Citat:
Ursprungligen postat av
Problem2020
Jag menade alltså han beskriver det ju rätt utifrån att han är 6-7 sekunder ifrån....Eller hyffsat rätt..
Men han beskriver helt fel om han kommer ut efter skotten..
Han tittar upp efter skotten och ser Lisbeth böjd över Olof...
Tittar han upp efter avgasknallen så ser han väl en grupp människor..?
Samma sak när han anländer..
Anländer han tidigt så kan han ju tro att han är nästan först på plats ...möjligen samtidigt som Hage och Glantz..
Men när anländer efter avgasknallen så borde han inte ens tveka på om han är först på plats..
Håller du med ?
Nja, det är ju här jag tänker lite annorlunda och "tvärtom"..
Jag instämmer såklart i att Lisbeth ca 5 sekunder efter mordet är böjd över Olof. Det ser vi i andra vittnesmål. Men Lisbeth är väl framme fler ggr hos Olof?
Sedan undrar jag över SE's uppgifter.
Säger han verkligen att han tittar mot mordplatsen efter 5-6 sekunder och ser att det är folk där?
Eller "avgasknallen", som du skriver?
Eller är det först när han kommer fram som uppgiften om "folk på plats" kommer?
Precis, anländer han så snabbt efter avgasknallen(om detta nu skulle vara skott/skotten) så "kan han ju tro att han är nästan först på plats"(som du skriver).
Och det är väl det han också mer eller mindre tror?
Eller mer "bland de första"? Han är konsekvent med att det är folk framme redan innan och han vet ju samtidigt inte vart dessa stod då skotten föll.
(Det jag undrar över är hur även Bengt P. kan uppfatta sig som bland de första efter att ha suttit i bilen precis vid mordplatsen då skotten föll. Därefter gjort en U-sväng vid Adolf Fredriks Kyrkogata, parkerat på andra sidan Sveavägen. Väntat i ca 30 sekunder och sedan begett sig till mordplatsen?
Känslan är som sagt subjektiv.)
"Det var två unga flickor först framme och E stannade upp och såg en dam på knä och liksom vädjade både med blick och ropade på ambulans...." (Förhöret den 11/3)
Ser jag på SE ur vittnesperspektiv, så ser jag alltså mer stöd i uppgifterna för att han skulle vara senare ankommen till mordplatsen än 5-6 sekunder.