Citat:
Ursprungligen postat av
Bemp
Jag tror att Engström såg sin redogörelse som förhandlingsbar. Fick han intrycket att folk tolkade det som att han sprungit efter mördaren hade han inga problem med det. Och var Engström rak och koncis när han höll hov om detta? Inga högtravande utvikningar och självgoda inflikningar som kan få åhörarna att sen banta ned minnesbilden och skära ut huvuddragen? Jag vet inte jag.
I förhör var han inte dummare än att han höll tand för tunga. Men som sagt, han har från början etablerat en roll han inte gärna kan backa ur. Där finns inslag han bara kan rätta till genom krångel. Som försöken att motivera varför han missar en skottlossning på 20 meters håll och tror att han infiltrerat signalementet.
Han sätter krokben för sig själv genom att kliva för långt in i handlingen skulle jag säga.
Det är väl ganska uppenbart att vittnet SE biter av lite mer än han kan tugga när han placerar sig närmare mordet än han var?
1. Samtalet med HO "försvinner" trots att det höjer ögonbryn hos personalen på Skandia.
2. Den märkliga historien med klocktittandet måste introduceras i historien för att förklara varför han inte såg varken mordet eller mördaren.
3. Som en naturlig följd av detta hör SE varken det andra skottet eller LP ropa på hjälp.
4. SE stående inne och prata övertid och semesterbestyr i Skandias reception är ett "skottsäkert" alibi för SE som vittne. HO kommer ihåg helt rätt.
5. Att SE återger flera verifierbara fakta från mordplatsen redan 20 min efter att GM lämnat den befäster SEs närvaro på mordplatsen efter mordet.
6. Att JA pekar ut SE på bild placerar SE på mordplatsen.
7. SE uppger själv att han frågat LP om var mördaren tog vägen och att LP pekar med handen. Vittnet AH bekräftar detta pekande. Inget annat vittne gör anspråk på att ha frågat LP om detta.
8. Flera vittnen ser SE inne på Bohemia och någon identifierar honom till och med som "mannen som hjälpte till med återupplivningsförsöken på OP" när den verkliga mördaren siktas uppe på åsen.
9. Bara SE uppger att han befunnit sig ensam i korsningen utanför Bohemia just när vittnen ser honom komma in.
10. SEs historia från mordplatsen saknar beskrivning på vad ambulansen gjorde på platsen när han var inne på Bohemia, trots att uppgifter om ambulansen var enkla att plocka från media.
11. Inget tyder på att SE hade varken motiv eller mordvapen.
12. Slutsatsen om SEs skuld är inte svår att dra om man tar till sig "två-olika-personer-teorin".
"Ibland är sanningen så enkel att den blir svår att förstå!"
Edit: Å andra sidan:
1. Kan vara fel eller bortförklaras.
2. Kan vara fel eller bortförklaras.
3. Kan vara fel eller bortförklaras.
4. Kan vara fel eller bortförklaras.
5. Kan vara fel eller bortförklaras.
6. Kan vara fel eller bortförklaras.
7. Kan vara fel eller bortförklaras.
8. Kan vara fel eller bortförklaras.
9. Kan vara fel eller bortförklaras.
10. Kan vara fel eller bortförklaras.
11. Kan vara fel eller bortförklaras.
12. Kan vara fel eller bortförklaras.
SE
kan vara skyldig! "Det går inte att komma runt" eller bortförklaras!
"Ja. Jösses!" /Occam