kärnvapenmakt.

Så återigen har ryssen bevisligen helt jävla fel.

Det förutsätter att kärnvapenmakten själv drar sig ur. Vilket Putin verkar föga intresserad av. Vilket är ett stort problem.
Citera
2024-01-23, 09:48
Medlem
Area55s avatar
Ryssland utmärker sig, ännu mera.

https://www.msn.com/sv-se/nyheter/utrikes/ryssland-avvisar-fredsplaner-f%C3%B6r-ukraina/ar-BB1h6ilo?ocid=msedgntp&pc=HCTS&cvid=2eef79774ca64f 6b83296e92da70dc3e&ei=8

Citat:
Lavrov påstod också att Ryssland alltid är redo att förhandla om fred, men att alla fredsplaner från Ukraina och väst förlänger kriget.

— Alla dessa formler är en återvändsgränd, sade han.

Endast vad Ryssland säger, gäller.

Fortfarande väldigt nyfiken på den papperslapp som Putin satt och vifatde med och pratade om utkast/avtal till fred, bestod i.
Jag tror mig ha en ganska god aning om vad villkoren/kraven var från Rysslands sida, som ev stod på lappen.

Detta bär till sista ryssen m a o.
Citera
2024-01-23, 09:56
Medlem
Area55s avatar
Scott Ritter. Våra ryssapologeters sanningskälla.

Varför kommenterar ingen detta?

Citat:
Ritter påpekade orsaken till Trumps passivitet och sa: "Putin skulle inte svara på samtalet. Det här är inte 2017."
Ritter är övertygad om att det nuvarande scenariot skulle utvecklas som han beskrev.
Enligt Ritter var Trump inte alltid ärlig i sina avsikter gentemot Kreml och vilseledde ofta Ryssland under sin presidentperiod.

Därför är Putin sannolikt ointresserad av åsikterna från väst och USA i synnerhet.

Vilka är det som hävdar att Trump är räddningen för Putin?
Deras källa brukar vara Mcgregor och Ritter.
Så lyssna på Ritter nu. Trump är inte Putins räddning.

https://www.msn.com/sv-se/nyheter/other/tidigare-amerikansk-underr%C3%A4ttelseofficer-putin-skulle-inte-svara-om-trump-ringde/ar-BB1h4q5R?ocid=msedgntp&pc=HCTS&cvid=0c8ba8ef951844 16b568a32f2fa95407&ei=39

EDIT
Lite kul?
Citat:
"Ryssland har vunnit den här konflikten", tillade Ritter.
Vem är det som upprepar detta...?
Senast redigerad av Area55 2024-01-23 kl. 10:19.
Citera
2024-01-23, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WonDash
För att putin är feg och rädd. Han trodde inte omvärlden skulle reagera som dom gjorde med Ukraina. Sedan skulle Finland, med eller utan hjälp åstadkomma extrema skador för ryssland. Med andra ord, putin är rädd för motstånd. Som den klassiska mobbaren, kör bara mot en när man själv är i en stor grupp.

Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Enligt många bedömare jag tagit del av är det främst pga av prestige ( röda linjer) Ukraina är ju Ryssland bakgård och FD sovjetiska Ukraina som andra skall ge fan i enligt Kreml. Skulle han backa från sina röda linjer tappar han lite ansiktet (prestige) sedan är det makt skulle Ukraina blomstra genom att söka sig mot väst finns risk enligt Kreml att ryssar ser det och vill gå åt samma håll. Då riskerar ju regimen att tappa makten. Så Finland är ganska obetydligt i det sammanhanget.

Hävdar man att man är i Ukraina för att man inte vill ha mer NATO gränser emot sig så vore det ju logiskt att starta krig mot Finland när de annonserade att de skulle söka medlemskap. Annars får man ju (som man också fick) en ny(förlängd) gräns mot NATO.
Citera
2024-01-23, 10:00
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Det förutsätter att kärnvapenmakten själv drar sig ur. Vilket Putin verkar föga intresserad av. Vilket är ett stort problem.

Ja. Putin är död vid ett sådant beslut. Antingen på det ena eller andra sättet.
Citera
2024-01-23, 10:02
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Hävdar man att man är i Ukraina för att man inte vill ha mer NATO gränser emot sig så vore det ju logiskt att starta krig mot Finland när de annonserade att de skulle söka medlemskap. Annars får man ju (som man också fick) en ny(förlängd) gräns mot NATO.

Fast det med just Nato gräns är ju bara en del i helheten. Han gillar det inte men det har inte samma påverkan kring prestige och makt. Sedan är han väl smart nog att inte starta flera fronter.
Citera
2024-01-23, 10:06
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Area55
Ja. Putin är död vid ett sådant beslut. Antingen på det ena eller andra sättet.

Ja det är vinna eller försvinna. Själv gissar jag att det slutar med vapenvila och något som liknar Korea. Den dag Ukraina inte har militära eller ekonomiska resurser att fortsätta. Men det kan ta många år.
Citera
2024-01-23, 10:08
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Samtidigt har de redan bevisat själva att det inte stämmer i Afghanistan.
Även USA har förlorar krig i både Afghanistan och Vietnam som kärnvapenmakt.
Så återigen har ryssen bevisligen helt jävla fel.

Ja men det verkar vara en förställning/självbild som har satt sig hos allmänheten (Speciellt de som minns Sovjettiden tror jag). Jag tycker det är bäst att Ryssland splittras så denna felaktiga självbild om Rysslands makt och storhet tvingas bort.
Citera
2024-01-23, 10:09
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch

Jag har försökt få de som hävdar detta med Natos gränser som skäl till kriget, att förklara vad som finns på andra sidan gränsen, oavsett var denna gräns går.
Är det ett vacuum, som finns på andra sidan? ingenting, ingenting, ingenting och sedan kommer Nato.
Där emellan så är det tomt vacuum/rymden. Ehhh? Jorden är platt och 9/11 är fake...

Om Ryssland ville skapa ett avstånd mellan Moskva och Nato, borde det ha varit enklare att man satt upp ett staket vid sin sida av gränsen mot alla grannarna och sedan backat bakåt, säg 100 km och där, satt upp en gränsskylt. Då skapar man ett fysiskt avstånd till Moskva.
Nu flyttar man sig inte bort ifrån Nato, på något sätt.

Sedan når kärnvapenbärande missiler Moskva i v f. Oavsett var man tror man kan sätta en gräns. Vad tror man att kärnvapenbestyckade ubåtar är till för? Skjuta valar?

Slutligen. Ryssland. Världens 2:a största arme. Kärnvapenmakt.
Vem vill anfalla Ryssland?

Rimbolasse, JohnClark m fl . Kom igen nu. Visa lite nivå på resonemanget, tack.
Citera
2024-01-23, 10:16
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Ja det är vinna eller försvinna. Själv gissar jag att det slutar med vapenvila och något som liknar Korea. Den dag Ukraina inte har militära eller ekonomiska resurser att fortsätta. Men det kan ta många år.

Tiden är svår att sia om. Minns 1989!
(jag jobbade med östeuropa då och hade kontakt med en person som vi var övertygad om fanns inom Stasi. Så viss kontakt/information hade/fick jag. Men ingen såg den kollapsen komma. Min kontakt försvann strax efteråt...)

Jag tror (fortfarande) inte på ett militärt avgörande.
Ryssland skulle behöva ha allmän mobilisering och krigsförklaring. En politisk strid som Putin inte heller vågar ta. Allmän mobilisering. Skulle också vara hans död.
Tror snarare på att det blir någon form av rysk kollaps. Som 1989. Men vi kommer inte kunna förutse ett datum.
Citera
2024-01-23, 10:18
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Area55
Tiden är svår att sia om. Minns 1989!
(jag jobbade med östeuropa då och hade kontakt med en person som vi var övertygad om fanns inom Stasi. Så viss kontakt/information hade/fick jag. Men ingen såg den kollapsen komma. Min kontakt försvann strax efteråt...)

Jag tror (fortfarande) inte på ett militärt avgörande.
Ryssland skulle behöva ha allmän mobilisering och krigsförklaring. En politisk strid som Putin inte heller vågar ta. Allmän mobilisering. Skulle också vara hans död.
Tror snarare på att det blir någon form av rysk kollaps. Som 1989. Men vi kommer inte kunna förutse ett datum.

Ja jag hoppas du siar rätt. Detta tycker jag dock är oroande men framtiden får visa.

https://www.dagensps.se/varlden/pengarna-sinar-ukraina-kan-tvingas-till-panikatgarder/
Citera
2024-01-23, 10:21
Medlem
aztlans avatar
Citat:
Fast det med just Nato gräns är ju bara en del i helheten. Han gillar det inte men det har inte samma påverkan kring prestige och makt. Sedan är han väl smart nog att inte starta flera fronter.
Han har inte kapacitet till att starta fler fronter, finns kanske inga sataniZter och naZis i Finland som måste dödas? 😄
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in