Citat:
Ursprungligen postat av
pcfreak
Funderar mycket på detta.
OM kriget kommer ska man väl bums befinna sig i ett skyddsrum, men samtidigt sägs det att man ska ha preppat för 1 vecka. Hur hjälper alla konserver jag har hemma i lägenheten, ska jag springa fram och tillbaka mellan lägenhet och skyddsrum för att frakta över min mat och vatten? Det känns i sådana fall betydligt bättre att ha en ryggsäck förberedd med diverse mat till den nivån att det inte blir för tungt för mig. Det kommer ju dock inte bli i närheten av 1 veckas mat, max några dagar.
Bor i Stockholm.
Det är enkelt: i sverige blir storstäder som göteborg och stocholm rena dödscellerna: alldeles för mycket folk på en för liten yta sett till mat, vatten och skyddsrum. Alldeles för lite poliser och militär för upprätthålla ordningen.
beroende på din ekonomi: har du möjlighet så skaffa en stuga lite avlägset o se till att ha förnödenheter där (och något transportmedel dit, om än så en cykel)
alternativit du stannar i dödszonen och övervintrar, det är inte jättetroligt du behöver springa till skyddsrum hela tiden, då är det fan intensiva bombningar, men bor du tex nära en bro, en järnvägsstation, vattenverk mm, ja då är risken stor för en bomb.
något 100% av alla missar är också: om det faller bomber över en stad så kommer det trycka ut rutorna i din bostad: vad gör du då? Detta råd kommer jag inte ens själv göra något åt, men det är inte dumt att ha hammare (skruvdragare funkar bara så länge du kan ladda den) spik, playwood för spika igen ditt sönderbombade fönster. Eller rejäl byggplast är kanske enklare.
många kommer skratta åt mitt inlägg, men än så länge har jag haft rätt i allt detta med ryssland, jag kan inte förstå att inte fler ser det