2024-01-22, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Det har varit på gång ända sedan man förstod att Taxeringskalendern främst användes som brottskarta/utpressningskarta.

Men det stod klart klart redan 1975 när Tage Danielsson släppte Karl-Bertil Johnssons jul?
Citera
2024-01-22, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eodnhoj
Jag som hade fått för mig att vi bodde i en demokrati där folket bestämmer vilka regler som gäller för myndigheter. Men jag hade fel, här bestämmer myndigheterna oavsett vad folket tycker. Men det är helt rimligt, precis lika rimligt som att systembolaget kampanjar med stulna skattemedel om att de ska ha fortsatt monopol på alkoholförsäljning.

Tror du misstar "folket" med "högljudd minoritet på Flashback och sociala medier". Och vi har representativ demokrati, inte direkt demokrati. Du får rösta på något parti som vill genomföra det du vill men att majoriteten röstar annorlunda beror inte på någon konspiration utan att de faktiskt inte håller med dig.
Citera
2024-01-22, 12:11
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Men det stod klart klart redan 1975 när Tage Danielsson släppte Karl-Bertil Johnssons jul?
Kanske det, men det var först på 90-talet som jag hörde om kriminella som faktiskt använde den som brottsinstrument.
Citera
2024-01-22, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Symptm
jag kan tycka brottsregistret inte heller borde vara öppet, det kan va öppet men man får begära med brev till någon instans
Jag tycker personligen inte det. Där verkar det som att folk snokar mer än kring lön om något när man hör hur folk pratar, allt för att kunna känna man sitter på känslig information om någon annan, för att vara över den eller något.
Hade det varit lika intressant för förespråkarna om alla man begärde ut infon om fick reda på att du begärde ut informationen undrar jag, då kan man inte smyga med det heller.
Citera
2024-01-22, 12:37
Medlem
Citat:
jag kan tycka brottsregistret inte heller borde vara öppet, det kan va öppet men man får begära med brev till någon instans

Problemet där är ju att trots att brottsregistret inte är öppet så är domar tillgängliga så att den som har tillräckligt med resurser kan begära ut alla domar och bygga sitt eget brottsregister och sälja innehållet.
Citera
2024-01-22, 12:51
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Kanske det, men det var först på 90-talet som jag hörde om kriminella som faktiskt använde den som brottsinstrument.

Men det här förändrar väl inget för taxeringskalendern? Där står ju bara vad man har för taxerad inkomst, vilket fortfarande är en offentlig uppgift.
Citera
2024-01-22, 12:52
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
jag kan tycka brottsregistret inte heller borde vara öppet

Det är det inte.
Citera
2024-01-22, 13:03
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
Men det här förändrar väl inget för taxeringskalendern? Där står ju bara vad man har för taxerad inkomst, vilket fortfarande är en offentlig uppgift.
Jag ser förändringen som en del av en strid ström av förändringar som kommer, i vilken Taxeringskalendern är en faktor i den strömmen.
Citera
2024-01-22, 13:23
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:
Jag ser förändringen som en del av en strid ström av förändringar som kommer, i vilken Taxeringskalendern är en faktor i den strömmen.

Uppgifterna hos typ Eniro och Hitta.se tunnas också ut allt mer. Sverige blir mer likt övriga länder när det gäller tillgång till uppgift om adress, telefonnummer och inkomster. Personnummer kanske också. Sånt var standard för några år sedan men inte längre.
Citera
2024-01-22, 14:24
Medlem
cateatdogs avatar
Underbart. Vet flera i min omgivning som har koll på sina vänner, grannar mm mm.
Jag tycker inte alls om att andra ser vår ekonomi. Den säger så lite om totalen eftersom vi har bolag.
Citera
2024-01-22, 15:55
Medlem
CaptainInsane-os avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cateatdog
Underbart. Vet flera i min omgivning som har koll på sina vänner, grannar mm mm.
Jag tycker inte alls om att andra ser vår ekonomi. Den säger så lite om totalen eftersom vi har bolag.

Lön från bolaget hamnar som fastställd förvärvsinkomst. Utdelning som kapital. Årsredovisningen är offentlig. För den som kan lägga ihop två och två är din ekonomi lika hemlig som ett par kalsonger av gladpack.
Citera
2024-01-22, 21:46
Medlem
GrillTeknikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cateatdog

Och nu blir det bättre för att...? Enda scenariot det blir någon skillnad är om du har enskild firma och är anställd samtidigt, då kommer man inte kunna se hur mycket som kommer från respektive del, men totalen kommer dina vänner och grannar fortfarande se.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in