2024-01-23, 00:04
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olleph
ja sitter man ovanpå borde chansen till det vara väldigt god i vart fall. Lägg där till 70 kg judo SM-vinnare, så borde man kunna ta sig därifrån och springa in på toaletten.

Tänkt dock på att enligt rykten så tränar Viking MMA. Då är man farlig, kolla bara på vad de gör i UFC. Ojoj!

MÄ har själv inte sagt att FV var hotfull på något vis. Han var äldre och hon kunde inte göra något eftersom hon var i sitt egna hem. Frågor på det? Nope... gå i fängelse, utan att passera gå.
Citera
2024-01-23, 00:13
Medlem
Citat:
ja sitter man ovanpå borde chansen till det vara väldigt god i vart fall. Lägg där till 70 kg judo SM-vinnare, så borde man kunna ta sig därifrån och springa in på toaletten.

Oj det var en ny infallsvinkel, intressant.

Du menar med vad du skriver att är man idrottsutövare så finns incitament för i det här fallet samtycke för våldtäkt.

Okej vi säger så.

Då borde även person som tex utövar kampsport som blir misshandlad ute på krogen också samtyckt till misshandel?

En prickskytteutövare som blir skjuten av en gängkriminella har samtyckt till att bli skjuten?

Ska vi fortsätta?

Vad tycker du är ett tecken på att att motparten samtycker till samlag? Hon borstade tänderna, hon gick omkring med trosorna på i sitt eget hem...

Jag förstår att du inte delat bedd med någon av motsatta könet utan att se det som en sexuell invit.
Men så fungerar det inte riktigt, om man är vänner och respekterar den andra parten.

Man kan faktiskt dela en säng utan att det innebär att det är fritt fram.
Citera
2024-01-23, 00:19
Medlem
Citat:
ja jeeses och dessa stödvittnen är namnen inte maskade på i dom/fup så de har verkligen blivit inblandad i MÄ historia. Och det är ju som de säger de återberättar ju bara hennes ord. De har ju inga EGNA vittnesuppgifter från det som hänt eller inte hänt...

men sms konversationen till Zuzanna innan V kommer är väl ändå högst intressant. Båda tjejerna samma WT språk. Rizza, fuckboy, samt pratar om sex etc.

Har du läste FUP:en och domen? Det är ju vännerna hon träffar där på förmiddagen som ser på henne att hon är uppenbart chockad och beter sig påtagligt annorlunda när hon försöker beskriva vad som hänt där på natten. Det är ju också dessa vänner som får henne att inse att hon behöver anmäla detta så att inte andra råkar ut för samma behandling. Att hon är uppenbart traumatiserad kan man läsa om i förhören och något som också kuratorn som träffa henne ett par gånger dagarna efteråt bekräftar.

Det jag håller med om är att mess-konversationen som pågår precis innan Viking anländer låter märklig, men mess-språket bland dagens ungdomar låter lite obegåvat. Den BO messar med har heller inte svenska som modersmål om jag minns rätt. Att studenter bjuder in klasskompisar, eller låter klasskompisar slagga över efter fester o s v är vill jag säga mycket vanligt. Vet inte hur många golv, soffor, fåtöljer man slaggade både hos killkompisar som tjejkompisar när man pluggade. Det fanns ju heller inga som helst antydningar om sex mellan de båda innan i messen o s v
Citera
2024-01-23, 00:39
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PR400

Du menar med vad du skriver att är man idrottsutövare så finns incitament för i det här fallet samtycke för våldtäkt.

Okej vi säger så.

Då borde även person som tex utövar kampsport som blir misshandlad ute på krogen också samtyckt till misshandel?

En prickskytteutövare som blir skjuten av en gängkriminella har samtyckt till att bli skjuten?

Ska vi fortsätta?

Vad tycker du är ett tecken på att att motparten samtycker till samlag? Hon borstade tänderna, hon gick omkring med trosorna på i sitt eget hem...

Jag förstår att du inte delat bedd med någon av motsatta könet utan att se det som en sexuell invit.
Men så fungerar det inte riktigt, om man är vänner och respekterar den andra parten.

De (Andrei) för fram att Viking tränar MMA som en anledning till att MÄ skulle känna sig hotad. Att hon själv är kampsportare på elitnivå vet jag inte om det ens har nämnts i domstolen. En sliskig advokat som kämpar för sin klient hade givetvis tagit upp det som en "tveksamhet" kring hur utsatt MÄ borde ha känt sig.

För övrigt, är du kampsportare på elitnivå kommer du ha svårare att hävda nödvärn om du bankar på nån kaxig filur som börjar mucka.
Citera
2024-01-23, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Sen tror jag att MÄ genuint känner att hon blivit utsatt för ett övergrepp, men det betyder inte att FV ska slängas i finkan i tre år. Med den lagstiftning som finns kan det mycket väl klassas som våldtäkt eftersom det blir helt subjektivt kring huruvida FV kunde uppfatta hennes icke-samtycke eller ej, ffa när hon sedan "gjorde allt han bad om".

Det är ju en tragisk historia för de båda, där jag skulle vilja säga att alkoholen är den stora boven. Vet inte om han stoppat i sig något mer än de ca 3 shots och 4-6 glas vin som han uppger att han druckit. Han uppfattar ju tydligt nej-signalerna där på morgonen när han sovit ruset av sig. Där på natten i fylle- och kåtdimman hade han inte riktigt koll. Närmare 2 timmars juckande ledde inte till leverans heller vilket tyder på att han hade vin-balle.
Att han ska sitta lika länge som ett rattfyllo som kör ihjäl en 2-åring är ett skämt. Han kommer förvisso vara ute om 2 år om han sköter sig. Han kanske kan plugga under tiden och förhoppningsvis lära sig något av detta. Tror dock att han har problem med alkohol och med att respektera gränser oavsett om detta är att klassas som en våldtäkt eller inte. Det är nog inte första gången han varit ute på äventyr, vilket är naturligt i den åldern.
Det är också tragiskt för BO som kämpat för att komma in på en fin högskolelinje och flyttat till Gbg. Nu har hon flyttat hem till Sthlm igen då hon är obekväm/rädd att konfronteras med Vikings kompisar (man tar en väldigt stor risk med att anmäla en våldtäkt, inte helt ovanligt att man blir "attackerad", se t ex denna tråd) och förhoppningsvis kan plugga vidare på t ex KTH eller liknande.
Citera
2024-01-23, 00:51
Medlem
Citat:
De (Andrei) för fram att Viking tränar MMA som en anledning till att MÄ skulle känna sig hotad. Att hon själv är kampsportare på elitnivå vet jag inte om det ens har nämnts i domstolen. En sliskig advokat som kämpar för sin klient hade givetvis tagit upp det som en "tveksamhet" kring hur utsatt MÄ borde ha känt sig.

För övrigt, är du kampsportare på elitnivå kommer du ha svårare att hävda nödvärn om du bankar på nån kaxig filur som börjar mucka.

Okej fattar,

Tack för uppdateringen, fick inte det intrycket av inlägget.
Om nu V dessutom utövar MMA, att påstå då att inte det kvinnliga offret då än mer känner sig utsatt förvånar mig.
En normal man har 60% mer muskelmassa än en normal kvinna.
Tragiskt att man får uppfattningen att kvinnan inte är etniskt svensk och därför förtjänar vad hon blivit utsatt för.
Citera
2024-01-23, 00:52
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Det är ju en tragisk historia för de båda, där jag skulle vilja säga att alkoholen är den stora boven. Vet inte om han stoppat i sig något mer än de ca 3 shots och 4-6 glas vin som han uppger att han druckit. Han uppfattar ju tydligt nej-signalerna där på morgonen när han sovit ruset av sig. Där på natten i fylle- och kåtdimman hade han inte riktigt koll. Närmare 2 timmars juckande ledde inte till leverans heller vilket tyder på att han hade vin-balle.
Att han ska sitta lika länge som ett rattfyllo som kör ihjäl en 2-åring är ett skämt. Han kommer förvisso vara ute om 2 år om han sköter sig. Han kanske kan plugga under tiden och förhoppningsvis lära sig något av detta. Tror dock att han har problem med alkohol och med att respektera gränser oavsett om detta är att klassas som en våldtäkt eller inte. Det är nog inte första gången han varit ute på äventyr, vilket är naturligt i den åldern.
Det är också tragiskt för BO som kämpat för att komma in på en fin högskolelinje och flyttat till Gbg. Nu har hon flyttat hem till Sthlm igen då hon är obekväm/rädd att konfronteras med Vikings kompisar (man tar en väldigt stor risk med att anmäla en våldtäkt, inte helt ovanligt att man blir "attackerad", se t ex denna tråd) och förhoppningsvis kan plugga vidare på t ex KTH eller liknande.

Yes, det blir en "ond kombination" av samtyckeslagen och straffskärpningen för våldtäkt. Minimum tre år och kan dömas för ett allvarligt brott på rätt lösa boliner jämfört med tidigare lagstiftning.

Nu borde detta bli en oaktsam våldtäkt max, och förhoppningsvis en rejäl tankeställare till Viking för hur han ska interagera med kvinnor framöver.

Tråkigt att det skulle gå till detta, jag tror att de faktiskt kunde ha löst det utan att dra det till domstol med ett bättre utfall för bägge.
Citera
2024-01-23, 00:54
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Jaså är det bara att resa sig upp under övergreppet och våldtäkten?

Jag förstår att du inte vet hur en utsatt person reagerar och känner det måste till något som jag förstår du saknar -empati.

Har man en eller har haft kärleksrelation eller tillfälliga relationer vet man hur det fungerar man känner av det under samlaget.

Ansvaret har du om du penetrerar en annan person, du ansvarar för dina handlingar ingen annan.

Och jo en normal person ska fråga om det finns samtycke och önskan, om det finns det minsta tvivel så finns den inte.
Det gäller även gifta par!

Du skriver
"Det finns situationer där kvinnor upplever våld, tvång, hot eller är oförmögna att agera frivilligt av olika skäl. De situationer du beskriver är sådana. Det här är inte en sådan situation"

Jag måste fråga hur FAN vet du det?

Därför att det inte förekommer något våld, tvång eller hot mot henne i hennes egen berättelse. Till skillnad från när en kvinna blir misshandlad i sitt hem eller påhoppad i en gränd.

Citat:

Okej vi säger så.

Ska vi fortsätta?

Grejen är att det där bara är ditt bakvända tänkande om vad som följer i en annan tänkt situation om man påstår något om målsägandens agerande i den här situationen. Det är ingen som hävdar de där sakerna du hittar på. Att dina exempel om prickskyttar, att dela säng innebär att det är fritt fram och annat är heltokiga visar hur fel och verklighetsfrämmande du resonerar, inte hur dumt andra resonerar som du inbillar dig.
Citera
2024-01-23, 00:55
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Okej fattar,

Tack för uppdateringen, fick inte det intrycket av inlägget.
Om nu V dessutom utövar MMA, att påstå då att inte det kvinnliga offret då än mer känner sig utsatt förvånar mig.
En normal man har 60% mer muskelmassa än en normal kvinna.
Tragiskt att man får uppfattningen att kvinnan inte är etniskt svensk och därför förtjänar vad hon blivit utsatt för.

Kvinnan är väldigt svensk om det nu spelar nån roll. V tränar BJJ som nybörjare men har kanske gjort nåt annat tidigare, har inte klarlagts eftersom det inte haft nån påverkan på domen.
Citera
2024-01-23, 01:07
Medlem
Citat:
Kvinnan är väldigt svensk om det nu spelar nån roll. V tränar BJJ som nybörjare men har kanske gjort nåt annat tidigare, har inte klarlagts eftersom det inte haft nån påverkan på domen.

👍 får ta mig tid att läsa igenom tråden. Det var någon som skrev att hon kommunicerat på ett annat språk. Därav mitt påstående.

Det lilla jag har läst om utdrag från FUP och förhör har jag uppfattningen att samtycke inte funnits.

Dvs fullbordad våldtäkt.

Att utpeka en kvinna till att vara villig bara för att hon släppt in någon i sin lägenhet, suck!
Citera
2024-01-23, 01:11
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Har du läste FUP:en och domen? Det är ju vännerna hon träffar där på förmiddagen som ser på henne att hon är uppenbart chockad och beter sig påtagligt annorlunda när hon försöker beskriva vad som hänt där på natten. Det är ju också dessa vänner som får henne att inse att hon behöver anmäla detta så att inte andra råkar ut för samma behandling. Att hon är uppenbart traumatiserad kan man läsa om i förhören och något som också kuratorn som träffa henne ett par gånger dagarna efteråt bekräftar.

Det jag håller med om är att mess-konversationen som pågår precis innan Viking anländer låter märklig, men mess-språket bland dagens ungdomar låter lite obegåvat. Den BO messar med har heller inte svenska som modersmål om jag minns rätt. Att studenter bjuder in klasskompisar, eller låter klasskompisar slagga över efter fester o s v är vill jag säga mycket vanligt. Vet inte hur många golv, soffor, fåtöljer man slaggade både hos killkompisar som tjejkompisar när man pluggade. Det fanns ju heller inga som helst antydningar om sex mellan de båda innan i messen o s v

Det som finns är som sagt målsägandens rätt tydliga uppfattning om att den tilltalade förmodligen är intresserad, hon tror är svår på kvinnor och kanske intresserad av sex, vilket hon ju också har rätt i.

Det är i ljuset av detta och inte som någon allmän slutsats om att studenter bara sover hos varandra om de skall ha sex som inbjudan till att sova över, sova i samma säng, ha nattkläder på sig, inte hämta någon madrass osv får en speciell signifikans.

Rätt eller fel, så måste du väl inse att slutsatser om att målsäganden kanske faktiskt ändå var intresserad inte baseras på någon konstig föreställning om mäns rätt till sex vid övernattning hos kvinnor eller en lika konstig föreställning om att personer av olika kön aldrig skulle kunna sova tillsammans i samma rum?
Citera
2024-01-23, 01:27
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Det lilla jag har läst om utdrag från FUP och förhör har jag uppfattningen att samtycke inte funnits.

Att utpeka en kvinna till att vara villig bara för att hon släppt in någon i sin lägenhet, suck!

Om en kvinna bjuder in en kurskamrat mitt i natten iklädd nattlinne så kan det mycket väl ses som en invit, dvs att hon är villig.

Hon hann väl knappt göra slut med sitt ex innan hon började träffa och "umgås" med nya karlar? Detta kan peka på att hon fått dåligt samvete och ågren efter chalmeristens nattliga besök? Kanske skämdes hon över att hon bjöd in honom och för att hon lät det gå så pass långt? Kanske tänkte hon på vad exet skulle säga om han fick reda på vad som försiggick i hennes bostad?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in