2024-01-22, 10:39
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LostinDarkness
Var har man ändrat sig nu?
Det har varit på gång ända sedan man förstod att Taxeringskalendern främst användes som brottskarta/utpressningskarta.
Citera
2024-01-22, 10:56
Medlem
Eftersom den totala förvärvsinkomsten fortfarande är offentlig så förändras inget i praktiken. Det är ju dessutom bara ett fåtal som driver näringsverksamhet parallellt med anställning eller pension.
Citera
2024-01-22, 10:56
Avslutad
Jag som hade fått för mig att vi bodde i en demokrati där folket bestämmer vilka regler som gäller för myndigheter. Men jag hade fel, här bestämmer myndigheterna oavsett vad folket tycker. Men det är helt rimligt, precis lika rimligt som att systembolaget kampanjar med stulna skattemedel om att de ska ha fortsatt monopol på alkoholförsäljning.
Citera
2024-01-22, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LostinDarkness
Var har man ändrat sig nu? Enbart för att rika drabbas ?
Där har du sanningen.
Citera
2024-01-22, 10:59
Medlem
Barentss avatar
Jag antar att man då också måste förbjuda att alla människors deklarationer är öppen handling?

Alldeles utmärkt om alla data som staten samlar in blir förbjudet att sprida för staten. Det är enbart skurkar som använder sig av "Nils 77 år bor i dörr nummer 2 plan 2 på Ågatan och äger en BMW X7".
Citera
2024-01-22, 11:03
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Jag antar att man då också måste förbjuda att alla människors deklarationer är öppen handling?

Din deklaration är sekretessbelagd. Det finns ingen möjlighet för nyfikna grannar e.d. att begära ut den.
Citera
2024-01-22, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Jag kommer fortfarande kunna se hur mycket folk skattar, men det kommer inte specificeras hur folk har skattat för sina pengar.

Är det arv, är det lön, är det försäljning av bostad? Nej nu står det bara hur mycket.

Jag förstår inte varför folk i tråden blir hajpade av detta? Folk kommer fortfarande kunde se hur mycket en person skattade för förra året.

Kommer inte bli någon skillnad alls förutom att folk nu kommer få sin lön bli hopbuntad med allt annat personen skattar på.

Inkomst av kapital kommer inte att beröras och hanteras fortfarande separat.
Citera
2024-01-22, 11:07
Medlem
GrillTeknikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kodapan
Varför skulle du inte veta det? Det står på alla sidor som Ratsit om någon har ett bolag. Ser du det inte där (för att du ser dåligt?) kan du slå upp det på Alla bolag eller ringa till Bolagsverket om du är gammalmodig.

Javisst - men du kommer fortfarande inte veta hur mycket som är lön från arbetsgivare respektive inkomst från enskild firma.

Vad menar ni som går igång på detta är fördelen? Att man inte vet vad någon tjänar hos sin arbetsgivare respektive i sin enskilda firma? Var finns det positiva i detta? Vad är det ni vill dölja, och för vem?

Fattar ärligt talat inte alls varför så många här verkar bli helt exalterade av denna förändring, som i bästa fall är onödig och i värsta fall rent av idiotisk.
Citera
2024-01-22, 11:10
Medlem
GrillTeknikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Det har varit på gång ända sedan man förstod att Taxeringskalendern främst användes som brottskarta/utpressningskarta.

Har du något konkret exempel på när så har skett?

Och ännu hellre, kan du ge något exempel på hur denna förändring skulle hjälpa mot detta eventuella problem? En brottsling kommer fortfarande se hur mycket du hade i inkomst, bara inte uppdelat på lön från arbetsgivare och inkomst från enskild firma. Tror knappast de bryr sig - pengar är pengar.
Citera
2024-01-22, 11:15
Medlem
Symptms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pringles-Kungen
Folk pratar ofta om detta som en anledning till hur vi absolut inte kan tillåtas se vad grannen tjänar eller att han ser vad du tjänar (men samtidigt tycker jag samma personer verkar väldigt sugna på att kunna se om grannen förekommer i brottsregistret). Men hur jävla vanligt skulle det vara egentligen? Tror någon på fullaste allvar att kriminella i omfattande skala kollar upp vem som tjänar bra i området på skatteverket?
Känns som man i ren allmänhet har koll på områden och bostäder som är lite mer bemedlade.
För övrigt innebär inte en högre inkomst en likvärdig ökning av stöldbegärliga ting i hemmet.

jag kan tycka brottsregistret inte heller borde vara öppet, det kan va öppet men man får begära med brev till någon instans
Citera
2024-01-22, 11:38
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrillTekniker
Har du något konkret exempel på när så har skett?
Det pratades mycket om det i slutet på 90-talet.
Citera
2024-01-22, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Det är nog välbehövligt i dagens samhälle.
Frågan är varför den totala förvärvsinkomsten fortfarande skall vara offentlig?
Vad har folk med att göra vad andra tjänar?

Annars kan inte avundsjuka grannar se att här finns någon som spenderar mer än han tjänar och då anmäla misstänkt svartarbete till skatteverket. Inte heller kan Aftonbladet sammanställa listor med de bästa rånoffren i varje stad och publicera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in