2024-01-18, 08:05
Medlem
Funderar mycket på detta.

OM kriget kommer ska man väl bums befinna sig i ett skyddsrum, men samtidigt sägs det att man ska ha preppat för 1 vecka. Hur hjälper alla konserver jag har hemma i lägenheten, ska jag springa fram och tillbaka mellan lägenhet och skyddsrum för att frakta över min mat och vatten? Det känns i sådana fall betydligt bättre att ha en ryggsäck förberedd med diverse mat till den nivån att det inte blir för tungt för mig. Det kommer ju dock inte bli i närheten av 1 veckas mat, max några dagar.

Bor i Stockholm.
Citera
2024-01-18, 08:12
Bannlyst
Vet du vad som är tusen gånger bättre än att vara lösskiten över något som inte hänt?

Gå till gymmet varje vardag och addera konditionsträning på det också, att kunna gå 2 mil med packning på 20kg är tusen gånger bättre än att vara fet med 20 burkar ravioli.

Styr om ditt klena psyke till att fokusera på rätt saker!
Citera
2024-01-18, 08:13
Medlem
PatsyStoneHCs avatar
Skyddsrum?
Tror du på tandfén, påskharen och jultomten?
Vi har inget civilförsvar.. nada och noll.
Blir det krig KANSKE du kan få skydd på en säker plats annars blir det källaren i ditt hyreshus.
Se till att ha konserver hemma... och gärna pulvermat och frysttorkat.
Se till att ha ett stormkök typ Trangia och bränsle så att du kan laga till mat du har i tex frys om det är sommar och det blir ett längre strömavbrott.
Vevradio och vevlampa....

Infrastruktur är nog det som ryker först om någon vill angripa Sverige.
Citera
2024-01-18, 08:16
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av pcfreak

OM kriget kommer ska man väl bums befinna sig i ett skyddsrum, men samtidigt sägs det att man ska ha preppat för 1 vecka. Hur hjälper alla konserver jag har hemma i lägenheten, ska jag springa fram och tillbaka mellan lägenhet och skyddsrum för att frakta över min mat och vatten? Det känns i sådana fall betydligt bättre att ha en ryggsäck förberedd med diverse mat till den nivån att det inte blir för tungt för mig. Det kommer ju dock inte bli i närheten av 1 veckas mat, max några dagar.

Bor i Stockholm.

Det är enkelt: i sverige blir storstäder som göteborg och stocholm rena dödscellerna: alldeles för mycket folk på en för liten yta sett till mat, vatten och skyddsrum. Alldeles för lite poliser och militär för upprätthålla ordningen.

beroende på din ekonomi: har du möjlighet så skaffa en stuga lite avlägset o se till att ha förnödenheter där (och något transportmedel dit, om än så en cykel)

alternativit du stannar i dödszonen och övervintrar, det är inte jättetroligt du behöver springa till skyddsrum hela tiden, då är det fan intensiva bombningar, men bor du tex nära en bro, en järnvägsstation, vattenverk mm, ja då är risken stor för en bomb.

något 100% av alla missar är också: om det faller bomber över en stad så kommer det trycka ut rutorna i din bostad: vad gör du då? Detta råd kommer jag inte ens själv göra något åt, men det är inte dumt att ha hammare (skruvdragare funkar bara så länge du kan ladda den) spik, playwood för spika igen ditt sönderbombade fönster. Eller rejäl byggplast är kanske enklare.

många kommer skratta åt mitt inlägg, men än så länge har jag haft rätt i allt detta med ryssland, jag kan inte förstå att inte fler ser det
Citera
2024-01-18, 08:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TreRaggmunkar
Vet du vad som är tusen gånger bättre än att vara lösskiten över något som inte hänt?

Gå till gymmet varje vardag och addera konditionsträning på det också, att kunna gå 2 mil med packning på 20kg är tusen gånger bättre än att vara fet med 20 burkar ravioli.

Styr om ditt klena psyke till att fokusera på rätt saker!
Jag är relativt vältränad.Men 20kg är nästan 40% av min vikt så hur mycket jag än tränar skulle jag nog inte klara av att gå med det i 2 mil
Citera
2024-01-18, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatsyStoneHC
Skyddsrum?
Tror du på tandfén, påskharen och jultomten?
Vi har inget civilförsvar.. nada och noll.
Blir det krig KANSKE du kan få skydd på en säker plats annars blir det källaren i ditt hyreshus.
Se till att ha konserver hemma... och gärna pulvermat och frysttorkat.
Se till att ha ett stormkök typ Trangia och bränsle så att du kan laga till mat du har i tex frys om det är sommar och det blir ett längre strömavbrott.
Vevradio och vevlampa....

Infrastruktur är nog det som ryker först om någon vill angripa Sverige.

Hmm vad menar du? Det finns tydligen fler än 10 skyddsrum inom 2km radie från min lägenhet

Edit: skoja, det verkar finnas hundratals
Senast redigerad av pcfreak 2024-01-18 kl. 08:30.
Citera
2024-01-18, 08:25
Bannlyst
Citat:
Jag är relativt vältränad.Men 20kg är nästan 40% av min vikt så hur mycket jag än tränar skulle jag nog inte klara av att gå med det i 2 mil

Det var mer ett exempel, i en krissituation så är det tusen gånger mer värdefullt att kunna gå flera mil med packning, att häcka innanför tullarna är inget drömscenario.

Sist men inte minst, var inte rädd för saker som inte har hänt, krig, miljön, sjukdomar, super-aids, ja, sakerna som ska radera svensken från jordens yta är många genom åren, likt förbannat är vi kvar

Var inte rädd!
Citera
2024-01-18, 08:31
Medlem
PatsyStoneHCs avatar
Citat:
Hmm vad menar du? Det finns tydligen fler än 10 skyddsrum inom 2km radie från min lägenhet

Och inget av dom används som förråd?
Alla har det du behöver för att klara dig där?
Jag är ingen prepper jag är bara så jävla trött på att allt handlar om vapen hit och dit men civilförsvaret.
Jodu... tack och hej leverpastej.

Tror du detta finns kvar?
https://www.forsvarsmakten.se/sv/inf...i-varldsklass/

Vi har inte ens mer än TVÅ mobila militärsjukhus och monterat ner det fasta i form av krigsjukhus.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Milit%C3%A4rsjukhus
Citera
2024-01-18, 08:34
Medlem
Börja proppa nu iaf. När kriget kommer så kommer svenskar vara själviska/egoistiska och köpa mycket mer än de själva kommer behöva. Dominoeffekten kommer strax därefter och det kommer eka tomt i hyllorna.

Bönor ris o sånt skit för 2-3 veckor räcker. Behövs inte kyckling kött fisk mm.
Slås elen ut förstöra allt i värmen iaf
Citera
2024-01-18, 09:02
Medlem
Briasccas avatar
Citat:
Funderar mycket på detta. OM kriget kommer. Bor i Stockholm.
Jag skulle välja att tänka som en anfallare - vad vill jag ska vara helt och fungerande i Sverige när jag tar över? Förmodligen vill man inte hålla på och mala sönder Sverige om man slipper.

Och huvudstaden vill en anfallare ha så hel som möjligt, för behärskar man den bli det lättare att kuva hela landet. Så Stockholm kommer nog inte bli en grushög utan det liknar nog mer bombningarna som ryssarna gjorde mot Stockholm under andra världskriget. I vår tid blir det väl robotar och drönare.

Vi svenskar ger oss nog också inom kort och tänker att om vi bara förhandlar så blir det fred så att vi kan fortsätta våra liv. Vi hjälper nog till att sätta upp en marionettregim eller så funkar ordinarie regering som en sådan, som i Danmark under andra världskrigets första del. Bäst är alltid att kuva landet. Och det är mycket vänsterfolk, liberaler och miljöpartister i Stockholm, så kuvandet går nog ganska fort.

Så tänk så här: Ta skydd i källaren eller tunnelbanan när flyglarmet går, vänta där i några timmar tills "faran över" ljuder. Ta med dig en vattenflaska, 5 Snickers, ficklampa, stearinljus och tändstickor och lite skithuspapper till tunnelbanan och ett sittunderlag. Mat lagar du i din lägenhet när du går upp från skyddet. Räkna med att strömmen är osäker så ladda mobil och batterier när du kan, ha en vevradio eller batteriradio. Lev i ett rum för fjärrvärmen kommer nog inte funka så bra i Stockholm när strömmen går. Och så hys tilltro till att USA eller Nato bli indraget, så att vi kan bli fria efter några år eller ett decennium, för ryssarna gillar långa krig.
Citera
2024-01-18, 09:10
Medlem
Citat:

OM kriget kommer ska man väl bums befinna sig i ett skyddsrum, men samtidigt sägs det att man ska ha preppat för 1 vecka. Hur hjälper alla konserver jag har hemma i lägenheten, ska jag springa fram och tillbaka mellan lägenhet och skyddsrum för att frakta över min mat och vatten?
Man sitter inte i ett skyddsrum under hela kriget, endast när det är risk för anfall.

Anledningen till att ha vatten med mera, är att det kan vara svårt att få tag på sådant under ett krig. Vattenförsörjningen kan ha skadats, och din lokala ICA kanske helt enkelt är stängd, eller har brist på varor.
Citera
2024-01-18, 09:24
Medlem
hibernalhatts avatar
Tyvärr så är vi alla för naiva, vi kommer se ljusskenet, känna blåsten sen är det slut...Då behövs inga skyddsrum...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in