2024-01-18, 10:52
Medlem
Barentss avatar
Jag gillar den yngre generationens syn på krig. "Tredje världskriget varar nog bara i 1 vecka, sen kan jag se på Love is Blind igen".
Citera
2024-01-18, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vanddigomx

beroende på din ekonomi: har du möjlighet så skaffa en stuga lite avlägset o se till att ha förnödenheter där (och något transportmedel dit, om än så en cykel)

Om du försöker lämna Stockholm i bil kommer det ta 3-4 dagar att ta sej ut oavsett vilken
utfart du tar. E4 Norr/söder, E18 Västerås/Norrtälje alla kommer stå still.
Cyklar du så vad kan du få med dej ? 30-40 kg ? Du klarar dej inte länge på det.

Jag tror på att bli kvar i stockholm 7-10 dagar sen packad bil & norrut.
Hungerkravaller kommer först på 3-4 vecka.

Samt, en gammal sanning: Spelar ingen roll hur väl preppad du är.
Du måste kunna försvara det du har. Desperata människor med vapen kommer
röva dej på allt du har dom första 2-3 månaderna
Citera
2024-01-18, 11:02
Medlem
Flaskpostenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Jag gillar den yngre generationens syn på krig. "Tredje världskriget varar nog bara i 1 vecka, sen kan jag se på Love is Blind igen".

Det digitaliserade landet och syltryggarnas näste

Skulle världen vara i krig i ett par år så väljer jag personligen att hålla mig långt borta från stora städer.
Citera
2024-01-18, 11:06
Medlem
ValkPaddas avatar
Vad är en veckas mat för prepp? Kalorimässigt är det ju typ 3 storpack (1.3kg) pasta. Jag har aldrig haft så lite mat hemma.
Citera
2024-01-18, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pcfreak
Hmm vad menar du? Det finns tydligen fler än 10 skyddsrum inom 2km radie från min lägenhet

Edit: skoja, det verkar finnas hundratals
Ja då så.
Skaffa en större ryggsäck.

Du får väl pausa mellan lyften.
Citera
2024-01-18, 11:20
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskpostens
Egentligen borde vårat land stå för detta och skydd. Jag är så otroligt besviken på hur Sverige fullkomligt skiter i de människor som landet får runt på.

Hur kan de gått såhär långt? Kvinnor och barn ska få klara sig själv, ingen ska få något skydd. Möjligtvis nån liten bunker på en skola för max 100 personer. Det är så jävla katastrofalt så det finns inte. Skäms Sverige och svenska beslutsfattare och politiker!
Sveriges beredskap lämnar jävligt mycket att önska, men om man inte kan klara sig själv i sin lägenhet i en vecka så ska man fan inte gnälla heller.
Citera
2024-01-18, 11:23
Medlem
Flaskpostenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Sveriges beredskap lämnar jävligt mycket att önska, men om man inte kan klara sig själv i sin lägenhet i en vecka så ska man fan inte gnälla heller.

Jag klarar mig förmodligen ett par år utan ett fungerande samhälle. De får jag tacka min bakgrund för och intresse i överlevnad, jakt, fiske och natur
Citera
2024-01-18, 11:23
Bannlyst
Citat:
Funderar mycket på detta.

OM kriget kommer ska man väl bums befinna sig i ett skyddsrum, men samtidigt sägs det att man ska ha preppat för 1 vecka. Hur hjälper alla konserver jag har hemma i lägenheten, ska jag springa fram och tillbaka mellan lägenhet och skyddsrum för att frakta över min mat och vatten? Det känns i sådana fall betydligt bättre att ha en ryggsäck förberedd med diverse mat till den nivån att det inte blir för tungt för mig. Det kommer ju dock inte bli i närheten av 1 veckas mat, max några dagar.

Bor i Stockholm.
Blir inget krig om det blir krig är vi rätt så körda att gå in i ett skyddsrum 2000 är inge bra idee
Citera
2024-01-18, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Har varit med om krig, har betydligt mer koll på beredskap än de flesta. Och det enda jag har är en fryspizza och lite pasta.
Citera
2024-01-18, 11:45
Bannlyst
Först bombar dom militär anläggningar kommunikation internet förloras sedan vatten.
Så vatten är nog det viktigaste. Varför skulle dom bomba en hus/ skilda skyddsrum???
Om det nu blir krig hinner du knappt reagera förrns det är över. Du reagerar när det rullar in pansar.

Om nu inte alla rusar in på flashback och spammar forumet det är krig! Vilket gör att flashback kraschar.
Sedan två radio där dom glömmer att spela viktigt meddelade sedan 3 tv kolla på bingolotto.

Dom har aldrig testat flyglarmen sedan 1945. Vi är nog illa ute på tunn is om det blir krig
Senast redigerad av tirnap 2024-01-18 kl. 12:00.
Citera
2024-01-18, 11:49
Medlem
Citat:
Jag är relativt vältränad.Men 20kg är nästan 40% av min vikt så hur mycket jag än tränar skulle jag nog inte klara av att gå med det i 2 mil

Att du ska vara rädd är precis vad de vill åstadkomma.

Samma med covid.

Något är i görningen.
Citera
2024-01-18, 11:56
Medlem
ValkPaddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tirnap
Först bombar dom militär anläggningar kommunikation internet förloras sedan vatten.
Så vatten är nog det viktigaste. Varför skulle dom bomba en hus/ skilda skyddsrum???
Om det nu blir krig hinner du knappt reagera förrns det är över. Du reagerar när det rullar in pansar

Det kommer ju inte spawna pansar på våra gator från ingenstans.

Hesa fredrik lär ju ljuda när första roboten upptäcks eller ryssen kränker våra gränser i tillräcklig kvantitet för att det inte ska uppfattas som ett skoj.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in