Citat:
Varför pratar du så mycket om rundgång? Det krävs inte mycket inlevelse för att förstå hur situationen uppstått.
Man måste inte alls ha empatistörning för att falskt tillvita någon. Allt beror på sammanhanget. Jag såg en dokumentär (tror jag det var) där ett vittne först höll fast vid att inget brott hade skett, men efter att poliserna påpekat vilken farlig man den misstänkte var så ändrade sig vittnet. När det bevisades att det inte hade begåtts ett brott fick hon frågan varför hon hade ändrat sig. Svaret var att poliserna hade övertygat henne om att andra kan utsättas för brott om de inte stoppade gärningsmannen i ett tidigt skede. Det kan alltså vara empati som gör att man begår falsk tillvitelse. Man tänker sig in i hur andra kan komma att lida osv.
Och om man bara har otillförlitliga uppgifter så är hobbypsykologi lika mycket värt som all annan spekulation.
Man måste inte alls ha empatistörning för att falskt tillvita någon. Allt beror på sammanhanget. Jag såg en dokumentär (tror jag det var) där ett vittne först höll fast vid att inget brott hade skett, men efter att poliserna påpekat vilken farlig man den misstänkte var så ändrade sig vittnet. När det bevisades att det inte hade begåtts ett brott fick hon frågan varför hon hade ändrat sig. Svaret var att poliserna hade övertygat henne om att andra kan utsättas för brott om de inte stoppade gärningsmannen i ett tidigt skede. Det kan alltså vara empati som gör att man begår falsk tillvitelse. Man tänker sig in i hur andra kan komma att lida osv.
Och om man bara har otillförlitliga uppgifter så är hobbypsykologi lika mycket värt som all annan spekulation.
Jag ser faktiskt ingen anledning alls kring varför målsägande skulle vilja sätta dit Vi*king falskt för våldtäkt. En ung man hon knappt känner.
Om så vore fallet, att hon falskt har tillvitat Vi*king. Så innebär ju det att hon förstör livet för Vi*king, samt riskerar att utsätta sina föräldrar, sin pojkvän och sina vänner för sekundärtrauma (iom. att de tror på våldtäkten och kan bli sekundärtraumatiserade av hennes berättelse om det hela). En person med empatisk förmåga, vill inte utsätta sina närmaste och någon de knappt känner för sådant lidande... Det krävs empatistörning för att göra folk så illa.
Och om sagt: jag ser inte att målsägande skulle vara empatistörd.
Och vad skulle krävas för att hon av empati skulle sätta dit Vi*king falskt för våldtäkt och få både honom och sina närmaste att lida?
Tja, det skulle väl i så fall vara två anledningar till varför en falsk tillvitare skulle falskt tillvita någon för våldtäkt av empati:
1. Hon har blivit våldtagen av någon annan och är traumatiserad över det och kan inte dölja sin traumatisering. Men den riktiga förövaren är betydligt värre informera vem det är, det skulle innebära större skada för alla hon känner. Så hon offrar en oskyldig, för att inte behöva berätta om vem som våldtagit henne på riktigt. Verkar detta troligt i detta fall? NEJ. Hon och Vi*king hängde ju från sen natt till morgonen. Kan därmed inte finnas en "alternativ gärningsperson".
2. Den falskt utpekade våldtäktsförövaren har gjort andra fruktansvärda brott och kommit undan med det. Så den falska tillvitaren ljuger ihop en historia om våldtäkt, för att iaf. sätta dit den falskt utpekade för något... Så att den falskt utpekade hamnar i fängelse, även om det inte är för de brott den verkligen har gjort. Utan för något den blivit falskt dömd för. Verkar detta troligt i detta fall? NEJ. Jag tror faktiskt inte att Vi*king är en förhärdad brottsling som kommit undan hemska brott. Och jag tror verkligen inte att målsägande är en så pass duktig skådis så att hon kan spela traumatiserad, utan att vara det.
)