2024-01-16, 11:04
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Den här agnosticismen ni talar om nu är knappast en framkomlig väg, tvärtom. Och jag tror att det är hopplöst att på det där sättet försöka räkna ut vem gärningsmannen är utifrån vem/vilka som verkar vara "intressanta". Man får nog börja här med att försöka göra sig en tydlig bild av hur själva händelseförloppet såg ut, dvs. från vilket håll kom mördaren och vart tog han sedan vägen, och hur såg han egentligen ut (dvs. hur var han klädd). Först därefter kan man börja fundera på om någon viss person skulle kunna stämma in på den här beskrivningen.

Jag håller med om att den här i MOP-sammanhang populära agnosticismen inte leder någon vart och det är också en inadekvat inställning i sammanhanget.

Palmemordet är ingen metafysisk entitet som det inte går att formulera välgrundade uppfattningar om.

Däremot bör man inta en skeptisk hållning, vilket kanske är det som avses.

Din pusselmetod tror jag dock är dödfödd.
Citera
2024-01-16, 11:22
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Jag håller med om att den här i MOP-sammanhang populära agnosticismen inte leder någon vart och det är också en inadekvat inställning i sammanhanget.
Palmemordet är ingen metafysisk entitet som det inte går att formulera välgrundade uppfattningar om.

Visst.

Ordet agnosticism är möjligtvis felanvänt i sammanhanget, men samtidigt anser jag att det ändå fungerar.

Jag anser att vi har för lite data/information för att kunna ta ett kvalitativt beslut gällande vem som är GM. Därmed avstår jag att hålla en sådan åsikt tills mer information uppstår.

Det betyder inte att man inte kan ha "välgrundande uppfattningar" eller att man inte tycker att individ X är mest sannolik.
Det betyder enbart att jag inte har en bestämd åsikt gällande vem som är GM.
Citera
2024-01-16, 13:26
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Bra fråga, men jag tror inte att man behöver leta efter några pusselbitar här. De ligger ju redan på bordet, och vi kan börja med att numrera dem för att få lite bättre överblick:

Nr 1: GM är han som enligt NF går efter makarna Palme på Sveavägen.
Nr 2: GM står med Jack Nicholson-mössa och väntar vid Dekorimahörnan.
Nr 3: GM är han som Yvonne och Ahmed ser springa på David Bagares gata.
Nr 4: GM är inte den som Yvonne och Ahmed ser springa på David Bagares gata.
Nr 5: GM har lång mörk fladdrande rock, och en huvudbonad som kan uppfattas som kepsliknande.
Nr 6: GM är en yngre man i mörkblå täckjacka. Barhuvad och/eller med stickad upprullad mössa.

Sedan är det bara att börja pussla. T.ex. kan man testa med det som verkar vara åklagarens förslag, och försöka pussla ihop de bitar som har udda nummer (bitarna med jämna nummer får man i så fall strunta i, eller försöka "trolla bort" på något sätt). Man kan också testa att bygga ihop ett pussel enbart av de bitar som har jämna nummer. Då får man den sk. diametralt motsatta bilden (och här får man i så fall försöka trolla bort bitarna med udda nummer).

Vad sägs om: GM är han som enligt NF går efter makarna Palme på Sveavägen och som enligt AB bär en Jack Nicholson-mössa.

Hur går vi vidare med det?

Min poäng är att det är inte riktigt så enkelt att alla pusselbitar ligger på bordet.

Min upplevelse är att det rör sig om ett pussel med 1000 bitar, men det fattas sådär 800 bitar.
Citera
2024-01-16, 14:32
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Vad sägs om: GM är han som enligt NF går efter makarna Palme på Sveavägen och som enligt AB bär en Jack Nicholson-mössa.

Hur går vi vidare med det?

Min poäng är att det är inte riktigt så enkelt att alla pusselbitar ligger på bordet.

Min upplevelse är att det rör sig om ett pussel med 1000 bitar, men det fattas sådär 800 bitar.

Jag tror aldrig att AB pratat om en Jack N-mössa. Han beskrev den först som en mörkblå mössa som var ihoprullad ett par gånger. Sen beskrev han den som att mössa var liksom uppvikt med breda och en bred uppvikt kant som gick runt huvud.

På skissen som AB gjorde ser det ut som att den är ihoprullad ett par gånger med en bred tjock kant nedtill som står ut runtom. Det liknar inte mössan Jack N hade i Gökboet.

AB:s egen mössa däremot ser ut som en Jack N-mössa förutom att den är ljusare.
https://i.imgur.com/H8lbnQb.jpg
Citera
2024-01-16, 14:53
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Jag tror aldrig att AB pratat om en Jack N-mössa. Han beskrev den först som en mörkblå mössa som var ihoprullad ett par gånger. Sen beskrev han den som att mössa var liksom uppvikt med breda och en bred uppvikt kant som gick runt huvud.

På skissen som AB gjorde ser det ut som att den är ihoprullad ett par gånger med en bred tjock kant nedtill som står ut runtom. Det liknar inte mössan Jack N hade i Gökboet.

Det är bara Mårelius som använt ordvalet Jack N-mössa (hur farao han nu kunde se det från sitt avstånd, i motljus dessutom). Björkman beskrev mössan på pricken som du anger, det är dock ett par användare (som ser rött över Skandiamannen-teorin) som vill befästa att även B sa detta. Ohederligt.
Citera
2024-01-16, 15:21
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP

Visst.

Byt ut JN mössa mot din variant.

Poängen kvarstår.

Vi har en variant som skribenten inte tog hänsyn till.
Citera
2024-01-16, 16:47
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Allt han själv påstår är ju korrekt utifrån hans minnesbilder...

Han går ut efter han stämplar ut 23:19

Han hör skotten och tittar sen upp och ser Lisbeth böjd över Olof..

Framme 6-7 sek efteråt och kommer i anslutning till Glantz och Hage ...

Det är ju eg en korrekt beskrivning på en person som är ute på Sveavägens trottoar( 15m) och är bland dom första på brottsplatsen.....

Det som sen talar emot detta är ju att inget annat vittne bekräftar Engström på trottoaren eller så nära skotten och det borde nämnts...

Är det möjligt att Engström befinner sig där han påstår att han är ?

Du vet nog svaret själv på dessa frågor?
Han borde väl ha nämnt att han hört Lisbeth skrika?
Kanske nämnt bilar som gjort U-svängar och parkerat invid trottoaren?
Att det inte var folk på plats annat än Lisbeth och Olof?
...

Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Om inte ...

Hur kan han beskriva det så fel om han är ute på trottoaren efter skotten isåfall ?

Vad är det för massa felaktigheter du menar att han beskriver då?... i det fall han kommer senare?
Avgasknallen...? Tiden från den tills han anländer mordplatsen?
Citera
2024-01-16, 17:23
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Visst.

Ordet agnosticism är möjligtvis felanvänt i sammanhanget, men samtidigt anser jag att det ändå fungerar.

Jag anser att vi har för lite data/information för att kunna ta ett kvalitativt beslut gällande vem som är GM. Därmed avstår jag att hålla en sådan åsikt tills mer information uppstår.

Ok, jag tolkar kanske begreppet väl bokstavligt eller ortodoxt - som uppfattningen att det i princip inte är möjligt att nå kunskap gällande något, MOP i det här fallet.

Men, ja, man kan väl förhålla sig "agnostiskt" till saker man ändå menar att det i princip går att ha kunskap om.

Det finns dock en utbredd bokstavlig agnosticism inom moppandet - det går inte att veta nånting, allt som är möjligt är lika sannolikt, det kan lika gärna varit på alla möjliga sätt. Vilken jag vänder mig emot.

Citat:
Det betyder inte att man inte kan ha "välgrundande uppfattningar" eller att man inte tycker att individ X är mest sannolik.
Det betyder enbart att jag inte har en bestämd åsikt gällande vem som är GM.

Det har inte jag heller. Men däremot menar jag att materialet erbjuder möjlighet till att ha en välgrundad om uppfattning om i vilket härad GM mest sannolikt står att finna.
Citera
2024-01-16, 17:42
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Ok, jag tolkar kanske begreppet väl bokstavligt eller ortodoxt - som uppfattningen att det i princip inte är möjligt att nå kunskap gällande något, MOP i det här fallet.

Men, ja, man kan väl förhålla sig "agnostiskt" till saker man ändå menar att det i princip går att ha kunskap om.

Det finns dock en utbredd bokstavlig agnosticism inom moppandet - det går inte att veta nånting, allt som är möjligt är lika sannolikt, det kan lika gärna varit på alla möjliga sätt. Vilken jag vänder mig emot.

Det har inte jag heller. Men däremot menar jag att materialet erbjuder möjlighet till att ha en välgrundad om uppfattning om i vilket härad GM mest sannolikt står att finna.

Jag uppfattar det som att vi är eniga.

Min "agnosticism" hänvisar enbart till vem som är GM och att jag inte någon bestämd åsikt/slutsats i frågan. Jag anser helt enkelt att jag har för lite data (kvalitativ sådan) för att dra några sådana slutsatser.

Men självklart finns det "slutsatser" och saker vi kan "veta" i "moppandet".
Med det sagt har jag generellt oerhört svårt för diverse försök till "sannolikhetsuträkningar" i denna tråd.....
Citera
2024-01-16, 19:11
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Bra fråga, men jag tror inte att man behöver leta efter några pusselbitar här. De ligger ju redan på bordet, och vi kan börja med att numrera dem för att få lite bättre överblick:

Nr 1: GM är han som enligt NF går efter makarna Palme på Sveavägen.
Nr 2: GM står med Jack Nicholson-mössa och väntar vid Dekorimahörnan.
Nr 3: GM är han som Yvonne och Ahmed ser springa på David Bagares gata.
Nr 4: GM är inte den som Yvonne och Ahmed ser springa på David Bagares gata.
Nr 5: GM har lång mörk fladdrande rock, och en huvudbonad som kan uppfattas som kepsliknande.
Nr 6: GM är en yngre man i mörkblå täckjacka. Barhuvad och/eller med stickad upprullad mössa.

Sedan är det bara att börja pussla. T.ex. kan man testa med det som verkar vara åklagarens förslag, och försöka pussla ihop de bitar som har udda nummer (bitarna med jämna nummer får man i så fall strunta i, eller försöka "trolla bort" på något sätt). Man kan också testa att bygga ihop ett pussel enbart av de bitar som har jämna nummer. Då får man den sk. diametralt motsatta bilden (och här får man i så fall försöka trolla bort bitarna med udda nummer).

Som vanligt försöker du med det falska narrativet att det bara finns två teorier som kan vara korrekta, där du medvetet körsbärsplockat så den ena teorin ska verka orimlig. I själva verket finns hur många teorier som helst. Och framförallt hur många olika pusselbitar som helst, till och med inom en och samma teori.

Ta 1 och 2 i din uppställning. Det är inte de enda alternativen.

Ta 5 och 6 där du körsbärsplockat ihop flera olika vittnesmål.
Senast redigerad av enough-is-enough 2024-01-16 kl. 19:22.
Citera
2024-01-16, 19:21
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Det är bara Mårelius som använt ordvalet Jack N-mössa (hur farao han nu kunde se det från sitt avstånd, i motljus dessutom). Björkman beskrev mössan på pricken som du anger, det är dock ett par användare (som ser rött över Skandiamannen-teorin) som vill befästa att även B sa detta. Ohederligt.

Ingen kan väl komma runt det faktum att den mössa AB beskriver och den mössa IM beskriver inom felmarginalen kan vara samma mössa. Hur ska IM se att mössan inte är vikt en gång som en gökboetmössa, utan två gånger som den berusade AB säger?
Citera
2024-01-16, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Du vet nog svaret själv på dessa frågor?
Han borde väl ha nämnt att han hört Lisbeth skrika?
Kanske nämnt bilar som gjort U-svängar och parkerat invid trottoaren?
Att det inte var folk på plats annat än Lisbeth och Olof?
...

Vad är det för massa felaktigheter du menar att han beskriver då?... i det fall han kommer senare?
Avgasknallen...? Tiden från den tills han anländer mordplatsen?

Jag menade alltså han beskriver det ju rätt utifrån att han är 6-7 sekunder ifrån....Eller hyffsat rätt..

Men han beskriver helt fel om han kommer ut efter skotten..

Han tittar upp efter skotten och ser Lisbeth böjd över Olof...

Tittar han upp efter avgasknallen så ser han väl en grupp människor..?

Samma sak när han anländer..

Anländer han tidigt så kan han ju tro att han är nästan först på plats ...möjligen samtidigt som Hage och Glantz..

Men när anländer efter avgasknallen så borde han inte ens tveka på om han är först på plats..

Håller du med ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in